Skocz do zawartości

Odzysk ciepła - sprawność wymiennika - jak obliczyć?


Recommended Posts

Napisano
W zasadzie istnieje jedna metoda na obliczanie sprawności odzysku ciepła. Wyznaczamy ją wg wzoru:

n = (Tn-Tz)/(Tw-Tz) x100 [%]

Tw- temp. wewnętrzna – mierzona na wejściu przed wymiennikiem (od strony „zużytej”)
Tn - temp. powietrza nawiewanego do pomieszczenia – mierzona za wymiennikiem (od strony świeżej”)
Tz - temp. zewnętrzna – mierzona przed wymiennikiem (od strony czerpni).

Uważaj na „zero” i temperatury ujemne, przy obliczeniach w stopniach Celsjusza.

Napisano
Dopowiem.

Tak wylicza się sprawność centrali.

Jeśli chcemy mieć sprawność instalacji, mierzymy temperatury odpowiednio na czerpni, oraz na „kratkach” wywiewnych i nawiewnych w pomieszczeniach (w domu).
Napisano
Niestety to nie takie oczywiste. Powietrze wychodzące oddaje wodę, z każdego grama kondensatu mamy sporo ciepła.
Przy identycznych temperaturach powietrza a różnych wilgotnościach względnych powietrza wywiewanego wyjdą inne "sprawności"
Napisano
Cytat

Tw=16, Tn=14, Tz=-6

n = 8/10 x 100 = 80.00%



Pisałem „uważaj na „0”. icon_biggrin.gif

Różnica temperatur dla +14 stopni i -6 to 20 stopni.
A różnica temperatur dla +16 i -6 to 22 stopnie.
Czyli 20/22 x 100% = 90,9%


Cytat

Niestety to nie takie oczywiste.




To może jakiś wzorek, przydatny dla tej sprawy?
A może chociaż informacja - o jakie wielkości chodzi?
  • 1 miesiąc temu...
Gość adiqq
Napisano
bajbaga: pytałem już o to w innym wątku...co w sytuacji jak w różnych pomieszczeniach(wywiewy - bo to chyba o nie tutaj chodzi) mam różne temperatury? wyciągnąć średnią?
Napisano
Cytat

bajbaga: pytałem już o to w innym wątku...co w sytuacji jak w różnych pomieszczeniach(wywiewy - bo to chyba o nie tutaj chodzi) mam różne temperatury? wyciągnąć średnią?




Ten wzór dotyczy wymiennika, czyli temperatury mierzone jak najbliżej wymiennika - czyli na „króćcach” centrali.
Ale tak czy siak, otrzymasz „sprawność” całego układu.
Gość adiqq
Napisano
wyciągnąłem średnią z kondygnacji (nie wiem czy prawidłowo) i dostałem następujące wyniki

I bieg 100m3/h - sprawność 88%
II bieg 200m3/h - sprawność 80%



pomiary robiłem na anemostatach nawiewnych. Tz- termometr za oknem, Tw-termometry w pomieszczeniach gdzie są wywiewy
Napisano
To zależy, bo w sumie nie wiadomo jaka temperatura dopływa (i wypływa) do (z) wymiennika – mogą być strat lub zyski związane z ociepleniem (lub nie) przewodów, a to trochę „fałszuje” ewentualna sprawność wymiennika (układu). Na ile ? – trudno oszacować.

Co do wyników – raczej przy niższych wydajnościach , sprawność powinna być wyższa.


Cytat

pomiary robiłem na anemostatach nawiewnych. Tz- termometr za oknem, Tw-termometry w pomieszczeniach gdzie są wywiewy




To raczej wyszła Ci "sprawność" budynku. icon_biggrin.gif
Gość adiqq
Napisano
gotowałem w kuchni (rożne temperatury podczas pomiarów), temperatura zewnętrzna też się zmieniła podczas pomiarów między I a II biegiem (idzie do góry). Kanały są zaizolowane wełną 3cm, jedynie kawałek 20cm od czerpni nie jest...sprawność laboratoryjna reku to 95%
aha, temperaturę zewnętrzną mierzyłem może jakieś 0,5m od czerpni(termometr na parapecie) icon_wink.gif
jesli wyszła mi taka sprawność budynku, to chyba nie jest źle? icon_smile.gif
Napisano
Cytat

gotowałem w kuchni (rożne temperatury podczas pomiarów), temperatura zewnętrzna też się zmieniła podczas pomiarów między I a II biegiem (idzie do góry). Kanały są zaizolowane wełną 3cm, jedynie kawałek 20cm od czerpni nie jest...sprawność laboratoryjna reku to 95%
aha, temperaturę zewnętrzną mierzyłem może jakieś 0,5m od czerpni(termometr na parapecie) icon_wink.gif
jesli wyszła mi taka sprawność budynku, to chyba nie jest źle? icon_smile.gif


Który wymiennik ma 95 % laboratoryjnie?
Gość adiqq
Napisano
cytuje:

"W rekuperatorze zastosowano krzyżowo-przeciwprądowy wymiennik ciepła o uśrednionej sprawności 90%, w określonych warunkach sięgającej nawet 95%."

