Skocz do zawartości

Topola na więźbę dachową


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
  Cytat

W żadnym wypadku.
Natomiast swietnie nadaje się na boazerię do sauny.

Rozwiń  

Możesz napisać jakie jej właściwości sprawiają, że się nie nadaje. Ostatnio widziałem, jak zrobiono z topoli więźbę, co prawda było to na budynku inwentarskim. Dawano ją gęsto (chodzi o rozstaw krokwi). Edytowano przez małymiki (zobacz historię edycji)
Napisano
Poczytaj sobie na temat drewna konstrukcyjnego ,na pewno nie znajdziesz tam topoli.
Napisano (edytowany)
  Cytat

Możesz napisać jakie jej właściwości sprawiają, że się nie nadaje. Ostatnio widziałem, jak zrobiono z topoli więźbę, co prawda było to na budynku inwentarskim. Dawano ją gęsto (chodzi o rozstaw krokwi).

Rozwiń  


Drewno topoli zawiera dużo wody, jest miękkie, kruche i stosunkowo nietrwałe, nie przedstawia więc zbyt dużej wartości w budownictwie. Odkształca się przy wysychaniu.
O pozostałe cechy zapytaj wujka google. Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Napisano
topola jest miękka. Zakupiłem ostatnio 2 kubiki desek z topoli na obicie kleszczy z konstrukcji dachu. Jasny kolor, miękkie drewno. Łatwo się rozłupuje.
Napisano
Nawet nie bierz takiej opcji pod uwagę.
Topola jest bardzo miękka , szybko wchłania wilgoć z powietrza , paczy się ,poza tym m
jej wytrzymałość na ściskanie i zginanie jest niewielka.
Topola jest materiałem używanym głównie do produkcji opakowań i sklejki
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
[quote name='małymiki' date='2.01.2013, 22


My mamy użyte topole na krokwie w budynku gospodarczym ale tylko dlatego bo rośnie ich dużo u nas na działce a budynek chcieliśmy zrobić jak najtaniej Do budowy domu ,mąż chce użyć topoli na deski Jak na razie tzn. od 3 lat garaż nadal stoi , dach się nie zawalił i nie widać zmian kształtu na krokwiach. Z tego co wiem to topola rzeczywiście szybko się wygina(tak jak król JULIAN) jak jest świeża
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Więźba dachowa jest robiona najczęściej z wysuszonej tarcicy drewna iglastego. Na pewno musi być odpowiednio suszone, impregnowane, może być też klejone. Powinno być bez sęków, wypaczeń, nalotów pleśni i o równomiernym usłojeniu. Każdy gatunek drewna ma inną trwałość. Trwałe drewno będzie z dębu, modrzewia, cisu, ale na więźbę stosuje się tańsze drewno najczęściej sosnowe.

Topola prędzej do kominka, co prawda jeśli jest macie jej nadmiar i jej przeznaczeniem będzie budynek gospodarczy lub budynek o lekkim pokryciu dachowym to w ostateczności nikt nikomu nie zabroni robić z niej więźby, ale warto się nad tym zastanowić. Na pewno będzie trzeba ją impregnować odpowiednio przed grzybami. Wówczas można ją zakładać ale od razu po przycięciu w tartaku gdyż jest bardziej narażona na odkształcanie a tak odkształci się w kontrolowany sposób.
Napisano
Na drewno konstrukcyjne (wg Eurokodu 5) można stosować drewno odpowiadające wymaganiom norm 14081-1 i 338. Obie wspominają o topoli. Wygląda na to, że po odpowiednim przesortowaniu (tj. określeniu odpowiedniej klasy wytrzymałościowej) topolę można stosować jako pełnowartościowe drewno konstrukcyjne.
Napisano
jak zwiększysz przekroje elementów aby osiągnęły odpowiednią wytrzymałość to na budynek gospodarczy bym dał. Na dom bym sobie nigdy takiej krzywdy nie zrobił.
Gość mhtyl
Napisano
  Cytat

Na drewno konstrukcyjne (wg Eurokodu 5) można stosować drewno odpowiadające wymaganiom norm 14081-1 i 338. Obie wspominają o topoli. Wygląda na to, że po odpowiednim przesortowaniu (tj. określeniu odpowiedniej klasy wytrzymałościowej) topolę można stosować jako pełnowartościowe drewno konstrukcyjne.

