Skocz do zawartości

Agatka /Dom dla Ciebie


Recommended Posts

Napisano
witam icon_smile.gif przeglądam strony producentów i aukcji internetowych i wydaje mi sie,że tutaj chodzi o cenę ytong jest droższy a własciwosci podobne lub niewiele rózniace sie, ale moge sie mylić.
Napisano
Cytat

na dzień jak na zdjęciu 110tys tego co nie widać położona elektryka i kanalizacja rozprowadzona można by jeszcze zaoszczędzić tu i ówdzie ja zaadoptowałem wolno przestrzeń nad garażem na pokój powiększyłem łazienkę zrobiłem pralnie i garderobę


dziekuję icon_smile.gif za odpowiedż,fakt mozna w kilku miejscach zaoszczedzic.Wyczytałem we wczesniejszej wypowiedzi o ociepleniu styropianem 15 pracuje w fabryce styropianu i sadzę,że w tym przypadku wystarczyby styropian 12 pozdrawiam
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Witam po długiej przerwie Wszystkich Agatkowiczów.My jestesmy juz na etapie odbioru budynku,przesylam kilka zdjec,moze pomoga one w budowie agatki


gratuluje - to pierwszy domek Agatka który jest urządzony z gustem i smakiem - brawo - mam wrażenie że inni ludzie którzy wybrali ten projekt myśleli że będzie większy i dlatego im nie wychodzą wnętrza. icon_biggrin.gif ja też buduję Agatkę dla mojej mamy, ale mam dopiero fundamenty więc nie mogę sie pochwalić wnętrzami - ale na pewno to zrobię jak skończymy.
Napisano
Witam. Ja też buduję Agatkę z garażem w lustrzanym odbiciu oryginalnego projektu. Podobnie jak rad1de - z tego co widziałam na zdjęciach. Też buduję z gazobetonu ale nie ytongu tylko coś tańszego 24cm. przesyłam parę zdjęć z ostatnich 2 tygodni pracy.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

ja spiżarnie obniżyłem o metr w dol teraz da sie do niej wejsc na spokojnie


u nas niestety nie można schodzić w dół ponieważ jest bardzo wysoka woda gruntowa i wpisali to z warunki zabudowy. Nawet nie można zrobić sobie oczyszczalni przydomowej - chociaż bardzo chcieliśmy ją zrobić - musimy mieć szambo. icon_sad.gif
Napisano
super dpoek .też wybrałem agatke bo jest śliczna. jestem z podkarpacia a dokładnie jasło,czekam na warunki zabudowy.mam pytanie do budujących agatkę czy dzieliliście pokoje na górze na dwa mniejsze??? bo zastanawiam sie nad taką opcją. co o tym myślicie?? nie wiem jak to w praktyce wygląda
Napisano
jam mam podzielone zostawiłem dwa na szczytach bez zmiany a ten w środku podzieliłem mniejsza garderoba a większa łazienka a z łazienki zrobiłem pralnie jak widać na moich zdjęciach
Napisano
Ja natomiast nie będę dzieliła środkowego pokoju, ponieważ będzie on służył za pralnie i garderobę. Nie mam potrzeby na takie manewry z tego względu, że w tym domku będzie mieszkać tylko moja mama. Pokój nad salonem będzie jej sypialnią, bez okien połaciowych ale z przedłużonymi oknami na ścianie - żeby mogła z rana podziwiać swój ogród icon_biggrin.gif , a pokój nad garażem będzie gościnną sypialnią też bez okien połaciowych ale też nie przedłużam okien na ścianie, zostawiam jak było w projekcie. Pokój środkowy staje się przejściowym a przez to że będzie tam pralnia z garderoba nie będzie nikomu ani niczemu przeszkadzać. A wstępnie będzie wyglądać to tak:

DSC01446.jpg

Napisano
dziękuje za podpowiedzi. ja mam dylemat jeśli chodzi o te dwa pokoje bo jeden na pewno chcę podzieli na dwa mniejsze ale boje sie czy nie będą za małe -w sumie to będą pokoje dzieci,a w tym drugim będzie sypialnia.
Napisano
Cytat

no niestety ja buduje w mazowieckim w tym tygodniu wiezba


Witajcie, jestem bardzo zaintersowana budową Agatki.
Mam pytanie do RAD1DE, czy istnieje możliwość obejrzenia twojej budowy? Również jestem z mazowieckiego. Mój email andziula_l@wp.pl , może będziesz chciał się podzielić doświadczeniem z budowy?

