Skocz do zawartości

Deska lita dębowa - jaka szerokość?


Recommended Posts

Napisano

Zastanawiam się nad ułożeniem w moim mieszkaniu deski dębowej litej o szerokości ok. 15 cm.

 

Słuchając porad w sklepach z deskami uszy mi już więdną jak słyszę, że nie warto bo lepiej deskę warstwową, a w zasadzie panele to najlepiej.......

Mam pytanie jak jest z szerokością deski litej od której warto czy trzeba założyć matę odprężającą? Trochę to podnosi koszty ale może warto zainwestować bo zależy mi na tym aby było to na bardzo długie lata.

Proszę o wasze opinie.

Napisano

Te deski to kładzione będą luzem, klejone, czy przybite do legarów? Drewno lite zawsze ulegnie odkształceniu - czym większy wymiar deski tym większa deformacja. W sklepach dobrze radzą - deski warstwowe gwarantują stabilność pokrycia.

Napisano

Ale co ty chcesz położyć w końcu i na czym ?

Szerokość znamy - ale długość ? I na czym na legarach, na wylewce ? Deski mają pióro-wpust ?

Każde lite drewno pracuje - więc albo się godzisz z jego wadami i zaletami albo wybierasz inne rozwiązanie.

Dąb - piękny wybór - ale szczeliny raczej nie do uniknięcia.

Napisano

Szczelin nie da się uniknąć przy szerokości desek 15 cm (rekomenduje się jednak węższe deski - im szersze, tym większe poźniej szpary). Przy tej szerokości słabsze jest też mocowanie na legarach więc chętniej skrzypią, mogą się też pojawić na niektórych podłużne pęknięcia..  Ale widać je na wielu fotkach prezentujących takie podłogi, głównie starsze - i jest to taka ich uroda i urok i piękno. Oraz oryginalność, naturalność .

Taką podłogę - gdybym robił (zrobiłem taką, ale sosnową niestety - pięknie wygląda, ale zbyt miękka)) - zrobiłbym deski na pióro i wpust (wtedy nie klawiszują) (grubość min 3.2 cm) mocowałbym raczej tradycyjnie, na legarach z wytlumieniem wełną mineralną między legarami i z wentylowaniem (deski powinny"oddychać"). Można też wyfrezować od spodu każdej deski wzdłuz rowki szer. 3 mm żeby ograniczyć wyginanie poprzeczne - jak w parapetach drewnianych.

Piękna podłoga - ale ryzykowna z uwagi na szpary.

Odnośnie klejenia takich desek  -  nie mam zdania.

Napisano

Deski dębowe lite - najbardziej wartościowy materiał na podłodze. Wraz z szerokością idzie jej grubość w skali przynajmniej 10 do 1- gdy deski kleimy do podkładu grubość min 15 mm, przy montażu na legarach tylko deski powyżej 22mm.

Jest taka prosta zasada - im lepszy materiał - tym lepszy fachowiec. W punktach handlowych idą na łatwiznę, preferując prostą robotę, negując to z czym sobie nie poradzą i "będzie pan zadowolony".

W rzeczywistości deski lite bardzo dobrze sprawdzają się na podłogach, nawet na ogrzewaniu podłogowym.

Czego wymagają?

- dobrego fachowca z zapleczem technicznym

- odpowiednio wysuszonego i suchego materiału

- dobrania wielkości materiału z uwzględnieniem oczekiwań klienta jednak z przewagą zależności technicznych.

- dobrania spoiny klejowej do tego co kleimy - tu potrzebny jest klej posiadający tzw N-moment powyżej 1N/mm2

- wylewka będąca "fundamentem" posadzki powinna posiadać wytrzymałość na odrywanie powyżej 1.5N/mm2

- wylewka powinna mieć wilgotność poniżej 3% wagowo lub poniżej 1,8%CM

- układania w stabilnym mikroklimacie otoczenia

- stabilności mikroklimatu podczas użytkowania - temp 18 -24oC RH 45 - 65%.

Podłogi lite znajdują zastosowanie w bardziej ekskluzywnych budynkach gdzie inwestora stać na deski i fachowca.

