Skocz do zawartości

Bardzo niska wydajność studni - wchodzić w to?


Recommended Posts

Witam,

Jestem w trakcie budowy domu. Działka i ogródek dość duży, będzie z 2000 m kw. Założenie miałem od początku że kopię studnię na potrzeby nawadniania ogródka. Obecnie w gminie możliwość podlicznika wody do celów gospodarczych i cena za m3 około 4 zł.
Jak chciałem tak zrobiłem - z uwagi na teren (iłołupek), studnia głębinowa. Na głębokości około 40 metrów za iłołupkiem zaczął się wapień, i który skończył się na 60 metrów, taka jest głębokość studni. Początkowo wydawało się że wydajność jest dobra, po odfiltrowaniu okazało się że wydajność studni jest ok 300-400 litrów na godzinę.
Dodatkowo woda jest dość twarda (11 stopni niemieckich).
Pytanie - czy w takim układzie dać sobie spokój i pożegnać się z nieudaną inwestycją, czy coś próbować coś z tym zrobić? Pomysł był taki by wkopać zbiornik w ziemię jakieś 10 m3, który byłby stale napełniany tą wodą ze studni (wychodzi 7 m3 na dobę) i z tego zbiornika pompa do systemu nawadniania ogrodu.
Koszty takiego interesu to pewnie kilka tysięcy złotych.
Dodatkowo podejrzewam że pompy miałyby niską żywotność z uwagi na twardą wodę.
Czy w ogóle jest sens ekonomiczny i inżynierski w to wchodzić?

Link do komentarza
Dlaczego wychodzi tak drogo za zbiornik?
Ale pomijając. Podlewanie ogródka zarówno wodą ze studni głębinowej jak i wprost z wodociągu, nie jest specjalnie efektywne. Korzystniej jest wodę ogrzać, czyli zmagazynować na powierzchni, aby się ogrzała. Teraz sam się zastanów na ile będzie Ci to niezbędne, co ta woda warunkuje. Jeśli potrzebujesz jej dużo, to policz, 7 x 31 = 220, x 4 - 880 PLN miesięcznie. Za cztery miesiące zapłacisz wodociągom ok. 3 500 PLN, taką też ilość pozyskasz ze studni.
Zbiornik to inwestycja nie na rok. Jeśli potrzeby Twoje (na wodę) będą stałe, to ze swoją wodą zawsze wygrasz wg mnie.
Link do komentarza
Cytat

Dlaczego wychodzi tak drogo za zbiornik?
Ale pomijając. Podlewanie ogródka zarówno wodą ze studni głębinowej jak i wprost z wodociągu, nie jest specjalnie efektywne. Korzystniej jest wodę ogrzać, czyli zmagazynować na powierzchni, aby się ogrzała. Teraz sam się zastanów na ile będzie Ci to niezbędne, co ta woda warunkuje. Jeśli potrzebujesz jej dużo, to policz, 7 x 31 = 220, x 4 - 880 PLN miesięcznie. Za cztery miesiące zapłacisz wodociągom ok. 3 500 PLN, taką też ilość pozyskasz ze studni.
Zbiornik to inwestycja nie na rok. Jeśli potrzeby Twoje (na wodę) będą stałe, to ze swoją wodą zawsze wygrasz wg mnie.



Tyle kosztują zbiorniki plastykowe.
Tańsze byłyby zbiorniki betonowe, ale koszty instalacji większe.
Na koszt swojej wody i instalacji trzeba dodać pompy, węże, okresowa wymiana pomp.
Dodatkowo z takiej studni pompa musiałaby pracować non stop - a to żre prąd.
Zbieranie deszczówki nie wchodzi w grę bo podobno się instalacja zapycha, zresztą w okresach suszy nie ma deszczu.
Nie jest powiedziane że trzeba podlewać codziennie i przez 4 miesiące w roku.
Link do komentarza
Dlatego też musisz sam to przeliczyć, nie ma wyjścia.
Natomiast pisząc o podgrzewaniu wody miałem na mysli fakt, że chcąc podlewać efektywnie, również w przypadku wodociagu należałoby zainwestować w zbiornik i całą resztę do rozprowadzania wody.
Chyba, że wystarcza Ci podlewanie zimną.

PS. Nie wiedziałem, że plastyki są takie drogie, u nas mozna jeszcze po wsiach kupić blaszane (ocynk) cysterny sprzed lat za parę stówek... Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Dlatego też musisz sam to przeliczyć, nie ma wyjścia.
Natomiast pisząc o podgrzewaniu wody miałem na mysli fakt, że chcąc podlewać efektywnie, również w przypadku wodociagu należałoby zainwestować w zbiornik i całą resztę do rozprowadzania wody.
Chyba, że wystarcza Ci podlewanie zimną.



To chodzi o wodę do automatycznej instalacji podlewania ogrodowego.
Chodzi mi o wypowiedzi instalatorów takich systemów czy takie rozwiązanie w ogóle ma sens
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Mam podobny dom z kaloryferami i jestem bardzo zadowolony z Termeta 19kw. Najważniejszy dla mnie jest dostęp do menu serwisowego żeby ustawić sobie wszystko pod konkretną instalację. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam chcę zamontować kocioł kondensacyjny jednofunkcyjny z zasobnikiem wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna. Dom jest wiekowy ocieplony 150 m2. Ogrzewanie kaloryferki:)  Proszę o sugestie na jaki piec powinienem zwrócić uwagę i jakiej mocy. 
    • Dzień dobry Drodzy Forumowicze!   W tym sezonie planuje rozpoczęcie budowy swojego domu i mam pewien dylemat, którym chciałbym się podzielić oraz poprosić o rady. Otóż działka, na której stanie dom ma spory spadek w kierunku cieku wodnego znajdującego się w sąsiadującym ze mną lasie, w związku z czym poziom terenu jest niższy niż pozostałe domostwa po drugiej stronie ulicy.  Projekt drogi dojazdowej zakłada rzędną 54.1. Na tej podstawie mój Projektant wyznaczył rzędną "0" na rzędnej 54.3, załadając 0.5m schodów. W związku z czym poziom terenu po niwelacji, będzie na rzędnej 53.8 (30cm poniżej planowanej drogi) Rzędna najbardziej wysuniętego punktu do lasu (najniższy punkt) to obecnie 53.2 Założenie przewiduje ławy fundamentowe. Jak widzicie, teren będzie musiał zostać mocno podniesiony, ława fundamentowa w najniższym punkcie terenu będzie posadowiona płytko, na głębokości 40cm (grunt nośny) a potem teren będzie obsypany ziemią (z pobliskiej budowy drogi szybkiego ruchu także materiału gliniastego jest sporo).  Obawiam się jednak, iż podniesienie terenu do rzędnej 53.8 i tak będzie powodował zalewanie terenu. Czy powiedzmy zniwelowanie terenu dookoła posesji z 2% spadkiem w strone lasu wystarczy, żeby uniknąc problemu? Dodam, że projektant przewidział drenaż fundamentów. Czy widzicie tutaj ryzyka, którym powinenem się bardziej przyjrzeć? Działki sąsiadujące są na razie puste.  Będę bardzo wdzięczny za rady.   Pozdrawiam
    • Może podaj linka o którą dokładnie Ci chodzi.
    • Czy ktoś z was stosował blachodachówkę PŁASKA PLUS na dużych połaciach dachowych? Duża to rozumiem, taka ok. 500 m2. Jakie są wasze doświadczenia z jej montażem i użytkowaniem.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...