Skocz do zawartości

2 kratki wentylacyjne w garażu


Recommended Posts

Napisano
Witam ,
odkryłem ostatnio,że mam dwie kratki wentylacyjne w garażu tak jak na zdjęciach.
Powiem szczerze ,że nie wiem dlaczego murarze zostawili mi dziurę 13cm x 26cm przez całą grubość ściany na wylot około 10 cm od posadzki.Wcześniej była tam płyta przykręcona i nie leciało zimno,płytę zdemontowałem i leci zimno do garażu.
Druga jest na innej ścianie i jest podłączona do wentylacji na dach i to rozumiem .Czy jest sens ,żeby ten otwór przy posadzce zazbroić kratką i zostawić ten otwór ? Ma to odprowadzać spaliny z dwustanowiskowego garażu ?
Może ktoś coś na ten temat doradzić ?

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Z tego co wiem, w garażu muszą być dwie kratki wentylacyjne, jedna nisko, druga wysoko, umieszczone na przeciwległych ścianach. Czyli murarze zrobili prawidłowo.
Podobno wymogi co do wentylacji garażu są różne w zależności od tego na ile samochodów jest to garaż, czy jest ogrzewany i czy jest w bryle budynku, ale nie znam szczegółów.
Domyślam się, że twój przylega do domu.
Napisano
Cytat

Z tego co wiem, w garażu muszą być dwie kratki wentylacyjne, jedna nisko, druga wysoko, umieszczone na przeciwległych ścianach. Czyli murarze zrobili prawidłowo.
Podobno wymogi co do wentylacji garażu są różne w zależności od tego na ile samochodów jest to garaż, czy jest ogrzewany i czy jest w bryle budynku, ale nie znam szczegółów.
Domyślam się, że twój przylega do domu.



garaż jest w bryle budynku,połączony jest z częścią mieszkalną drzwiami -garaż jest dwu-stanowiskowy.
Garaż jest ogrzewany -kilka pętli ogrzewania podłogowego w celu ,,przełamania '' temperatury .
W garażu jest kratka ściekowa .
Dwie kratki wentylacyjne nie występują na przeciwległych ścianach a na przylegających do siebie - na uproszczonym rysunku zaznaczyłem .
W bramie garażowej będzie uszczelka wentylacyjna.
Powiem szczerze ,że bardzo dużo ciepła ,,ucieka '' z tej dolnej kratki -myślę ,że jak nawet uzbroję ją w żaluzję to i tak będzie ten efekt nawiewu zimnego powietrza.

Nie wiem natomiast jak i czy są przepisy dotyczące tego - czyli jak garaż na dwa auta to muszą być dwie kratki ?

Powoli muszę myśleć czy to zamurować czy zostawić -ale jak zamuruje ,żeby potem przy odbiorze nikt się tego nie czepił

jakieś sugestie .... ?

DSC01446.jpg

Napisano
Ten garaż ma z założenia wentylację grawitacyjną. Jest kratka wylotowa na kanale wywiewnym, musi więc być też otwór nawiewny. Wentylacja polega przecież na wymianie powietrza. Zamurowanie tego otworu pozbawi garaż wentylacji. Zakładam oczywiście, że brama garażowa jest w miarę szczelna. Otwory nawiewny i wywiewny przy wentylacji grawitacyjnej nie muszą być na przeciwległych ścianach. Otwór nawiewny może być mniejszy, około 200 cm2, czyli np. 13×16cm.

Wentylację garaży opisuje dość jasno rozporządzenie w sprawie warunków technicznych. Tej sytuacji dotyczy punkt 2.

§ 108. 1. W garażu zamkniętym należy stosować wentylację:
1) co najmniej naturalną, przez przewietrzanie otworami wentylacyjnymi umieszczonymi w ścianach przeciwległych lub bocznych, bądź we wrotach garażowych, o łącznej powierzchni netto otworów wentylacyjnych nie mniejszej niż 0,04 m2 na każde, wydzielone przegrodami budowlanymi, stanowisko postojowe - w nieogrzewanych garażach nadziemnych wolno stojących, przybudowanych lub wbudowanych w inne budynki,
2) co najmniej grawitacyjną, zapewniającą 1,5-krotną wymianę powietrza na godzinę - w ogrzewanych garażach nadziemnych lub częściowo zagłębionych, mających nie więcej niż 10 stanowisk postojowych,
3) mechaniczną, sterowaną czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia tlenku węgla - w innych garażach, niewymienionych w pkt 1 i 2, oraz w kanałach rewizyjnych, służących zawodowej obsłudze i naprawie samochodów bądź znajdujących się w garażach wielostanowiskowych, z zastrzeżeniem § 150 ust. 5.
4) mechaniczną, sterowaną czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia gazu propan-butan – w garażach, w których dopuszcza się parkowanie samochodów zasilanych gazem propan-butan, i w których poziom podłogi znajduje się poniżej poziomu terenu.

