Skocz do zawartości

Dobudowa do domu a odległości od działki


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Witam

Na początku mapa.

DSC01446.jpg



Mieszkam w domu (288C) który został wybudowany w latach 80 i nie spełnia warunków MPZP (który został uchwalony dużo później) ani przepisów budowlanych odnośnie odległości budynku od granicy działki. I teraz moje pytanie. Zastanawiam się nad dobudowaniem salonu i sypialni (pomieszczenia bez wody i kanalizacji) do obecnego domu od strony podwórka między pomieszczeniem gospodarczym czy jest możliwość dobudowania go w tej samej linii i wysokości ?

Przepisy mówią o 4 metrach od granicy ściany z oknami a stary dom oddalony jest o ok 2 metry. MPZP mówi o domach parterowych z użytkowym poddaszem a stary ma parter i piętro pełnej wysokości plus wysokie poddasze.

Da się to jakoś ominąć ? Najważniejsze żeby był w osi bo wysokość może wystarczy ta z MPZP. Edytowano przez c01042011 (zobacz historię edycji)
Napisano
Rozbudowa domu wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, a więc i opracowania projektu i planu zagospodarowania działki. Projekt musi spełniać aktualne wymagania MPZP, które mogą dotyczyć wielu warunków i parametrów zabudowy,
zatem trzeba dokładnie przeanalizować całość tych przepisów.

Ogólne przepisy nie stawiają wymagań zachowania określonych odległości między budynkami na tej samej działce, ale muszą spełniać wymagania ochrony przeciwpożarowej, ustalające minimalne odległości miedzy budynkami zależnie od ich przeznaczenia i konstrukcji.
Napisano (edytowany)
Cytat

Rozbudowa domu wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, a więc i opracowania projektu i planu zagospodarowania działki. Projekt musi spełniać aktualne wymagania MPZP, które mogą dotyczyć wielu warunków i parametrów zabudowy,
zatem trzeba dokładnie przeanalizować całość tych przepisów.

Ogólne przepisy nie stawiają wymagań zachowania określonych odległości między budynkami na tej samej działce, ale muszą spełniać wymagania ochrony przeciwpożarowej, ustalające minimalne odległości miedzy budynkami zależnie od ich przeznaczenia i konstrukcji.



To że wymaga pozwolenia i projektu to wiem ale nie chce płacić architektowi za to ze mi powie, ze się nie da.

Nie wiem czy mnie zrozumiałeś ale chciałem parter obecnego domu podzielić na pól z osobnymi wejściami z pola. W mojej części starego domu będzie kuchnia z jadalnia i łazienka dzięki temu wody nie muszę daleko prowadzić. A w nowej części budynku który będzie się stykał ze starym będzie salon i 2 sypialnie. Wszystko to będzie stanowiło jedną bryłę budynku (nowy stary dom) tylko chciałbym by dobudowana cześć była tej samej szerokości co stary a stary jest tylko 2 metry od działki sąsiada ... Chciałbym uniknąć sytuacji, że dobudowa będzie węższa niż stary dom. Mam nadzieje że wyraziłem się jasno tym razem.
Edytowano przez c01042011 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

To ze wymaga pozwolenia i projektu to wiem ale nie chce placic architektowi za to ze mi powie, ze sie nie da.

Nie wiem czy mnie zrozumiales ale chcialem parter obecnego domu podzielic na pol z osobnymi wejsciami z pola. W mojej czesci starego domu bedzie kuchnia z jadalnia i lazienka dzieki temu wody nie musze daleko prowadzić. A w nowej czesci budynku który bedzie się stykał ze starym będzie salon i 2 sypialnie. Wszystko to będzie stanowiło jedną bryłę bydynku (nowy stary dom) tylko chcialbym by dobudowana cześć była tej samej szerokości co stary a stary jest tylko 2 metry od działki sąsiada ... Chciałbym uniknąć sytuacji że dobudowa będzie węższa niż stary dom. Mam nadzieje że wyraziłem sie jasno tym razem.

Ps. Przepraszam za braki polskich znaków i przecinków ale pisze tego posta z telefonu jutro poprawie :-)


Architekt to w twoim przypadku powinien być na końcu drogi.
Kolega z BD odpowiedział Ci co musisz zrobić aby dowiedzieć się czy możesz tak zrobić jak chcesz, a tego dowiesz się nie gdzie indziej jak w gminie.
Wszytko w gestii urzędników.
Napisano
Nijak nie wydadzą zgody na ścianę z oknami w odległości mniejszej niż 4m od granicy.

