Skocz do zawartości

Szambo zamiast fundamentu? Jakaś niemiecka technologia?


Recommended Posts

Napisano
Witam.

Mam u siebie taką oto sytuację. Budynek poniemiecki. Pół bliźniaka. Podpiwniczenie pod 1/3 budynku. W części bez podpiwniczenia... betonowy ring (szambo) na którym centralnie położona szyna stalowa trzymająca ścianę. Krótko mówiąc szambo zamiast fundamentu. Chcę pod tym szambem (pod ringiem, który ma wysokość jakieś 80 cm) wykonać przewiert / kret / lub przewiert sterowany, i wbić się bezpośrednio do piwnicy. Potem zaleją pozostałości szamba betonem z gruszki, będzie coś w rodzaju potężnej stopy fundamentowej - bo jak widać na chwilę obecną to fundamentu tam nie ma, ściana trzyma się na doszczętnie skorodowanej szynie stalowej postawionej na rungu szamba... Spotkaliście się kiedykolwiek z taką technologią???

Napisano
Z "fachowości" opisu i załączonego zdjęcia wynika, że twoje działania mogą skończyć się katastrofą budowlaną. Prace przy fundamentach wymagają przeprowadzenia ekspertyzy przez konstruktora budowlanego i opracowania projektu i technologii planowanych robót.
Napisano
Cytat

Z "fachowości" opisu i załączonego zdjęcia wynika, że twoje działania mogą skończyć się katastrofą budowlaną. Prace przy fundamentach wymagają przeprowadzenia ekspertyzy przez konstruktora budowlanego i opracowania projektu i technologii planowanych robót.


Gdybym nie odkrył warstwy ziemi, i nie zobaczył (dzięki temu) stanu technicznego i całej tej ściany stojącej na przerdzewiałej szynie to prędzej czy później do tekiej katastrofy na pewno by doszło.

Widział już kiedyś coś takiego, by krąg od szamba robił za fundament?
Napisano
To wygląda na wykonaną po amatorsku przybudówkę. Fundamentowanie na studniach jest stosowane, ale w warunkach głęboko występujących gruntów nośnych - studnie wypełnione betonem, a między nimi żelbetowe belki nośne.
Napisano
Cytat

To wygląda na wykonaną po amatorsku przybudówkę. Fundamentowanie na studniach jest stosowane, ale w warunkach głęboko występujących gruntów nośnych - studnie wypełnione betonem, a między nimi żelbetowe belki nośne.



Przybudówka jest po lewej stronie (widać po pęknięcie. To co po prawej to oryginał. I to nie jest studnia, tylko pojedynczy krąg o wysokości 80 cm. Na nim położona stalowa szyna, a na tej szynie ściana. Ten krąg kiedyś robił za szambo. Połowa kręgu pod budynkiem, połowa na zewnątrz. Od zewnątrz było wybierane. Ciekawe czy po drugiej stronie bliźniaka budowa jest identyczna. Generalnie dziwne to, i dziwne, że jeszcze stoi.
  • 6 miesiące temu...
Napisano

Na twoim miejscu wziąłbym konstruktora i z nim skonsultował robotę. Ten środkowy kawałek (z dziurą i oknem) - chyba przedmiotowy - wygląda, że był kiedyś dobudówką do tego budynku po prawej. był parterowy i byle jaki - stąd takie byle jakie fundowanie, może to był jakiś gospodarczy lamus. Potem do tego byle czego (i na nim!)  dobudowano z lewej następną część  -   też trochę byle jak - nobo nawet nie sprawdzono tych dawnych fundamentów. Wszystko to jest dość ryzykowne - i bez konstruktora bym tego nie ruszał !  - co nie znaczy, że może być tak, że finalnie może się to dość prosto zakończyć. Ale konstruktor jest niezbędny 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam .Mam pytanie jak dokleić płytkę której już nie ma dłuższy czas do tarasu ,jak nie ma jak do czego jej dokleić .Na Zdjęciu to jest od kleju bo ta płytka na drewno jest przyklejona . https://zapodaj.net/plik-qmlTGjAND9
    • Kontrola Wydziału Budownictwa powinna ustalić stan faktyczny i odnieść się do Twoich uwag.
    • Formalnie nie ma obowiązku uzyskania dokumentów potwierdzających możliwość przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, wodociągowej itd. na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę lub składania zgłoszenia z projektem. Zniesiono go jeszcze w 2015 roku, w ramach nowelizacji prawa budowlanego.  Ale są tu dwa zastrzeżenia. Pierwsze jest takie, że bez zapewnienia dostępu do mediów nie zakończymy budowy i nie będziemy mogli w takim budynku legalnie mieszkać. Tu trzeba mieć na uwadze przede wszystkim prąd. Ale chociażby bez kanalizacji się nie obędzie, jeżeli na danym terenie przewidziano tylko przyłączenie do sieci.  Drugi haczyk to oświadczenie projektanta o możliwości podłączenia domu do istniejącej sieci ciepłowniczej. Obecnie takie oświadczenie trzeba dołącyć do dokumentacji. Chociaż wciąż są niejasności interpretacyjne, czy zawsze trzeba to zrobić. 
    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...