Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Pomocnik

Ring: 5 różnic między rurami miedzianymi a rurami z tworzyw

Recommended Posts

Budowanie domu to w dużej mierze sztuka dokonywania wyborów. Żeby ułatwić podjęcie decyzji, zestawiamy w czytelny sposób najważniejsze cechy dwóch popularnych rozwiązań – rur miedzianych i wykonanych z tworzyw sztucznych. Konfrontując ich zalety i wady w poszczególnych kategoriach, każdy będzie mógł zdecydować, na czym mu najbardziej zależy i powziąć ostateczną decyzję.


Pełna treść artykułu pod adresem:
http://www.budujemydom.pl/woda-i-kanalizacja/23382-ring-5-roznic-miedzy-rurami-miedzianymi-a-rurami-z-tworzyw

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Janusz Sawicki
Dobrze by było, gdyby przed publikacją tego textu ktoś kompetentny i odpowiedzialny za słowo pisane dokonał jego weryfikacji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Janusz Sawicki
Pierwszy z brzegu przykład. "W przypadku pętli ogrzewania podłogowego zaletą jest bardzo wysoka przewodność cieplna" - akurat jest odwrotnie. Delta t dla zasilania i powrotu powinna być jak najmniejsza. Gdy jest inaczej - a tak będzie przy wysokiej przewodności cieplnej rury - podłoga nie jest równomiernie nagrzewana. Jest jeszcze parę innych np. miedź nie ma dobrego współcz. odporności chemicznej jak to sugeruje autor a stosowanie rur stalowych w instalacjach tworzywowych przy wyjściu z kotła węglowego spowodowane jest głównie oddziaływaniem na rury tworzywowe wysokiej temperatury z czopucha. Podobnie zarzut niepasujących elementów a tym samym braku idealnego połączenia jest zbytnią przesadą. Artykuł wprowadza wiele nieporozumień a miejscami wprowadza w błąd czytającego. Prostowanie skutków w świadomości inwestorów jest upiorne. To główny powód mojego wpisu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Rury w pętlach ogrzewania podłogowego są elementem przekazującym ciepło - z wody grzewczej do jastrychu (wylewki podłogowej). To ich podstawowa funkcja i w związku z tym ich dobra przewodność cieplna jest jak najbardziej pożądana. Szczególnie w systemach, w których temperatura wody w obiegu powinna być bardzo niska, czyli zasilanych przez pompy ciepła i kotły kondensacyjne.

Jeżeli projekt, wykonanie i regulacja hydrauliczna ogrzewania są prawidłowe, to podłoga będzie się nagrzewać równomiernie. Przypominam, że różnica temperatury pomiędzy zasilaniem i powrotem w pętli zależy choćby od takich czynników jak długość pętli i prędkość przepływu wody. I to one maja decydujące znaczenie, je trzeba odpowiednio dobrać, a nie zrzucać złego działania podłogówki na wysoką przewodność cieplną rur. Temperatura powierzchni podłogi zależy zaś dodatkowo od grubości jastrychu oraz sposobu jej wykończenia. I to też trzeba uwzględnić.

Zgodnie z tokiem Pańskiego myślenia należałoby zaś pogarszać przewodność cieplną rur w pętli. I czasem nawet tak się robi, układając rury w otulinie. Ale to specyficzny przypadek, rozwiązanie służące temu żeby pętlę podłogową dało się zasilać wodą o stosunkowo wysokiej temperaturze (np. 70°C), czyli taką samą jak grzejniki ścienne.

Co do odporności chemicznej rur z miedzi, to jest ona bardzo dobra w instalacjach wody użytkowej i centralnego ogrzewania, czyli w obszarach zastosowań, których dotyczy tekst. Napisaliśmy przy tym o korozyjnym działaniu wody o odczynie kwaśnym, cementu i betonu oraz połączeniach stal-miedź. Nie bardzo rozumiem zatem, w czym Pan tu widzi problem.

Zastosowanie rur stalowych w pobliżu samego kotła węglowego jest jak najbardziej uzasadnione obawą przed choćby czasowym oddziaływaniem wody o temperaturze ponad 90°C., czy nawet ponad 100°C (w razie ubytku wody).  Generalnie, jest to stan awaryjny, ale z możliwością jego wystąpienia trzeba się liczyć. Ewentualna bliskość czopucha też ma znaczenie, ale przecież nie w każdym kotle jest on blisko króćców wodnych.

Różnice w rzeczywistych wymiarach złączek są faktem. Nikt nie twierdzi, że uniemożliwią wykonanie instalacji. Jednak jej jakość może w wyniku tego ucierpieć. Ponadto tracimy gwarancję producenta stosując elementy z różnych systemów.

  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Przyszedł czas na remont domu. Mimo że do planowanego remontu jest jeszcze sporo czasu, to chcę się do tego jak najlepiej przygotować. Całą sytuację komplikuje trochę fakt, że podpisałem ugodę z kopalnią która jest odpowiedzialna za niektóre tematy które będą remontowane. I mam nadzieję, że nie będę musiał przesuwać planowanego terminu remontu ze względu na jakieś opóźnienia proceduralne. Na początek będę chciał zrobić ogólny zakres robót, potem bardziej szczegółowy, do tego kosztorys.... coś pominąłem ? Proszę podawać realne ceny za poszczególne etapy/zadania...
    • Gość Paula
      Bardzo przydatny artykuł.Dziękuję! Sezon na palenie w kominku powoli się rozpoczyna, pierwsze zamówienie już zrobione :) tradycyjnie na www.drewnex24.pl Po kilku niefajnych rozczarowaniach w końcu sprawdzony dostawca :)
    • Mowa o jakich ścianach? Ścianę kolankową po co ocieplać? Przecież ściana jest już "ciepła" . A co Ci da taka parozizoalcja jak między stelaż ułożysz wełnę? Generalnie folię przykleja sie do stelaża.
    • Czy w takim razie warto stosować paroizolację w ścianach pionowych ? W niektórych miejscach gdzie były wnęki wypełniłem je wełną. I co sądzisz to sposobie mocowania paroizolacji ? Czy masz takie samo zdanie co użytkownik MHTYL ? Część sufitu wykonałem tak że paroizolację przymocowałem do legarów i nie wiem czy zdjąć ją i dać dopiero kiedy będą stelaże, tak jak pisał użytkownik MHTYL.
    • Bez przesady ze 100% szczelności. Trzeba zrobić maksymalnie dokładnie, jak się da - i tyle. Zawsze jakas szpara się pojawi. Ale przecież po to jest szczelina wentylacyjna nad wełną (ociepleniem), żeby w razie czego wilgoć wyparowała.   Paroizolacja jest po to by ograniczyć jak najbardziej wilgoć prącą w górę przez strop - żeby nie skraplała sie w izolacji. Ale bez przesady. Ograniczyć - nie znaczy w 100%. Reszta odparuje przez szczelinę nad ociepleniem.   Szczególnie wrazliwe są pomieszczenia mokre - kuchnia, łazienka, itp. Tu rzeczywiście trzeba maksimum staranności.    W ściance kolankowej ta wilgoć mało penetruje ( chyba że to jakieś "mokre" pomieszczenie). Wilgoć raczej prze w górę, a więc w skosie i poziomym stropie.
  • Popularne tematy

×