niedzwiad Napisano 29 lipca 2014 Udostępnij #1 Napisano 29 lipca 2014 Witam.Mam problem z ociepleniem poddasza w małym domku który jest użytkowany przez cały rok.Domek jest z pustaków a ściany zostały ocieplone styropianem.Problem pojawił się po ociepleniu poddasza wełną mineralną (dach dwuspadowy)Dach składa się z deskowania ,warstwy papy i blachodachówki na łatach i kontrłatach.Krokwie mają 12 cm więc ułożyliśmy wełnę 10 cm zakryliśmy ją folią.Prace te odbywały się zimą. Po pewnym czasie zauważyliśmy na folii strużki wody.Rozcięliśmy folię i wtedy wilgoć odparowała. Dodatkowo ktoś polecił nam wybicie w szczytach ścian otworów wentylacyjnych( w ten sposób powstał mini strych)Po odparowaniu i zaklejeniu rozcięć w folii widząc że nic złego się nie dzieje zabudowaliśmy ocieplenie płytami pilśniowymi laminowanymi.Problem pojawił się przy pierwszych upałach- na płytach pojawiły się wilgotne plamy a cała wełna okazała się całkowicie zawilgocona.Dla utrudnienia dodam że zawilgocenie pojawiło się na piętrze(ze skośnym dachem) natomiast na parterze do którego schodzi jeden ze skosów jest wszystko ok. (dodatkowo to jest kuchnia)Dodam że zimą w okolicach otworów wentylacyjnych o których wspomniałem pojawiał się szron.Ponownie zastanawiam się nad ociepleniem poddasza jednak po poprzedniej klęsce mam wątpliwości co do efektu.Zastanawiałem się nad ociepleniem styropianem.Czy ktoś wie gdzie leży błąd?Będę wdzięczny za podpowiedzi.Pozdrawiam. Link do komentarza
GipsKartonITD Napisano 29 lipca 2014 Udostępnij #2 Napisano 29 lipca 2014 (edytowany) O tej porze roku pkt rosy może przekraczać 20*C i stad skropliny przy braku odpowiedniego otwarcia kalenicy i okapów. Szczelina, a raczej odstęp deska wełna powinien być nie mniejszy jak 3cm gdy krokwie nie są dłuższe jak 6m. Styropian nie rozwiąże problemu. Edytowano 30 lipca 2014 przez GipsKartonITD (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo i instalacje Napisano 30 lipca 2014 Udostępnij #3 Napisano 30 lipca 2014 Problem pojawił się na skutek błędnego ocieplenia dachu jak i prawdopodobnie złej wentylacji pomieszczeń oraz niedostatecznego wysuszenia domu przed ociepleniem. Temu zjawisku sprzyja również brak ciągłego ogrzewania obiektu. Pokrycie dachu powinno umożliwiać wentylację nad izolacją termiczną, zatem nad wełną należy umieścić folięparoprzepuszczalną, a deskowanie musi być odsunięte od krokwi o ok. 3 cm tworząc pustkę wentylacyjną z wlotem powietrza w okapie i wylotem w kalenicy. Link do komentarza
niedzwiad Napisano 30 lipca 2014 Autor Udostępnij #4 Napisano 30 lipca 2014 Dziękuję za podpowiedzi.Zastanawia mnie tylko dlaczego na dole gdzie jest kuchnia problem się nie pojawił( technologia docieplenia ta sama co na górze)Domek jest używany przez cały rok (zimą ogrzewany)Zastanawiam się nad jakimś prostym rozwiązaniem. Wiem jak wygląda ocieplenie przy budowie od zera.Czy w tej zastanej sytuacji jedynym wyjściem jest wybijanie otworów wlotowych na dole i montaż wywietrzników w kalenicy?Czy metoda ocieplenia pianą natryskową rozwiązała by problem?Pozdrawiam Link do komentarza
GipsKartonITD Napisano 30 lipca 2014 Udostępnij #5 Napisano 30 lipca 2014 Cytat Dziękuję za podpowiedzi.Zastanawia mnie tylko dlaczego na dole gdzie jest kuchnia problem się nie pojawił( technologia docieplenia ta sama co na górze)Domek jest używany przez cały rok (zimą ogrzewany)Zastanawiam się nad jakimś prostym rozwiązaniem. Wiem jak wygląda ocieplenie przy budowie od zera.Czy w tej zastanej sytuacji jedynym wyjściem jest wybijanie otworów wlotowych na dole i montaż wywietrzników w kalenicy?Czy metoda ocieplenia pianą natryskową rozwiązała by problem?Pozdrawiam 1. Udroznij wentylację połaci - przestrzeń pomiędzy blacha, a papa na deskowaniu. Otwarty okap i otwarta kalenica.2. Udroznij okap i kalenicę dla wentylacji przestrzeni wełną, a deskowanie.3. Dla pomieszczeń mieszkalnych zwiększ grubość izolacji termicznej bo 10cm to stanowczo za mało.Zamiana izolacji na pianę lub styropian nic nie polepsza tak samo pozostawienie stanu obecnego, a to jedynie może doprowadzić do zagrzybienia więźby. Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo i instalacje Napisano 31 lipca 2014 Udostępnij #6 Napisano 31 lipca 2014 Określenie przyczyn zawilgocenia i sposobu eliminacji wymaga przeanalizowania konstrukcji, stanu i sposobu użytkowania domu - inaczej w pełni użyteczna porada będzie przypominać wróżenie z fusów na odległość. Z opisu wynika że w budynku panuje duża wilgotność (szronienie otworów wentylacyjnych) i przede wszystkim należy ustalić jaka jest tego przyczyna. Teoretycznie można próbować utworzyć od środka paroszczelną ochronę ocieplenia dachu, ale praktycznie trudno to osiągnąć, pomijając już istniejące zawilgocenie wełny.Brak zawilgocenia w kuchni wynika z migracji wilgotnego powietrza do góry.Potencjalne działania mogą polegać na:eliminacji wilgoci wewnątrz domuzerwane pokrycia sufitu, usunięcie wełnyutworzenie pustki wentylacyjnej pod deskowaniem(zamocowanie folii paroprzepuszczalnej między krokwiami ok. 3 cm pod deskami)ułożenie wełny i folii paroszczelnej pod pokryciem.zapewnienie skutecznej wentylacji pomieszczeń. Link do komentarza
GipsKartonITD Napisano 31 lipca 2014 Udostępnij #7 Napisano 31 lipca 2014 1. Szronienie okolic otworów szczytowych być musi skoro powietrze w szczelinie jest ogrzewane z wnętrza przez 10cm izolację. 2. Może być również przez nieszczelności pomiędzy poddaszem a częścią nieużytkową np.wylaz lub schody strychowe tyle, że nadal pozostaje pkt1.Inna sprawa to, że polać nie może być wentylowana otworami w ścianach szczytowych. Takie otwory wspomagają jedynie wentylację samej przestrzeni strychu nieużytkowanego bądź wykorzystywanwgo jako skład. Powierzchnia otworów to, tez nie rzecz przypadkowa. Link do komentarza
niedzwiad Napisano 31 lipca 2014 Autor Udostępnij #8 Napisano 31 lipca 2014 wielkie dzięki.Na poddaszu jest niewielka przestrzeń (domek letniskowy użytkowany cały rok) zabudowanie kolejnymi 10 czy 15 cm. sprawiło by poddasze nieużytkowym.Obawiam się też prac przy robieniu wentylacji przy okapie (trochę tam ciasno na takie manewry)Poza tym daje się folię paro przepuszczalną jeśli na deskowaniu jest papa?Wełna została już usunięta z poddasza , w parterowym skosie w kuchni nic się nie dzieje a można powiedzieć że jest kompletnie niewentylowana (nie ma wlotu przy okapie a między parterem a piętrem nie ma przelotu powietrza)Ktoś kto miał podobny problem rozwiązał go montując w gąsiorach otwory wentylacyjne ale ciągle pozostaje problem grubości izolacji.Te 10 cm które były jak na nasze potrzeby wystarczało. Link do komentarza
GipsKartonITD Napisano 31 lipca 2014 Udostępnij #9 Napisano 31 lipca 2014 Skoro pojawił się kondensat pomiędzy wełną a folią to oznacza, że te 10 cm jest stanowczo za mało.Rzuć zdjęcia do swojej galerii i podlinkuj tu. Zobaczymy jak to wygląda z natury. Link do komentarza
maniek130 Napisano 26 marca 2015 Udostępnij #10 Napisano 26 marca 2015 (edytowany) Witam, Czy tak będzie prawidłowoOd sufitu KG-Folia żółta bo taka posiadam już -stelaż -wełna 40cm-krokwie na krokwie płyty osb - strychoczywiście strych wentylowany w szczytach wybite kratki Edytowano 26 marca 2015 przez maniek130 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
GipsKartonITD Napisano 29 marca 2015 Udostępnij #11 Napisano 29 marca 2015 Cytat Witam, Czy tak będzie prawidłowoOd sufitu KG-Folia żółta bo taka posiadam już -stelaż -wełna 40cm-krokwie na krokwie płyty osb - strychoczywiście strych wentylowany w szczytach wybite kratki żółta znaczy budowlana PE? nie, zmień na paroizolacyjną dowolnego producenta wełny. Link do komentarza
maniek130 Napisano 30 marca 2015 Udostępnij #12 Napisano 30 marca 2015 Mam zółta, ale ona jest paroizolacyjna, tak mam na fakturzePozdrawiam Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się