Uwaga - istnieje realne niebezpieczeństwo, ze mogą kazać zamurować istniejące w ścianie okna - taki uboczny skutek złożenia wniosku z wyrysowanym domem.
Napisano
Jeżeli stary budynek był stawiany na podstawie PnB i nie było dokonanych istotnych odstępstw od zatwierdzonego projektu, w którym te okna blisko granicy były zaprojektowane to sytuacja jest OK.

Jeżeli chodzi o rozbudowę to musi być ona realizowana na podstawie PnB, zgodnie z obecnie obowiązującymi warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie i założeniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
W przypadku, gdy budynek pierwotny jest nielegalny - trzeba go zalegalizować (bierzemy pod uwagę przepisy obowiązujące w dacie budowy) i dopiero można PnB na rozbudowę.
Napisano
Cytat

Mieszkam w domu (288C) który został wybudowany w latach 80 i nie spełnia warunków ......przepisów budowlanych odnośnie odległości budynku od granicy działki.



A w latach 80-tych (i dużo wcześniej również) te 4m od granicy, dla ściany z otworami też obowiżzywały.

Możliwe jest jednak, że budynek postawiono zgodnie z przepisami co do odległości od granicy (nie mniej niż 4m) ale po postawieniu budynku nastąpił podział działki lub jakaś "korekta" granic.
Napisano
Ale mimo wszystko jeżeli w projekcie zatwierdzonym PnB są te dwa okna, to nadzór ma związane ręce. Ewentualnie trzeba by było wystąpić do organu administracji architektoniczno - budowlanej stopnia nadrzędnego o stwierdzenie nieważności starego PnB.
Napisano (edytowany)
Z tego co wiem na dom nie ma planów i był budowany chyba bez planów (właścicielka nie pamięta ...). Ale podatek od domu jest płacony a na mapie gminy dom i zabudowania gospodarcze są widoczne więc w jakimś okresie został zalegalizowany ? ... nie wiem i jak pytam właścicielkę ona nic nie pamięta ...

Druga sprawa, radzicie iść najpierw do gminy bez projektu to o co mam pytać ? Czy mogę "coś" wybudować na tej działce i opisać tylko słownie co chcę zrobić ? I dostanę słowną odpowiedź tak/nie i wtedy działam dalej ? Zawsze myślałem, że trzeba mieć jakiś projekt i z nim idę do gminy "Panie takie coś chcę postawić, pozwolicie no" ;)

I po trzecie może być taka sytuacja, że dobudowa będzie spełniać MPZP a mimo to nie dostanę pozwolenia ? Wszystkie odległości zachowane, wysokości, okna itp. a mimo to ktoś powie, że nie ?

PS. mapa z pierwszego posta pochodzi ze strony urzędu gminy Edytowano przez c01042011 (zobacz historię edycji)
Napisano
Podatek nie ma nic do legalności.

Najlepiej jest napisać do PINB, że chcesz zrobić legalizację samowoli. Za budynku sprzed 1994 r. nie ma opłaty legalizacyjnej. Inaczej nic tam nie ruszysz z nowym PnB.
Napisano
Pomijając wszystko trzeba być właścicielem, albo mieć inne prawo do dysponowania nieruchomością - z wpisów zainteresowanego nie wynika aby spełniał ten wymóg.

A tak na marginesie, to że właścicielka nie "pamięta" nie oznacza, że jest to samowola.
Napisano
Cytat

Pomijając wszystko trzeba być właścicielem, albo mieć inne prawo do dysponowania nieruchomością - z wpisów zainteresowanego nie wynika aby spełniał ten wymóg.



Przecież nie pytam o dom sąsiadki tylko teściowej która daje mi i żonie (córce) wolną rękę podpisze się pod wszystkim co wymyślimy. Więc nie rozważajmy tutaj czy mogę bo jestem właścicielem czy nie, bo to nie jest problem.


Napisano (edytowany)
Cytat

Przepraszam - już nie będę się wcinać.; icon_redface.gif



Nie przepraszaj nie gniewam się ;)

Nigdy nic nie budowałem i nie wiem od czego zacząć. Dopytuję teściową cały czas ale ona pamięta tylko, że chodziła w sprawie podpięcia do wody bieżącej i prądu nic więcej nie załatwiała. Więc mam teraz iść do gminy i o co zapytać ? Czy dom istnieje ? W gminie się dowiem czy jest legalny czy tylko w PINB ? Edytowano przez c01042011 (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...