Skocz do zawartości

Instalacja elektryczna w domu elektryka


Recommended Posts

300 m. przewodów na dom i garaż ? oj skromnie , skromnie. Dwa podwójne gniazdka na całą kuchnie, to już moim zdaniem ,lekka przesada w oszczędności. A tak nawiasem mówiąc, ceny za instalacje to chyba z kosmosu bierzecie!. Żeby w 110-cio metrowym domku instalacja z montażem kosztowała 15000 zł. Nawet jakbym dołożył alarm (średniej klasy) z osprzętem i do tego instalacje antenowe z netem , to tyle nie kosztuje. Masakra, jak z Was ci "fachowcy" zdzierają.
Link do komentarza
  Cytat

Zamontowaliśmy 3 rozdzielnice, by obwody były jak najkrótsze. Przewody miedziane są drogie, więc chodziło nam o mądre oszczędności. Mimo tego, na cały dom zużyliśmy 300 m przewodów!

Potrzebowaliśmy aż 3 obwody "siłowe": w kuchni do płyty indukcyjnej (moc 6 kW), w garażu i w moim aneksie do majsterkowania, gdzie używam narzędzi o dużej mocy.

Ponieważ obecnie do domów wkroczyła większa ilość urządzeń niż dawniej i są to w dużej części wrażliwe urządzenia elektroniczne, musieliśmy zastosować większą ilość obwodów oraz urządzenia zabezpieczające w rozdzielnicy i listwy przeciwprzepięciowe.

Rada: nie należy oszczędzać na długości i jakości przewodów, na ilości obwodów, ani na jakości osprzętu.

Rozwiń  


1. Bez przesady, koszty przewodów to pikuś, rozmieszczenie rozdzielnic - dyskusyjne, bo nic o tym nie wiadomo. 300 metrów na dom? Zużywam więcej na mieszkanie 60 m kwadratowych. Jakoś na osprzęt, ani na płytki kasy nikt nie liczy, na przewodach tylko oszczędzają...

2. To nie jest "aż". To standard.

3. Rozdzielnica jest przeznaczona na urządzenia zabezpieczające. A jakie zastosowano? Tabula rasa. Listwy przeciwprzepięciowe w handlu to najczęściej ładne atrapy. Trzeba je sprawdzać.

4. Dobrze też jest być młodym, zdrowym i bogatym.

  Cytat

umieściłem osprzęt przeciwpyłowy. Przewody w puszkach zlutowaliśmy na stałe. Nie można ich skręcać!

Rozwiń  


Idiotyzm. Do łączenia przewodów służą złączki.
Kiedyś lutowanie było zabronione prawnie, a teraz hulaj dusza, bo nie ma paragrafu. Na forach elektrycznych jest wiele argumentów przeciwko lutowaniu, a najważniejszy to taki, że jakościowe lutowanie jest tak pracochłonne, ze wydłuża wykonywanie instalacji niemal dwukrotnie. ponadto komplikuje znacznie póżniejsze przeglądy i pomiary instalacji, oraz jej ewentualną rozbudowę.
W dodatku obecnie instalację wykonuje się najczęściej jako bezpuszkową, a połączenia znajdują się w puszkach gniazdek i łączników, przez co są dostępne do kontroli zawsze i to bez drabin, stołów, krzeseł lub innych "wynalazków".
Czyli to co zrobiono, to anachronizm w najczystszej postaci. Tak jak i skręcanie.

W dodatku nie wiemy najważniejszego: Jakie zastosowano zabezpieczenia, dlaczego nie ma uziomu fundamentowego, nie wspomniano o połączeniach wyrównawczych czy je wykonano i jak. Czyli ble, ble, ble...
Cały artykuł jest guzik wart!

A dokręcanie wszystkiego, to służy tylko wyrobieniu gwintu. To się powinno robić po pomiarach i tylko wtedy i tam gdzie trzeba

Jak obejrzałem fotki, to widzę inne "kfiotki".
1. Prowadzenie niezabezpieczonych przewodów po drewnie,
2. zabezpieczanie przewodów gwoździami (jakby nie było plastikowych klipsów po 2 zł za 100 sztuk),
3. Prowadzenie wiązek przewodów w bezpośrednim sąsiedztwie instalacji rurowej (chyba gaz),
4. Zbyt mała ilość gniazd, o czym pisał ktoś wyżej.
5. Skoro pochwalono się takimi bykami na fotce, to podejrzewam, że znalazłbym ich jeszcze kilkadziesiąt.

