Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
ewamariusz

Wykończenie obudowy kominka.

Recommended Posts

Witam. Właśnie kończę obudowę kominka którą wykonałem płytami Varmsen. Kominek będzie obudowany od dołu 5 warstw cegły pełnej a reszta kominka płytki z cegły ciętej starej grubość od 1 do 3cm.
I tu moje pytanie. Jak przygotować płyty varmsen pod przyklejenie tych cegiełek.
- gruntować - jak tak to czym;
- nakładać narożniki - jeśli tak to jakie;
- zaciągać całość siatką i klejem - jakim klejem;

i jeszcze jedno, jedna ze ścianek łączy się ze ścianką z płyt k-g, jak je połączyć aby nie pękały.
Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość gawel
Jak to kleić cegły do płyty? icon_eek.gif .Przecież są za ciężkie i odpadną.

W moim kominku oprócz zaprawy klejowej cegły są nawleczone na długaźne śrubunki


DSC01446.jpg



Kominek jest z cegły dziurawki klinkierowej nabytej w Lyroyu w promocji

Obudowa fajnie akumuluje ciepło zwłaszcza 2 górne rzędy cegieł nad kominkiem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
U mnie półki też są z cegieł nawlekanych, nota bene za radą Gawła, na pręty gwintowane fi 10.





A potem szczeliny wypełniła zaprawa:



dopiska:
Poza prętami do nawlekania, każda półka leży NA dwóch prętach żebrowanych fi 8- fi10.
Po takiej półce można chodzić. Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Grunt budowlany - dowolny. Najlepiej jakiś znany, mniej rozcieńczają.
Narożniki pod płytki bez sensu.
Zaciągnąć klejem do siatki.

Niech sobie pęka. Tam jest i tak wyraźna linia łączenia. Jak pęknie jakaś fuga to też żaden problem.

Pod te pełne cegły też dałeś płyty izolacyjne?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Witam. Pełne cegły będą tylko od dołu na 4 warstwy, dalej będę kleił "płytki" cięte ze starej cegły grubości od 1 do 3 cm.
Będę je kleił na klej do płytek i dlatego pytałem co i jak zrobić. Grunt, bez narożników, ale siatka i klej na to i dopiero ""płytki" z cegły.
Płyta jest od samego dołu, tylko pod samym kominkiem nie dawałem, będzie cegła i drzwiczki wentylacyjne.
Jeśli coś jeszcze to proszę o radę.
Macie fajne kominki, a ja jeszcze daleko z tyłu icon_biggrin.gif
Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość gawel
Cytat

Witam. Pełne cegły będą tylko od dołu na 4 warstwy, dalej będę kleił "płytki" cięte ze starej cegły grubości od 1 do 3 cm.
Będę je kleił na klej do płytek i dlatego pytałem co i jak zrobić. Grunt, bez narożników, ale siatka i klej na to i dopiero ""płytki" z cegły.
Płyta jest od samego dołu, tylko pod samym kominkiem nie dawałem, będzie cegła i drzwiczki wentylacyjne.
Jeśli coś jeszcze to proszę o radę.
Macie fajne kominki, a ja jeszcze daleko z tyłu icon_biggrin.gif
Pozdrawiam


Kurcze nie wiem to trzeaba by jakiś super profesjonalny klej znaleźć

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Na ścianę otynkowaną tynkiem cementowo - wapiennym łapią na każdy klej do płytek, ale kominek i płyty Varmsen to co innego, dlatego pytam jak je dobrze przygotować przed klejeniem "cegiełek".
Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Klej możesz dać elastyczny do płytek. Nawet ten niekosmiczny icon_wink.gif . Ale kominek budujesz nie co dzień. Daj Sopro nr 1 lub odpowiednik...

