Skocz do zawartości

Drenaż dla domu istniejącego.


Olleo

Recommended Posts

Napisano
Dom, to połowa bliźniaka, częściowo podpiwniczony (część zewnętrzna budynku). Ławy są dość płytko - poniżej metra głębokości, częsciowo na piasku, częsciowo na glebie.

Problem jest taki, że czasem po dużych deszczach woda przesącza się przez izolację poziomą na ławach - izolacja pionowa praktycznie już nie istnieje. Planuję odnowić izolację pionową (będzie ciężko, bo ściany fundamentowe są z granitu na zaprawie, więc mają bardzo nierówną powierzchnię) i izolować termicznie, ale rozważam zrobienie drenażu wokół mojej części odprowadzającego wody opadowe do dwóch studni chłonnych na rogach budynku. Wg tekstów znalezionych na necie, drenaż taki powinien być wykonany w odległości 2-3m od ławy. Proszę o poradę, czy warto robić, a jeśli tak, to jak daleko odsadzony?

Przyda mi się także porada, jak wykonać izolację pionową.
Napisano
Skuteczność ułożenia drenażu zależeć będzie od przyczyny wywołującej przecieki.

Generalnie drenaż stosuje się przy okresowym podwyższeniu się poziomu wód gruntowych, a więc w przypadku przenikania wody od dołu. Jeśli przecieki pojawiają się po intensywnych opadach można podejrzewać, że przyczyną jest brak izolacji pionowej i woda ścieka po ścianach fundamentowych i wnika do piwnicy na poziomie ław.

Wykonanie izolacji przeciwwodnej ścian z kamienia nie będzie łatwe, gdyż trzeba je wyrównać zaprawą gwarantującą dobrą przyczepność - wskazane jest użycie gotowych zapraw wodochronnych. Jako izolacji można użyć papy termozgrzewalnej, do której można przykleić ewentualnie ocieplenie z płyt polistyrenu ekstrudowanego XPS.

Ewentualny drenaż na poziomie ławy, powinien być wykonany na całej długości ścian piwnicznych (również w sąsiednim segmencie) przy czym prace ziemne należy wykonywać odcinkami o długości ok. 2 m, aby nie naruszyć stabilności posadowienia domu.
Napisano
Cytat

Wg tekstów znalezionych na necie, drenaż taki powinien być wykonany w odległości 2-3m od ławy. Proszę o poradę, czy warto robić, a jeśli tak, to jak daleko odsadzony?


Jesteś pewien tych odległości?

drenaz_odwodnienie1_500.jpg

Całość artykułu https://budujemydom.pl/instalacje/woda-i-kanalizacja/a/917-drenaz-opaskowy-i-odwodnienie-liniowe

Drenaż - zasady projektowe - http://www.muratorplus.pl/technika/hydroiz...enaz_59100.html
Napisano
Cytat

Wykonanie izolacji przeciwwodnej ścian z kamienia nie będzie łatwe, gdyż trzeba je wyrównać zaprawą gwarantującą dobrą przyczepność - wskazane jest użycie gotowych zapraw wodochronnych. Jako izolacji można użyć papy termozgrzewalnej, do której można przykleić ewentualnie ocieplenie z płyt polistyrenu ekstrudowanego XPS.


Dzieki za wskazowki, ale mam jeszcze pytania.

Jaka zaprawa uszczelniajaca to zrobic? Ceresit CR 65, czy jest moze jakas lepsza/tansza? Wystarczy wyrownac, czy ma pokryc caly fundament, jak tynk? (fundament pod czescia podpiwniczona wystaje na jakies 60-80cm ponad grunt)

Przez sciane fundamentowa przechodzi u mnie rura kanalizacji - zaraz nad lawa. Jak to uszczelnic? W chwili obecnej dookola rury hydraulik wypelnil zielona pianka PU.

W scianie fundamentowej mam pionowa bruzde, w ktorej biegnie w gore rura gazu. Jak pod nia zaizolowac od wilgoci?

Planuje najpierw odslonic w calosci sciany fundamentowe, odnowic izolacje, ocieplic, a dopiero potem po 2m naraz, odslaniac lawy i robic drenaz partiami.

Pytania jeszcze z nieco innej beczki:

Sciany fundamentowe w czesci podpiwniczonej jedynie gdzies w polowie beda ponizej gruntu - jak wysoko dawac XPS 10cm (do konca sciany fundamentowej, czy 10-20cm ponad grunt, a reszte, razem z wiencem nad piwnica, welna?). Dodam, ze calkowita wysokosc sciany fundamentowej w czesci podpiwniczonej waha sie od 120 do 140cm. Jesli na cala wysokosc, to jak to potem zabezpieczyc (elewacja bedzie robiona na wiosne).

