Skocz do zawartości

Nawiew powietrza


Slawku

Recommended Posts

Napisano
Planuje wykonać nawiew powietrza do domu - do kominka i do kotłowni.
Chcę to wykonać poprzez zakopanie rury w ziemi i doprowadzenie jej do miejsc docelowych od spodu spod posadzki. CZerpnie chcę wykonać poza domem np, w postaci jakiegoś "kominka" (szczerze mówiąc jeszcze nie wymyśliłem jak to ma wyglądać od tej strony)

Mam pytanie,
1. czy jest to w ogóle dobry pomysł
2. czy warto doprowadzić takie powietrze w inne miejsce (na do części mieszkalnej)
3. czy robić jekieś zasuwy zamykające te kanały
4. jak rozwiązać czerpnię na zewnątrz budynku
5. Proszę o jakieś uwagi od tych co mają cośpodobnego i od tych którzy uważają, że to jest bez sensu i nie warto tego robić

z góry dziękuje
Napisano
Jeśli to ma działać grawitacyjnie to zapomnij - zimne powietrze nie "popłynie" do góry do cieplejszego pomieszczenia. Oczywiście powietrze do kominka i do kotłowni trzeba doprowadzić, ale nie w przedstawiony sposób icon_mrgreen.gif
Napisano
Samo nie popłynie, ale w kominku i w kotłowni sę piony wentylacyjne i komory spalania.
Więc jeżeli powietrza ubędzie to czy wtedy przez tą rurę nie zostanie zassane świerze?
To samo do tego nawiewu do części mieszkalnej - jeżeli w kominach powstanie cug i wyssie mi powietrtze z domu, to czy takim kanałem nie napłynie świerze?

Pytam się bo sam mam wątpliwości i zanim coś takiego zrobię chciałbym być pewny że to ma sens.

W ziemię chcę zakopać po to aby w zimie się trochę ogrzało zanim wpadnie do domu, a w lecie aby się trochę ochłodziło.
Napisano
Strumień powietrza do wentylacji to 15-20m3/h na osobę czyli przeważnie 70-100m3/h. Natomiat gdybyś chciał wykorzystać zięmie do grzania czy studzenia trzeba by puścić 1000-1500m3/h. zimą gdy dasz więcej niż 100m3/h będziesz miał wilgotność 10-20% a to się "żyć" nie da. Naprawdę najlepiej jest w wentylacją nie kombinować i z niczym jej nie łączyć.
Napisano
A według mnie to dobre pomysły. Szczególnie ten do kominka i do kotłowni. Sam mam takie rozwiązanie u siebie. Warunek: 1.zasilanie musi być łamane (2 razy 90°) żeby powietrza nie wdmuchiwał wiatr a tylko pobierane było tyle ile potrzeba. 2. zasilanie powietrza do kominka było połączone bezpośrednio do niego jeśli takowe posiada (trzeba pamiętać że kominek potrzebuje dużą ilość powietrza i czasami wyciąga dużą ilość ciepłego powietrza z pomieszczenia, chociaż jest to czasami korzystne gdyż przy okazji wyciąga też i wilgoć) 3.rura pod posadzką musi być dobrze ocieplona 4. kratka doprowadzająca powietrze może być w fundamencie (powyżej ziemi icon_biggrin.gif ) jeśli ma żaluzje ukośne. Co do wenylacji pomieszczeń to lepiej chyba zastosować nawiewniki okienne lub podokienne lub podobno są takie grzejniki przystosowane do wentylacji nawiewającej. Wtedy powietrze masz już ogrzane. Chyba że ci się uda doprowadzić te rury do grzejnika wtedy może i warto jeśli instalacja będzie wystarczająco długa żeby powietrze się w nich ogrzało icon_biggrin.gif
Napisano
Doprowadzenie w ten sposób powietrza do kominka i kotłowni nie ma sensu, gdyż niepotrzebnie komplikuje układ , a nie przynosi żadnych korzyści. Powietrze do tych urządeń wystarczy doprowadzić rurą przechodzącą przez ścianę z kratką zabezpieczajacą przed przedostaniem się gryzoni. Inna spraw to doprowadzenie powietrza wentylacyjnego do budynku przez tzw. gruntowy wymiennik ciepła (GWC). Takie rozwiazanie może być brane pod uwagę przy wyposażeniu domu w wentylację.
Napisano
Wielkie dzięki za wszystkie informacje !!

W międzyczasie sam się dowiadywałem w w/w sprawie w innych źródłach.
Co do kominka i pieca polecane rozwiązanie jest takie jak podał jacek 24 i tak to wykonam.

