Skocz do zawartości

Jaki fundament pod garaż?


Recommended Posts

Klient zdecydował się na budowę garażu. Koniecznie chciał w technologii szkieletowej ale po uwzględnieniu, że teren jest podmokły, wśród drzew, garaż wolno stojący nieogrzewany zdecydował się chyba na garaż murowany. Dochodzą problemy z drewnem impregnowanym ciśnieniowo które nie jest tanie ani dostępne jak w USA od ręki, wiatroizolacje itp.

Kwestia wyboru rodzaju fundamentu.
Oczywiście koszty odgrywają rolę ale solidność będzie jednak najważniejsza.

1. Płyta fundamentowa będąca od razu gotową podłoga zatartą na równo. Tyle że trzeba wykopać na metr, wsypać 40 ton pospółki, folia, zbrojenie i wylać 20-25 cm betonu- tale teren jest podmokły, 20 metrów obok znajduje się rów odwadniajacy. Czy ta dziura wypełniona pospółka nie zmieni się w basen, zamarznie i rozwali cały garaż.

2. Klasyczny fundament ale lany ze zbrojeniem na dnie jak ława. Fundament wylewany prosto do wykopanego rowu. Tyle że dochodzi problem podłogi pod którą jeśli nie będzie 80 cm pospółki to całość zamarznie w zimie i podłogę mróz rozwali.

3. Czy pozostaje tylko fundament bloczkowy na ławach a środek wypełniony pospółką albo drenaż pod płyta fundamentową który może szlag trafić za 15 lat bo się zamuli a całość popęka i zawali.

Czy taki fundament bloczkowy wypełniony od środka pospółką również nie napełni się wodą z czasem i nie rozsadzi podłogi w zimie gdy całość zamarznie?

Jaki materiał do budowy murów? Czy bloczki silka w wilgotnych warunkach zdadzą egzamin czy może całość z bloczku fundamentowego pociągnąć?

Co sądzicie. Jaki wariant wybrać a może istnieje jakieś lepsze rozwiązanie?. Podstawą wykonania ma być solidność i bezawaryjność konstrukcji.

Ile kosztuje garaż 4.5 na 5.5? Edytowano przez berenger (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Na murowany garaż - kolego HoverSucksCośtamjeszcze - musi być PnB ,Kierbud itd ...

W WZ- ce będzie napisane - co wolno , a czego nie .

Wracając do meritum - dałbym zwykłe ławy ,
drenaż ,
na podłogę bruk betonowy - na odpowiedniej dla w/w warunków podbudowie ,
ściana 1w
parę rzędów bloczkiem - reszta solbet 36 / 400 ...ale to tylko moje skromne zdanie .
Link do komentarza
Cytat

taki ceniony fachowiec i nas szaraczków się pyta?!?


ceniony- podałeś informację nie popartą jakimkolwiek cytatem, dowodem- bicie piany i nabijanie postu
szaraczków- no cóż jeśli się do nich zaliczasz to w tym temacie możesz jedynie ponabijać posty bo ja oczekuje pomocy a nie farmazonów.

Mimo wszystko dziękuje za cenne wskazówki i bardzo merytoryczną odpowiedź.


Cytat

Na murowany garaż - kolego HoverSucksCośtamjeszcze - musi być PnB ,Kierbud itd ...

W WZ- ce będzie napisane - co wolno , a czego nie .

Wracając do meritum - dałbym zwykłe ławy ,
drenaż ,
na podłogę bruk betonowy - na odpowiedniej dla w/w warunków podbudowie ,
ściana 1w
parę rzędów bloczkiem - reszta solbet 36 / 400 ...ale to tylko moje skromne zdanie .



dziękuję za odpowiedź oprócz pierwszego zdania.
Gazobeton w budynku nieogrzewanym, wilgoć z otoczenia- hmm, na pewno nic się nie stanie?

Link do komentarza
Cytat

Płyta fundamentowa - to 'budowla trwale związana z podłożem' - to raz.

Garaż ..hm
Będzie nazywać się "garaż" - będzie wymagał PnB .
Będzie nazywać się "budynek gospodarczy" - wystarczy zgłoszenie .



dziękuje. budynek gospodarczy do 25 m kw.gospodarczy to prawdopodobnie będzie. A czy taki wymaga PnB? będzie na płycie fundametowej
Link do komentarza
Cytat

ok.

Kurde w sumie dawno nic nie robiłem w szkielecie na płycie fundamentowej. Może jednak tak to zrobić.
A czy do szkieletu trzeba kierownika budowy itp, bo właściciele mówią że już dostali zezwolenie i zgłosili to w odpowiednim urzędzie. Nie znam się na przepisach.



Jeśli się nie znasz, to dopilnuj jednak, żeby Inwestor papiery miał w porządku. Skoro nie trzeba PnB, to musi mieć potwierdzone zgłoszenie i od jego daty musi upłynać 30 dni. Wtedy przy braku sprzeciwu Starostwa można rozpoczynać prace.