Rozwiń  

Nie powielaj bzdur,które ktoś napisał. Ludzie ,topola na więźbę ,chyba na szałas tymczasowy icon_biggrin.gif
Napisano
  Cytat

Nie powielaj bzdur,które ktoś napisał. Ludzie ,topola na więźbę ,chyba na szałas tymczasowy icon_biggrin.gif

Rozwiń  

Norma: PN-EN 338, Tytuł: Drewno konstrukcyjne - klasy wytrzymałości.
Tablica 1. Klasy wytrzymałości - Wartości charakterystyczne.
Nagłówek: Topola i gatunki iglaste, poniżej wypisane wartości.

Ucz się chłopcze.
Gość mhtyl
Napisano
  Cytat

Norma: PN-EN 338, Tytuł: Drewno konstrukcyjne - klasy wytrzymałości.
Tablica 1. Klasy wytrzymałości - Wartości charakterystyczne.
Nagłówek: Topola i gatunki iglaste, poniżej wypisane wartości.

Ucz się chłopcze.

Rozwiń  

Na pewno u siebie dałeś topole na więźbę - gratulacje i powodzenia.
Wiesz ,jeden gość na płocie drewnianym napisał p..... a drugi potem to przeczytał i z przyrodzenia miesiąc drzaski wyciągał. icon_biggrin.gif
Więc nie wierz we wszystko co piszą bo co niektórzy zza biurka nie wychodząc tworzą normy,a założę się że topoli to na oczy nie widzieli ustalając te normy.
Więc nie muszę się uczyć bo mam rozum i trochę praktyki i umie oddzielić ziarno od plew icon_biggrin.gif
Napisano
to że (czy?) topola została sklasyfikowana, nie znaczy że się ją używa. Ostateczną decyzję i tak podejmuje osoba projektująca. A ta pod pewnymi względami i na np. prośbę inwestora, może zaprojektować więźbę z topoli. Jakimi względami? Mały dach (nieduże obciążenia), odpowiednio przewymiarowane elementy (krokwie, legary itd).
Topola jest niezbyt ciężka. Świetnie nasiąka impregnatem, ale to koniec jej zalet. Kompletnie nie nadaje się na więźby dachowe w dachach dzisiejszych domów. Nawet pomimo tego, że gdzieś tam w jakiejś normie została sklasyfikowana.
Napisano
  Cytat

Poczytaj sobie na temat drewna konstrukcyjnego ,na pewno nie znajdziesz tam topoli.

Rozwiń  

  Cytat

Więc nie wierz we wszystko co piszą bo co niektórzy zza biurka nie wychodząc tworzą normy,a założę się że topoli to na oczy nie widzieli ustalając te normy.

Rozwiń  

"Nie wie prawica co czyni lewica."
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Aby nie zakładać nowego tematu.

Czy pod murłatę należy dawać jakieś dystanse rozmieszczone np: co 1 m ?

Będę dawał papę jako podkład ale widziałem już kilka takich przypadków, że murłata leżała na deseczkach 2,5 cm.
Gość mhtyl
Napisano
  Cytat

Aby nie zakładać nowego tematu.

Czy pod murłatę należy dawać jakieś dystanse rozmieszczone np: co 1 m ?

Będę dawał papę jako podkład ale widziałem już kilka takich przypadków, że murłata leżała na deseczkach 2,5 cm.

Rozwiń  

Żadnych deseczek,ktoś może prostował tą murłatę tymi deseczkami icon_biggrin.gif Papa wystarczy.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...