Natomiast nawiew do pomieszczeń w ten sposób został mi odradzony. Dlatego, że doprowadzenie powietrza w centralne miejsce domu (pomijam kwestje jego ogrzania - o czym wspominała redakcja) spowoduje jego przemieszczenie się wprost do kratek wentylacyjnych w pomieszczeniach - które są z regóły na wewnętrznych ścianach i tym sposobem duża część pomioeszczeń będzie wogóle niewentylowana lub wentylowana b. słabo.
Tutaj pozostanę przy tradycyjnym sposobie - nawiewki w oknach - ktore są najczęściej po drógiej stronie pomieszczeń w stosunku do kratek wentylacyjnych i spowodują lepszą wentylacje tych pomieszczeń.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Powłoka poliuretanowa to obecnie najlepszy stosunek ceny do jakości dla osób, które chcą mieć dach  w prawie niezmienionej postaci "na lata". Pamiętaj, że  robocizna też jest ważna, chyba że sam pokryjesz  ten dach. Dodać trzeba też, że blacha blasze nierówna. Blachodachówka zazwyczaj teraz produkowana jest z blachy stalowej ocynkowanej o grubości niecałe 0,4 mm, a jeszcze parę lat temu  najczęściej spotykanym rozmiarem było 0,55 mm 
    • Herezja. Ch-ki B, C, czy D w zakresie zwarciowym są identyczne. Polecam Ci ten tekst z linku powyżej..  Selektywności nie da się uzyskać stosując klasyczne automaty nadprądowe.  Dla osiągnięcia selektywności trzeba by stosować zabezpieczenia selektywne na zasilaniu, ale energetyka się na to nie godzi. 
    • Masz "szybszy" B16 w tamtej skrzynce.     Zwarcie było na tyle silne, że "wybiło" wcześniej wyłącznik (B16 w skrzynce głównej), zanim ten w domowej skrzynce  zareagował Wyłączniki nadprądowe działają zarówno na przeciążenie, jak i zwarcie. Zadziała ten, który pierwszy wykryje przekroczenie granicy prądu zwarciowego — i ma najszybszy czas reakcji.   Jeśli tamten B16   był bliżej źródła zasilania (np. w skrzynce licznikowej lub głównej), to on mógł szybciej zareagować, przy zwarciu prąd "idzie do źródła", i pierwszy bezpiecznik, który to wykryje, wyłącza zasilanie.     Jeśli dwa bezpieczniki B16 są szeregowo, to nie ma gwarancji, że zadziała ten "bliżej zwarcia". Zadziała ten, który zareaguje szybciej — a czas reakcji bywa różny (nawet w identycznych modelach).       Gdy ten B16   wyłączył się, (najprawdopodobniej zabezpiecza całą instalację domową), zostało  odcięte zasilanie wszystkich obwodów — zarówno światła, jak i gniazd.       Jeśli ten B16 wyłącza się jako pierwszy przy zwarciu również w innych obwodach, prawdopodobnie, zabezpieczenia nie są dobrane selektywnie, główne zabezpieczenie powinno  mieć wyższy prąd lub charakterystykę C/D, a domowe np. B10., albo trzeba zastosować  C16 lub D16.      
    • 🏡 Szukasz sprawdzonego partnera w nieruchomościach w Polsce lub marzysz o własnym apartamencie w Turcji? Poznaj HEIM Estate – agencję, która przeprowadzi Cię przez cały proces zakupu, wynajmu lub inwestowania w nieruchomości w kraju, gwarantując indywidualne podejście i najlepszą, starannie wyselekcjonowaną ofertę rynku pierwotnego. https://heimestate.com/   A dla miłośników słońca i wakacyjnego klimatu polecamy Nieruchomości TURCJA – ekspertów w zakupie domów i apartamentów nad Morzem Śródziemnym. Zapewniają kompleksową obsługę i bezpieczeństwo transakcji, pomagając Ci spełnić marzenie o wyjątkowej nieruchomości w Turcji.   👉 Zaufaj profesjonalistom i zrealizuj swoje plany z najlepszymi! Sprawdź też Biuro Cypr Północny Nieruchomości – ekspertów w nieruchomościach na Cyprze. Dzięki ich wsparciu kupisz apartament lub willę w jednej z najpiękniejszych lokalizacji nad Morzem Śródziemnym, bezpiecznie i bez zbędnych formalności.   Cypr to nie tylko wspaniała pogoda przez cały rok, ale i atrakcyjne ceny, rosnąca wartość inwestycji i łatwość procesu zakupu dla obcokrajowców.   Skontaktuj się z CyprPółnocny.com.pl i spełnij swoje marzenie o kawałku raju pod palmami! 🌴
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...