Skocz do zawartości

Jaki fundament pod garaż?


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Klient zdecydował się na budowę garażu. Koniecznie chciał w technologii szkieletowej ale po uwzględnieniu, że teren jest podmokły, wśród drzew, garaż wolno stojący nieogrzewany zdecydował się chyba na garaż murowany. Dochodzą problemy z drewnem impregnowanym ciśnieniowo które nie jest tanie ani dostępne jak w USA od ręki, wiatroizolacje itp.

Kwestia wyboru rodzaju fundamentu.
Oczywiście koszty odgrywają rolę ale solidność będzie jednak najważniejsza.

1. Płyta fundamentowa będąca od razu gotową podłoga zatartą na równo. Tyle że trzeba wykopać na metr, wsypać 40 ton pospółki, folia, zbrojenie i wylać 20-25 cm betonu- tale teren jest podmokły, 20 metrów obok znajduje się rów odwadniajacy. Czy ta dziura wypełniona pospółka nie zmieni się w basen, zamarznie i rozwali cały garaż.

2. Klasyczny fundament ale lany ze zbrojeniem na dnie jak ława. Fundament wylewany prosto do wykopanego rowu. Tyle że dochodzi problem podłogi pod którą jeśli nie będzie 80 cm pospółki to całość zamarznie w zimie i podłogę mróz rozwali.

3. Czy pozostaje tylko fundament bloczkowy na ławach a środek wypełniony pospółką albo drenaż pod płyta fundamentową który może szlag trafić za 15 lat bo się zamuli a całość popęka i zawali.

Czy taki fundament bloczkowy wypełniony od środka pospółką również nie napełni się wodą z czasem i nie rozsadzi podłogi w zimie gdy całość zamarznie?

Jaki materiał do budowy murów? Czy bloczki silka w wilgotnych warunkach zdadzą egzamin czy może całość z bloczku fundamentowego pociągnąć?

Co sądzicie. Jaki wariant wybrać a może istnieje jakieś lepsze rozwiązanie?. Podstawą wykonania ma być solidność i bezawaryjność konstrukcji.

Ile kosztuje garaż 4.5 na 5.5? Edytowano przez berenger (zobacz historię edycji)
Napisano
Na murowany garaż - kolego HoverSucksCośtamjeszcze - musi być PnB ,Kierbud itd ...

W WZ- ce będzie napisane - co wolno , a czego nie .

Wracając do meritum - dałbym zwykłe ławy ,
drenaż ,
na podłogę bruk betonowy - na odpowiedniej dla w/w warunków podbudowie ,
ściana 1w
parę rzędów bloczkiem - reszta solbet 36 / 400 ...ale to tylko moje skromne zdanie .
Napisano
taki ceniony fachowiec i nas szaraczków się pyta?!?
Napisano
Cytat

taki ceniony fachowiec i nas szaraczków się pyta?!?


ceniony- podałeś informację nie popartą jakimkolwiek cytatem, dowodem- bicie piany i nabijanie postu
szaraczków- no cóż jeśli się do nich zaliczasz to w tym temacie możesz jedynie ponabijać posty bo ja oczekuje pomocy a nie farmazonów.

Mimo wszystko dziękuje za cenne wskazówki i bardzo merytoryczną odpowiedź.


Cytat

Na murowany garaż - kolego HoverSucksCośtamjeszcze - musi być PnB ,Kierbud itd ...

W WZ- ce będzie napisane - co wolno , a czego nie .

Wracając do meritum - dałbym zwykłe ławy ,
drenaż ,
na podłogę bruk betonowy - na odpowiedniej dla w/w warunków podbudowie ,
ściana 1w
parę rzędów bloczkiem - reszta solbet 36 / 400 ...ale to tylko moje skromne zdanie .



dziękuję za odpowiedź oprócz pierwszego zdania.
Gazobeton w budynku nieogrzewanym, wilgoć z otoczenia- hmm, na pewno nic się nie stanie?

Napisano
Cytat

Słowo - klucz - wentylacja




ok.

Kurde w sumie dawno nic nie robiłem w szkielecie na płycie fundamentowej. Może jednak tak to zrobić.
A czy do szkieletu trzeba kierownika budowy itp, bo właściciele mówią że już dostali zezwolenie i zgłosili to w odpowiednim urzędzie. Nie znam się na przepisach.
Napisano
Płyta fundamentowa - to 'budowla trwale związana z podłożem' - to raz.

Garaż ..hm
Będzie nazywać się "garaż" - będzie wymagał PnB .
Będzie nazywać się "budynek gospodarczy" - wystarczy zgłoszenie .
Napisano
Cytat

Płyta fundamentowa - to 'budowla trwale związana z podłożem' - to raz.

