Skocz do zawartości

GWC i grawitacyjna wentylacja


Recommended Posts

Napisano
A jesteś pewien że opór nawiewnika jest na tyle duży, żeby powietrze zmieniło swoją chęć do szukania najkrótszej drogi ucieczki na zewnątrz?
Tym bardziej że to nadciśnienie będzie na poziomie 0.0003-0,001 bara
Napisano
Cytat

A jesteś pewien że opór nawiewnika jest na tyle duży, żeby powietrze zmieniło swoją chęć do szukania najkrótszej drogi ucieczki na zewnątrz?
Tym bardziej że to nadciśnienie będzie na poziomie 0.0003-0,001 bara


a ile wynosi podciśnienie w kominie wentylacyjnym? Opór nawiewnika (choćby w związku z jego przekrojem) jest zdecydowanie większy niż kratki/szpary wentylacyjnej w drzewiach i komina. Jak masz przebitą dętkę i napompujesz ją (np by sprawdzić miejsce przebicia) a później otworzysz wentyl to powietrze ucieka przez przebicie (bo bliżej) czy miejscem w którym ma najmniejszy opór (największy przekrój - wentyl)?

Cytat

Pomijając technikę i fizykę.
Po kiego czorta w pomieszczeniu 2 dziury nawiewne ?


Ponieważ z tego co przeczytałem przez GWC nie ma być podawane powietrze non stop tylko czasami.
Napisano
Cytat

[...] Myślę że w zimie powietrze które i tak i tak będę musiał jakoś dostarczyć ( rozszczelnienie okien czy ew kratki podokienne)poprzez ten wymiennik ciepła będzie już trochę ogrzane np o 7-10 stopni.[...]

[...] myślę ze w domu zimą kiedy jest ciepło nagrzane powietrze ucieka przez kominy wentylacyjne i tworzy się podciśnienie wtedy jak rozszczelnimy dom ( podanie powietrza z GWC) to zostanie ono wessane do domu. Latem gdy brak podciśnienia - wydaje mi się że można użyć wentylatora i zimniejsze powietrze na silę wtłoczyć do domu



Zostają wiosna, jesień, chłodniejsze lato - poco chłodzić dostarczane powietrze gdy na dworzu jest 10-20 st . Aby dom ogrzewać?
Napisano
Cytat

a ile wynosi podciśnienie w kominie wentylacyjnym? Opór nawiewnika (choćby w związku z jego przekrojem) jest zdecydowanie większy niż kratki/szpary wentylacyjnej w drzewiach i komina.



Przy delcie t 10 do 20K ciśnienie czynne u podstawy komina wentylacyjnego, o długości 5 do 10m, to kilka paskali. Latem jest praktycznie zerowe (a może być nawet „ujemne”).
Czyli latem, podciśnienie musi „przepchać” 5-10m słup powietrza w kominie wentylacyjnym (bo komin nie „zasysa”), nawiewnik takiego „bagażu” do przepchnięcia nie ma.


Cytat

Zostają wiosna, jesień, chłodniejsze lato - poco chłodzić dostarczane powietrze gdy na dworzu jest 10-20 st . Aby dom ogrzewać?



W takich okresach, po prostu otworzy okno icon_biggrin.gif
Napisano (edytowany)
Cytat

Przy delcie t 10 do 20K ciśnienie czynne u podstawy komina wentylacyjnego, o długości 5 do 10m, to kilka paskali. Latem jest praktycznie zerowe (a może być nawet ?ujemne?).
Czyli latem, podciśnienie musi ?przepchać? 5-10m słup powietrza w kominie wentylacyjnym (bo komin nie ?zasysa?), nawiewnik takiego ?bagażu? do przepchnięcia nie ma.



icon_lol.gif czyli jak latem nie działa wentylacja grawitacyjna to jest ok, a jak nie działa wentylcja grawitacyjna z dodatkowym nawiewem przez GWC to już jest źle? icon_lol.gif A co za różnica czy nie działa z chłodniejszym powietrzem w domu czy z gorącym?

Cytat

W takich okresach, po prostu otworzy okno .