Jak polaczyc potem XPS z welna (elewacja ocieplona bedzie welna skalna 25cm), zeby nie bylo mostka?

Cytat

Ewentualny drenaż na poziomie ławy, powinien być wykonany na całej długości ścian piwnicznych (również w sąsiednim segmencie) przy czym prace ziemne należy wykonywać odcinkami o długości ok. 2 m, aby nie naruszyć stabilności posadowienia domu.


Czesc podpiwniczona, to zewnetrzna czesc budynku - srodek (wspolna czesc blizniakow) nie ma piwnicy i fundament konczy sie na poziomie gruntu, a lawy sa plytko. Warto tu robic drenaz?
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Pytanie dot. odprowadzenia wody z drenazu. Robic studnie chlonna, czy skrzynie rozsaczajaca? Planowalem dwie studnie na rogach (przyleglych) budynku i polaczyc je bypassem na wypadek, gdyby jedna z nich nie nadazala z odprowadzeniem - jest sens robic bypass?

Studnie chlonna musialbym kopac do warstwy piasku (prawdopodobnie ok. 1.5m, ale nie jest to pewne, bo to stary dom i nigdy nie byly robione badania geologiczne), i byloby taniej, a skrzynie rozsaczna zdaje sie daje sie plycej?

Jak sprawdzic, czy moj grunt jest przepuszczalny? Kaluze na klepisku udeptanym przez koparke troche stoja, zanim odparuja - na trawniku kaluz nie stwierdzilem nigdy. Gleba jest na pewno do co najmniej metra, prawdopodobnie do poltora metra. Nie umiem powiedziec, czy pozniej jest glina, czy piasek.
  • 10 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Pytanie dot. odprowadzenia wody z drenazu. Robic studnie chlonna, czy skrzynie rozsaczajaca? Planowalem dwie studnie na rogach (przyleglych) budynku i polaczyc je bypassem na wypadek, gdyby jedna z nich nie nadazala z odprowadzeniem - jest sens robic bypass?

Studnie chlonna musialbym kopac do warstwy piasku (prawdopodobnie ok. 1.5m, ale nie jest to pewne, bo to stary dom i nigdy nie byly robione badania geologiczne), i byloby taniej, a skrzynie rozsaczna zdaje sie daje sie plycej?

Jak sprawdzic, czy moj grunt jest przepuszczalny? Kaluze na klepisku udeptanym przez koparke troche stoja, zanim odparuja - na trawniku kaluz nie stwierdzilem nigdy. Gleba jest na pewno do co najmniej metra, prawdopodobnie do poltora metra. Nie umiem powiedziec, czy pozniej jest glina, czy piasek.



Witam
Zastanawiał się Pan może nad wykorzystaniem tej wody do celów gospodarczych. Oprócz rosączeń można wkopać lub postawić na ziemi zbiornik na wodę deszczową.
Napisano
Cytat

Witam
Zastanawiał się Pan może nad wykorzystaniem tej wody do celów gospodarczych. Oprócz rosączeń można wkopać lub postawić na ziemi zbiornik na wodę deszczową.




Myslalem i nawet jest taki plan, bo mam spore szambo nieuzywane, ktore moge wykorzystac. Sa tylko 2 ale:

1. szambo jest dosc plytko, a od domu jest jakies 8m od najblizszego rogu i prawie 30 do najdalszego.
2. niewielkie deszcze, na ktore szambo starczy, domu nie szkodza. Gorzej, jak pada od 2 tygodni i na koniec spadnie ulewa 50-70l/m2/dobe - wowczas ani zbiornik na deszczowke, ani grunt nie wystarcza. Zdarzylo sie tak pierwszy raz od 30 lat i nie wiem, czy to wyjatkowa sytuacja, czy niedawno wybudowane osiedla w przeciagu ostatnich 2-3 lat (wszystkie odprowadzaja deszczowke do pobliskiego cieku wodnego).

