Skocz do zawartości

Wielkość kotłowni na paliwo stałe - jaka jest u was ?


Recommended Posts

Rozglądam się za projektem i zastanawiam się jaka powinna być kotłownia gdy zechcę użyć paliwo stałe. Już nie chodzi mi o przepisy dotyczące wymiarów tylko chciałbym zmieścić w niej węgiel i drzewo, tak by na zimę spokojnie starczyło.

Domek planowany to około 120-140m2.

Jak jest u was, jakie powierzchnie mają wasze kotłownie ?
Trzymacie w nich opał ( węgiel, drzewo itp. ) ?
Teraz zrobilibyście większą czy ta którą macie jest wystarczająca ?

Czekam na opinie z życia wzięte ale także te teoretyczne, by można było porównać jak się zaleca a jak jest naprawdę w praktyce. Edytowano przez Damiano88 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Zależy jaki piec zamontujesz. Co do składu opału to chyba nie sądzisz ,że ktoś (bynajmniej nie ja zrobi magazyn opału w domu. Wystarczy kącik aby zmieściło się tyle opału co starczy na dzień ,góra dwa.
A co do projektów gotowych to wiem z własnego doświadczenia,że kotłownie są malutkie bo projektowane są nie na paliwo stałe tylko na gaz.
Link do komentarza
Cytat

Aktualnie t gdzie mieszkam mamy w kotłowni kilka ton opału ( 6-7 ) i drewna resztę i starcza to spokojnie na całą zimę ale dom jest dwu piętrowy i nieocieplony... Ja osobiście nie wyobrażam sobie chodzić co tydzień na dwór po opał. Raz zwiozę do kotłowni i mam spokój cały rok.


Przy domku 120-140 m2 p.u zakładając ,że to dom bez piwnicy i użytkowym poddaszem to aby zmieścić 7 t opału to połowa parteru musiała by być kotłownią.
A jeżeli nie wyobrażasz sobie chodzenia co tydzień po opał to po co pchasz się w piec na paliwo stało? jeżeli cenisz wygodę to kup piec na gaz ,ewentualnie PCi.
Link do komentarza
Piec na paliwo stałe bo najtaniej, zwłaszcza że mam dostęp do drzewa - a na ogrzewaniu akurat oszczędzić można dużo.

W domu rodzinnym też zawsze mieliśmy wszystko w kotłowni, nigdy nie chodziliśmy po drzewo czy też węgiel, tylko tam była piwnica.

Teraz tu gdzie mieszkam na opał jest przeznaczone jakieś 10m2 i jest jeszcze spore przejście, tylko że piec jest w drugim pomieszczeniu nie razem z opałem.

Chciałem właśnie się dowiedzieć jak inni mają, jak sobie z tym radzą, bo chyba lepiej zapytać i przeanalizować niż potem żałować że się większego nie zrobiło.
Link do komentarza
1. Przepisy nie określają wymiarów składu opału przy kotłach o mocy do 25kW.
2. Dla potrzeb programu MdM, do powierzchni użytkowej nie wlicza się powierzchni składu opału.
3. Koszt wybudowania 1m2 składu opału, to około 2.000zł.
4. W większości przypadków, przy pożarach których inicjacją była kotłownia, siłą napędową pożaru było drewno zgromadzone w kotłowni.
5. Składowanie opału poza budynkiem, jest możliwe tylko po spełnieniu dość rygorystycznych przepisów p.poż (dot. minimalnych odległości m.in. od granicy).
6. Sprawa składowania opału jest w zasadzie "tabu" dla "kotlarzy" - ciekawe dlaczego.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Podłączony będzie odpływ z umywalki i brodzika. Dziura została zabetonowana,  Wylewka poziomująca nie da rady bo byłby stopień do łazienki. Równać będziemy pod brodzikiem pianką i klejem Harmonijka bo nie wyjadę na brodzik inaczej.   Z
    • Mówię tutaj o sznurowaniu przed ukladaniem wełny, by zapewnić  przerwę między paroizolacja a wełna. Trzeba to robić?
    • Witam, jaka wełnę wybrać do ocieplenia poddasza i jego zabudowy ? Jaka taka wełna powinna mieć lambdę i jaka grubość? Czy sznurować paroizolację przed wełna?   Parametry domu:   -Dom parterowy -Powierzchnia 185m2 z dachem czterospadowym wykonanym z blachodachówki -Brak deskowania jest tylko paroizolacja.
    • Tę dziurę trzeba czymś wypełnić, a o sufit pytam, bo część budynków z tych lat miała kratkę ściekową (z wanny lub brodzika) tak wykonaną, że odpływ z tej kratki biegł przez strop i wychodził gdzieś na środku sufitu u sąsiadów z piętra niżej i y tych sąsiadów podłączony był do pionu... i przy wypełnianiu dziury po kratce ściekowej, mógłbyś zalać sąsiada... Teraz, jak odkułeś dalszą część swojej wylewki widzę, że odpływ jest ukryty  w stropie... Dziurę można zapełnić np. częściowo pianką niskoprężną i  równać zaprawą wyrównawczą...   Bardzo nie podoba mi się ta harmonijkowa rurka Nie możesz zrobić tego odpływu NORMALNYMI  kształtkami??? Co tam masz podłączone?  
    • Zapytam bardzo delikatnie, a po jakąż ciężką cholerę chcesz tak robić? Przy takim podłączeniu przewodów, w życiu różnicówki nie załączysz i będzie bardzo widowiskowa klapa. W ogóle Twój tok myślenia poszedł w złym kierunku, dlatego wróć do źródeł. Ty masz różnicówkę podłączyć standardowo i nic więcej!!! Weź to poprzednie zdanie w ramkę, wytnij i powieś nad łóżkiem, abyś to czytał każdego ranka. Schemat podłączenia RCD trójfazowego w instalacji jest klasyczny i żadnych kombinacji!!! Fazy masz podłączyć tam, gdzie są zaciski fazowe (możesz nawet wszystkie trzy fazy), neutralny tam gdzie jego miejsce, a przewodem ochronnym PE różnicówkę omijasz. I nie ma na kuchence zadnego przewodu PEN, on nie istnieje!!! Tam ma być tylko PE. A co z różnicówki wychodzi, co powinieneś wykorzystać, to już zdecydował producent. I na załączonym schemacie masz to wyraźnie narysowane.   Mała uwaga. końcówki N obwodów kuchenki mostkujesz na kuchence. Od kuchenki odchodzi jeden przewód N, który podłączasz w N różnicówki. I tyle! Czyli schemat 2 z tą zmianą, że nie ma N1 i N2. Ma być jedno N. I jedno PE. Żadnego PEN tam być nie może. I żadnego niebieskiego na zacisk fazowy!!! 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...