Przy zgłoszeniu kierbud nie jest wymagany.

Ale powtarzam: sprzeciw Starostwa wyklucza roboty.
Link do komentarza
Cytat

dziękuje. budynek gospodarczy do 25 m kw.gospodarczy to prawdopodobnie będzie. A czy taki wymaga PnB? będzie na płycie fundametowej



Napiszesz w zgłoszeniu jaka to płyta - dostaniesz zgodę - lub nie - ot.

"Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt. 2 ustawy Prawo budowlane - Pozwolenia na budowę nie wymaga budowa wolno stojących parterowych budynków gospodarczych, wiat i altan oraz przydomowych oranżerii (ogrodów zimowych) o powierzchni zabudowy do 25 mkw., przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 mkw. powierzchni działki. Jednakże zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt. 1 takie zamierzenie budowlane objęte jest obowiązkiem zgłoszenia. Jeżeli usytuowanie budynku na działce spełnia przepisane warunki techniczne, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie w przepisie § 12, organ właściwy tj. starosta jeżeli nie wniesie sprzeciwu w terminie 30 dni można rozpocząć roboty budowlane. "


...nie tak dawno dyskutowaliśmy tu na ten temat ':
raz,
Link do komentarza
Cytat

Jeśli się nie znasz, to dopilnuj jednak, żeby Inwestor papiery miał w porządku. Skoro nie trzeba PnB, to musi mieć potwierdzone zgłoszenie i od jego daty musi upłynać 30 dni. Wtedy przy braku sprzeciwu Starostwa można rozpoczynać prace.

Przy zgłoszeniu kierbud nie jest wymagany.

Ale powtarzam: sprzeciw Starostwa wyklucza roboty.




dziekuję
za info
Link do komentarza
Wymagana „papierkologia” i jej „zasady” (PB):
Cytat

Art. 30.
2. W zgłoszeniu należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót budowlanych
oraz termin ich rozpoczęcia. Do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie,
o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2, oraz, w zależności od potrzeb, odpowiednie
szkice lub rysunki, a także pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane
odrębnymi przepisami. W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia właściwy
organ nakłada, w drodze postanowienia, na zgłaszającego obowiązek
uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku
ich nieuzupełnienia – wnosi sprzeciw, w drodze decyzji.

5. Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, należy dokonać przed terminem zamierzonego
rozpoczęcia robót budowlanych. Do wykonywania robót budowlanych
można przystąpić, jeżeli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwy
organ nie wniesie, w drodze decyzji, sprzeciwu i nie później niż po upływie
2 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia.
Art. 43.

1. Obiekty budowlane wymagające pozwolenia na budowę oraz obiekty, o których
mowa w art. 29 ust. 1 pkt 20, podlegają geodezyjnemu wyznaczeniu w terenie, a
po ich wybudowaniu – geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, obejmującej
położenie ich na gruncie.



Czyli należy sprawdzić, czego dotyczyło zgłoszenie – jaki budynek, jaki zakres prac, jakie odległości, itp.
Jeśli występuje różnica między zgłoszeniem, a planowanym budynkiem – tryb postępowania powinien być zgodny z Art.36a. – na wszelki wypadek i dla „spokojności”.

Co do technicznego zagadnienia. Nie jestem fachowcem, ale nie bardzo rozumiem w czym problem.
Przecież pod garażem będzie wyższa temperatura niż wokół niego, nawet w przypadku nie ogrzewanego garażu - to co i dlaczego ma „wysadzać”? Zwłaszcza, że obiekt niewielki i lekki (szkielet).
Zawsze można posadowić płytę na równi z gruntem, lub wyżej, a różnicę zniwelować podjazdem.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • U mnie też taki w piwnicy na krzywej podłodze stoi, ale wypoziomowane od wagi i też już parę lat jest ok. Też miałem problem z tymi blaszko-języczkami, ale o dziwo się trzyma kupy, ale nie pomyślałem żeby je zagiąć. Choć 120kg to raczej bałbym się tam położyć. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam trzy takie regały i bardzo je sobie chwalę. Owszem, przy składaniu pierwszego popełniłem błąd, wierząc bezkrytycznie w instrukcje sprzedawcy i nie zaginałem "języczków" wsuwanych w wycięcia kątowników, no i regał mi się rozsypał już pod koniec montowania. Ale gdy wszystkie zagiąłem (łatwe to nie jest, ale da się). regał jest lekki i nie do zdarcia. Nośność jednej półki to 125 kg, więc w warunkach domowych spokojnie wystarcza do niemal wszystkiego. Nawet w garażu.   Regałów niczym nie mocuję do ścian. Nie ma potrzeby. Oczywiście, jeśli stoją na wyrównanym i pewnym podłożu.  Da się je kupić w cenie poniżej 80,00 PLN, więc uważam, że naprawdę warto.   PS. To się nie chwieje, zapewniam!
    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...