Skocz do zawartości

Czy warto wykonać GWC pod budynkiem, np. pod garażem?


Recommended Posts

Gość Paweł Lampka
Napisano
I powiedziano -tak jak jest w istocie. W skrócie ...Jeśli myślicie że wymiennik gruntowy zapewni Wam klimatyzację albo podniesie wartość temperatury w powietrzu dolotowym do wymiennika rekuperatora......zapomnijcie o tym. Może tak być ....ale pamiętam w mojej karierze zawodowej, że w jednym obiekcie wykorzystano stare bunkry poniemieckie. Zastosowano sekcję filtrów wstępnych ( kurzu, myszy, robali) .......i to miało rację bytu, ale to był bardzo duży obiekt (bunkry) i ich kubatora dostępnęgo , chłodnego powietrza była nie do porównania . :).
  • 5 lata temu...
Napisano
A ja się nie zgodzę. Złoże regeneruje się latem jak chłodzimy powietrzem dom, a zimą tej energii z gruntu ubywa - bo ciepło z gruntu zabieramy. Energia, jaką w gruncie pod domem możemy zgromadzić, jest bardzo duża. Tylko że nie można jej ani szybko dostarczyć, ani szybko zabrać. Ale w naszych warunkach klimatycznych, gdzie długość trwania zimnych dni równoważy się z długością trwania upałów, rozwiązanie ma sens. Poza tym, grunt ma dużo lepszą przewodność cieplną niż styropian izolujący płytę fundamentową. Pewnie że jak ktoś ma wymiennik pod domem na ławach, gdzie wewnętrzna strona ścian fundamentowych nie jest zaizolowana, to takie rozwiązanie ma niewielki sens, ale warto o tym pisać wprost. W przypadku płyty z ciągłością izolacji obniżenie temperatury gruntu o nawet 10 stopni, dla grubości płyty 10cm i powierzchni 100m2, da stratę 250W na całej powierzchni. A przecież w rzeczywistości ani nie ochłodzimy gruntu o 10 stopni, ani nie dotyczy to całej powierzchni, tylko znacznie poniżej jej połowy. Rzeczywiste straty wyniosą więc nie więcej jak 50 - 100W. Nie jest to rząd wielkości, który warto przyrównywać do korzyści jakie daje GWC. Pozdrawiam.
  • 1 rok temu...
Napisano

Parametry powietrza z GWC:
Tu sa dane ekstremalnych temperarur powietrza przed i za GWC - dzięki nim mozna obliczyć, określić na podstawie audytu budynku ilość potrzebnych wymian powietrza dla osiągnięcia normatywnych lub wymaganych parametrów powietrza. Przy odpowiedniej wydajności GWC tradycyjna klimatyzacja jest zbędna - tak jest w biurowcu EXBUD obecnie Skanska w Kielcach i kilka tysięcy domów jednorodzinnych

Powietrze po przejściu przez wymiennik gruntowy charakteryzuje się następującymi parametrami:
Lato:
· w końcu sierpnia przy temp. zewnętrznej +30C przy długotrwałych upałach powietrze po przejściu przez GWC będzie miało temp +20C ±2C. Do obliczeń proszę przyjąć 20C.
· Wilgotność bezwzględna spada z 15,8 do 12,7g/kg entalpia uleg obniżeniu z 77do 51kJ/kg
Zima:
Pod koniec lutego przy temp. zewnętrznej na poziomie –20C powietrze po przejściu przez złoże żwirowe będzie miało temperaturę na poziomie -4C ±2C. Do obliczeń proszę przyjąć -5C. Przy wyzszych temp. np -10C (na przełomie grudnia stycznia) temp powietrza z GWC może być dodatnia.
Opór dla przepływu powietrza stwarzany przez Gruntowy Wymiennik Ciepła przy pełnej wydajności (klimatyzacja) wyniesie 120Pa, - przy planowanej szybkość przepływu powietrza w kanałach zasilających budynek max=4-5m/s, przy wentylacji (tj ok 30% pełnej wydajności) opór złoża żwiru 50-60Pa.

  • 7 miesiące temu...
Napisano (edytowany)

Podaję informację dla Grzebieniowego GWC:

Czy wykonać wymiennik pod budynkiem?

 

Argumenty przeciw: wychładzamy grunt pod budynkiem w miejscu GWC. Zamiast temperatury bilansowej gruntu 10oC mamy 5oC. W przypadku pomieszczeń zimnych (garaż, pom. gosp) nie ma to znaczenia. Jeśli złoże jest pod salonem różnica temperatur rośnie o 50% (bez GWC 20oC-10oC=10oC, z GWC 20oC -5 oC = 15oC). Aby zachować bilans energetyczny należy zwiększyć grubość izolacji poziomej (jak w projekcie jest 15cm styropianu, należy dać w miejscu GWC 22cm).

Argumenty za : duża łatwość wykonania (brak dodatkowych prac ziemnych), mniejszy koszt (korzystamy z poziomej izolacji posadzki), nie zajmujemy działki.

Zimą mamy zabezpieczony rekuperator przed zamarzaniem i jego większą sprawność. Latem nawiew ~17oC nawet przy długotrwałych upałach (instalacja zroszeniowa). Cena wymiennika G400 przy samodzielnym montażu to mniej niż 5tys zł (taniej niż wstępna grzałka na wejściu i klimatyzator kanałowy na wyjściu z rekuperatora). Wszystko bezobsługowe, zeroenergetyczne (b. niskie opory tłoczenia powietrza).

 

Jak tylko jest odpowiednie miejsce to robić.

 

 

Edytowano przez ArsTECH (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam .Mam pytanie jak dokleić płytkę której już nie ma dłuższy czas do tarasu ,jak nie ma jak do czego jej dokleić .Na Zdjęciu to jest od kleju bo ta płytka na drewno jest przyklejona . https://zapodaj.net/plik-qmlTGjAND9
    • Kontrola Wydziału Budownictwa powinna ustalić stan faktyczny i odnieść się do Twoich uwag.
    • Formalnie nie ma obowiązku uzyskania dokumentów potwierdzających możliwość przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, wodociągowej itd. na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę lub składania zgłoszenia z projektem. Zniesiono go jeszcze w 2015 roku, w ramach nowelizacji prawa budowlanego.  Ale są tu dwa zastrzeżenia. Pierwsze jest takie, że bez zapewnienia dostępu do mediów nie zakończymy budowy i nie będziemy mogli w takim budynku legalnie mieszkać. Tu trzeba mieć na uwadze przede wszystkim prąd. Ale chociażby bez kanalizacji się nie obędzie, jeżeli na danym terenie przewidziano tylko przyłączenie do sieci.  Drugi haczyk to oświadczenie projektanta o możliwości podłączenia domu do istniejącej sieci ciepłowniczej. Obecnie takie oświadczenie trzeba dołącyć do dokumentacji. Chociaż wciąż są niejasności interpretacyjne, czy zawsze trzeba to zrobić. 
    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...