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pamiętam swoją pierwszą i ostatnią noc w Nowej Hucie, jak kombinat szedł pełną parą całą dobę i tramwaje też jeździły całą dobę, nie spałem chyba do 3ciej w nocy. Także jak człowiek się przyzwyczai do ciszy, to potem w drugą stronę raczej sporo gorzej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Chodzi o usztywnienie konstrukcji. Nasza więźba ma już 60 lat i jest z cienkiego drewna ciosanego, odpornego na złamania, ale jest bardziej elastyczna niż z krokwi np 7×22cm. Koszt niewielki, bo na pokój 28m2 to raptem 600zł, a jak się mam martwić, że za parę lat spękają połączenia na płytach, to uważam to za słuszne rozwiązanie. Poza tym jak z tych krokwi wystają tylko haki, to dużo łatwiej jest najpierw połączyć wszystkie OSB i na to przykręcić GK, bo bez tego to już wyższa szkoła jazdy i ja w swoim przypadku sobie takiego rozwiązania bez OSB nie wyobrażam, gdzie obydwa skosy są w inną stronę krzywe, a ściany się rozchodzą na prawie 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Oraz pory dnia i roku, godziny, pogody, ciśnienia atmosferycznego itd., itp., etc. W sumie zgadzam się, że takich danych nie ma. Nigdzie. Bo takie badanie kosztują krocie, a każde wyniki da się podważyć, wiec nikt nie ryzykuje.
    • Nie licz na to, że wyciszysz działkę do tych 35 - 40 dB w takim miejscu zlokalizowaną... Nawet kilkumetrowej wysokości ekran akustyczny - taki, jakie stawiają przy drogach szybkiego ruchu - nie załatwi tego Mieszkam 250 m od eSki, oddziela mnie od niej pas szerokości około100 m lasu mieszanego i słyszę każdy niemal pędzący pojazd (nie mówię o motocyklach z "ulepszonymi" wydechami ) - ekranu nam nie postawili... Około 700 m od okien jest linia kolejowa Warszawa - Lublin, od niej również "oddziela" nas pas ze 150 m szerokości lasu, również mieszanego... Słychać każdy przejeżdżający skład pociągu - o godzinie  +- 23:40 przejeżdża skład 43 wagonów z węglem Zupełnie inaczej słychać samochody i pociągi w suche dni, a inaczej "po rosie", gdy powietrze jest mocno wilgotne - wtedy wydaje się, że jeżdżą one tuż pod oknami Zaznaczam, że las jest mieszany, bo jest różnica zimą, a miesiącami, gdy są gęste liście na drzewach... Nie mierzyłem natężenia hałasu, ale BYŁ on mocno zauważalny w pierwszych tygodniach zamieszkania - po jakimś czasie przestaje się słyszeć te hałasy, przestają być zauważalne, przeszkadzające i uciążliwe... czasami się je słyszy, ale ucho przyzwyczaja się... Można próbować odgradzać się parkanami, szpalerami tui, czy innych roślin, ale i tak trzeba będzie zaakceptować pozostałe szumy i odgłosy...   Albo szukać innej lokalizacji     Podejrzewam, że takie dane uzyskasz tylko doświadczalnie dla określonej lokalizacji...
    • Pod względem przeciwpożarowym różnica pomiędzy płytą drewnopochodną oraz tą samą płytą drewnopochodną osłoniętą płytą gipsowo-kartonową jednak jest Bo płyty drewnopochodne są palne, zaś gipsowo-kartonowe już nie.   W takich budynkach jak domy jednorodzinne wymogi może nie są zbyt wysokie, ale jednak określono je jednoznacznie.  Najważniejszy w tym przypadku jest zapis zawarty w warunkach technicznych (WT), czyli Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (§ 219 ust. 2): "(...) poddasze użytkowe przeznaczone na cele mieszkalne lub biurowe powinno być oddzielone od palnej konstrukcji i palnego przekrycia dachu przegrodami o klasie odporności ogniowej: 1) w budynku niskim - E I 30."  Ta klasa oznacza odporność na działanie ognia przez pół godziny. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że bariera ma przez taki czas zapobiec przenikaniu ognia oraz temperatura po jej drugiej stronie nie może przekroczyć punktowo  bodaj 180°C. W praktyce ten wymóg często nie jest respektowany. No bo jak tu wypadają poddasza wykończone boazerią albo z odkrytą więźbą (izolacja nakrokwiowa)? Szczerze mówiąc to moim zdaniem taka konstrukcja - z dwoma warstwami wełny mineralnej na metalowym ruszcie - ma szansę spełnić ten wymóg, nawet jeżeli zastosuje się poszycie z płyty drewnopochodnej. Ale to tylko przypuszczenie. Jak trafimy na kogoś czepliwego to skąd wziąć formalne potwierdzenie? 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...