Można mieć i 50 lat stażu, ale jak się nie zna aktualnych norm, to nie należy nazywać się elektrykiem. Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 6 miesiące temu...
Witam, a dlaczego w kuchni są zwykłe gniazda zamiast z klapkami IP44? Listy to dobre jak się włącza dużo sprzętu na raz, a jako zabezpiecznie to się ochronniki daje. 300m - ja na remont 2 pokoi, łazienkim malutkiego korytarza i małego ganka zużyłem prawie 200m i to nie przesadzałem z ilością, jest na pewno dużo wygodniej, lepiej i bezpieczniej niż stara instalacja. Pozdrawiam K.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W zimowe wieczory, zamiast sięgać po ciepły koc, wystarczy zbliżyć się do ściany, aby poczuć przyjemne ciepło. Podobnie w upalne lato, ściana może stać się źródłem orzeźwiającego chłodu. Dzięki systemowi KAN-therm Wall od polskiej firmy KAN, temperatura w domu zawsze jest dokładnie taka, jakiej potrzebujesz. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budownictwob2b.pl/instalacje/baza-wiedzy/urzadzenia-i-akcesoria-grzewcze/55411-plaszczyznowe-ogrzewanie-scienne-montaz-i-zasada-dzialania
    • Inna lokalizacja czyli jaka? Przecież to podstawowa informacja, inaczej każda odpowiedź będzie wróżeniem z fusów.
    • Jako użytkownik pompy ciepła od 2022r., kiedy wybierałem ją do siebie, wziąłem pod uwagę : - Pompa ciepła powietrzna czy gruntowa, - Ile mam wolnego gruntu wokół domu,    - powietrzna nie wymaga dużo miejsca, jakieś 2 - 3 m. kw.    - gruntowa - sama pompa jak wyżej ale trzeba jeszcze dodać miejsce na rury pod ziemią, skąd będzie pobierane ciepło a to już jakieś kilkadziesiąt m. kw. - Ile chcę wydać pieniędzy,    - powietrzna tańsza (mój wybór, jakieś kilkanaście tyś) ale zimą traci na wydajności, przy niskich temperaturach, chyba około -15 st. C będzie się wspomagać wbudowanymi grzałkami el.    -gruntowa droższa (sąsiad wymieniał w zeszłym roku starą na nową - ponad 50 tyś. zł.), zima czy lato wydajność taka sama bo wymiana ciepła odbywa się w stałych warunkach, - split czy monoblok,    - split to część urządzenia na zewnątrz a część wewnątrz domu, wymaga trochę miejsca, na przykład w piwnicy a w podłogówce płynie woda,    - monoblok (mój wybór) to jedynie sterownik na ścianie w pomieszczeniu techn., jakieś 20 x 15 cm. ale w podłogówce musi płynąć glikol (droższa opcja niż woda) bo wymiana ciepła odbywa się na zewnątrz a glikol zapobiega przed zamarznięciem rur.   Poza tym dobierz dobrze moc pompy do powierzchni ogrzewanej podłogi, nie kupuj zapasu mocy bo sprężarka będzie się niepotrzebni uruchamiać a to wiąże się z zużywaniem części ruchomych.  Pompa najwydajniejsza jest we współpracy z ogrzewaniem podłogowym. Do montażu znajdź "doświadczonego" montera z uprawnieniami do instalacji urządzeń konkretnych producentów (ważne). Zapobiegnie to temu, że po zamontowaniu pompy, pierwsze rachunki za prąd nie wyniosą kilka, kilkanaście tyś. zł. a tak się już zdarzało, na przykład złe ustawienia pompy przy rozruchu (ja płacę 47 zł. co drugi miesiąc). Dobry monter dobierze Ci konkretny model pompy do Twojego domu i zaproponuje inne urządzenia współpracujące jeśli będzie robił całą instalację wodno-kanalizacyjną na budowie.  Nie warto tu rozdrabniać się na kilku fachowców.   Moja pompa to Panasonic. Myślałem o Stiebel Eltron ale w mieście gdzie mieszkam nie było certyfikowanych monterów a innych nie chciałem. Mam serwis roczny na miejscu. Pompa działa już trzeci rok. Krótko mówiąc sprawdza się.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...