Z Opisu Brink Renovent HR 400 Large
Napisano
Tym się różni teoretyk od praktyka, że praktyk ma dane i z DTR i z pomiarów.
Sprawność tej centrali wynosi - 85% /100m3/h i minimalnie ponad 70 % przy 300m3/h - przy dużym jak na współczesne centrale poborze mocy 25W / 100m3/h i 180 W/300m3h
Ciekawe jest też, że firma ASK zaleca sztywne kanały a w instrukcji centrali czytamy:
Cytat

Dobry układ wentylacji nie powinien być hałaśliwy. W oparciu o pomiary laboratoryjne i pomiary wykonywane w praktyce, Brink opracował specjalne węże akustyczne… Stanowczo odradzamy stosowanie innych węży akustycznych


Nie radzę słuchać przedstawiciela, on z założenia musi chwalić wyłącznie swój towar.
Nie wierzę też w montowany seryjnie miernik CO2 - taki miernik z wyjściem sterującym to koszt 1000$ !!!!
http://www.renovent.pl/produkty/renovent-hr
Gość adiqq
Napisano
Mija sie pan z prawdą
pobót mocy dla 1,2,3 biegu to wg instrukcji (dla 400 large)
1 - 21-23
2 - 55-67
3 - 132-175
Napisano
Cytat

Mija sie pan z prawdą
pobót mocy dla 1,2,3 biegu to wg instrukcji (dla 400 large)
1 - 21-23
2 - 55-67
3 - 132-175


Przecież czytałem to. Pan uważa, że mam złe mierniki? Czy jak ktoś mija się z prawdą podając sprawność to jest Pan pewien, że przy mocy się nie pomylił?
Współczesne wentylatory o wydajności 400m3/h - to np.
Cytat

Seria 175

Wymiary: fi175mm
Zasilanie: 230VAC
Moc: 50-53W
Wydajność: 430-570m3
seria dostępna z silnikiem EC sterowanie 0-10VDC/PWM

A z EC jeszcze lepiej się prezentują.
Gość adiqq
Napisano
pan wybaczy, ale mam więcej zaufania do tej firmy niż do pana.
Przecież każda dyskusja z pana udziałem sprowadza się (prędzej czy pózniej) zawsze do jednego scenariusza: wy wszyscy wiecie źle, ja wiem dobrze,aha i czasami jeszcze że wy fizyki nie znacie...i jak tu mieć do pana zaufanie?
Napisano
Cytat

Do której firmy BRINK czy ASK . ASK zaleca sztywne kanały BRINK je wyklucza!
A sprawność 95%... proszę - renowent hr ma hybrydowy wymiennik firmy heatom http://www.heatom.com/offer_pl.php?prod=01
jak Pan widzi producent - podaje ( więc nie zaniża ) sprawność przy 100m3/h 85% przy 400m3/h 70%.
A 90% MA PRZY 30m3/h!!!! a 95% NIGDY!

Teraz do kogo ma Pan zaufanie?



Może zaokrąglają w górę icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Niestety to nie takie oczywiste. Powietrze wychodzące oddaje wodę, z każdego grama kondensatu mamy sporo ciepła.
Przy identycznych temperaturach powietrza a różnych wilgotnościach względnych powietrza wywiewanego wyjdą inne "sprawności"



A co z rekuperatorami, które odzyskują również wilgoć?
czy te Pana zdaniem nie mają większej sprawności?
Napisano (edytowany)
Cytat

[...]
To może jakiś wzorek, przydatny dla tej sprawy?
A może chociaż informacja - o jakie wielkości chodzi?



To już się robi skomplikowane, bo ilość ciepła oddanego przez kondensat Q = R x V, gdzie R - objętościowe ciepło parowania/skraplania wody, V - objętość kondensatu. Woda skraplając się oddaje ciepło i podgrzewa powietrze wychodzące. O ile? Trzeba wtedy mierzyć strumień powietrza. Ze wzoru:

Q= cw x V x (T2- T1), cw - objętościowe ciepło właściwe powietrza, V - strumień powietrza, T2 - temperatura zmierzona, T1 - temperaura powietrza w sytuacjim gdyby się nie kraplał kondensat.

obliczymy o ile skraplajaca się woda może podgrzać powietrze. Ale to już zaczyna się robić uniwersytet, bo aby to zmierzyć, trzeba byłoby mierzyć w jakimś odcinku czasu ilość powietrza i ilość powstałego kondensatu.

Generalnie wykroplony kondensat powinien obniżać obliczoną sprawność instalacji.

Dla danych:

Tw 20
Tn 17
Tz -5
z p[odanego wzoru mamy sprawność instalacji 88 %. Jeżeli w wyniku kondensacji wody temperatura powietrza wzrosłaby o 2 oC, obliczona w taki sposób sprawność wynosi 81,5 %.

