Skocz do zawartości

Dach płaski/pulpitowy - Jak to działa ?


Recommended Posts

Napisano
Witam!
Jestem remontowcem –samozwańcem ;)
Chciałbym przywrócić do życia budynek gospodarczy, aby urządzić
w nim warsztacik przydomowy.
Przeczesałem Internet i różnego rodzaju publikacje, nie wszystko mi się wyjaśniło,
stąd ten wątek ;)

Pacjent :
dach jednospadowy, nachylenie 12st., wiek kilkadziesiąt lat,
więźba spróchniała, zjedzona przez robale i grzyby.
Dach deskowany+papa.

Problem :
Mam wrażenie, że dach jest zbudowany niezgodnie ze sztuką,
Wg mnie brakuje kleszczy, zastrzałów i najbardziej dręczy mnie pytanie:
Jak to się stało, że jeszcze nie „zsunął się” na ziemię ?
Mam pewne podejrzenia, ale po kolei….

Konstrukcja :
Plany stropu :
http://img708.imageshack.us/img708/745/v8d0.jpg

Ściany + płatwy
http://img268.imageshack.us/img268/6716/m8ct.jpg

Opis w oparciu o płatwy (nr 1,2 i 3)
Płatew nr 1.
Nie leży na murłacie (takowej brak, ściana kolankowa na ½ cegły-6cm).
Nie ma słupów i mieczy.
Są tylko podpory, wsparte o grubszy mur pod ścianką kolankową.
Podpory nie są przytwierdzone do cegieł, są połączone (czop i gniazdo) z płatwą.

Płatew nr 2.
http://img607.imageshack.us/img607/4421/4ut1.jpg
Na boki jest sztywna, ale przed pochyleniem do przodu
chroni ją tylko to, że prawy skrajny słup jest wbudowany w mur
W ten sposób :
http://img43.imageshack.us/img43/3406/759s.jpg
Jak nazywa się takie „gniazdo” ?

Płatew nr 3.
http://img401.imageshack.us/img401/8236/omtc.jpg
Nie leży na murłacie (takowej brak, ściana szczytowa na 1 cegłę-12cm).
Słupy na gniazdo i czop.
Przed spełznięciem trzymają ją :
-gniazdo na słupie nr 4
http://img6.imageshack.us/img6/8693/qvml.jpg
-to, że leży na dwóch ściankach działowych (widok z boku)
http://img202.imageshack.us/img202/1010/nvzo.jpg


Jeżeli dobrze rozumiem, to całość jest chroniona przed zsunięciem przez
2 zagnieżdżone słupy i płatew zblokowaną w 2 miejscach przez ściankę działową ?
A może po prostu mały kąt nachylenia dachu (12 st.) sprawia, że całe obciążenie przenoszone jest prostopadle do stropu i wystarczy „delikatnie” zblokować konstrukcję przed pochyleniem przód/tył, lewo/prawo i gotowe ?
Myślałem, że remont ograniczy się do podmianki starej więźby na nową i zmiany poszycia,
ale uważam, że konstrukcja dachu jest błędna i wymaga zmian.
Zanim zacznę uganiać się za miejscowymi szamanami od dachów chciałbym posiąść cząstkę ich wiedzy, aby móc „na logikę” odrzucić ich kosmiczne wizje ;)
Niesamowicie byłbym wdzięczny za sugestie dotyczące zmiany konstrukcji.
Wiem już jak wykorzystać istniejące gniazda w murze (nie łączyć na sztywno z więźbą, w drewnie otwór ze sporym luzem, aby szpilkę dokręcić jak drewno wyschnie).
Z góry dziękuję za odpowiedź na zadane pytania.

Napisano
Cytat

najbardziej dręczy mnie pytanie:
Jak to się stało, że jeszcze nie „zsunął się” na ziemię ?
..........
uważam, że konstrukcja dachu jest błędna i wymaga zmian.



A kilkadziesiąt lat spokojnie przetrwał i leżałby se biedny jeszcze ze sto, ale pojawił się ktoś Lepiejwiedzący....
Napisano

Ja bym się nawet nim nie zainteresował, ale brak obróbek i brak konserwacji poszycia, a w konsekwencji
woda na drewnie doprowadziły do tego, że drewno spróchniało i niektóre krokwy zaczęły wpadać
do wewnątrz....
Ja tylko zacząłem analizować konstrukcję "na chłopski rozum" i nie rozumiem jak to się dzieje,
że bez zastrzałów i kleszczy ten dach stoi w miejscu,a nie pełznie.
Napisano
Cytat

Ja bym się nawet nim nie zainteresował, ale brak obróbek i brak konserwacji poszycia, a w konsekwencji
woda na drewnie doprowadziły do tego, że drewno spróchniało i niektóre krokwy zaczęły wpadać
do wewnątrz....
Ja tylko zacząłem analizować konstrukcję "na chłopski rozum" i nie rozumiem jak to się dzieje,
że bez zastrzałów i kleszczy ten dach stoi w miejscu,a nie pełznie.