Trochę ważyć to będzie. Jaka rozpiętość obudowy (płyt izolacyjnych?)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ewamariusz, obudowa kominka przede wszystkim będzie miała do czynienia z bardzo dużymi wahaniami temperatury i to jest w twojowaszym przypadku zasadnicza trudność. Warmsen ma mocny marketing więc zapewne i sposób wykończenia mają wymyślony.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
PeZet mają sposób wykończenia obmyślony, ale bardziej pod tynki dekoracyjne, a ja będę kleił cegiełki, o żadnym tynki nie myślę. Ale popatrzę jak oni proponują.
Siatka chyba jak na ocieplenie na styropian, i tak będzie zatopiona w kleju a nada stabilności i spójności konstrukcji, tak myślę, jednak nie wiem czy dobrze.
Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Plastikowa siatka... w sąsiedztwie kominka. Oby nie śmierdziało.

Radziłbym ciwam, kombinuj dalej, a o plastiku zapomnijcie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Daj siatkę podwójnie. Tak się przygotowuje pod duże obciążenia. Przy rozpiętości powyżej ca 1,5 m warto dać w środku jakieś stabilizatory. Zastrzał do ściany z delikatnego profila (typu system GK.)

PeZet. Siatka z zewnątrz nie w środku. Poza tym zatopiona w kleju i zasłonięta z dwóch stron. Z jednej płyta izolacyjną, z drugiej płytkami ceramicznymi.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Siatka z zewnątrz nie w środku. Poza tym zatopiona w kleju i zasłonięta z dwóch stron. Z jednej płyta izolacyjną, z drugiej płytkami ceramicznymi.


Tak, owszem. Mnie to nie przekonuje. Płyta izolacyjna o grubości 3cm - nagrzewa się od środka ku zewnętrzu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ale obudowa jest wentylowana. Ciepło odprowadzane na zewnątrz. Oczywiście trzeba tą wentylację zrobić zgodnie z zaleceniami - instrukcją wkładu kominkowego. Wówczas nagrzewanie się zewnętrznej warstwy płyty, tam gdzie znajduje się siatka, jest nieznaczne. Zakładam, że 30-40 o C po wielu godzinach grzania. Przy kratkach wylotowych, gdzie te wartości mogą być podwójne, siatka powinna być cofnięta (wycięta) ze 2-3 cm. Więcej niż 80 o C z górnej kratki to błąd w sztuce. Za mały przewiew w obudowie.

Ja nie zamierzam nikogo przekonywać. To standard nie tylko w Varmsenie.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dane ze strony producenta:

Dla płyty 50mm:
500stC - 67stC
300stC - 46stC
100stC - 32stC

Dla płyty 30mm:
500stC - 89stC
300stC - 59stC
100stC - 38stC

Zgadzam się, że może faktycznie nie ma dramatu. Ale nie uchodzi - plastikową siatką kominek traktować.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jakiś link do tych danych? Sorry, ale mi one nie pasują. Takie parametry osiąga piec kaflowy bez wentylacji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Ja nie zamierzam nikogo przekonywać. To standard nie tylko w Varmsenie.


Nie wiem skąd wziąłeś te standardy, ale temperatura powietrza w kapie kominka bez odprowadzenia mechanicznego może przekraczać swobodnie 200oC, a bezpośrednio nad paleniskiem 450oC.
Temperatura rury dymowej w zależności od konstrukcji wkładu potrafi osiągać 550oC, a w ekstremach i 900oC.

Jak PeZet napisał - 3cm izolatora może być mało żeby nie śmierdziało... i oby tylko tyle.
Mówisz że temperatura na górnej kratce nie powinna przekroczyć 80Oc.
A jak przekroczy... choćby chwilowo?
Ja CI mówię że mimo że nie powinna to może osiągnąć i 200oC.
Wtedy będzie już za późno na wmawianie sobie że miało być tak pięknie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Budując kominki mam świadomość wszystkich przytoczonych przez Ciebie danych Jani. Mam również wiedzę, że jeśli zrobisz to tak jak napisałem, nawet w źle wykonanym kominku (200 o C z kratek) temperatura nie działa bezpośrednio na siatkę.