I powietrze z anemostatu pójdzie przez okno icon_lol.gif a jeśli wyjedzie na urlop to wróci do smrodu i zaduchu Edytowano przez vip42 (zobacz historię edycji)
Napisano
Nie bardzo wiem o co Ci chodzi. :bezradny:
Latem wentylacja grawitacyjna, to tylko złudzenie – zwłaszcza w domach jednorodzinnych.
Latem kiedy nie działa wentylacja grawitacyjna (bo nie ma prawa działać) działa wentylacja mechaniczna nawiewna.
GWC niejako wymusza zastosowanie wentylacji mechanicznej – tylko tyle i aż tyle.

Ps. Przy letnim wyjeździe na urlop, programator cyklicznie będzie włączał wentylatory na najniższym biegu i wróci do pachnącego mieszkania, w przeciwieństwie do domu z wentylacją grawitacyjną nawet z nawiewnikach.
Napisano
To ja już nie bardzo wiem o co chodzi. Cortez ma dom z wentylacją grawitacyjną (WG) i chce podawać w dwóch miejscach ogrzane/zchłodzone powietrze przez GWC. Przecież nie będzie teraz kładł do każdego "czystego" pomieszczenia kanałów aby przerobić dom na wentylacjię mechaniczną (WM).
W związku z tym, że dom jest zaprojektowany i wybudowany z WG to jaki sens ma teraz przerabianie go na WM? Jeśli teraz działa WG to oznacza, że dom nie jest szczelny. Więc wasze założenia są błędne.

A jeśli dom nie jest szczelny to i tak (wg waszych postów) powietrze uciekać będzie "szparami" a nie przez kominy wentylacyjne, czyli WM też nie będzie prawidłowo działać

Moim zdaniem teraz nie ma sensu zmieniać WG na WM z powodu GWC, bo trzebaby za dużo zmieniać (kanały, uszczelnienie okien itp).


Co innego na etapie projektu lub generalnym remoncie, wtedy warto zastanowić się nad WM z powodów o których piszesz.
Napisano
A w swojej łaskawości zauważyłeś, że od #27 odpowiadam na pytania od kogoś innego ?

Corhez na swoje pytania otrzymał odpowiedź - widać wystarczającą, bo od 2 dni nic nie wpisał.

Czyli piszesz, a nie do końca znasz aktualne (omawiane) zagadnienie ?
Napisano
icon_biggrin.gif

Cytat

Jak masz przebitą dętkę i napompujesz ją (np by sprawdzić miejsce przebicia) a później otworzysz wentyl to powietrze ucieka przez przebicie (bo bliżej) czy miejscem w którym ma najmniejszy opór (największy przekrój - wentyl)?


Porównujesz nie ten zakres ciśnień.
Resztę napisał bajbaga
Napisano
Cytat

A w swojej łaskawości zauważyłeś, że od #27 odpowiadam na pytania od kogoś innego ?

Corhez na swoje pytania otrzymał odpowiedź - widać wystarczającą, bo od 2 dni nic nie wpisał.

Czyli piszesz, a nie do końca znasz aktualne (omawiane) zagadnienie ?



Pytania od kogoś innego ale nadal na ten sam problem (jak do WG dołączyć dodatkowy nawiew przez GWC)
posty nr 31,32,35,44itd
Jeśli piszesz o czymś innym, to bez sensu ta dyskusja.
Cytat

Porównujesz nie ten zakres ciśnień.



Uprościłem, by pokazać że obieg powietrza będzie prawidłowy przy dodatkowym nawiewie przez GWC.


Z tym, że z Waszych ostatnich postow wynika, że piszecie o czymś zupełnie innym niż ja.

