Skocz do zawartości

Instalacja w łazience schemat...


Recommended Posts

Napisano
Witam
Remontuje łazienkę i chce w niej zrobić nowa instalacje elektryczną. zrobiłem schemat ale nie wiem czy tak może być. Chce zamontować oddzielna skrzynkę na korytarzu i od niej pociągnąć kable na gniazdka ,lampy i wentylator.
W łazience maja być dwa gniazdka ,lampa sufitowa zapalana włącznikiem na wejściu do łazienki tzn. na zewnątrz. A w środku ma się znajdować podwójny włącznik który będzie włączał światło (nad lustrem) i wentylator.
Czy mógłby mi ktoś doradzić jak to powinno wyglądać czy czegoś w tym schemacie brakuje , czy jest on prawidłowy czy cos zmienić wyrzucić dodać!
Oczywiście strefy będą zachowane oraz gniazdka i włączniki będą posiadać odpowiednie normy bezpieczeństwa .

DSC01446.jpg

Napisano
Jak dla mnie ok poza pewnymi brakami i nazewnictwem (kabel - przewód, kontakt - gniazdo).
Ochronny PE donikąd nie idzie?
Zamiast 2x1,5 powinno być 3x1,5 razem z ochronnym, który prowadzisz do wentylatora (i podłączasz jak się da) i do światła (i podłączasz jak się da, zazwyczaj pod metalową obudowę jak ma takową)
Napisano (edytowany)
  Cytat

Czy mógłby mi ktoś doradzić jak to powinno wyglądać czy czegoś w tym schemacie brakuje , czy jest on prawidłowy czy cos zmienić wyrzucić dodać!

Rozwiń  

1. Zwróć uwagę, że przewód ochronny powinien trafić do wszystkich urządzeń, nawet, jeśli konstrukcja obecnie instalowanego urządzenia nie wymaga i nie przewiduje jego podłączenia. To raz, a dwa - przewód ochronny (PE) zaczyna u Ciebie swoje istnienie z przewodu neutralnego (N). Skoro tak, to ów przewód jest dwufunkcyjny (PEN) i ma, jak rozumiem 10mm2 miedzi lub 16mm2 aluminium. Punkt, w którym powstają dwa oddzielne przewody PE i N należy bezwzględnie uziemić. Ponadto każde metalowe coś w łazience (wanna, zawór, bateria) powinno być uziemione (tak, wiem, że niemal nikt tego nie robi a nawet znalezienie odpowiedniego zacisku na armaturze lub np. wannie graniczy z cudem).

2. Czy naprawdę masz tak małą łazienkę, że musisz umieszczać główny pstryczek światła poza łazienką??? Jest to niepraktyczne! I dozwolone tylko, jeśli nie da się inaczej, choć wielu elektryków zrobiło z tego niemal normę i nawet salony kąpielowe często mają pstryczek na zewnątrz.

3. Oczywiście pamiętasz, że w łazience jest tylko osprzęt a łączenia przewodów od osprzętu wykonujemy w sąsiadującym pomieszczeniu?

4. Jak zamierzasz zabezpieczyć przewód zasilający "oddzielna skrzynkę na korytarzu"? Edytowano przez ManfredBee (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
    • Za wtyczkę jest 17.99. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Drogi jak cholera. 10 PLN to góra, którą dałbym za niego. Ale pod względem przekroju żył, przewód jest właściwy. Wtyczka też w porządku. Pytanie dodatkowe, ten piekarnik to przenośny czy część jakiegoś stacjonarnego urządzenia?. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...