Poczekajmy na link, to sprawdzimy jakim warunkom odpowiadają dane PeZeta.

Chętnie odszczekam, jeśli się mylę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Płyta warmsena ma lambdę 0,06

Z symulacji w OZC:
Mata lamelowa z wełny mineralnej o grubości 3cm i lambdzie 0,05W/mK:
100st - 34st
200st - 50st
300st - 68st
500st - 105st



Podałem link. To dane ze strony producenta.

link do parametrów płyt varmsena

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
O już jest linka ! Dzięki.

Wygląda na to, że dane są dla płyty bez udziału wentylacji. To by się zgadzało. Porównywalne z temperaturą zewnętrzną pieca kaflowego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zawsze dawałem siatkę... przy nawet ciągłym paleniu obudowa na zewnątrz jest tylko ciepła, oczywiście przy dobrej wymianie powietrza... zwykły klej elastyczny też się sprawdza.

Cegły na narożniki tnij w ten sposób L icon_wink.gif Edytowano przez an-bud (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Witam. Dzięki za udział w dyskusji, z której wynikł problem z siatką, w takim razie jeśli nie plastikowa to jaka siatka, bo jakaś musi być.
An-bud co do cegieł na narożniki to właśnie takie w L będę kleił.
Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Witam. Dzięki za udział w dyskusji, z której wynikł problem z siatką, w takim razie jeśli nie plastikowa to jaka siatka, bo jakaś musi być.
An-bud co do cegieł na narożniki to właśnie takie w L będę kleił.
Pozdrawiam




??? Miałem na myśli tylko elewacyjną siatkę...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dyskusja to sól forum...

Siatka elewacyjna nie jest z plastiku. To ceramika (włókno szklane). Śladowe ilości tworzywa sztucznego używa się do jej impregnacji - bez znaczenia w dyskusji. icon_rolleyes.gif

Kupując, zwróć na to uwagę, bo może jakieś badziewie jest z plastiku i ktoś tego używa. Ja nie spotkałem.

Elewacje budynków poddawane są dużo większym obciążeniom termicznym, niż kominki. Gdyby siatka tam użyta była plastikowa, szlag by trafił wszystkie elewacje...

Poczytaj inne fora, albo wybierz się na jakieś szkolenie. Np do Trzebini pod Krakowem.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Dyskusja to sól forum...

Siatka elewacyjna nie jest z plastiku. To ceramika (włókno szklane). Śladowe ilości tworzywa sztucznego używa się do jej impregnacji - bez znaczenia w dyskusji. icon_rolleyes.gif

Kupując, zwróć na to uwagę, bo może jakieś badziewie jest z plastiku i ktoś tego używa. Ja nie spotkałem.




Tak, tak... z tym że kółko różańcowe wzajemnej adoracji przyznając sobie + znakomicie wprowadza w błąd... wymyślając teorie o śmierdzącej przypalonej siatce....niech żyją fachowcy od jednego kominka... icon_confused.gif Edytowano przez an-bud (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

(...) wymyślając teorie o śmierdzącej przypalonej siatce....niech żyją fachowcy od jednego kominka... icon_confused.gif



Zgadzam się z tym. Amatorzy są jak rak toczący zdrową tkankę doświadczonych profesjonalistów. Nie powinni szukać dziury w całym, zastanawiać się jak coś działa, bo tylko drażnią. Pod żadnym pozorem nie powinni samodzielnie robić niczego, na czym się nie znają, zakazane powinno być zgłębianie tajników rzemiosł przeróżnych, technik i technologii, bo sama z tego szkoda się bierze i co gorsza, odbierają chleb! Wymyślają idiotyzmy, snują bzdurne teorie, a człowiek potem musi im tłumaczyć, dlaczego nie mają racji. Argumentów używać. Przekonywać. O ile prościej byłoby, gdyby po prostu przytakiwali.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Zgadzam się z tym. Amatorzy są jak rak toczący zdrową tkankę doświadczonych profesjonalistów. Nie powinni szukać dziury w całym, zastanawiać się jak coś działa, bo tylko drażnią. Pod żadnym pozorem nie powinni samodzielnie robić niczego, na czym się nie znają, zakazane powinno być zgłębianie tajników rzemiosł przeróżnych, technik i technologii, bo sama z tego szkoda się bierze i co gorsza, odbierają chleb! Wymyślają idiotyzmy, snują bzdurne teorie, a człowiek potem musi im tłumaczyć, dlaczego nie mają racji. Argumentów używać. Przekonywać. O ile prościej byłoby, gdyby po prostu przytakiwali.




