Skocz do zawartości

Dobudowa do domu a odległości od działki


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Witam

Na początku mapa.

DSC01446.jpg



Mieszkam w domu (288C) który został wybudowany w latach 80 i nie spełnia warunków MPZP (który został uchwalony dużo później) ani przepisów budowlanych odnośnie odległości budynku od granicy działki. I teraz moje pytanie. Zastanawiam się nad dobudowaniem salonu i sypialni (pomieszczenia bez wody i kanalizacji) do obecnego domu od strony podwórka między pomieszczeniem gospodarczym czy jest możliwość dobudowania go w tej samej linii i wysokości ?

Przepisy mówią o 4 metrach od granicy ściany z oknami a stary dom oddalony jest o ok 2 metry. MPZP mówi o domach parterowych z użytkowym poddaszem a stary ma parter i piętro pełnej wysokości plus wysokie poddasze.

Da się to jakoś ominąć ? Najważniejsze żeby był w osi bo wysokość może wystarczy ta z MPZP. Edytowano przez c01042011 (zobacz historię edycji)
Napisano
Rozbudowa domu wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, a więc i opracowania projektu i planu zagospodarowania działki. Projekt musi spełniać aktualne wymagania MPZP, które mogą dotyczyć wielu warunków i parametrów zabudowy,
zatem trzeba dokładnie przeanalizować całość tych przepisów.

Ogólne przepisy nie stawiają wymagań zachowania określonych odległości między budynkami na tej samej działce, ale muszą spełniać wymagania ochrony przeciwpożarowej, ustalające minimalne odległości miedzy budynkami zależnie od ich przeznaczenia i konstrukcji.
Napisano (edytowany)
Cytat

Rozbudowa domu wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, a więc i opracowania projektu i planu zagospodarowania działki. Projekt musi spełniać aktualne wymagania MPZP, które mogą dotyczyć wielu warunków i parametrów zabudowy,
zatem trzeba dokładnie przeanalizować całość tych przepisów.

Ogólne przepisy nie stawiają wymagań zachowania określonych odległości między budynkami na tej samej działce, ale muszą spełniać wymagania ochrony przeciwpożarowej, ustalające minimalne odległości miedzy budynkami zależnie od ich przeznaczenia i konstrukcji.



To że wymaga pozwolenia i projektu to wiem ale nie chce płacić architektowi za to ze mi powie, ze się nie da.

Nie wiem czy mnie zrozumiałeś ale chciałem parter obecnego domu podzielić na pól z osobnymi wejściami z pola. W mojej części starego domu będzie kuchnia z jadalnia i łazienka dzięki temu wody nie muszę daleko prowadzić. A w nowej części budynku który będzie się stykał ze starym będzie salon i 2 sypialnie. Wszystko to będzie stanowiło jedną bryłę budynku (nowy stary dom) tylko chciałbym by dobudowana cześć była tej samej szerokości co stary a stary jest tylko 2 metry od działki sąsiada ... Chciałbym uniknąć sytuacji, że dobudowa będzie węższa niż stary dom. Mam nadzieje że wyraziłem się jasno tym razem.
Edytowano przez c01042011 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

To ze wymaga pozwolenia i projektu to wiem ale nie chce placic architektowi za to ze mi powie, ze sie nie da.

Nie wiem czy mnie zrozumiales ale chcialem parter obecnego domu podzielic na pol z osobnymi wejsciami z pola. W mojej czesci starego domu bedzie kuchnia z jadalnia i lazienka dzieki temu wody nie musze daleko prowadzić. A w nowej czesci budynku który bedzie się stykał ze starym będzie salon i 2 sypialnie. Wszystko to będzie stanowiło jedną bryłę bydynku (nowy stary dom) tylko chcialbym by dobudowana cześć była tej samej szerokości co stary a stary jest tylko 2 metry od działki sąsiada ... Chciałbym uniknąć sytuacji że dobudowa będzie węższa niż stary dom. Mam nadzieje że wyraziłem sie jasno tym razem.

Ps. Przepraszam za braki polskich znaków i przecinków ale pisze tego posta z telefonu jutro poprawie :-)


Architekt to w twoim przypadku powinien być na końcu drogi.
Kolega z BD odpowiedział Ci co musisz zrobić aby dowiedzieć się czy możesz tak zrobić jak chcesz, a tego dowiesz się nie gdzie indziej jak w gminie.
Wszytko w gestii urzędników.
Napisano
Nijak nie wydadzą zgody na ścianę z oknami w odległości mniejszej niż 4m od granicy.