Kochani wstępnie jestem zdecydowana na budowę Agatki bez garażu, kosztem powiększenia po długości i po szerokości domu. Warunki zabudowy front elewacji przewidują, że dom może mieć 11 m z tolerancją do 20% więcej. Zatanawiam się czy w takim razie mogę gdzieś obok postawić garaż dwustanowiskowy. może ktoś z was się na tym zna?

Ania
Napisano
Cytat

Witam po długiej przerwie Wszystkich Agatkowiczów.My jestesmy juz na etapie odbioru budynku,przesylam kilka zdjec,moze pomoga one w budowie agatki




Witam,

kominek jest zabójczy, zakochałam się w nim i bardzo bym chciała mieć podobny.
Czy jest to gotowa konstrukcja czy mieliście jakiegoś super fachowca, prosze o namiary.

Ania
Napisano
Cytat

do dżoana moja agatka będzie bez garażu odbicie lustrzane


...bo ja też rozpatrywałam budowę Agatki bez garażu i myślałam też o podziale na górze i to wyszło coś takiego - zdjęcie poniżej. Wiem że łazienka jest duża ale można tak prać i suszyć pranie na rozkładanej suszarce, zmieści się komoda na chemie i szafka na kosmetyki czy ręczniki. W przedpokoju tez pod oknem trójkątnym można umieścić jakąś szafkę - wszystko po to żeby odciążyć przechowywanie w pokojach. Oczywiście musowo w każdym pokoju chciałam zrobić jedno okno połaciowe, żeby było więcej światła. Na początku domek chcieliśmy budować wyłącznie dla mnie i męża więc też zależało mi na pokojach dla dzieci. Cieszyłam się że wyszły mi takie w miarę równe pokoje ponieważ przeczytałam gdzieś w internecie wypowiedz pewnej architektki, że sypialnia rodziców nie powinna być największym pokojem w domu, a dzieciom daje się zazwyczaj te mniejsze i przekonywała tym, że dzieci muszą zmieścić w swoich pokojach więcej funkcji takich jak sypialnia, pokój do zabaw pokój do nauki i garderobę. Rodzice zazwyczaj mają wszystkie te pomieszczenia osobno a dzieci muszą nieć to wszystko w jednym pomieszczeniu.
Napisano
Cytat

...bo ja też rozpatrywałam budowę Agatki bez garażu i myślałam też o podziale na górze i to wyszło coś takiego - zdjęcie poniżej. Wiem że łazienka jest duża ale można tak prać i suszyć pranie na rozkładanej suszarce, zmieści się komoda na chemie i szafka na kosmetyki czy ręczniki. W przedpokoju tez pod oknem trójkątnym można umieścić jakąś szafkę - wszystko po to żeby odciążyć przechowywanie w pokojach. Oczywiście musowo w każdym pokoju chciałam zrobić jedno okno połaciowe, żeby było więcej światła. Na początku domek chcieliśmy budować wyłącznie dla mnie i męża więc też zależało mi na pokojach dla dzieci. Cieszyłam się że wyszły mi takie w miarę równe pokoje ponieważ przeczytałam gdzieś w internecie wypowiedz pewnej architektki, że sypialnia rodziców nie powinna być największym pokojem w domu, a dzieciom daje się zazwyczaj te mniejsze i przekonywała tym, że dzieci muszą zmieścić w swoich pokojach więcej funkcji takich jak sypialnia, pokój do zabaw pokój do nauki i garderobę. Rodzice zazwyczaj mają wszystkie te pomieszczenia osobno a dzieci muszą nieć to wszystko w jednym pomieszczeniu.