(mata rozprężna sprawdza się kiedy wylewka ma odpowiednią wytrzymałość)

Napisano
22 godziny temu, zenek napisał:

Szczelin nie da się uniknąć przy szerokości desek 15 cm (rekomenduje się jednak węższe deski - im szersze, tym większe poźniej szpary). Przy tej szerokości słabsze jest też mocowanie na legarach więc chętniej skrzypią, mogą się też pojawić na niektórych podłużne pęknięcia..  Ale widać je na wielu fotkach prezentujących takie podłogi, głównie starsze - i jest to taka ich uroda i urok i piękno. Oraz oryginalność, naturalność .

Taką podłogę - gdybym robił (zrobiłem taką, ale sosnową niestety - pięknie wygląda, ale zbyt miękka)) - zrobiłbym deski na pióro i wpust (wtedy nie klawiszują) (grubość min 3.2 cm) mocowałbym raczej tradycyjnie, na legarach z wytlumieniem wełną mineralną między legarami i z wentylowaniem (deski powinny"oddychać"). Można też wyfrezować od spodu każdej deski wzdłuz rowki szer. 3 mm żeby ograniczyć wyginanie poprzeczne - jak w parapetach drewnianych.

Piękna podłoga - ale ryzykowna z uwagi na szpary.

Odnośnie klejenia takich desek  -  nie mam zdania.

To samo ja zrobiłem - sosna -lakier nie utwardza - świetnie się ją zmiata, ale twardość.. dość powiedzieć że upadł mi konar drewna do kominka a dziura w podłodze jakbym siekierą rąbnął.

Napisano
1 minutę temu, Draagon napisał:

To samo ja zrobiłem - sosna -lakier nie utwardza - świetnie się ją zmiata, ale twardość.. dość powiedzieć że upadł mi konar drewna do kominka a dziura w podłodze jakbym siekierą rąbnął.

Dałem lakier poliuretanowy z jakimś utwardzaczem - pięknie wygląda - ale nie trzeba konara - żeby ją uszkodzić. Nie dawałem twardszej powłoki ze względu na zdrowie, to bylo jakieś 8 lat temu - może teraz są jakieś ekologiczne utwardzacze?

Ale przy dębie nie powinno takich kłopotów. 

 

Napisano

Teraz właśnie kupiłem dębowe deski na obudowę okapu - po prostu cudo - a twardość.. a cena.. 6 desek oheblowanych 14x170x2,7 =90 zł.. i to jest ta różnica.

A jeszcze jedno - jakbym robił 2 raz podłogę to bym... zrobił to samo - do salonu lakier do pokoi olejowana podłoga.

Ale odbiegamy od tematu.

Napisano
17 minut temu, Draagon napisał:

do salonu lakier do pokoi olejowana podłoga.

No właśnie - odbiegnijmy - napisz coś o tym olejowaniu - może przyda się też w tym temacie.

Mam kupiony kiedyś okazyjnie kempas klepki orientalne (po tych doswiadczeniach z sosną), lite - 60 i 120 dług, 8 szer i 1.6 cm grub. Co radzisz - lakier czy olej? jesli olej - jak z konserwacją i czystością. Wiem że jak się zdecyduję na olej - to na zawsze!

Napisano

Wiesz ekspertem nie jestem. Z własnego doświadczenia tylko. 

Deska olejowana była pędzelkiem ( pokój 3x4m) - olej nie pamiętam jaki - ale duużo tańszy niż lakier.

I teraz jest tak, że zimą jak stawaliśmy gołymi stopami na takiej podłodze, to podłoga po prostu była ciepła - miło się chodziło po niej, ale jest leciutko chropowata ( moim zdaniem po olejowaniu jeszcze raz powinienem przetrzeć 220 papierem - ale nie ma czasu) - inna kwestia - nie wiem może dlatego, że deski kładłem latem -ale w ogóle nie ma szczelin. Deski położone prostopadle  do grzejnika - bardzo możliwe, że to też daje efekt.