Liczby wzięte są z sufitu dla przykładu. Mam nadzieję, że nie walnąłem się nigdzie w rozumowaniu. Edytowano przez SlawekT (zobacz historię edycji)
Napisano
fizyka budowli na uniwersytecie... to fizyka. Wzorów tu nie ma - wymiennik sprawdza określa się laboratoryjnie bez kondensatu i koniec. Sprawność wyliczenia z pomiarów domowych - zależy od strumienia, różnicy temperatur na zewnątrz i wewnątrz, oraz od wilgotności powietrza wywiewanego... Wpływ też ma jakość wentylatorów, energochłonne zapewne zakłócą pomiar. Znaczenie też mają straty na dystrybucji. w kanałach zbyt duże przy identycznej izolacji straty będą większe.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z naturalnego drewna to inwestycja w estetykę i komfort przestrzeni zewnętrznej. Aby jednak drewno zachowało swoje walory na długie lata, kluczowa jest odpowiednia impregnacja i konserwacja już na etapie przygotowania desek. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób impregnacji nowej deski tarasowej, oparty na produktach marki OSMO. 1. Wstępna impregnacja – WR Aqua Osmo Pierwszym krokiem jest wstępne zabezpieczenie desek. Impregnat WR Aqua Osmo to bezbarwny środek ochronny na bazie wody, który skutecznie zabezpiecza drewno przed sinizną, pleśnią oraz szkodnikami. Kiedy? Impregnację wykonujemy przed montażem, najlepiej 2 dni przed planowanym olejowaniem. Jak? Środek nanosimy pędzlem lub wałkiem na wszystkie powierzchnie deski – zarówno widoczne, jak i niewidoczne – w jednej warstwie. Po co? Zapewnia to równomierną ochronę drewna i zapobiega jego degradacji od środka. 2. Olejowanie przed montażem – Osmo Olej Tarasowy Po upływie co najmniej 48 godzin od impregnacji WR Aqua, przystępujemy do pierwszego olejowania. Produkt: Olej tarasowy OSMO – bezbarwny lub kolorystycznie dobrany do naturalnego odcienia deski. Jak? Nakładamy z dwóch stron deski cienką warstwę oleju, używając pędzla, szmatki lub wałka. Pozwalamy na dokładne wchłonięcie i wyschnięcie. Dlaczego? Takie przygotowanie pozwala zabezpieczyć również powierzchnie deski, które po montażu będą niewidoczne, co znacząco zwiększa trwałość całej konstrukcji. 3. Montaż desek i finalne wykończenie Po wyschnięciu oleju przystępujemy do montażu tarasu. Gdy deski są już solidnie zamocowane, możemy wykonać drugą warstwę oleju tarasowego – tym razem tylko na widocznej stronie. Cel: Ta warstwa nadaje ostateczny wygląd i zapewnia pełną ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych – deszczu, UV i zmian temperatury. Wskazówka: Prace najlepiej prowadzić w suchy, ciepły dzień, unikając pełnego słońca, które może zbyt szybko wysuszyć produkt. Dlaczego warto trzymać się tej kolejności? Poprawna impregnacja i olejowanie przed montażem to inwestycja w trwałość i wygląd tarasu. Chroniąc drewno z każdej strony, zapobiegamy jego wypaczaniu, pękaniu i przedwczesnemu starzeniu. Produkty OSMO tworzą elastyczną, mikroporowatą powłokę, która nie łuszczy się i pozwala drewnu oddychać, co jest szczególnie ważne przy konstrukcjach zewnętrznych.   Podsumowanie – schemat impregnacji nowej deski tarasowej: Impregnacja WR Aqua OSMO – minimum 2 dni przed olejowaniem Pierwsza warstwa oleju tarasowego – z dwóch stron przed montażem Montaż desek tarasowych Druga warstwa oleju – na wierzchnią, widoczną stronę po montażu
    • Planuje dzialke na wsi, lub na obszarze znacznie oddalonym od miasta (tak, wiem ma malo czasu - do polowy nast. roku, dlatego badam temat).
    • Mógłbyś to przetłumaczyć na język polski?
    • Nie we wszystkich lokalizacjach takie rozwiązanie jest dozwolone, Zależy gdzie masz działkę. 
    • Mieszkanie w budynku to akurat nie problem bo budowa i tak przeciągnie się przez dłuższy czas - tu akurat mam pomysł jak to rozwiązać.   Siec ciepłownicza – planuje ogrzewać dom piecem na paliwo stale i będę posiadał zbiornik na ciepłą wodę, którą podgrzeje piecem albo elektrycznie, więc logicznie rzecz biorąc nie powinienem potrzebować oświadczenia o podłączeniu do sieci ciepłowniczej.   Dziękuje za odp. - mam przynajmniej kolejny temat do poruszenia z radcą.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...