Dżoana a zmieniliście gabaryty domku, bo mu z racji ograniczenia w warunkach zabudowy nie możemy postawić z garażem Agatki, ale kosztem tego moglibyśmy powiekszyć trochę domek.
Może wiesz jakie są zasady stawiania osobno garażu?
Napisano
do dżoana: dziękuje serdecznie za podpowiedz takiego rozwiązania, naprawdę bardzo mi to pomogło-wszystko jest na miejscu i zagospodorowane z głową.myślę że to jest najlepsze rozwiązanie dla mnie naprawdę jeszcze raz dziękujęicon_smile.gif
Napisano
Cytat

Dżoana a zmieniliście gabaryty domku, bo mu z racji ograniczenia w warunkach zabudowy nie możemy postawić z garażem Agatki, ale kosztem tego moglibyśmy powiekszyć trochę domek.
Może wiesz jakie są zasady stawiania osobno garażu?


Aniu, z tego co się orientuję to garaż jest traktowany jak normalny budynek. Więc macie żmudną drogę przed sobą. Musicie mieć projekt podbity przez architekta, trzeba go normalnie złożyć w urzędzie i chyba najlepiej żeby go naniósł od razu na mapę do celów projektowych tak żeby leżał 6 metrow od granic działki i chyba 4 od budynku - ale nie jestem pewna. Potem trzeba mieć pozwolenie na miejsce na wjazd z ulicy na posesje. Następnie trzeba opłacić jeszcze geodetę żeby naniósł garaż już na glebie i budować. Pewnie jeszcze odbiór. Trochę pracy i pieniędzy na to pójdzie. Ale zweryfikuj te moje "widzimisie" icon_biggrin.gif bo nie jestem w 100% pewna. Może łatwiej będzie postawić wiatkę albo rozbudować tą na drewno na opał icon_biggrin.gif .
Napisano
Cytat

Dżoana a zmieniliście gabaryty domku, bo mu z racji ograniczenia w warunkach zabudowy nie możemy postawić z garażem Agatki, ale kosztem tego moglibyśmy powiekszyć trochę domek.
Może wiesz jakie są zasady stawiania osobno garażu?


..aha.. a ja domku sobie nie powiększałam, nie mieliśmy takiej potrzeby.
Napisano
Cytat

Witamy.
Właśnie zakupiliśmy działkę, na której planujemy zbudować domek "Agatka".
Zwracamy się z prośbą do wszystkich, którzy są już na etapie budowy o pomoc. Czy moglibyście napisać krok po kroku, jakie dokumenty należy załatwić, zanim wystąpimy o pozwolenie na budowę domu. Wiemy, że musimy wystąpić o ustalenie warunków zabudowy (nasza działka nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego), ale czy wcześniej musimy już posiadać jakieś inne dokumenty (np.: z zakładu energetycznego itp.), czy powinniśmy mieć już projekt domu? Będziemy wdzięczni za podanie kolejności załatwienia pozwoleń, składania wniosków (co, kiedy i gdzie?).
Z góry dziękujemy za odpowiedzi.
Pozdrawiamy
pdk


... znalazłam fajną stronę dla wszystkich tych, którzy dopiero bawią się w załatwianie papierów...
http://gazetadom.pl/prawo/8,65547,3805184.html
http://gazetadom.pl/Ladny-Dom/1,61596,5056733.html
Napisano
Patrzcie co wymyśliłam icon_biggrin.gif . Mój budowlaniec mnie zamorduje. Zamieniłam pokoik na kuchnie. U mnie to na pewno zagra - pewnie nie u każdego. Ale plusy tej zmiany są takie że kuchnia w wykuszu z tymi kątami będzie pewnie droższa niż prosta. Nawet gdyby kupić w ikei i sobie samemu poskładać to będzie taniej niż taka na zamówienie bo takich kątów w wykuszu nikt nie produkuje do samodzielnego składania. Zawsze "smrodki" w kuchni zostaną w innym pokoju niż salonie. Osobiście preferuję kuchnie oddzielne. A w wykuszu może być piękna jadalnia. Nawet drzwi nie założę do kuchni. Tylko komin trzeba przenieść do tego pomieszczenia. W garażu będzie piec gazowy dwu-funkcyjny, ciepła woda będzie miała blisko do kranów zanim ta zimna z rur spłynie, do kuchni jak i łazienki dolnej i górnej. Nawet pomyślałam że drzwi z garażu do tej kuchni można zrobić, ale jeszcze muszę się zastanowić.