Ciśnienie mi podnoszą te bezsensowne +... właśnie sprawdziłem... coś tam dają icon_lol.gif
Troszkę przekręcasz... może mylnie odniosłem wrażenie iż były to wypowiedzi autorytatywne ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jak to Rabe mawiał: Wszyscy macie rację!


Prawdziwy problem o podobnym zabarwieniu merytorycznym to wełna kominkowa. Ta dopiero produkuje smród i truciznę! Mam nadzieję, że na tym forum wybiliście ją skutecznie z głów?!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Przyznam się bez bicia... używałem ją kilkanaście lat temu... nawet rozbierałem ostatnio moją robotę z wełną i ... wyglądała jak nówka, nawet taśmy się trzymały... z tym iż wentylowana była lepiej niż dobrze co się rzadko zdarza.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Czytałem, że wełna w takim zastosowaniu odpada. W swoim odczuciu czuję się przekonany do tego.
Pytanie jednak mam do was, an-bud i Pit-4, czy jest to możliwe, że wełna jest be, bo trwa walka o rynek? Na szkodliwość wełny znaleziono wszak rozwiązanie: wymagała szczelnej zabudowy, stąd taśmy i folie. Co jest złego w zastosowaniu wełny, jeśli dokładnie odetniemy ją od otoczenia?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Mało kto nie używał.



A był inny materiał? icon_lol.gif do izolacji palenisk na początku lat 90-tych.

Cytat

Czytałem, że wełna w takim zastosowaniu odpada. W swoim odczuciu czuję się przekonany do tego.
Pytanie jednak mam do was, an-bud i Pit-4, czy jest to możliwe, że wełna jest be, bo trwa walka o rynek? Na szkodliwość wełny znaleziono wszak rozwiązanie: wymagała szczelnej zabudowy, stąd taśmy i folie. Co jest złego w zastosowaniu wełny, jeśli dokładnie odetniemy ją od otoczenia?



Trudne... ale wiem że można zrobić nawet z wełną poprawnie... przy paleniskach wentylowanych
Co Masz na myśli przez... odcięcie od otoczenia... jak ją zamkniesz to się skrystalizuje tracąc swoje właściwości. Edytowano przez an-bud (zobacz historię edycji)
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Moim zdaniem inne materiały są mniej problematyczne i nie tak wrażliwe na błąd w sztuce. Ten błąd to głównie brak wentylacji o której pisał An bud. Norma (przeciętny 12 kw wkład żeliwny) dla wełny to 800 cm wlatującego i 1000 cm wylatującego powietrza. Pierwszy błąd to interpretacja. Tu nie chodzi o powierzchnię kratek, lecz powierzchnię roboczą - czysty luft! Każde odstępstwo w kierunku zmniejszenia tej wentylacji, skutkuje nadmiernym podgrzaniem lepiszcza, którym sklejone są włókna wełny. Lepiszcze toksyny wydziela już od 200 o C. Taka temperatura to bagatela w kominku, bo wełna jest po tej diabelskiej stronie obudowy! Za wkładem kominkowym mamy zawsze więcej, choćbyś turbiną wentylował. Tam jest za blisko i jeszcze promieniowanie intensywne. Pytanie, czy cieniutka folia aluminiowa jest wystarczającym zabezpieczeniem? Jeśli nawet, łatwo jest ją uszkodzić. Taśma? Przecież to ona często też capi! Krzemian nie śmierdzi, szamot nie śmierdzi, wermikulit nie śmierdzi, to po co ryzykować z wełną? Tu chyba jest pies pogrzebany...
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

(...) Co Masz na myśli przez... odcięcie od otoczenia (...)