Garaż ..hm
Będzie nazywać się "garaż" - będzie wymagał PnB .
Będzie nazywać się "budynek gospodarczy" - wystarczy zgłoszenie .



dziękuje. budynek gospodarczy do 25 m kw.gospodarczy to prawdopodobnie będzie. A czy taki wymaga PnB? będzie na płycie fundametowej
Napisano
Cytat

ok.

Kurde w sumie dawno nic nie robiłem w szkielecie na płycie fundamentowej. Może jednak tak to zrobić.
A czy do szkieletu trzeba kierownika budowy itp, bo właściciele mówią że już dostali zezwolenie i zgłosili to w odpowiednim urzędzie. Nie znam się na przepisach.



Jeśli się nie znasz, to dopilnuj jednak, żeby Inwestor papiery miał w porządku. Skoro nie trzeba PnB, to musi mieć potwierdzone zgłoszenie i od jego daty musi upłynać 30 dni. Wtedy przy braku sprzeciwu Starostwa można rozpoczynać prace.

Przy zgłoszeniu kierbud nie jest wymagany.

Ale powtarzam: sprzeciw Starostwa wyklucza roboty.
Napisano
Cytat

dziękuje. budynek gospodarczy do 25 m kw.gospodarczy to prawdopodobnie będzie. A czy taki wymaga PnB? będzie na płycie fundametowej



Napiszesz w zgłoszeniu jaka to płyta - dostaniesz zgodę - lub nie - ot.

"Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt. 2 ustawy Prawo budowlane - Pozwolenia na budowę nie wymaga budowa wolno stojących parterowych budynków gospodarczych, wiat i altan oraz przydomowych oranżerii (ogrodów zimowych) o powierzchni zabudowy do 25 mkw., przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 mkw. powierzchni działki. Jednakże zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt. 1 takie zamierzenie budowlane objęte jest obowiązkiem zgłoszenia. Jeżeli usytuowanie budynku na działce spełnia przepisane warunki techniczne, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie w przepisie § 12, organ właściwy tj. starosta jeżeli nie wniesie sprzeciwu w terminie 30 dni można rozpocząć roboty budowlane. "


...nie tak dawno dyskutowaliśmy tu na ten temat ':
raz,
Napisano
Cytat

Jeśli się nie znasz, to dopilnuj jednak, żeby Inwestor papiery miał w porządku. Skoro nie trzeba PnB, to musi mieć potwierdzone zgłoszenie i od jego daty musi upłynać 30 dni. Wtedy przy braku sprzeciwu Starostwa można rozpoczynać prace.

Przy zgłoszeniu kierbud nie jest wymagany.

Ale powtarzam: sprzeciw Starostwa wyklucza roboty.




dziekuję
za info
Napisano
Wymagana „papierkologia” i jej „zasady” (PB):
Cytat

Art. 30.
2. W zgłoszeniu należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót budowlanych
oraz termin ich rozpoczęcia. Do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie,
o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2, oraz, w zależności od potrzeb, odpowiednie
szkice lub rysunki, a także pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane
odrębnymi przepisami. W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia właściwy
organ nakłada, w drodze postanowienia, na zgłaszającego obowiązek
uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku
ich nieuzupełnienia – wnosi sprzeciw, w drodze decyzji.

5. Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, należy dokonać przed terminem zamierzonego
rozpoczęcia robót budowlanych. Do wykonywania robót budowlanych
można przystąpić, jeżeli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwy
organ nie wniesie, w drodze decyzji, sprzeciwu i nie później niż po upływie
2 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia.
Art. 43.

1. Obiekty budowlane wymagające pozwolenia na budowę oraz obiekty, o których
mowa w art. 29 ust. 1 pkt 20, podlegają geodezyjnemu wyznaczeniu w terenie, a
po ich wybudowaniu – geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, obejmującej
położenie ich na gruncie.



Czyli należy sprawdzić, czego dotyczyło zgłoszenie – jaki budynek, jaki zakres prac, jakie odległości, itp.
Jeśli występuje różnica między zgłoszeniem, a planowanym budynkiem – tryb postępowania powinien być zgodny z Art.36a. – na wszelki wypadek i dla „spokojności”.

Co do technicznego zagadnienia. Nie jestem fachowcem, ale nie bardzo rozumiem w czym problem.
Przecież pod garażem będzie wyższa temperatura niż wokół niego, nawet w przypadku nie ogrzewanego garażu - to co i dlaczego ma „wysadzać”? Zwłaszcza, że obiekt niewielki i lekki (szkielet).
Zawsze można posadowić płytę na równi z gruntem, lub wyżej, a różnicę zniwelować podjazdem.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...