Skocz do zawartości

jaki piec do starego nieocieplonego domu?


Recommended Posts

Witam.
Temat dobrze znany, ale niestety nie znalazłam jednoznacznej odpowiedzi, nawet bezpośrednio u kilku konsultantów...

Mieszkam w starym wiejskim domu. Nieocieplony, ściany do 70 cm, cegła. Mieszkanie 85 m2, sąsiedzi obok i nade mną. W sumie ogrzewane jest około 270-300m domu (razem z sąsiadami). Poddasze, około 80 m2 nie ocieplone i nieogrzewane nad sąsiadem. Pode mną ok 60 m2 nieogrzewanej piwnicy, często bez okien. Sufity nawet do 3,2 m. Okna nowe plastikowe.
Zapotrzebowanie cieplne obliczone na 20 kW, około (z metrażu).
W domu standardowe grzejniki na ścianach (chyba 70/50 instalacja, albo więcej). Teraz wisi piec immergas nike vip 21 kW, który muszę pilnie wymienić (ciągłe awarie). Potrzebuję pieca dwufunkcyjnego, ciepła woda do kuchni i łazienki (prysznic, w przyszłości wanna). Brak ogrzewania podłogowego i planów na takie. Ocieplenie może za jakieś 2-3 lata...
Rura w kominie pojedyncza.

Co lepsze i tańsze, lub się realnie zwróci?
1. Kondensacyjny? (nie będzie za wysokiej temperatury na powrocie - brak prawdziwej kondensacji?)
2. Atmosferyczny? (o ile może być bardziej sprawny od obecnego i o ile mniej od kondensacyjnego?)
3. Jeśli 2, to z otwartą czy zamkniętą komorą (koszty pieca i komina)?

Z góry dziękuję za pomoc.
Link do komentarza
Pytanie z serii - jaki samochód wybrać - benzyna, olej czy gaz? Każdy rodzaj kotła pracuje optymalnie w określonych warunkach, a jego sprawność zależy nie tylko od konkretnego modelu, ale również od instalacji i warunków pogodowych.

Przy wykorzystaniu kotła również do pozyskiwania c.w.u. jego moc powinna wynosić 24 - 28 kW. Natomiast czy będzie to kocioł z otwartą komorą, czy zamkniętą bądź kondensacyjny to zależy m. in. Od akceptowalnej różnicy w cenie, miejsca instalacji i przebiegu pogody w okresie grzewczym.

Kocioł z otwartą komorą spalania - najmniej awaryjny i najtańszy może być podłączony bezpośrednio do istniejącego przewodu spalinowego.

Kocioł z zamkniętą komorą spalania - preferowany do instalowania w pomieszczeniach użytkowych np. kuchnia, łazienka. Nie pobiera powietrza z Pomieszczenia, co eliminuje jego wychładzanie, ale konieczna będzie
przeróbka odprowadzenia spalin - wstawienie rury powietrzno-spalinowej lub zamontowanie adaptera rozdzielającego przewód powietrzny i spalinowy.

Kocił kondensacyjny - wymaga przeróbki odprowadzenia spalin w taki sam sposób jak w kotle z zamkniętą komorą spalania a dodatkowo należy zapewnić odprowadzenie skroplin do kanalizacji. Korzyści z jego zainstalowania zależą w duży stopniu od pogody i powierzchni grzejników.

Przeciętnie w instalacjach nie dostosowanych do pracy niskotemperaturowej jego sprawność może być większa o 5-7%.
Link do komentarza
Kocioł wisi w łazience, więc wniosek się nasuwa sam: lepiej z zamkniętą komorą spalania.
Skoro i tak trzeba przerabiać komin, a różnica w cenie pomiędzy kotłem atmosferycznym i kondensacyjnym nie zabija, to zapewne jednak kondensat...
Zaraz obok pieca jest odpływ pralki, więc nie powinno być problemu ze skroplinami.

Ciekawe tylko jaka będzie realna oszczędność, względem starego pieca. Dotąd za 2 miesiące sezonu zimowego rachunek wynosił nawet 1600 zł.

Dziękuję za podpowiedzi.
Link do komentarza
Jeśli planujesz w dalszym etapie ocieplić dom (nawet za 2-3 lata) to w momencie gdy zmniejszysz straty ciepła i ograniczysz zapotrzebowanie aktulanie planowany kocioł będzie przewymiarowany co spowodować może że sprawność jego pracy znacząco spadnie. Wtedy w rzeczywistości pomimo dołożenia izolacji koszty moga nie zmniejszyć się tak jakbyśmy tego oczekiwali.

Zalecam najpierw dokonanie minimalizacji strat ciepła poprzez odpowiednią izolacje i ograniczenie strat na wentylacji, a następnie dobór odpowiedniego do zapotrzebowania kotła. Dobre ocieplenie domu zmniejszy koszt zwiazany ze zmiana kotła.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Moim zdaniem jeśli będzie zamontowany odpowiednio dobrany kocioł kondensacyjny z szerokim zakresem modulacji mocy palnika - ocieplenie mieszkania nie zmniejszy jego sprawności, może nawet zwiększy. Trzeba tylko dobrać kocioł do instalacji, tak, aby pracował na najwyższej, ekonomicznej w jego wypadku temperaturze.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...