Skocz do zawartości

Pomarańczowe rury PP


ManfredBee

Recommended Posts

Napisano
Witam!

Poproszono mnie o wykonanie zmian w instalacji wodnej w pewnym budynku u osoby z rodziny w związku z przyłączeniem kanalizacji - chodzi o przygotowanie do opomiarowania wody NIE zużywanej do wyprodukowania ścieków (na hydranty ogrodowe).

Zastany układ wyglądał tak, że w miejsce hydroforu doprowadzono wodę (naście lat temu) zza wodomierza za pomocą rury plastikowej 32 w kolorze POMARAŃCZOWYM (żaden ciemny żółty, normalny, mocny pomarańcz jak na cytrusie o takiej nazwie). Na rurze nie widać napisów, na kształtkach widać "PP" oraz "PP R" (zależnie od sztuki), oba rodzaje napisów są na wypłaszczeniu w kształcie koła. Jako ciekawostkę dodam, że uchwyty metalowo-gumowe mają gumę pomarańczową. Ponad wszelką wątpliwość rury są barwione w masie a nie pomalowane na pomarańczowo - oglądałem luźny kawałek takiej rury, który się uchował - jest jednolicie pomarańczowy, a podczas cięcia wydaje się być bardziej kruchy od rur z którymi pracowałem do tej pory.

Zapewne źle szukam, bo wzmianki o takich rurach nigdzie w Sieci nie znalazłem. Więc pytam tutaj: Co to za rury i czy można je łączyć z "normalnymi" szarymi rurami? Oraz czy pomarańczowa guma uchwytów jest "kompatybilna" ze zwykłymi rurami? Może to jakaś specjalna odmiana o specyficznym składzie tylko do tych rur źle reagująca z innymi?
Napisano
Kiepsko szukałeś:

  Cytat

Rury z polipropylenu (rury PP)
Rury PP są bardzo popularne i łatwo dostępne, bo są stosunkowo niedrogie. Wytwarza się je z kopolimeru (odmiany) polipropylenu PP-R typu 3. Ma on lepszą elastyczność niż PP. Rury PP-3 mogą pracować w temperaturze do 90°C przy ciśnieniu około 0,6 MPa. Kruche stają się dopiero w temperaturze poniżej –40°C. Z polipropylenu (PP) produkuje się rury do ciepłej i zimnej wody, centralnego ogrzewania oraz kanalizacyjne, drenarskie i osłonowe. Powszechnie są używane trzy rodzaje rur polipropylenowych: PN 10 – do instalacji zimnej wody, PN 16 – do instalacji ciepłej wody użytkowej z cyrkulacją – i PN 20 – do instalacji grzewczych.
W instalacjach wodociągowych i grzewczych w budownictwie mieszkaniowym rury z polipropylenu łączy się przez kielichowe zgrzewanie polidyfuzyjne przy użyciu złączek z tego samego materiału (PP). Można też je łączyć za pomocą łączników gwintowanych z wkładką mosiężną – połączenia te służą do łączenia rur z armaturą.

Jedną z odmian PP jest tzw. polipropylen wysokotemperaturowy (PP-High Temperature lub PP-HT). Stosuje się go do wewnętrznych instalacji kanalizacyjnych, gdyż jest odporny na wysoką temperaturę (na stałe do 85°C i na chwilowe przepływy do 100°C). Rury z PP-HT łączy się za pomocą uszczelek dwuwargowych. Polipropylen jest odporny chemicznie na ponad 300 związków i substancji chemicznych. Są odporne na działanie silnych kwasów, zasad i soli organicznych. Paląc się, nie wydziela substancji toksycznych, dzięki czemu w razie pożaru nie grozi niebezpieczeństwo od wydzielających się oparów.

Rozwiń  
Napisano
  Cytat

Daleko masz do tego wodomierza? Nie da się wymienić wszystkiego?

Rozwiń  

Myślę, że jedna rura (4m) może mi wystarczyć na całość prac, a może odrobinę zabraknie. I da się wymienić wszystko, problem jednak w tym, że rura nie idzie sobie tak po prostu po ścianie, tylko błądzi za innymi instalacjami i obiektami, więc nie będzie łatwo, nawet jeśli spróbuje się wybrać inną trasę - tutaj odzywa się zwykłe ludzkie lenistwo. Oczywiście dochodzi też trochę kosztów - te elementy z wtopką 32/1" są relatywnie dość drogie, choć przy cenie całej inwestycji można to pominąć...
Napisano
  Cytat

A gdzie tu mowa o POMARAŃCZOWEJ odmianie tych rur?

