Skocz do zawartości

Jak wykonać nadproże w remontowanym domu


Recommended Posts

Napisano
Witam

Od razy mówie że jestem laikiem w sprawach obliczeń budowlanych.

Mam pytanie. Potrzebuję wykonać otwór (szer 1900) w ścianie pomiędzy kuchnią a jadalnia.
Sciana pokoju zbudowana jest z gazobetonu pełnego 24x24x48.
Nad pokojem jest strop 12 cm i jeszcze jeden pokój (w takim samym rozmiarze) ściana wykonana z pustaka żużlobetonowego 19x19x39, ze stropem z płyt g-k.

Chciałbym wykonać nadproże. I teraz zaplanowałem sobie to tak że wykonam go z dwóch ceowników 120 o długości 240 cm każdy, skręcone one będą 7 prętami M14, dodatkowa po wykuciu otworu pospawam je kilkoma płaskownikami (od dołu).
Każdy ceownik będzie podparty na każdej ze stron na dwóch cegłach pełnych zaprawionych na zaprawie cementowej M-15 na długości 25 cm.
Same cewniki również będa zarzucone zaprawa cementową M15.

Czy moja koncepcja cewników 120 na otwór o długości 190 cm jest prawidłowa?

Nie chce miec żadnych watpliwości, Mój kierownik budowy mówi że dwa cewniki 120 są Ok, ale nie wykonywał mi żadnych obliczeń więc nie wiem czy mam wierzyć jego "OK"

Pomóżcie mi proszę rozwiać moje wątpliwości.

Pozdrawiam

Poniżej zdjęcia
zdj 1
zdj 2
zdj 3


Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Witam

Od razy mówie że jestem laikiem w sprawach obliczeń budowlanych.

Mam pytanie. Potrzebuję wykonać otwór (szer 1900) w ścianie pomiędzy kuchnią a jadalnia.
Sciana pokoju zbudowana jest z gazobetonu pełnego 24x24x48.
Nad pokojem jest strop 12 cm i jeszcze jeden pokój (w takim samym rozmiarze) ściana wykonana z pustaka żużlobetonowego 19x19x39, ze stropem z płyt g-k.

Chciałbym wykonać nadproże. I teraz zaplanowałem sobie to tak że wykonam go z dwóch ceowników 120 o długości 240 cm każdy, skręcone one będą 7 prętami M14, dodatkowa po wykuciu otworu pospawam je kilkoma płaskownikami (od dołu).
Każdy ceownik będzie podparty na każdej ze stron na dwóch cegłach pełnych zaprawionych na zaprawie cementowej M-15 na długości 25 cm.
Same cewniki również będa zarzucone zaprawa cementową M15.

Czy moja koncepcja cewników 120 na otwór o długości 190 cm jest prawidłowa?

Nie chce miec żadnych watpliwości, Mój kierownik budowy mówi że dwa cewniki 120 są Ok, ale nie wykonywał mi żadnych obliczeń więc nie wiem czy mam wierzyć jego "OK"

Pomóżcie mi proszę rozwiać moje wątpliwości.

Pozdrawiam


Jest to na pewno ściana nośna więc włożenie dwóch sztuk ceowników bo cewniki to w szpitalu się zakłada icon_biggrin.gif jest jak najbardziej poprawne. Nie powinno się spawać, jedynie co powinno to się skręcać.
Co masz na myśli podając rozmiar ceownik 120 na otwór o długości 190 cm ??!!
Napisano
Cytat

Jest to na pewno ściana nośna więc włożenie dwóch sztuk ceowników bo cewniki to w szpitalu się zakłada icon_biggrin.gif jest jak najbardziej poprawne. Nie powinno się spawać, jedynie co powinno to się skręcać.
Co masz na myśli podając rozmiar ceownik 120 na otwór o długości 190 cm ??!!



Ceowniki, oczywiście moje przeoczenie.

Mając na myśli ceownik 120 chodzi mi o ten jak w tabeli: ceownik tabela

Chciałbym żeby mi ktoś, z doświadczenia swojego lub wiedzy, powiedział mi czy dwa ceowniki 120 skręcone 7 prętami M14 wystarczą, sam tego nie potrafię obliczyć. Na forum pewnie są budowlańcy którzy potrafią to wyliczyć zgrubnie, na oko lub dokładnie. Jeżeli potrzebne są jeszcze jakieś dane to piszcie.

pozdrawiam
Gość mhtyl
Napisano
Sorki, ale opis tej tabeli który zapodałeś to masakra, nic nie widać żadnego opisu tylko jasne niebieskie pola, natomiast cyfry widać ładnie.(bynajmniej u mnie tak jest)
Napisano
A co tam jakaś tabela, gdziekolwiek w wyszukiwarce wpiszesz sobie "ceownik 120" to znajdzie Ci 1000 wyników i każdy budowlaniec będzie wiedział o co chodzi, ja dałem link akurat do pierwszego lepszego wyniku jaki mi wyskoczył żeby Ci wyjaśnić o jaki ceownik mi chodzi i tyle, nie będziemy sie tu zajmować czy kolor jest ładny czy brzydki.

Powiedzcie mi prosze jeszcze raz:

"Czy dwa ceowniki 120 skrecone 7 szpilkami M14 i zaprawione zaprawą cementową M15 nadają się na nadproże o długości 190 cm wykonane w ścianie nośnej..."

pozdrawiam
Napisano
a Tobie się wydaje, że ktokolwiek wie jakie obciążenie przenosi ta ściana?
abstrahując od tego czy te dwie ceówki dadzą radę, to jaką technologię montażu przewidział Twój szeryf?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...