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

jaki program uzywasz do adaptacji projektu?


przerysowałam w corelu - kiedyś miałam architektoniczny jakiś program ale tylko legalnie go można miesiąc mieć. Ale ja lubię tego corela mimo że trzeba się troszkę namęczyć i wizualki nie można sobie pooglądać.
Napisano
Cytat

Czy buduje ktoś Agatkę w małopolsce lub na śląsku i czy byłaby możliwość zobaczenia jej na żywo? Jesteśmy na etapie końca odrolnienia działki i też planujemy w najblizszym czasie budowę Agatkę.



witam wszystkich agatkowiczów!!
jesteśmy ze śląska dokładnie z jaworzna. agatkę budujemy od września br. obecnie jestesmy na etapie dachu. zapraszamy jezeli jest ktos zainteresowany icon_smile.gif

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

witam wszystkich agatkowiczów!!
jesteśmy ze śląska dokładnie z jaworzna. agatkę budujemy od września br. obecnie jestesmy na etapie dachu. zapraszamy jezeli jest ktos zainteresowany icon_smile.gif



Witaj,

napisz jaką wysokość masz ścianki kolankowej. Czy jest to wysokość taka jak w projekcie czy była zmieniana
Napisano
Witam wszystkich

Mam pytanie odnośnie kominka zewnetrznego z czego jest wykonany, moja Agatka jest na etapie krycia dachówki
Napisano
Projektanci sugerują chyba piaskowiec, ale według mnie jest niepraktyczny - chociaż piękny. Na piaskowcu lubią rosnąć jakieś zielone żyjątka i szybko się brudzi. Jest bardzo chłonny. Ja będę okładać kominek łupkiem iłowym - jest bardzo trwały i ma rożne kolory. Ja preferuję jasne. I zastanawiam się tylko czy w dużych płatach czy w mniejszych łupkach.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Dziękuje dżoana za odpowiedż,widzę że dużo zmieniłaś w agatce ja tylko powiększyłam salon i zrobiłam przejscie z domu do garażu i to chyba bedzie wszystko a i jeszcze mam dodatkowy pokój nad garażem chociaż pierwsza myśl była taka aby powstał tam taras ale zrezygnowałam ,pozdrawiam
Napisano
Cytat

Dziękuje dżoana za odpowiedż,widzę że dużo zmieniłaś w agatce ja tylko powiększyłam salon i zrobiłam przejscie z domu do garażu i to chyba bedzie wszystko a i jeszcze mam dodatkowy pokój nad garażem chociaż pierwsza myśl była taka aby powstał tam taras ale zrezygnowałam ,pozdrawiam


A powiedz mi w którym miejscu zrobiłaś przejście z garażu do domu?? bo ja tez się nad tym zastanawiam - chociaż mój mąż się nie zgadza na to rozwiązanie bo będzie zimno do domu wchodzić, bo brudne buty powinno zostawiać się w wiatrołapie a nie w kuchni przez którą ja myślę zrobić wejście, bo trzeba będzie zamówić normalne drzwi wejściowe a nie takie zwykłe wewnętrzne. A tak ja ja chcę zrobić to wygląda to tak:

DSC01446.jpg

Napisano
Witam cię ,zrobiliśmy przejście z pomieszczenia gospodarczego mam pytanie czy zmieniałaś wielkość łazienki na górze bo wydaję mi się zbyt mała na umieszczenie wanny wraz z toaletą i umywalką?
Napisano
Cytat