Staranne obudowanie wełny folią, blachą, żeby nie pyliła. A potem dopiero obudowa stanowiąca estetyczne wykończenie, wykonana ze wszystkimi wymaganymi szykanami typu szczelina, kratki, komora dekompresyjna czy co-tam-jeszcze-musi-być.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Pit-4... trudno to lepiej ująć od Ciebie... Teraz my się w kółko bawimy icon_wink.gif komu przychodzi do głowy iż zamykając kratką tłumimy przepływ powietrza prawie o połowę... Edytowano przez an-bud (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Fajnie się dyskutuje, a miałem jeszcze się zapytać czym w komorze kominka usztywnić/przymocować rury odprowadzające ciepłe powietrze do pomieszczeń nad kominkiem. Wykorzystałem do tego rury spiro/takie mi polecono i takie są/ Rury są trzy i obawiam się, iż pod wpływem temperatury mogą zacząć się odchylać od pionu lub wyginać. Czy można je jakoś przymocować wewnątrz kominka. Myślałem o wspomnianej wcześniej taśmie wykorzystywanej do wełny. Ma ktoś jakiś pomysł.
Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Staranne obudowanie wełny folią, blachą, żeby nie pyliła. A potem dopiero obudowa stanowiąca estetyczne wykończenie, wykonana ze wszystkimi wymaganymi szykanami typu szczelina, kratki, komora dekompresyjna czy co-tam-jeszcze-musi-być.



Pylenie to pikuś, przy marnej wentylacji/chłodzeniu po czasie straci właściwości izolacyjne, blacha się nagrzewa, rozszerza, pracuje i w końcu strzela hałasując. Ale pierw wypalają się kleje gdzie najsłabsze są taśmy.
Komora dekompresyjna to wynalazek z instrukcji opakowania wełny icon_wink.gif można sobie go wsadzić w ....

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
"Staranne obudowanie wełny folią, blachą, żeby nie pyliła". Pomijam kwestę robocizny i kosztów, która w przypadku płyt izolacyjno konstrukcyjnych jest mniej problematyczna - nie eliminuje to wdychanie toksyn, które przy niewielkim stężeniu mogą być niewyczuwalne. Sygnałów było zbyt wiele od klientów, więc Ci co czasem robią drugi kominek icon_biggrin.gif, nie dają się już na wełnę tak powszechnie nabierać, jak to było wcześniej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Fajnie się dyskutuje, a miałem jeszcze się zapytać czym w komorze kominka usztywnić/przymocować rury odprowadzające ciepłe powietrze do pomieszczeń nad kominkiem. Wykorzystałem do tego rury spiro/takie mi polecono i takie są/ Rury są trzy i obawiam się, iż pod wpływem temperatury mogą zacząć się odchylać od pionu lub wyginać. Czy można je jakoś przymocować wewnątrz kominka. Myślałem o wspomnianej wcześniej taśmie wykorzystywanej do wełny. Ma ktoś jakiś pomysł.
Pozdrawiam



A co z tym icon_question.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dwie mają po 120 cm, a trzecia około 160, gdyż jest wygięta pod rurą kominową, aby się z nią nie stykała i dopiero idzie bezpośrednio do góry.
Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Dwie mają po 120 cm, a trzecia około 160, gdyż jest wygięta pod rurą kominową, aby się z nią nie stykała i dopiero idzie bezpośrednio do góry.
Pozdrawiam



Coś mi wyobraźnia szwankuje... jak trzy rury tzn. grawitacja?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×
×
  • Utwórz nowe...