Podłoga ma ok 6 miesięcy - ale olejowanie następne to nie problem - mopem się przejedzie :)

No i mam wrażenie, że jakieś takie lepsze ciepło daje - ale ja tam dziwny jestem - widzę różnicę w herbacie przygotowanej na wodzie gotowanej na kuchni węglowej a czajniku elektrycznym :) 

Co do lakieru:

Ta sama partia desek położona w listopadzie i polakierowana - tylko równolegle do grzejnika - to 6 ostatnich  ( 14cm szerokości ) desek się rozjechało. Ale stanąć zimą na lakierowanej podłodze - niewiele gorszy szok od stanięcia na płytkach .

 

I jeszcze dodam - na olejowanej podłodze jak coś się odciśnie to po paru dniach nie ma śladu (kółka od rozsuwanejkanapy), na lakierowanej - jak się odcisnęło tak zostało. Sosna jednak za miękka na podłogę :)

Napisano

Ciekawe spostrzeżenia i moim zdaniem w większości trafne.

W szczegółach

- istotnie drewno potraktowane olejem naturalnym daje wyższy komfort dotyku niż powleczone grubą warstwą lakieru. Ten efekt zależy również od grubości deski, rodzaju drewna - gęstości. Z jednej strony jest to odczucie subiektywne z drugie strony potwierdzają to badania, gdzie specjalnym przyrządem określa się ubytek ciepła ze stóp w kcal/min.

- szczeliny nie wynikają ze sposobu ułożenia, są one efektem późniejszego ułożenia, gdzie drewno będąc w stanie swobodnym nieco spęczniało. Proponuję sprawić sumaryczną szerokość kilku desek zainstalowanych w ten i inny sposób i porównać wartości. Sadzę, że szczeliny znajdą tu swój udział.

- olej czy lakier, temat kiedyś szeroki, dzisiaj w większości olejów są domieszki lakierów stąd zacierają się różnice. Właściwości każdego produktu należy rozpatrywać indywidualnie - stosownie do potrzeb.

Napisano
22 godziny temu, Draagon napisał:

Wiesz ekspertem nie jestem. Z własnego doświadczenia tylko. 

 

14 godzin temu, Parkiet Komplex napisał:

 

Ciekawe spostrzeżenia i moim zdaniem w większości trafne.

 

To poproszę was o ocenę poślizgu na takiej podłodze. Mam mocno starszą osobę w domu i to ważna kwestia (sam też w końcu będę stary) :14_relaxed::14_relaxed:.

Lakierowaną podłogę nie pastuję - jest w miarę nie śliska. Jak to jest z olejowaną podłogą (zakładam stosowanie mopu z wodą z jakimś środkiem czyszczącym ale chyba bez froterowania).

Napisano

Ocena poślizgu - tym się zajmuje ITD Poznaniu i wystawia odpowiednie atesty, certyfikaty, świadectwa.

Z praktyki zawodowej mogę powiedzieć, że podłoga olejowana, szczególnie kiedy jest szczotkowana jest mniej śliska od podłogi z grubą, błyszczącą warstwą lakieru. Niebezpieczeństwo poślizgu wzrasta kiedy rozleje się wodę lub inny płyn.

Każdy produkt - olej czy lakier posiada opis zastosowania, natomiast wykonawca powinien przedstawić instrukcję użytkowania.

Napisano
13 godzin temu, Parkiet Komplex napisał:

że podłoga olejowana, szczególnie kiedy jest szczotkowana

tak - szczotkowana to jest to. Tylko czy takie twarde drzewo jak kempas da się szczotkować - jak technicznie to się robi.

Czy tylko jakąś specjalistyczną maszyną? Da sie to zrobić domowym sposobem?

Napisano

Szczotkować można gatunki posiadające przyrosty wczesne - miękkie i późne - twarde, takie jak dąb, jesion, sosna. Szczotkowanie kempasu niewiele zmieni jego wygląd - nie warto próbować.

Narzędzia, maszyny - szczotkarki ręczne i stacjonarne.

Najlepiej wygląda dąb szczotkowany na maszynach stacjonarnych. 

Napisano
1 godzinę temu, Parkiet Komplex napisał:

 

Szczotkować można gatunki posiadające przyrosty wczesne - miękkie i późne - twarde, takie jak dąb, jesion, sosna. Szczotkowanie kempasu niewiele zmieni jego wygląd - nie warto próbować.