Witam cię ,zrobiliśmy przejście z pomieszczenia gospodarczego mam pytanie czy zmieniałaś wielkość łazienki na górze bo wydaję mi się zbyt mała na umieszczenie wanny wraz z toaletą i umywalką?


nie zmieniłam górnej łazienki. Ale marcia na tym forum wkleiła zdjęcie swojej łazienki z owalną wanną - wklejam je poniżej - i wydaje mi się że jest wtedy więcej miejsca. Zamierzam zrobić podobnie, bo lubię mieć dojście do okna i nie potrzebna mi wanna na 190 cm jak byłoby w przypadku wanny prostej pod oknem. I na pewno drzwi będą otwierane do środka żeby korytarz był wolny od otwartych "niespodzianek".

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
po dokładniejszym przeczytaniu forum dowiedziałam się że agatka marci jest w pobliżu moim a dokładnie w Ostrowcu ja mieszkam 15 km za Kielcami ,ale marcia chyba żadko jest na forum
Napisano
Cytat

witam pasuje mi wizyta w sobote napisze jeszcze dokladnie w mailu jutro bo dzi nie mam za bardzo czasu




Rad1de Bardzo dziękujemy za obejrzenie twojej budowy. Jesteśmy po dużym wrażeniem i zupełnie inaczej jak można zobaczyć wszystko na żywo. Jesteśmy już w 100% pewni, że tylko ten projekt nam odpowiada i jest najpiękniejszy na świecie.
Napewno uwagi i twoje doświadczenia z budowy wykorzystamy jak rozpoczniemy budowę swojej Agatki.
Polecamy wspólne spotkania Agatkowiczów i oglądanie budowy oraz wymienianie się uwagami.

Dziekuję również wszystkim Agatkowiczom za te cenne uwagi na forum.
Jak zaczniemy swoją budowę to się podzielimy swoimi spostrzeżeniami

Pozdrawiam
Napisano
Cytat

a kto z was budował z ytonga 36.5 i co o nim myślicie?będzie ciepło w domu?


ja buduje z ytonga ale 24 i dodajemy 14 cm styropianu - buduje się jak błyskawica. Masz budowlaniec odradził nam sam grubszy ytong bez ocieplenia. Nie dopytywałam dlaczego -- po prostu mu zaufałam.
Napisano
Cytat

super widok:) też bym już tak chciałicon_smile.gif a jakie koszty materiałów i robocizny jeśli można wiedziec?



robocizna wyniesie mnie 45 tyś zł a materiały wyliczyli na 90 tyś zł czyli razem
stan surowy otwarty wyniesie mnie 135 tyś zł
mam już skończone fundamenty za które już się rozliczyłam - bo rozliczam się za skończone etapy - wyniósł mnie 27 100zł, to jest robocizna z materiałami.
Rozpytywałam różne firmy o wyceny to moja ekipa w sumie bierze najtaniej i nie muszę się o nic martwić nic załatwiać ani przywozić. Na razie jestem bardzo zadowolona.
Mój wykonawca mówi że i tak trochę będą schodzili z ceny bo hurtownia z której bierze materiały z dostawy na dostawę daje większy rabat.
Okna i drzwi wejściowe natomiast będę miała mahoniowe, na parterze wraz z roletami, za 23 tyś z montażem.
Napisano
Cytat

Witam,
Mam pytanko do Anet162 oglądałam zdjęcia Twojego domku i zauważyłam że masz pobudowany dodatkowy komin
w kotłowni, czy to oznacza że masz piec na paliwo stałe ? i czy trzeba wtedy w projekcie nanieść zmiany?
Ja słyszałam że ze względu na ochronę środowiska nie chcą teraz wydawać pozwoleń na takie ogrzewanie, napisz mi proszę czy miałaś z tym jakiś problem, bo ja już nie wiem co robić.
Pozdrawiam