Czyli tu przepisowo wymiana powietrza ma wynosić 1,5 kubatury na godzinę.
Napisano (edytowany)
czyli jeśli weżmiemy pod uwagę przepisy i wentylację mechaniczną metraż około 43 m2 / 130 m 3 to muszę zostawić tą drugą wentylację przy podłodze tak ?
Wspomnę ,że w garażu będzie zamontowana odpowiednia czujka wpięta w system alarmowy . Edytowano przez przemooo33 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

czyli jeśli weżmiemy pod uwagę przepisy i wentylację mechaniczną metraż około 43 m2 / 130 m 3 to muszę zostawić tą drugą wentylację przy podłodze tak ?
Wspomnę ,że w garażu będzie zamontowana odpowiednia czujka wpięta w system alarmowy .



Jeżeli wentylacja ma być mechaniczna to należałoby zastosować czujkę stężenia tlenku węgla sterującą pracą odrębnego wentylatora. Kratka przy podłodze i tak zostaje. Choć straty ciepła będą mniejsze. Kiedy wentylator nie pracuje wymiana powietrza jest słaba.

Napisano
przepisy to jedna rzecz a co z założeniem domu energooszczędnego -co prawda garaż jest scianą i drzwiami oddzielony od części mieszkalnej ale sciana je oddzielająca nie jest ocieplona np wełną .Co z tematem straty ciepła ?
Czy szczelina wentylacyjna w bramie garażowej nie może spełnić tej funkcji drugiej kratki ?

Napisano
W garażu, przy WM możesz zlikwidować obie kratki, ale pod warunkiem że:
- będzie to WM nawiewno-wywiewna, albo
- wywiew WM, a nawiew z domu poprzez kratkę umieszczoną w tych drzwiach.

Ps. Ten garaż jest ogrzewany, czyli nie może być "wentylowany" kratkami, czyli nie może być zastosowany pkt.1 przytoczonego przepisu.
Napisano
Oczywiste, że punkt 1) nie ma zastosowania skoro "Druga jest na innej ścianie i jest podłączona do wentylacji na dach i to rozumiem". Dlatego napisałem, że ten garaż obecnie ma wentylację grawitacyjną. W miejscu kratek można ewentualnie zrobić 2 wentylatory. Nawiewny nisko, wywiewny u góry. Sterowane tym samym czujnikiem tlenku węgla. Kiedy będą wyłączone skutecznie przyblokują wymianą powietrza
Wersji z napływem powietrza z domu nie polecam. Choćby ze względu na to, że wentylator wyciągowy nie będzie pracował stale, a wówczas będziemy mieć ruch powietrza z garażu do domu.
Napisano
Zostawić ale pomniejszyć do 200 cm2. Jeżeli planujesz i tak wentylacje mechaniczna garażu, to możesz:
- dać wentylator sterowany czujnikiem stężenia tlenku węgla tylko w miejscu kratki wyciągowej, pozostawiając kratkę nawiewną;
- dać dwa wentylatory sterowane tym samym czujnikiem. jeden na wyciągu, drugi na nawiewie.
Napisano
Ja nie ogrzewałbym garażu icon_cool.gif

Ps. "Prawnie" nie widzę przeszkód, aby podłączyć.

Formalnie - zwiększa to znacznie i niepotrzebnie wymaganą moc centrali (przy WM z rekuperacją), oraz powoduje wyższe opłaty eksploatacyjne związane z "pędzeniem" wentylatorów.
Napisano
Też bym nie ogrzewał garażu. Czy prawnie nie byłoby przeszkód, trzeba by się przyjrzeć bliżej. Mamy już jeden spór o interpretację przepisów wentylacyjnych icon_smile.gif A tu jeszcze dochodzi bezpieczeństwo pożarowe. Nie mam sił i czasu, żeby w tym grzebać.
Tak czy inaczej jednak bym nie łączył wentylacji domu i garażu. Niech się coś rozszczelni albo założymy rekuperator z wymiennikiem obrotowym?
Do tego garaż to spora kubatura ogrzewana do znacznie niższej temperatury, dajmy na to +5°C. Część ciepła odzyskanego w części mieszkalnej jednak zużyjemy na podgrzanie powietrza trafiającego do garażu.
Napisano
Cytat

Zostawić ale pomniejszyć do 200 cm2. Jeżeli planujesz i tak wentylacje mechaniczna garażu, to możesz:
- dać wentylator sterowany czujnikiem stężenia tlenku węgla tylko w miejscu kratki wyciągowej, pozostawiając kratkę nawiewną;
- dać dwa wentylatory sterowane tym samym czujnikiem. jeden na wyciągu, drugi na nawiewie.



