Skocz do zawartości

Zbiornik wyrównawczy na pięterku


MrTomo

Recommended Posts

Mam dwie wątpliwości, może ktoś pomoże.
1. Policzyłem zład. Obecnie mam 2200L, planuję 3200L
Teoretycznie powinienem przewidzieć zbiornik wyrównawczy o pojemności min. 3200*4,5% = 144L.
A praktycznie? Jak taką krowę "utrzymywać" na pięterku?

Policzyłem tak: Przy dobrych wiatrach z 3000L zagrzeję
50% do 80stC rozszerzalność 3%
25% do 90stC; rozszerzalność 3,5%
25% do 60stC; rozszerzalność 1,5%

Pozostałe 200L to
90L podłogówka około 30stC; 1%
50L kocioł około 85stC; 3,5%
60L grzeniki około 45stC; 1%

Razem wyszło mi około 90L.
Czyli praktycznie mógłbym dać zbiornik o pojemności 100L ??

2. Czy kształt zbiornika ma jakieś znaczenie?
Lepiej dać wąski a dłuższy (np. 30x150cm) i podwiesić na ścianie poziomo i sprytnie jakoś zabudować
czy może lepiej dać go w pionie i zabudować np. w okolicy komina?

3. @Retrofood - czy instalację c.o. trzeba uziemić? Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Instalacje obejmuje się połączeniami wyrównawczymi głównymi.


Retro a czy nie lepiej instalacji CO/CWU nie uziemiać bezpośrednio, tylko przez iskiernik ?

Nie zeżre gdzieś ocynku albo anody magnezowej w baniaku , nie przyspieszy rozkładu.

Widziałem nawet instalacje odgromowe na budynkach z ok. 1 cm przerwami na przewodzie odprowadzającym, przed złączem kontrolnym.
Zastosowano 2 uchwyty ścienne blisko siebie przytrzymujące przewód odprowadzający w tej odległości .

Czyto jest prawidłowy montaż ?
Link do komentarza
Cytat

Retro a czy nie lepiej instalacji CO/CWU nie uziemiać bezpośrednio, tylko przez iskiernik ?


Ty masz wyrównać wprowadzane potencjały wszelkich instalacji metalowych nie dla ochrony odgromowej, lecz przeciwporażeniowej. Co w takim razie da Ci iskiernik? Jak nie bedzie wyładowania, to będzie tylko ozdobą.
Link do komentarza
Cytat

Ty masz wyrównać wprowadzane potencjały wszelkich instalacji metalowych nie dla ochrony odgromowej, lecz przeciwporażeniowej. Co w takim razie da Ci iskiernik? Jak nie bedzie wyładowania, to będzie tylko ozdobą.


W przeciwporażeniowej musi być niestety bezpośredni kontakt,a jak to w takim razie pogodzić, np. w instalacjach hydraulicznych i nie tylko stosuje się izolatory ,które dzielą instalacje na sekcje, żeby nie przyspieszać korozji elektrochemicznej w kontakcie z innymi metalami.

Mi chodziło o prąd piorunowy rozchodzący się w przewodach odprowadzających,który może wywołać różnice potencjałów o znacznych wartościach i prowadzić do pożaru w jakiejś części budynku.

Brak bezpośredniego systemu wyrównywania potencjałów nie oznacza że został on wykonany w taki sposób że pożar musi wystąpić ,dla prądu piorunowego nie będzie problemu przejść przez iskiernik.

Cytat

Animus, cieszę się że tu zajrzałeś.

Czy moje rozumowanie Ad1 jest prawidłowe?


Ad1.
Cztery procent (4%) to jest minimum /minimum całkowitej pojemności całej wodnej instalacji . Musisz taką zastosować ,nie można tak tego liczyć, jutro może palić tam kto inny,instalacja musi być głupoto-odporna,dla bezpieczeństwa stosuje się do 8% całkowitej pojemności wodnej instalacji.
Ad2.
W zbiorniku długim, wąskim, wysokim będą większe wahania poziomu cieczy.To może powodować np.hałas szybkie nierozszerzanie zbiornika pod wpływem temperatury i ciężaru cieczy. Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Kamienia nie ma być za dużo pod rurą - bo będzie ona stała pod rurą, chyba że jakoś się przepcha pod tą rurą niżej - ale spadki drenów z zasady mają być niewielkie, żeby woda nie uciekała szybko, a wolno - jak w kanalizacji. Jak masz za dużo kamienia pod spodem, a spadek drenu niewielki (taki ma być) - no to woda będzie tam stała - nie uniesie się w górę do drenu.    Ja robiłem u siebie drenaż - i pilnowałem spadków - centymetr dwa odchyłki to nie problem, ale więcej nie. najpierw podsypkę poziomowałem  (drobna frakcja) potem na to rura - i przykładałem cegłami pełnymi itp. ciężarami - i obsypywałem. najpierw drobnym potem dalej od rury grubszym kruszywem.   
    • Montaż rynien spustowych.     https://youtu.be/zHsAZov0Rs0  
    • Zakładając że kamienia pod rurami jest sporo i nie zamuli się na całej wysokości to chyba jest możliwe że woda z najdalszego kąta przepłynie do najniższego punktu drenażu przez kamień?    Czy ktoś z was robiąc drenaż samemu zwracał uwagę na idealne przestrzeganie spadków żeby gdzieś nie szło do góry?  Ja to robiłem z kolegą który to robił kilka razy i po zasypianiu całości wieczorem wziąłem laser i posprawdzałem w paru miejscach odgrzebując kupki kamyków do góry gołej rury i wyszło mi różnie. Są gdzieniegdzie 4-5 cm górki, nawet doliny też 4 cm i zastanawiam się czy to tak zostawić czy poprawić. Bo chyba to będą miejsca gdzie będzie zbierać się muł którego woda pod górkę nie przepchnie do studni? 
    • Drenaz dopiero w tym roku jest zrobiony. Gdyby budynek mial mocno siadać to bym chyba zaobserwował po ruchach chudziaka że gdzieś jest niżej czy wyżej. Pod chudziakiem jest na sypana bardzo dobra posypką i zagęszczania warstwami. Pod ławami taka bardziej piaszczysta po Spółka która wg kierownika została oceniona jako przesiewany piasek więc zostało zebrane 8cm i wylany chudziak. W każdym bądź razie gdyby ściany miały jakoś mocno osiąść to chudziak powinien być wyraźnie wyżej.  Nikt tu nie obwinia grubej papy SBS? Jak poprawiałem hydroizolacja i wycinałem nadmiar papy który leżał już tak z rok to baba zmieniła się w rwącą tekturę. Pod wpływem wilgoci zaczęła się rozpadać. Wydaje mi się że w miejscach największych nacisków pionowych 3 czy 5 mm papy się po prostu spłaszczyło i bloczki straciły podparcie.    A wracając do tematu co byście poradzili z tym oknem żeby wzmocnić warstwę pod okienną? Czy mój pomysł jest w miarę ok? 
    • Sprawdź wszystkie ściany wewnętrzne zwłaszcza nośne czy są też jakieś pęknięcia, jak znajdziesz pęknięcia, to tak jak ktoś  wcześniej tu napisał „brak zgęszczenia pod ławami” Jak nie ma tam pęknięć, a są tylko w ścianach zewnętrznych, to może do tego  przyczynić się np. drenaż opaskowy.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...