Rozwiń  


icon_biggrin.gif

  Cytat

Przeglądając oferty różnych producentów zauważymy, że rury z tego samego tworzywa mają różny kolor. Nie jest on bowiem cechą samego tworzywa. Ono jest barwione w toku produkcji. Wytwórcy z pewnością zależy, żeby jego wyrób prezentował się atrakcyjnie. To jednak ma znaczenie tylko w katalogu lub na półce w magazynie.

W domu instalację raczej ukrywamy. Ale dodatek barwnika spełnia inne funkcje. Ogranicza przenikanie światła, sprzyjającego rozwojowi mikroorganizmów wewnątrz rur. Stanowi też znak firmowy, rzucający się w oczy bardziej niż drobne literki opisu.

Rozwiń  
Napisano (edytowany)
Witam ponownie. Rozumiem więc, że rury są "normalne" i tylko dla marketingu zabarwione nie na odmianę szarości, jak wszystkie w Polsce a akurat na pomarańcz... Rura zdaje się niemiecka, bo w drodze szczegółowego przeglądu odkryłem jednak jakieś kreski i dotarłem do napisów, z których udało się odczytać: "Typ 3", "PN20" oraz "OENORM" i "geprüft".

Rura jednak "wylatuje", bo po szczegółowych oględzinach miejsca cięcia wspomnianego luźnego kawałka, który "podczas cięcia wydaje się być bardziej kruchy od rur z którymi pracowałem do tej pory" doszedłem do wniosku, że z rurą jest coś nie tak: Obejrzałem miejsce cięcia i wygląda na to, że narzędzie tnące, takie z ostrzem wtłaczanym w rurę, cięło ją gdzieś tak do połowy a potem rura w zasadzie pękła, nieco tylko wspomagana ostrzem. To samo narzędzie rury polskich producentów tnie gładko do końca. Edytowano przez ManfredBee (zobacz historię edycji)
Napisano
Wujek Google po 3 sekundach wyrzucił coś takiego:

  Cytat

Opisy produktu : Rura PP typ 3, PN 20, 20 x 3,4 mm udostępniane przez sprzedawców

Produkt to rura PP służąca do instalacji zimnej i ciepłej wody o temperaturze roboczej do 60°C i ciśnieniu 10 bar oraz instalacji centralnego ogrzewania o temperaturze roboczej do 80°C i ciśnieniu 6 bar.

Rozwiń  


albo:

  Cytat

Podstawowym surowcem wykorzystywanym do produkcji elementów systemu A-FV jest kopolimer statystyczny (random copolimer) polipropylenu PP-R (typ 3). Wytwarzane przez nas instalacje produkowane są na najnowocześniejszych ekstruderach niemieckiej firmy BATTENFELD, pracujących w ramach w pełni zautomatyzowanej linii produkcyjnej. W ramach oferty Spółki ASPOL-FV produkowane są rury w sztangach (4 mb.) w następujących typoszeregach ciśnieniowych:

PN 10 - woda zimna
PN 16 - woda zimna i ciepła woda użytkowa
PN 20 - woda zimna, ciepła woda użytkowa, c.o.
STABI - woda zimna, ciepła woda użytkowa, c.o.

Rozwiń  


A jak poszukasz, to znajdziesz zasady obróbki, wymagane narzędzia, oraz sposoby łączenia różnych rur - szukaj a znajdziesz. Na mnie już nie licz.
Napisano
  Cytat

. Rura zdaje się niemiecka, bo w drodze szczegółowego przeglądu odkryłem jednak jakieś kreski i dotarłem do napisów, z których udało się odczytać: "Typ 3", "PN20" oraz "OENORM" i "geprüft".

Rozwiń  

Austrjacka z gwarantowaną jakością.
Napisano
  Cytat

A jak poszukasz, to znajdziesz zasady obróbki, wymagane narzędzia, oraz sposoby łączenia różnych rur - szukaj a znajdziesz. Na mnie już nie licz.

