Skocz do zawartości

"koza" w bloku


gregsa

Recommended Posts

Napisano
Witam,

Być może (uzganiamy projekt) będziemy mieli możliwość instalacji piecyka wolnostojącego w mieszkaniu w bloku (ostatnia - trzecia kondygnacja). Wg projektu powietrze ma być doprowadzane rurą pionową z dachu. Czy to jest zgodne z przepisami i "sztuką budowlaną"? Czy nie będzie problemu z korzystaniem z kominka?

Z góry dziękuję za informacje.
Napisano
Doprowadzenie powietrza do spalania "od góry" wykonuje się głównie przy paleniskach zamkniętych pracujących z ciągiem wymuszonym przez wentylator. Jeśli piec pracuje z ciągiem naturalnym to przy takim rozwiązaniu - zwłaszcza przy niewielkiej wysokości komina - będą problemy z prawidłowym odprowadzeniem spalin, zwłaszcza podczas rozpalania.

Dopływ powietrza powinien być więc zapewniony kanałem przy podłodze wyprowadzonym przez ścianę domu.
Napisano
Cytat

Doprowadzenie powietrza do spalania "od góry" wykonuje się głównie przy paleniskach zamkniętych pracujących z ciągiem wymuszonym przez wentylator. Jeśli piec pracuje z ciągiem naturalnym to przy takim rozwiązaniu - zwłaszcza przy niewielkiej wysokości komina - będą problemy z prawidłowym odprowadzeniem spalin, zwłaszcza podczas rozpalania.

Dopływ powietrza powinien być więc zapewniony kanałem przy podłodze wyprowadzonym przez ścianę domu.



Dziękuję za radę. Zwracam uwagę, żę to będzie blok wielorodzinny a nie dom więc możliwości są mocno ogranicznone. Palenisko będzie zamknięte. Wysokość komina - ok 4m.

Czy pisząc o wentylatorze pisze Pan o wyciągu spalin instalowanym na kominie, czy o innym urządzeniu, ktore instaluje się w samym kominku lub w kominie tuż nad kominkiem (w lokalu)?

Napisano
TZW. koza nie ma raczej zamkniętej hermetycznie komory spalania i część powietrza pobierana jest z pomieszczenia.

Samo doprowadzenie powietrza zewnętrznego oddzielnym kanałem ma za zadanie ograniczenie wychładzania pomieszczenia, gdy dopływ realizowany jest np. przez nawiewnik
ścienny.

W tego typu urządzeniach nie stosuje się wentylatorów ze względu na bezpieczeństwo oraz konieczność instalowania rozbudowanej automatyki.

W praktyce pozostają dwie możliwości - albo kanał wyprowadzony przez ścianę lub "rozszczelnienie" pomieszczeń (nawiewnik ścienny lub okienny). Ewentualne inne rozwiązania można rozważyć, gdy zapoznam się z dokumentacją techniczną konkretnego pieca.
  • 3 miesiące temu...
Gość adiqq
Napisano
proponuję się zorientować czy spółdzielnia mieszkaniowa lub wspólnota pozwala na montaż takiej kozy/kominka w mieszkaniu. Bo słyszałem że różnie z tym jest
Napisano
Cytat

proponuję się zorientować czy spółdzielnia mieszkaniowa lub wspólnota pozwala na montaż takiej kozy/kominka w mieszkaniu. Bo słyszałem że różnie z tym jest



dokładnie ...
Napisano
Cytat

proponuję się zorientować czy spółdzielnia mieszkaniowa lub wspólnota pozwala na montaż takiej kozy/kominka w mieszkaniu. Bo słyszałem że różnie z tym jest


ano właśnie zwykłego wyprowadzenia do komina z okapu nie można mieć, więc tutaj różnie może być.....
Napisano
Cytat

ano właśnie zwykłego wyprowadzenia do komina z okapu nie można mieć, więc tutaj różnie może być.....



Instalacja dla kozy jest zmianą w projekcie na etapie budowy budynku. Zakładam, że o ile będzie zgodna ze wszystkimi przepisami, to nikt mi nie zabroni z niej korzystać.

Napisano
Trochę obowiązujących przepisów (Rozporządzenie w sprawie WT)w tym zakresie:

Cytat

§ 132. 1. Budynek, który ze względu na swoje przeznaczenie wymaga ogrzewania, powinien być wyposażony w
instalację ogrzewczą lub inne urządzenia ogrzewcze, niebędące piecami, trzonami kuchennymi lub kominkami.
2. Dopuszcza się stosowanie pieców i trzonów kuchennych na paliwo stałe w budynkach o wysokości do 3
kondygnacji nadziemnych włącznie, jeżeli nie jest to sprzeczne z ustaleniami miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego,



Cytat

§ 3.
16) kondygnacji – należy przez to rozumieć poziomą, nadziemna lub podziemna czesc
budynku, zawarta pomiedzy powierzchnia posadzki na stropie lub najwyżej
położonej warstwy podłogowej na gruncie, a powierzchnia posadzki na stropie, badz
warstwy osłaniajacej izolacje cieplna stropu, znajdujacego sie nad ta czescia
budynku, przy czym za kondygnacje uważa sie także poddasze z pomieszczeniami
przeznaczonymi na pobyt ludzi oraz pozioma czesc budynku stanowiaca przestrzen
na urzadzenia techniczne, majaca srednia wysokosc w swietle wieksza niż 2 m; za
kondygnacje nie uznaje sie nadbudówek ponad dachem, takich jak maszynownia
dzwigu, centrala wentylacyjna, klimatyzacyjna lub kotłownia,
17) kondygnacji podziemnej – należy przez to rozumiec kondygnacje zagłebiona ze
wszystkich stron budynku, co najmniej do połowy jej wysokosci w swietle poniżej
poziomu przylegajacego do niego terenu, a także każda usytuowana pod nia kondygnacje,

18) kondygnacji nadziemnej – należy przez to rozumiec każda kondygnacje niebedaca
kondygnacja podziemna,



I teraz:

- teoretycznie koza jest piecem i nie jest kominkiem, czyli spełnia wymogi formalne,

- trzecia kondygnacja, może być czwartą nadziemną (+ parter), czyli nie spełnia wymogów.

Gość adiqq
Napisano
Jak to piszesz, to wszystko wydaje się takie proste icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Podjechałem i cyknalem lepsze foto:)    
    • Dopiero teraz doczytałem Ps. pod zdjęciem... Tu nie potrzeba nic kleić czy spawać - powinien po prostu wymienić ten zaworek na nowy...   To jest - jak przypuszczam - zaworek odcinający na wylocie z grzejnika...  
    • https://koperrt.com/products/16072304607348528752213120?utm_source=ad&utm_medium=google&utm_origin=shopline&utm_campaign=636491&utm_content=23181985177&adset_id=187535772916&utm_term=780698919071&aatid=4779585835&gad_source=2&gad_campaignid=23181985177&gclid=CjwKCAiA3fnJBhAgEiwAyqmY5WFmWVEn9SZthO88c8_HxQVL0demJEIHMSolG6Kq14QQ2evmHAjg1RoC4UMQAvD_BwE    
    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...