Skocz do zawartości

"koza" w bloku


gregsa

Recommended Posts

Napisano
Witam,

Być może (uzganiamy projekt) będziemy mieli możliwość instalacji piecyka wolnostojącego w mieszkaniu w bloku (ostatnia - trzecia kondygnacja). Wg projektu powietrze ma być doprowadzane rurą pionową z dachu. Czy to jest zgodne z przepisami i "sztuką budowlaną"? Czy nie będzie problemu z korzystaniem z kominka?

Z góry dziękuję za informacje.
Napisano
Doprowadzenie powietrza do spalania "od góry" wykonuje się głównie przy paleniskach zamkniętych pracujących z ciągiem wymuszonym przez wentylator. Jeśli piec pracuje z ciągiem naturalnym to przy takim rozwiązaniu - zwłaszcza przy niewielkiej wysokości komina - będą problemy z prawidłowym odprowadzeniem spalin, zwłaszcza podczas rozpalania.

Dopływ powietrza powinien być więc zapewniony kanałem przy podłodze wyprowadzonym przez ścianę domu.
Napisano
Cytat

Doprowadzenie powietrza do spalania "od góry" wykonuje się głównie przy paleniskach zamkniętych pracujących z ciągiem wymuszonym przez wentylator. Jeśli piec pracuje z ciągiem naturalnym to przy takim rozwiązaniu - zwłaszcza przy niewielkiej wysokości komina - będą problemy z prawidłowym odprowadzeniem spalin, zwłaszcza podczas rozpalania.

Dopływ powietrza powinien być więc zapewniony kanałem przy podłodze wyprowadzonym przez ścianę domu.



Dziękuję za radę. Zwracam uwagę, żę to będzie blok wielorodzinny a nie dom więc możliwości są mocno ogranicznone. Palenisko będzie zamknięte. Wysokość komina - ok 4m.

Czy pisząc o wentylatorze pisze Pan o wyciągu spalin instalowanym na kominie, czy o innym urządzeniu, ktore instaluje się w samym kominku lub w kominie tuż nad kominkiem (w lokalu)?

Napisano
TZW. koza nie ma raczej zamkniętej hermetycznie komory spalania i część powietrza pobierana jest z pomieszczenia.

Samo doprowadzenie powietrza zewnętrznego oddzielnym kanałem ma za zadanie ograniczenie wychładzania pomieszczenia, gdy dopływ realizowany jest np. przez nawiewnik
ścienny.

W tego typu urządzeniach nie stosuje się wentylatorów ze względu na bezpieczeństwo oraz konieczność instalowania rozbudowanej automatyki.

W praktyce pozostają dwie możliwości - albo kanał wyprowadzony przez ścianę lub "rozszczelnienie" pomieszczeń (nawiewnik ścienny lub okienny). Ewentualne inne rozwiązania można rozważyć, gdy zapoznam się z dokumentacją techniczną konkretnego pieca.
  • 3 miesiące temu...
Gość adiqq
Napisano
proponuję się zorientować czy spółdzielnia mieszkaniowa lub wspólnota pozwala na montaż takiej kozy/kominka w mieszkaniu. Bo słyszałem że różnie z tym jest
Napisano
Cytat

proponuję się zorientować czy spółdzielnia mieszkaniowa lub wspólnota pozwala na montaż takiej kozy/kominka w mieszkaniu. Bo słyszałem że różnie z tym jest



dokładnie ...
Napisano
Cytat

proponuję się zorientować czy spółdzielnia mieszkaniowa lub wspólnota pozwala na montaż takiej kozy/kominka w mieszkaniu. Bo słyszałem że różnie z tym jest


ano właśnie zwykłego wyprowadzenia do komina z okapu nie można mieć, więc tutaj różnie może być.....
Napisano
Cytat

ano właśnie zwykłego wyprowadzenia do komina z okapu nie można mieć, więc tutaj różnie może być.....



Instalacja dla kozy jest zmianą w projekcie na etapie budowy budynku. Zakładam, że o ile będzie zgodna ze wszystkimi przepisami, to nikt mi nie zabroni z niej korzystać.

Napisano
Trochę obowiązujących przepisów (Rozporządzenie w sprawie WT)w tym zakresie:

Cytat

§ 132. 1. Budynek, który ze względu na swoje przeznaczenie wymaga ogrzewania, powinien być wyposażony w
instalację ogrzewczą lub inne urządzenia ogrzewcze, niebędące piecami, trzonami kuchennymi lub kominkami.
2. Dopuszcza się stosowanie pieców i trzonów kuchennych na paliwo stałe w budynkach o wysokości do 3
kondygnacji nadziemnych włącznie, jeżeli nie jest to sprzeczne z ustaleniami miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego,



Cytat

§ 3.
16) kondygnacji – należy przez to rozumieć poziomą, nadziemna lub podziemna czesc
budynku, zawarta pomiedzy powierzchnia posadzki na stropie lub najwyżej
położonej warstwy podłogowej na gruncie, a powierzchnia posadzki na stropie, badz
warstwy osłaniajacej izolacje cieplna stropu, znajdujacego sie nad ta czescia
budynku, przy czym za kondygnacje uważa sie także poddasze z pomieszczeniami
przeznaczonymi na pobyt ludzi oraz pozioma czesc budynku stanowiaca przestrzen
na urzadzenia techniczne, majaca srednia wysokosc w swietle wieksza niż 2 m; za
kondygnacje nie uznaje sie nadbudówek ponad dachem, takich jak maszynownia
dzwigu, centrala wentylacyjna, klimatyzacyjna lub kotłownia,
17) kondygnacji podziemnej – należy przez to rozumiec kondygnacje zagłebiona ze
wszystkich stron budynku, co najmniej do połowy jej wysokosci w swietle poniżej
poziomu przylegajacego do niego terenu, a także każda usytuowana pod nia kondygnacje,

18) kondygnacji nadziemnej – należy przez to rozumiec każda kondygnacje niebedaca
kondygnacja podziemna,



I teraz:

- teoretycznie koza jest piecem i nie jest kominkiem, czyli spełnia wymogi formalne,

- trzecia kondygnacja, może być czwartą nadziemną (+ parter), czyli nie spełnia wymogów.

Gość adiqq
Napisano
Jak to piszesz, to wszystko wydaje się takie proste icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...