Skocz do zawartości

Jak przygotować pomieszczenie, gdzie ma być sauna?


Recommended Posts

Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Wszędzie piszą jak zbudować saunę, a ja chciałbym zapytać, jak przygotować pomieszczenie gdzie ma być sauna? Na razie jest wylewka i tynk, doprowadzona siła, wentylacja mechaniczna.

Czy trzeba dawać jakieś specjalne izolacje (ściana, podłoga, sufit) od temperatury czy wilgoci? Specjalne farby czy podkłady? Albo jeszcze coś?
Link do komentarza
Cytat

Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Wszędzie piszą jak zbudować saunę, a ja chciałbym zapytać, jak przygotować pomieszczenie gdzie ma być sauna? Na razie jest wylewka i tynk, doprowadzona siła, wentylacja mechaniczna.

Czy trzeba dawać jakieś specjalne izolacje (ściana, podłoga, sufit) od temperatury czy wilgoci? Specjalne farby czy podkłady? Albo jeszcze coś?




Witam, sauna to pomieszczenie o podwyższonej wilgotności, i tym przypadku przypomina raczej warunkami bardziej pralnię niż łazienkę.
Wysoka temperatura i para wodna, która kiedyś w końcu się wykropli. O ile mowa o saunie parowej mokrej. Wyobraźmy sobie małą łazienkę zaraz po wzięciu porannego prysznica. Wg mojej wiedzy będą to izolacje ogólnie dostępne na rynku - folie w płynie i membrany oraz farby odporne na zwiększoną wilgotność.

Proponuję zapoznać się z artykułem.
Link do komentarza
Cytat

Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Wszędzie piszą jak zbudować saunę, a ja chciałbym zapytać, jak przygotować pomieszczenie gdzie ma być sauna? Na razie jest wylewka i tynk, doprowadzona siła, wentylacja mechaniczna.

Czy trzeba dawać jakieś specjalne izolacje (ściana, podłoga, sufit) od temperatury czy wilgoci? Specjalne farby czy podkłady? Albo jeszcze coś?


Ale o jaką saunę chodzi?
Sauna sucha - fińska - (czasem dla niepoznaki zwana mokra, bo sucha jest staroszwedzka) - to 10-35% wilgotności, sauna parowa (czasem dla zmylenia zwana łaźnią parową, co jest błędne zresztą) ma 35-45% wilgotności a już sama łaźnia parowa (najdroższa, więc najrzadziej budowana w domach prywatnych, aczkolwiek nawet teraz mamy w trakcie 2 takie realizacje) ma wilgotności 100%.
A zależności od tego jest różna izolacja.

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Decydując się na saunę w domu to doskonały pomysł. Ja zdecydowałam się na Saunę Fińską, Harvia Solide S2122LD, głębokości 2085 mm Firmy AMS w której zakupiłam też akcesoria do sauny i dopłaciłam tylko 10 % za montaż i nie żałuje tej decyzji. Posiada nowoczesny wygląd a zewnętrzne ściany sauny mogłam nawet pomalować na kolor współgrający z kolorami ścian w domu :-) To świetny pomysł na saunę w domu!
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
    • ocieplenie dachu pur? odrazu na deski? tylko ze dach to deski membrana papa i blacha bez łąt nie beda sie parzyc deski? ale musze jakas wentylacje zrobic tym bardziej przy ociepleniu?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...