i jaki masz pomysł?
  • 3 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • poradź lepiej, pokaż sie profesjonalnie - zamiast wypisywania głupawych pierdół  
    • Historia wygląda tak, że mieszkanie kupiliśmy w marcu 2022. Było kupione od poprzedniego właściciela, który najprawdopodobniej flipowal mieszkaniami, kupił, wyremontował i ja się pojawiłem i kupiłem. Mieszkanie kupiłem świeżo po remoncie. Pierwsze problemy zaczęły pojawiać się w następną zimę, czyli na przełomie 2022/2023 bo sąsiad z dołu pokazał mi, że od sufitu pod naszym balkonem ma trochę mokre ściany. Na naszej ścianie o którą mi chodzi, zacząłem zauważać wilgoć już chyba na wiosnę 2023. Czy ściana przemarzala/przemakala przed remontem nie mam pojęcia i już do tego nie dotrę. Jeśli chodzi o ocieplenie budynku, jakieś prace na elewacji były robione w okolicach 2010 roku, ale budynek nie jest ocieplony styropianem. Drzwi balkonowe najprawdopodobniej nie były wymieniane w czasie tego remontu mieszkania sprzed mojego kupna, bo nie wyglądaly na nowe.  Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji? Na ocieplenie elewacji nie mam co liczyć, bo jestem właścicielem jednego z wielu mieszkan w tym bloku. Dodam, że na ścianie gdzie się zbiera wilgoć nie ma kaloryfera a na ścianie po drugiej stronie kaloryfer jest i tam też taka wilgoć się pojawia ale w zdecydowanie mniejszym stopniu. 
    • Z OSB mi doradziło dwóch fachowców, a deski wiadomo że sztywniejsze, ale myślę że to, że OSB z GK będą razem ze sobą skręcone dadzą już dużo. A co do wyprostwania ścian czy skosów, to jest zrobione co do milimetra. Za pomocą dobrego lasera w zasadzie nie ma z tym większych problemów, ale trochę czasu na to trzeba poświęcić. Jakby ktoś chciał zrobić to "po łebkach", nie ma opcji później z tego wyjść, bo każdą płytę trzeba byłoby ciąć inaczej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Sam zastosowałem folię aktywną, bo piana PUR nie ma równej powierzchni, stąd do 10cm mam pustkę za folią, ale nie jest to aluminiowa. A co do tej aluminiowej to może jako aktywna to coś w tym może być, ale co ma dawać dodatkowa pustka to pojęcia nie mam. Według mnie trochę przerost treści nad formą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Nie jest to kluczowe już mi się wydaje. W każdym bądź razie zapoznając się w sieci z informacjami zazwyczaj faktycznie można znaleźć informację, że kładziemy wełnę na równi z folią. Nie spotkałem się z celowym zostawianiem tam np. 2-3 cm luzu. To, że ta wełna potem obsiądzie i wtedy będzie szczelina już chyba jest doszukiwaniem się jakiegoś sposobu bronienia tego, że tam musi być szczelina.   Co do tej foli srebrnej od wewnątrz. Właśnie doczytałem się o co chodzi. Kilka dni temu widziałem jakiś filmik majstrów z YT co mówili o tym i tam było wspomniane, że taka folia ma najlepsze swoje właściwości gdy zostawi się szczelinę. Teraz doczytałem. Szczelinę można tam zostawić ale też nie jest to koniecznie. Taka folia nazywa się folią aktywną i reguluje przenikanie pary wodnej w zależności od warunków. Pewnie kolejny temat rzeka...
    • Nie słyszałem o takich praktykach i nie wiem ile taka folia aluminiowa kosztuje i czy to się w ogóle opłaca, tzn koszt vs oszczędność energii. Z tego co wiem, najlepiej wykonana izolacja to taka, która bezpośrednio przylega do folli paroizolacyjnej, ponieważ każda pustka powietrzna, a w przypadku poddasza za płytą GK ma już w granicach 50% niższą temperaturę niż w pomieszczeniu, czyli stwarzają się idealne warunki do wykraplania. Dlatego jedyna pustka powietrzna w każdym przypadku skosów czy sufitu powinna się znajdować za ociepleniem tak jak pisze[mention=66843]rett[/mention] np przed deskowaniem, lub za membraną, która z zasady ma mieć wysoką paroprzepuszczalność, bo w przypadku piany PUR, którą klei się bezpośrednio do membrany inczej się nie da. Dlatego uważam że podstawowym błedęm jest dodatkowe ocieplanie przesztrzeni nad sufitem, bo nad sufitem powinna być już tylko wentylacja aż do kalenicy. Było tu już kilka tematów o wyciekach po ścianach szczytowych. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...