Skocz do zawartości

"koza" w bloku


gregsa

Recommended Posts

Napisano
Witam,

Być może (uzganiamy projekt) będziemy mieli możliwość instalacji piecyka wolnostojącego w mieszkaniu w bloku (ostatnia - trzecia kondygnacja). Wg projektu powietrze ma być doprowadzane rurą pionową z dachu. Czy to jest zgodne z przepisami i "sztuką budowlaną"? Czy nie będzie problemu z korzystaniem z kominka?

Z góry dziękuję za informacje.
Napisano
Doprowadzenie powietrza do spalania "od góry" wykonuje się głównie przy paleniskach zamkniętych pracujących z ciągiem wymuszonym przez wentylator. Jeśli piec pracuje z ciągiem naturalnym to przy takim rozwiązaniu - zwłaszcza przy niewielkiej wysokości komina - będą problemy z prawidłowym odprowadzeniem spalin, zwłaszcza podczas rozpalania.

Dopływ powietrza powinien być więc zapewniony kanałem przy podłodze wyprowadzonym przez ścianę domu.
Napisano
Cytat

Doprowadzenie powietrza do spalania "od góry" wykonuje się głównie przy paleniskach zamkniętych pracujących z ciągiem wymuszonym przez wentylator. Jeśli piec pracuje z ciągiem naturalnym to przy takim rozwiązaniu - zwłaszcza przy niewielkiej wysokości komina - będą problemy z prawidłowym odprowadzeniem spalin, zwłaszcza podczas rozpalania.

Dopływ powietrza powinien być więc zapewniony kanałem przy podłodze wyprowadzonym przez ścianę domu.



Dziękuję za radę. Zwracam uwagę, żę to będzie blok wielorodzinny a nie dom więc możliwości są mocno ogranicznone. Palenisko będzie zamknięte. Wysokość komina - ok 4m.

Czy pisząc o wentylatorze pisze Pan o wyciągu spalin instalowanym na kominie, czy o innym urządzeniu, ktore instaluje się w samym kominku lub w kominie tuż nad kominkiem (w lokalu)?

Napisano
TZW. koza nie ma raczej zamkniętej hermetycznie komory spalania i część powietrza pobierana jest z pomieszczenia.

Samo doprowadzenie powietrza zewnętrznego oddzielnym kanałem ma za zadanie ograniczenie wychładzania pomieszczenia, gdy dopływ realizowany jest np. przez nawiewnik
ścienny.

W tego typu urządzeniach nie stosuje się wentylatorów ze względu na bezpieczeństwo oraz konieczność instalowania rozbudowanej automatyki.

W praktyce pozostają dwie możliwości - albo kanał wyprowadzony przez ścianę lub "rozszczelnienie" pomieszczeń (nawiewnik ścienny lub okienny). Ewentualne inne rozwiązania można rozważyć, gdy zapoznam się z dokumentacją techniczną konkretnego pieca.
  • 3 miesiące temu...
Gość adiqq
Napisano
proponuję się zorientować czy spółdzielnia mieszkaniowa lub wspólnota pozwala na montaż takiej kozy/kominka w mieszkaniu. Bo słyszałem że różnie z tym jest
Napisano
Cytat

proponuję się zorientować czy spółdzielnia mieszkaniowa lub wspólnota pozwala na montaż takiej kozy/kominka w mieszkaniu. Bo słyszałem że różnie z tym jest



dokładnie ...
Napisano
Cytat

proponuję się zorientować czy spółdzielnia mieszkaniowa lub wspólnota pozwala na montaż takiej kozy/kominka w mieszkaniu. Bo słyszałem że różnie z tym jest


ano właśnie zwykłego wyprowadzenia do komina z okapu nie można mieć, więc tutaj różnie może być.....
Napisano
Cytat

ano właśnie zwykłego wyprowadzenia do komina z okapu nie można mieć, więc tutaj różnie może być.....



Instalacja dla kozy jest zmianą w projekcie na etapie budowy budynku. Zakładam, że o ile będzie zgodna ze wszystkimi przepisami, to nikt mi nie zabroni z niej korzystać.

Napisano
Trochę obowiązujących przepisów (Rozporządzenie w sprawie WT)w tym zakresie:

Cytat

§ 132. 1. Budynek, który ze względu na swoje przeznaczenie wymaga ogrzewania, powinien być wyposażony w
instalację ogrzewczą lub inne urządzenia ogrzewcze, niebędące piecami, trzonami kuchennymi lub kominkami.
2. Dopuszcza się stosowanie pieców i trzonów kuchennych na paliwo stałe w budynkach o wysokości do 3
kondygnacji nadziemnych włącznie, jeżeli nie jest to sprzeczne z ustaleniami miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego,



Cytat

§ 3.
16) kondygnacji – należy przez to rozumieć poziomą, nadziemna lub podziemna czesc
budynku, zawarta pomiedzy powierzchnia posadzki na stropie lub najwyżej
położonej warstwy podłogowej na gruncie, a powierzchnia posadzki na stropie, badz
warstwy osłaniajacej izolacje cieplna stropu, znajdujacego sie nad ta czescia
budynku, przy czym za kondygnacje uważa sie także poddasze z pomieszczeniami
przeznaczonymi na pobyt ludzi oraz pozioma czesc budynku stanowiaca przestrzen
na urzadzenia techniczne, majaca srednia wysokosc w swietle wieksza niż 2 m; za
kondygnacje nie uznaje sie nadbudówek ponad dachem, takich jak maszynownia
dzwigu, centrala wentylacyjna, klimatyzacyjna lub kotłownia,
17) kondygnacji podziemnej – należy przez to rozumiec kondygnacje zagłebiona ze
wszystkich stron budynku, co najmniej do połowy jej wysokosci w swietle poniżej
poziomu przylegajacego do niego terenu, a także każda usytuowana pod nia kondygnacje,

18) kondygnacji nadziemnej – należy przez to rozumiec każda kondygnacje niebedaca
kondygnacja podziemna,



I teraz:

- teoretycznie koza jest piecem i nie jest kominkiem, czyli spełnia wymogi formalne,

- trzecia kondygnacja, może być czwartą nadziemną (+ parter), czyli nie spełnia wymogów.

Gość adiqq
Napisano
Jak to piszesz, to wszystko wydaje się takie proste icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...