Dlaczego wszyscy zagmatwujã temat ,nie można dać jasnej i prostej odpowiedzi?

ok za takã traktuję ten cytat co jest powyżej ,czylin zostawiam drugã kratkę pomniejszę jà do 200cm 2
i to na tyle - jest napisane dalej mozesz dac wentylatory ale też nie muszę więc nie daję .

Tak naprawdę dalej nie wiem i nie jestem przekonany co mam z tym zrobić ale cóż tak już jest - pytasz czy dom jest zbudowany z cegły a otrzymujesz odpowiedz domy można budować z cegły,betonu,drewna itd

Napisano
Jeśli ta druga kratka jest podpięta do komina wentylacyjnego - to obowiązuje Cię ten zapis:

Cytat

2) co najmniej grawitacyjną, zapewniającą 1,5-krotną wymianę powietrza na godzinę – w ogrzewanych garażach nadziemnych lub częściowo zagłębionych, mających nie więcej niż 10 stanowisk postojowych,



W projekcie budowlanym zapewne są wymiary i umiejscowienie kratek - wykonanie powinno być zgodne z projektem.
Napisano
Po prostu jak dasz kratkę przy otworze wlotowym będziesz miał wentylację grawitacyjną garażu. A otwór możesz pomniejszyć, bo jest ewidentnie zbyt duży. Pewnie taki było wygodnie zrobić budowlańcom.
Masz też możliwość zrobić wentylację mechaniczna zamiast grawitacyjnej. I stąd opis jak zastosować wentylatory. W końcu sam wspomniałeś o czujce w garażu. A przy wentylacji mechanicznej mniej będzie wiało w garażu i straty ciepła będą mniejsze.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Wybór między rynnami plastikowymi (PCV) a metalowymi sprowadza się do kompromisu między kosztem początkowym, trwałością i wymaganiami montażowymi.   Rynny plastikowe są tańsze i odporne na korozję, jednak wykazują dużą rozszerzalność cieplną (przy różnicy temperatur ok. 20 °C nawet 16 mm na 10 m długości) i mogą blaknąć pod wpływem UV. W mrozy stają się kruche i mogą pękać, zwłaszcza przy temperaturach poniżej –10 °C. Ich elastyczność i niewielka waga ułatwiają transport i montaż bez specjalistycznych narzędzi. Rynny metalowe (stal ocynkowana, tytanowo-aluminiowa, cynkowo-tytanowa czy miedziana) cechują się wysoką wytrzymałością mechaniczną i długą żywotnością – przy odpowiedniej powłoce zabezpieczającej przed korozją służą kilkadziesiąt, a nawet ponad sto lat. Wymagają jednak okresowej kontroli powłoki i w razie uszkodzeń ponownego zabezpieczenia antykorozyjnego. Ze względu na większą masę i niekiedy dłuższe odcinki, montaż bywa nieco bardziej skomplikowany i często realizowany przez ekipę fachowców. Jeżeli zależy Ci na najniższych kosztach początkowych i prostej obsłudze, rynny PCV będą wystarczające, o ile dbałość o ich czystość nie sprawia problemu. Jeśli natomiast priorytetem jest maksymalna trwałość, estetyka oraz minimalna liczba napraw w przyszłości, warto zainwestować w rynny metalowe – szczególnie tytanowo-aluminiowe lub cynkowo-tytanowe, które łączą odporność z niewielkimi wymaganiami konserwacyjnymi.   W ofercie Blachy Pruszyński dostępny jest system metalowy system rynnowy NIAGARA => https://pruszynski.com.pl/produkt/rynny-niagara/  
    • Cześć.Nie jestem fachowcem.Mam ogrzewanie gazowe.Aktualnie mam remont.Potrzebuje odkręcić grzejniki i je zdjąć ze ściany.Jak za to się zabrać???Co muszę zrobić przed odkręcaniem rur?Zamknąć jakiś zawór,odłączyć pompę od prądu?Zamknąć główny zawór wody?Jeżeli zna się ktoś na tym proszę o jakieś wskazówki.
    • Czyli sama wiesz. A temu kto robił podbitkę wręcz żółtą kartkę. NIE MOŻNA tworzyć przestrzeni, w których nie ma wymiany powietrza, bo tam będzie gnicie i grzyby Poza tym pewnie parametry rynien są zbyt małe w stosunku do powierzchni dachu skoro woda się wylewała. jaka jest średnica rur spustowych?  
    • Nie ma otworów wentylacyjnych..a czy woda się przelewala, to ciężko mi powiedzieć, możliwe że tak, w trakcie ostatniej nawałnicy.  Właśnie po niej pojawiła się ta plama na elewacji. A podbitka pękła w narożniku na łączeniu, tak jakby od nadmiaru wody.
    • No dzień dobry, Rysiu   Wpisać Cię na listę w jednej, czy dwóch osobach? 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...