Skocz do zawartości

Czy wykonywać drenaż w moim przypadku??


Recommended Posts

Napisano
Witam,
Od poniedziałku przychodzi murarz i będzie zaczynał fundamenty. Później chcę zaizolować je Izohanem Dysperbitem DN, a na to przywalić styrodur na Izohanie Izobud. Oczywiście na to folia kubełkowa.

Działkę mam nieznacznie nachyloną w jednym kierunku. Zleciłem badania geologiczne i we wnioskach mam wpisane:
1. Podłoże gruntowe na omawianej działce budują gleba, gliny pylaste i gliny piaszczyste z rumoszem. Warunki gruntowe są proste.
2. Grunty budujące podłoże (gliny pylaste i piaszczyste z rumoszem) są słabo i średnio nośne.
3. Stagnacja wód opadowych i infiltracyjnych w podłożu może spowodować pogorszenie parametrów nośnych. W związku z tym należy dbać o właściwe ujęcie i odprowadzenie wód opadowych i infiltracyjnych poza obręb posadowienia budynków. Należy wykonać odpowiedni drenaż.

I teraz zaczyna się mój dylemat. Czy wykonywać od razu drenaż, a jeżeli tak to:
1. Czy dawać go wokół całego domu, czy darować sobie dren wzdłóż ściany położonej w najniższej części działki?
2. Czym zasypywać dren (geowłóknina i kamień drenarski to na pewno), ale później czy dosypywać do góry kruszywo, czy po prostu zasypać gruntem rodzimym? Czytałem w różnych postach, że zasypywanie wykopu kruszywem to najdroższe zaproszenie wody pod dom.

POMOCY!!!

Napisano (edytowany)
Cytat

Witam,
Od poniedziałku przychodzi murarz i będzie zaczynał fundamenty. Później chcę zaizolować je Izohanem Dysperbitem DN, a na to przywalić styrodur na Izohanie Izobud. Oczywiście na to folia kubełkowa.

Działkę mam nieznacznie nachyloną w jednym kierunku. Zleciłem badania geologiczne i we wnioskach mam wpisane:
1. Podłoże gruntowe na omawianej działce budują gleba, gliny pylaste i gliny piaszczyste z rumoszem. Warunki gruntowe są proste.
2. Grunty budujące podłoże (gliny pylaste i piaszczyste z rumoszem) są słabo i średnio nośne.
3. Stagnacja wód opadowych i infiltracyjnych w podłożu może spowodować pogorszenie parametrów nośnych. W związku z tym należy dbać o właściwe ujęcie i odprowadzenie wód opadowych i infiltracyjnych poza obręb posadowienia budynków. Należy wykonać odpowiedni drenaż.

I teraz zaczyna się mój dylemat. Czy wykonywać od razu drenaż, a jeżeli tak to:
1. Czy dawać go wokół całego domu, czy darować sobie dren wzdłóż ściany położonej w najniższej części działki?
2. Czym zasypywać dren (geowłóknina i kamień drenarski to na pewno), ale później czy dosypywać do góry kruszywo, czy po prostu zasypać gruntem rodzimym? Czytałem w różnych postach, że zasypywanie wykopu kruszywem to najdroższe zaproszenie wody pod dom.

POMOCY!!!



Tak wykonywać od razu drenaż, dawać go wokół całego domu,zasypywać dren kamieniem drenarskim później na to ze 30 cm piasku i zasypać gruntem rodzimym.Odpływ z drenów nie może być połączony z wodami opadowymi -burzówka -rynny Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
OK. Dzięki. Oczywiście moja burzówka będzie się kończyła gdzie indziej. A odnośnie drenażu mam jeszcze jedno pytanie. Czy na każdym narożniku domu dawać studzienkę rewizyjną? Budynek jest złożony z częsci mieszkalnej 10x10 i doklejonego garażu 8x6.

I jeszcze jedno pytanie - jaki piasek?? (rzeczny, żółty itp.)
Napisano
Cytat

OK. Dzięki. Oczywiście moja burzówka będzie się kończyła gdzie indziej. A odnośnie drenażu mam jeszcze jedno pytanie. Czy na każdym narożniku domu dawać studzienkę rewizyjną? Budynek jest złożony z częsci mieszkalnej 10x10 i doklejonego garażu 8x6.

I jeszcze jedno pytanie - jaki piasek?? (rzeczny, żółty itp.)