 

Czy chodzi o to, że drewno powinno mieć miększe i twardsze fragmenty powierzchni - wtedy szczotkowanie usuwa trochę tej miększej części, zostawiając twardsze?

A kempas jest cały twardy i nie będzie tej "płaskorzeźby"?  Czy też jest zbyt jednorodny pod względem wyglądu ?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Z fotografii wynika, że minimalny spadek da się zachować, będziesz tylko musiał tę rurę kanalizy zabudować, bo pod nią będzie trudno utrzymać porządek i czystość. Jak u mnie, niemal dokładnie, tylko ja mam w drugą stronę. .  Jak to potem "schować" to już kwestia wyobraźni, może nad nią jakąś szafeczkę da się zmieścić?  
    • Witam, mam na imię Bartek, mam 33 lata, zawsze byłem aktywnym człowiekiem z zamiłowaniem do fotografii, astrofotografii i akwarystyki, była to moja pasja którą spełniałem. Od wielu lat choruję na nerki na początku było to widać jedynie na badaniach gdzie białko pojawiało się w małych ilościach w moczu. Od pewnego czasu zaczęły mi puchnąć stopy i kostki co utrudnia chodzenie a czasem i założenie butów a co za tym idzie codziennie funkcjonowanie, pojawiły się częste bóle głowy i brak sił jak i podwyższone ciśnienie tętnicze krwi. W nocy występują częste krwawienia z nosa które zaburzają mój sen. Niestety koszty leczenia przekraczają moje możliwości finansowe. Moje samopoczucie przez chorobę się pogorszyło, ze wszystkim zostałem sam i na nikogo nie mogę liczyć. Pracuję jako dostawca posiłków lecz z moimi dolegliwościami mam co raz większy problem z prowadzeniem samochodu. Proszę tylko o minimalną pomoc z czego będę bardzo wdzięczny. Każdy grosik się liczy, Jeśli ktoś nie może pomóc niech chociaż udostępniania zrzutkę z czego będę wdzięczny.  https://zrzutka.pl/8hhgd7
    • Witam, dziękuję za wszystkie odpowiedzi.   Pytanie padły dwa: 1. Odnośnie statusu mieszkania. Jest to stan developerski w budynku wielorodzinnym oddanym do użytkowania. Jest zarządca na budynku. 2. Wymiar od ściany to około 60 cm      
    • Temat dotyczy wiaty, która została postawiona za zgodą właściciela działki "A" na działce "B". Wiata przez wiele lat miała konstrukcję na czterech słupach oraz dach z blachy. Z przodu zamontowana została roleta. Budynek "A" postawiony został na granicy działki.    W tym roku właściciel działki B zdecydował się bez zgłoszenia na domurowanie z betonu komórkowego ścian. Co zostało zgłoszone do nadzoru budowlanego. Inspektor stwierdził, że nadal jest to konstrukcja lekka i nie zabudowana z 4 stron, więc nadal pełni rolę wiaty. Właściciel działki "B" po kontroli zamiast rolety wstawił drzwi prowadzące do budynku w ścianie z bloczków komórkowych oraz dokończył wszystkie ściany.    Czy posiadając zgodę na wybudowanie wiaty właściciel działki nr B ma prawo dokonać zabudowy tej wiaty bez zachowania dystansu pomiędzy budynkami ? (wg. inspektora tak), jak również czy może dobudować piętro ?  (wg. inspektora tak).   Czy ktoś może pomóc w tym temacie ?
    • Dzień dobry, posiadam działkę na której jest już wybudowany fundament (szerokość 40cm) o wymiarach 8 x 9m co daje po obrysie zabudowę 72 m2 - miał na nim powstać budynek gospodarczy. Szukam projektu domu na zgłoszenie który mógł bym na nim postawić. Interesuje mnie dom parterowy z poddaszem do adaptacji, dach dwuspadowy. Technologii jeszcze nie wybrałem, ale skłaniał bym się ku murowanemu. Nie jestem obeznany z tematem i czy mógł bym wybrać np.: Projekt domu Z73 o zbliżonych wymiarach 7,86 x 9,06 m lub Projekt domu A-130 Dom lipowa 7,86 m x 8,86 m i go adaptować do istniejącego fundamentu?   Załączam poglądowo stare plany domu gospodarczego.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...