Witam mam nadzieje że nie za późno.
Nie nie ma jeszcze u nas takiego prawa by nie można było tak zrobić, ja nie miałam przynajmniej żadnych problemów.
W tygodniu wkleję parę zdjęć mojego domku icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
    • Duża różnica między temperaturą zasilania a temperaturą podłogi oraz niska temperatura w pokoju, mimo stosunkowo ciepłej posadzki, wynikają z kilku powiązanych ze sobą czynników. Kluczową rolę odgrywa tu brak ocieplenia budynku, co w połączeniu ze specyfiką ogrzewania podłogowego prowadzi do opisywanych przez Pana zjawisk.    Brak izolacji termicznej domu.   W takim budynku ciepło ucieka na zewnątrz w znacznie większym stopniu niż w budynkach ocieplonych. Straty ciepła mogą sięgać nawet 20-25% przez same ściany zewnętrzne oraz 10-15% przez podłogi i fundamenty.   W Pana przypadku oznacza to, że ciepło dostarczane przez wodę w rurach ogrzewania podłogowego, zamiast efektywnie ogrzewać jastrych (wylewkę), a następnie pomieszczenie, jest w pewnej mierze "tracone" i przenika przez niezaizolowane ściany zewnętrzne. System grzewczy musi więc pracować ze znacznie wyższą mocą (wyższa temperatura zasilania), aby skompensować te straty. To właśnie ta "walka" instalacji z ciągłą ucieczką ciepła jest głównym powodem, dla którego mimo wody o temperaturze 45°C, podłoga nagrzewa się tylko nieznacznie.     Fakt, że podłoga staje się zimniejsza w miarę zbliżania się do ściany zewnętrznej, mimo że tam również dociera woda z zasilania, wynika z dwóch powodów: Intensywne oddawanie ciepła: Nieocieplona ściana zewnętrzna działa jak duży "odbiornik" zimna, co powoduje bardzo szybkie wychładzanie się fragmentu podłogi znajdującego się w jej pobliżu.   Spadek temperatury wody: Woda w rurze, płynąc w kierunku ściany zewnętrznej, oddaje ciepło do jastrychu. Gdy zawraca i płynie z powrotem, jest już znacznie chłodniejsza, co dodatkowo potęguje efekt chłodniejszej podłogi w dalszej części pętli.   W pomieszczeniach ze strefami o zwiększonych stratach ciepła, jak przy ścianach zewnętrznych, często stosuje się układ ślimakowy lub zagęszcza się rury, aby zapewnić bardziej równomierny rozkład temperatury.   Ogrzewanie podłogowe charakteryzuje się dużą bezwładnością cieplną, co oznacza, że nagrzewa się i stygnie powoli. W dobrze zaizolowanym budynku wylewka po nagrzaniu długo utrzymuje ciepło. W Pana przypadku proces ten jest szybszy. Zanim wylewka zdąży się w pełni nagrzać i zakumulować wystarczającą ilość energii, znaczną jej część traci do otoczenia (przez ściany i grunt). Można to porównać do próby napełnienia dziurawego wiadra – mimo ciągłego dolewania wody, jej poziom nie podnosi się znacząco.   Podłoga nie nadąża się zagrzać, ponieważ ciepło, które otrzymuje od instalacji, jest niemal natychmiast "wysysane" przez nieocieplone przegrody budynku. Duża różnica między temperaturą wody a podłogi oraz niska temperatura w pokoju to bezpośredni skutek ogromnych strat ciepła, charakterystycznych dla starych, nieocieplonych domów.   Aby zapewnić samo odpowietrzenie się instalacji, przepływ powinien być większy niż 0,7 l/min. Maksymalny przepływ: Zazwyczaj nie zaleca się, aby przepływ w rurach (np. PEX 16, 17, 18 mm) był większy niż 2,5 l/min, aby nie przekroczyć dopuszczalnej straty ciśnienia (ok. 20 kPa) w pętli.     Dopiero po przeprowadzeniu termomodernizacji budynku (ocieplenie ścian, fundamentów, ewentualna wymiana okien) będzie Pan mógł w pełni docenić efektywność i komfort ogrzewania podłogowego, które będzie mogło pracować przy znacznie niższej temperaturze zasilania oraz będzie można zmniejszyć  przepływ czynnika grzejnego ustawiony teraz na 2.5l.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...