Jeżeli będzie starannie zrobione to nie ma prawa się zapchać ,wystarczy łagodny zakręt przy narożniku i b delikatny spadek całego drenażu w stronę studzienki odprowadzającej ,studzienka musi być szczelna żeby nie dostały się do niej wody opadowe -deszczówka .Jeżeli jet zagrożenie cofania wody przez wody opadowe to wyjście ze studzienki drenażowej należy poprzedzić zaworem zwrotnym burzowym. Piasek rzeczny .Frakcja piasku przefiltruje wody opadowe które będą się wlewały-mieszały przez świeżo kopany grunt aż do momentu jego zagęszczenia .


Gość adiqq
Napisano
Cytat

OK. Dzięki. Oczywiście moja burzówka będzie się kończyła gdzie indziej. A odnośnie drenażu mam jeszcze jedno pytanie. Czy na każdym narożniku domu dawać studzienkę rewizyjną? Budynek jest złożony z częsci mieszkalnej 10x10 i doklejonego garażu 8x6.

I jeszcze jedno pytanie - jaki piasek?? (rzeczny, żółty itp.)



jakbym o swoim domu czytał - 10x10 i garaż 6x8 icon_biggrin.gif
dałem 2 studzienki w narożnikach od dołu (działka ze spadkiem)
  • 4 lata temu...
Napisano (edytowany)

Witam, odświeżam temat.

Mam następujący problem - w 2 pomieszczeniach: kotłowni i pralni pojawiła się wilgoć ( widoczne na zdjęciach nacieki na ścianach fundamentowych - lanych,na styku ścian z chudziakiem i plamy na samym chudziaku). Oba pomieszczenia są obniżone ok 30cm do poziomu 0 budynku, ściana północna, naturalne niewielkie nachylenie działki w str południa. Fundamenty zasypane piachem, oczywiście utwardzonym. Działka piaszczysta, wody gruntowe na głębokości ok 1,60m. Dom w stanie zamkniętym, wykonana instalacja wod-kan. W pomieszczeniach na parterze na chudziaku jest papa podkładowa, folia, styropian i już rozłożone ogrzewanie podłogowe. W kotłowni w tej chwili pozostała na chudziaku tylko papa, folia i styropian zostały zdjęte, jak zauważyliśmy co się dzieje... Bardzo proszę o radę bo jesteśmy w kropce. Odprowadzenie wody z deszczówki jest na razie tymczasowe, drenaż był wykonywany samodzielnie, ale na to wychodzi, że albo nieprawidłowo, albo niepotrzebnie albo i jedno i drugie....

IMG_20170508_121825.jpg

IMG_20170508_121906.jpg

IMG_20170508_121952.jpg

IMG_20170531_141633.jpg

IMG_20170531_141652.jpg

IMG_20170531_150904.jpg

IMG_20170603_174449.jpg

IMG_20170603_174352.jpg

Edytowano przez barrakuda (zobacz historię edycji)
Napisano

Same zdjęcia niewiele wyjaśniają, ale na podstawie opisu można domyślać się popełnienia błędu - brak drugiej hydroizolacji poziomej ścian na obniżonej części domu. W efekcie te 30 cm może podciągać wilgoć z gruntu. Pewnym rozwiązaniem problemu będzie nałożenie na tym pasie(do wysokości izolacji poziomej muru) izolacji wodoszczelnej (szlam, folia w płynie) połączonej z izolacją podpodłogową.

Napisano

Najprawdopodobniej nie wykonano hydroizolacji po zewnętrznej stronie ścian fundamentowych, albo jest ona nieskuteczna. Tak jak napisano powyżej, wilgoć przenika z gruntu w tym pasie 30 cm poniżej poziomu zero i ułożonej prawdopodobnie na tym poziomie izolacji poziomej pomiędzy fundamentem i ścianą nadziemia.

Na zdjęciach nie bardzo widać tę izolacje poziomą. Na jakim poziomie została ułożona i czy łączy się z izolacją pionową na ścianie, a następnie izolacją podłogi? Powinno tak być. Tylko w takim układzie izolacja ułożona od środka będzie skuteczna. Połączenia muszą być wykonane bardzo starannie. Nawet skuteczny drenaż nie wyeliminuje całkowicie wnikania wilgoci z gruntu.

Niestety, wykonanie izolacji od zewnątrz wymagałoby skomplikowanych prac połączonych z odkopaniem fundamentu.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
    • Za wtyczkę jest 17.99. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Drogi jak cholera. 10 PLN to góra, którą dałbym za niego. Ale pod względem przekroju żył, przewód jest właściwy. Wtyczka też w porządku. Pytanie dodatkowe, ten piekarnik to przenośny czy część jakiegoś stacjonarnego urządzenia?. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...