pozdr

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • poradź lepiej, pokaż sie profesjonalnie - zamiast wypisywania głupawych pierdół  
    • Historia wygląda tak, że mieszkanie kupiliśmy w marcu 2022. Było kupione od poprzedniego właściciela, który najprawdopodobniej flipowal mieszkaniami, kupił, wyremontował i ja się pojawiłem i kupiłem. Mieszkanie kupiłem świeżo po remoncie. Pierwsze problemy zaczęły pojawiać się w następną zimę, czyli na przełomie 2022/2023 bo sąsiad z dołu pokazał mi, że od sufitu pod naszym balkonem ma trochę mokre ściany. Na naszej ścianie o którą mi chodzi, zacząłem zauważać wilgoć już chyba na wiosnę 2023. Czy ściana przemarzala/przemakala przed remontem nie mam pojęcia i już do tego nie dotrę. Jeśli chodzi o ocieplenie budynku, jakieś prace na elewacji były robione w okolicach 2010 roku, ale budynek nie jest ocieplony styropianem. Drzwi balkonowe najprawdopodobniej nie były wymieniane w czasie tego remontu mieszkania sprzed mojego kupna, bo nie wyglądaly na nowe.  Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji? Na ocieplenie elewacji nie mam co liczyć, bo jestem właścicielem jednego z wielu mieszkan w tym bloku. Dodam, że na ścianie gdzie się zbiera wilgoć nie ma kaloryfera a na ścianie po drugiej stronie kaloryfer jest i tam też taka wilgoć się pojawia ale w zdecydowanie mniejszym stopniu. 
    • Z OSB mi doradziło dwóch fachowców, a deski wiadomo że sztywniejsze, ale myślę że to, że OSB z GK będą razem ze sobą skręcone dadzą już dużo. A co do wyprostwania ścian czy skosów, to jest zrobione co do milimetra. Za pomocą dobrego lasera w zasadzie nie ma z tym większych problemów, ale trochę czasu na to trzeba poświęcić. Jakby ktoś chciał zrobić to "po łebkach", nie ma opcji później z tego wyjść, bo każdą płytę trzeba byłoby ciąć inaczej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Sam zastosowałem folię aktywną, bo piana PUR nie ma równej powierzchni, stąd do 10cm mam pustkę za folią, ale nie jest to aluminiowa. A co do tej aluminiowej to może jako aktywna to coś w tym może być, ale co ma dawać dodatkowa pustka to pojęcia nie mam. Według mnie trochę przerost treści nad formą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Nie jest to kluczowe już mi się wydaje. W każdym bądź razie zapoznając się w sieci z informacjami zazwyczaj faktycznie można znaleźć informację, że kładziemy wełnę na równi z folią. Nie spotkałem się z celowym zostawianiem tam np. 2-3 cm luzu. To, że ta wełna potem obsiądzie i wtedy będzie szczelina już chyba jest doszukiwaniem się jakiegoś sposobu bronienia tego, że tam musi być szczelina.   Co do tej foli srebrnej od wewnątrz. Właśnie doczytałem się o co chodzi. Kilka dni temu widziałem jakiś filmik majstrów z YT co mówili o tym i tam było wspomniane, że taka folia ma najlepsze swoje właściwości gdy zostawi się szczelinę. Teraz doczytałem. Szczelinę można tam zostawić ale też nie jest to koniecznie. Taka folia nazywa się folią aktywną i reguluje przenikanie pary wodnej w zależności od warunków. Pewnie kolejny temat rzeka...
    • Nie słyszałem o takich praktykach i nie wiem ile taka folia aluminiowa kosztuje i czy to się w ogóle opłaca, tzn koszt vs oszczędność energii. Z tego co wiem, najlepiej wykonana izolacja to taka, która bezpośrednio przylega do folli paroizolacyjnej, ponieważ każda pustka powietrzna, a w przypadku poddasza za płytą GK ma już w granicach 50% niższą temperaturę niż w pomieszczeniu, czyli stwarzają się idealne warunki do wykraplania. Dlatego jedyna pustka powietrzna w każdym przypadku skosów czy sufitu powinna się znajdować za ociepleniem tak jak pisze[mention=66843]rett[/mention] np przed deskowaniem, lub za membraną, która z zasady ma mieć wysoką paroprzepuszczalność, bo w przypadku piany PUR, którą klei się bezpośrednio do membrany inczej się nie da. Dlatego uważam że podstawowym błedęm jest dodatkowe ocieplanie przesztrzeni nad sufitem, bo nad sufitem powinna być już tylko wentylacja aż do kalenicy. Było tu już kilka tematów o wyciekach po ścianach szczytowych. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...