Rozwiń  

Ależ ja to wszystko wiem, tylko zaskoczył mnie ten kolor, w którym rury PP nie są znane sprzedawcom w okolicy bliższej i dalszej oraz zaprzyjaźnionym hydraulikom. Nawet google w sekcji grafika pokazuje szarości i zielenie, zdaje się, że nawet błękit gdzieś widziałem, ale z pomarańczy - tylko kanalizacyjne. Ewentualnie rury z powłoką w kolorze czerwonym. Dlatego wolałem zapytać.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Hej ekipo! 👋 Mam pytanie do wszystkich, którzy spędzają czas w warsztacie: czy Wasze narzędzia też czasem "znikają" w skrzynkach i szafkach? 😅 Zastanawiam się, jakie macie sposoby na utrzymanie porządku i szybki dostęp do narzędzi. Czy korzystacie z organizerów, przegródek, a może sami coś projektujecie? Słyszałem, że niektórzy drukują własne uchwyty i organizery 3D – to naprawdę działa? Podzielcie się swoimi doświadczeniami i pomysłami – może razem znajdziemy sposób, żeby nasze warsztaty były bardziej zorganizowane i mniej frustrujące! 💡🛠️ Dzięki z góry za odpowiedzi!  
    • To wygląda na to, że nie jest to garaż wolnostojący, jak wyglądałoby z treści pierwszego postu, tylko związany z budynkiem mieszkalnym... Czy może nie? Może jakiś szkic, czy fotka...
    • Jeżeli ostatecznemu wypoziomowaniu ścian fundamentowych ma służyć tylko różnica w grubości pierwszej warstwie zaprawy to faktycznie różnica nie powinna być większa niż ok. 1 cm. Po prostu, jeżeli będzie większa to trudno będzie zrobić korektę tylko w tej warstwie. Ale w praktyce można nieco korygować także zmieniając grubość warstwy zaprawy w kolejnych warstwach bloczków. W efekcie dramatu nie będzie niezależnie od tego czy trzeba będzie skorygować różnicę 1 cm, czy np. 4 cm. Da się natomiast poprawić nawet znacznie większą różnicę. Tylko ostatecznie po co się męczyć? im dokładniej będą wykonane same ławy, tym łatwiej i szybciej będzie można na nich wymurować ściany fundamentowe.  Podobnie będzie ze wszystkimi innymi pracami na budowie. Dla przykładu, niedokładności w murowaniu ścian w części nadziemnej da się skorygować grubością tynku. Ale ostatecznie każda taka niedoróbka i niedokładność to jednak pewien kłopot. 
    • Z opisu wnioskuję, że prawdopodobnie odkopanie ścian fundamentowych nie spowoduje zagrożenia. Jednak z naciskiem właśnie na prawdopodobnie. Nie będąc na miejscu i nie znając szczegółów nie mogę tego powiedzieć z całkowitą pewnością. Dlatego pomimo wszystko bezpieczniej będzie odkopywać każdą ścianę stopniowo, jako 2 lub 3 odcinki.  Natomiast odkopywanie fundamentu od strony wewnętrznej (od garażu) nie ma sensu. Natomiast co do wieńca to skoro go nie zrobiono, to teraz już się go i tak nie doda. 
    • Dzień dobry,   Zastosowanie odpowiedniego podkładu pod blachę jest kluczowym elementem prawidłowego wykonania dachu, nawet w przypadku pełnego deskowania. Warstwa ta pełni rolę dodatkowego zabezpieczenia konstrukcji dachowej oraz samego pokrycia. Brak membrany lub folii pod blachą może prowadzić do poważnych konsekwencji dla całej konstrukcji dachu. Wilgoć, która dostaje się pod pokrycie blaszane, nie mając możliwości odprowadzenia, powoduje stopniowe zawilgocenie elementów drewnianych. Z czasem prowadzi to do degradacji drewna, rozwoju grzybów i pleśni, a w konsekwencji do osłabienia całej konstrukcji nośnej dachu.   Kondensacja pary wodnej, która tworzy się na spodniej stronie blachy, bez odpowiedniej warstwy rozdzielającej przyspiesza procesy korozyjne. Nawet najlepsze zabezpieczenia antykorozyjne blachy mogą nie wytrzymać stałego kontaktu z wilgocią gromadzącą się między pokryciem a deskowaniem. Ponadto, podkład dachowy zapewnia dodatkową ochronę przed przeciekami w miejscach łączeń arkuszy blachy lub w przypadku uszkodzeń mechanicznych pokrycia. Stanowi on swoistą warstwę awaryjną, która zabezpiecza konstrukcję dachu przed wodą w sytuacjach krytycznych.   Profesjonalne wykonanie dachu z zastosowaniem odpowiedniego podkładu zwiększa również izolacyjność termiczną całej konstrukcji i ogranicza hałas powodowany przez deszcz czy grad uderzający w blachę. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku pomieszczeń użytkowych znajdujących się bezpośrednio pod dachem. Inwestycja w wysokiej jakości membranę dachową  to stosunkowo niewielki wydatek w porównaniu do kosztów naprawy szkód spowodowanych przez zawilgocenie konstrukcji czy wymianę skorodowanego pokrycia. Nawet w przypadku dachów o pełnym deskowaniu, warstwa ta stanowi niezbędne zabezpieczenie trwałości całej konstrukcji.   ____________________________ Łata okapowa wentylacyjna https://pruszynski.com.pl/produkt/akcesoria/typowe-obrobki-blacharskie/lata-okapowa-wentylacyjna/  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...