Uwaga - istnieje realne niebezpieczeństwo, ze mogą kazać zamurować istniejące w ścianie okna - taki uboczny skutek złożenia wniosku z wyrysowanym domem.
Napisano
Jeżeli stary budynek był stawiany na podstawie PnB i nie było dokonanych istotnych odstępstw od zatwierdzonego projektu, w którym te okna blisko granicy były zaprojektowane to sytuacja jest OK.

Jeżeli chodzi o rozbudowę to musi być ona realizowana na podstawie PnB, zgodnie z obecnie obowiązującymi warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie i założeniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
W przypadku, gdy budynek pierwotny jest nielegalny - trzeba go zalegalizować (bierzemy pod uwagę przepisy obowiązujące w dacie budowy) i dopiero można PnB na rozbudowę.
Napisano
Cytat

Mieszkam w domu (288C) który został wybudowany w latach 80 i nie spełnia warunków ......przepisów budowlanych odnośnie odległości budynku od granicy działki.



A w latach 80-tych (i dużo wcześniej również) te 4m od granicy, dla ściany z otworami też obowiżzywały.

Możliwe jest jednak, że budynek postawiono zgodnie z przepisami co do odległości od granicy (nie mniej niż 4m) ale po postawieniu budynku nastąpił podział działki lub jakaś "korekta" granic.
Napisano
Ale mimo wszystko jeżeli w projekcie zatwierdzonym PnB są te dwa okna, to nadzór ma związane ręce. Ewentualnie trzeba by było wystąpić do organu administracji architektoniczno - budowlanej stopnia nadrzędnego o stwierdzenie nieważności starego PnB.
Napisano (edytowany)
Z tego co wiem na dom nie ma planów i był budowany chyba bez planów (właścicielka nie pamięta ...). Ale podatek od domu jest płacony a na mapie gminy dom i zabudowania gospodarcze są widoczne więc w jakimś okresie został zalegalizowany ? ... nie wiem i jak pytam właścicielkę ona nic nie pamięta ...

Druga sprawa, radzicie iść najpierw do gminy bez projektu to o co mam pytać ? Czy mogę "coś" wybudować na tej działce i opisać tylko słownie co chcę zrobić ? I dostanę słowną odpowiedź tak/nie i wtedy działam dalej ? Zawsze myślałem, że trzeba mieć jakiś projekt i z nim idę do gminy "Panie takie coś chcę postawić, pozwolicie no" ;)

I po trzecie może być taka sytuacja, że dobudowa będzie spełniać MPZP a mimo to nie dostanę pozwolenia ? Wszystkie odległości zachowane, wysokości, okna itp. a mimo to ktoś powie, że nie ?

PS. mapa z pierwszego posta pochodzi ze strony urzędu gminy Edytowano przez c01042011 (zobacz historię edycji)
Napisano
Podatek nie ma nic do legalności.

Najlepiej jest napisać do PINB, że chcesz zrobić legalizację samowoli. Za budynku sprzed 1994 r. nie ma opłaty legalizacyjnej. Inaczej nic tam nie ruszysz z nowym PnB.
Napisano
Pomijając wszystko trzeba być właścicielem, albo mieć inne prawo do dysponowania nieruchomością - z wpisów zainteresowanego nie wynika aby spełniał ten wymóg.

A tak na marginesie, to że właścicielka nie "pamięta" nie oznacza, że jest to samowola.
Napisano
Cytat

Pomijając wszystko trzeba być właścicielem, albo mieć inne prawo do dysponowania nieruchomością - z wpisów zainteresowanego nie wynika aby spełniał ten wymóg.



Przecież nie pytam o dom sąsiadki tylko teściowej która daje mi i żonie (córce) wolną rękę podpisze się pod wszystkim co wymyślimy. Więc nie rozważajmy tutaj czy mogę bo jestem właścicielem czy nie, bo to nie jest problem.


Napisano (edytowany)
Cytat

Przepraszam - już nie będę się wcinać.; icon_redface.gif



Nie przepraszaj nie gniewam się ;)

Nigdy nic nie budowałem i nie wiem od czego zacząć. Dopytuję teściową cały czas ale ona pamięta tylko, że chodziła w sprawie podpięcia do wody bieżącej i prądu nic więcej nie załatwiała. Więc mam teraz iść do gminy i o co zapytać ? Czy dom istnieje ? W gminie się dowiem czy jest legalny czy tylko w PINB ? Edytowano przez c01042011 (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...