Skocz do zawartości

KOMINEK z PALENISKIEM OTWARTYM oszczędnie?


Recommended Posts

Napisano

Dla tych co chcą wiedzieć jak przypilnować prawidłowego wykonania kominka z otwartym paleniskiem. Można też wykonać samodzielnie, jak to się mówi "nie święci garnki lepią". Wszystko robią ludzie.

Troszkę marnej jakości opis, mam nadzieję że dość czytelne.
a2bf25b6eaa9234c880729c56c78c2a2,21,19,0.jpg

5f8c0c9dd3d66eb0fe1a72f082e6209c,21,19,3.jpg




w//g tych zasad pierwszy kominek zrobiłem w 1980r i do tej pory dobrze się sprawuje, mimo że został ...cztery razy zalany przez Wisłę.
Od tego pierwszego się zaczeło, potem następne...i w każdym kolejnym dym trafia tam gdzie powinien....tylko do komina Po latach zmieniłem kilka szczegółów z powyższego opisu i tabeli :
- komorę dymową można troszkę zmniejszyć
- zawsze trzymać wymiar gardzieli, nawet lepiej zmniejszyć kilka mm
- powietrze zewnętrzne nigdy pod ruszt, tak dostarczone powietrze powoduje bardzo szybkie, intensywne spalanie.
- zewnętrzne powietrze dobrze jest doprowadzić w pobliżu paleniska (oczywista oczywistość z możlwością zamknięcia), otwarty kominek zbiera powietrze całym paleniskiem i to dużo, im intensywniej się pali tym więcej.

Przypomnę jeszcze o dobrym posadowieniu, wzmocnieniu stropu, lub przeniesieniu ciężaru kominka na ściany. Kominek wykonany tradycyjnie może ważyć ponad dwie tony (w zależności od materiału obudowy)
Wydajność grzewcza takiego kominka jest mała, ale widok ognia bezcenny. Można zrobić "lepiej" tzn. w lekkiej wersji ("wkładu") i bardziej wydajny grzewczo.


db6da5aff97a38f8b1d44a3edc0a9068,10,19,0.jpg

4d57f253b7ed40f3eea7e64c03f48cae,10,19,0.jpg

b5b9b1350cb1ff70ecae9e1149d91fc9,10,19,0.jpg


480a9b232f37b4b8e6010d93443f0869,10,19,1.jpg

  • 2 tygodnie temu...
Napisano

Witam.

Zrobiłem go jako stalowy (jak i wiele podobnych), z blachy 5 do 6mm. Spawany (wewnątrza i zewnętrzna strona) Zrobiony jest trzymając się zasad opisanych w pierwszym poście. Takie wykonanie ma kilka zalet:
- można odpuścić sobie wzmacnianie stropu / podłoża
- dużo wydajniejszy grzewczo w porównaniu z tradycyjnie murowanym paleniskiem ( wystarczy na sezon przejściowy)
- szybsze złożenie w miejscu wbudowania
- ramka wizualnie powiększa palenisko

Pozdrawiam.

Zapraszam do wklejania zdjęć otwartych kominków

DSC01423.JPG


DSC01424.JPG


4176f6eacd30751a13f2043fc2f2f300,10,19,0.jpg


Napisano
ja mam wersję otwieraną do góry, bądź na bok
więc mogę jarać z szybką i bez, jak to potraktować?

typu nie pamiętam, musiałbym zobaczyć w chacie, ale to chyba jakiś żabojadzki wytwór,
ma jeszcze jakieś żelastwo w środku nad paleniskiem, w przekroju takie rozklepane V, pod kątem przeciwnym do śćianki komory
chyba to coś ala ta półka dymowa, oznaczona na rysunku trójką
Napisano
he he z tym to różnie
lubi dużo powietrza
na rozpałkę to uchylam okno, potem niech ssie icon_smile.gif
nie mam oddzielnego doprwadzenia powietrza do kominka, w bloku nie przewidzieli
niestety ma to swoją wadę - jak klapa idzie do góry, dym lubi uciec do obudowy z gk i kratką na górze trochę ścianę brudzi, ale to takie collateral damage
Napisano
Cytat

ja mam wersję otwieraną do góry, bądź na bok
więc mogę jarać z szybką i bez, jak to potraktować?

typu nie pamiętam, musiałbym zobaczyć w chacie, ale to chyba jakiś żabojadzki wytwór,
ma jeszcze jakieś żelastwo w środku nad paleniskiem, w przekroju takie rozklepane V, pod kątem przeciwnym do śćianki komory
chyba to coś ala ta półka dymowa, oznaczona na rysunku trójką



To się zowie deflektor - jeśli bardziej płaski, lub płomienica jeśli bardziej fał. Ma za zadanie wydłużyć drogę uchodzenia spalin, uzyskujesz większa temperaturę spalania.
Napisano
Cytat

he he z tym to różnie
lubi dużo powietrza
na rozpałkę to uchylam okno, potem niech ssie icon_smile.gif
nie mam oddzielnego doprwadzenia powietrza do kominka, w bloku nie przewidzieli
niestety ma to swoją wadę - jak klapa idzie do góry, dym lubi uciec do obudowy z gk i kratką na górze trochę ścianę brudzi, ale to takie collateral damage


To jednak norma, a już myślałem że bywa coś lepszego icon_wink.gif
  • 3 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Chciałbym podzielić się opinią i kilkoma informacjami na temat zestawu Osmo 177, który świetnie sprawdza się przy pielęgnacji i odświeżaniu drewnianych blatów kuchennych. Jeśli posiadacie drewniane powierzchnie wykończone olejami Osmo lub innymi olejami do drewna, ten zestaw może okazać się bardzo przydatny. Co zawiera zestaw Osmo 177 ? Płyn czyszczący w sprayu (500 ml) – idealny do codziennego, delikatnego czyszczenia. Skutecznie usuwa zabrudzenia, nie niszczy powłoki i nie zostawia smug. Top-Olej 3058 (500 ml) – produkt regenerujący i chroniący drewno. Przywraca świeży wygląd, naturalny mat i zabezpiecza przed wilgocią. Rączka do pada – wygodny uchwyt do pracy z włókninami. Włóknina do aplikacji – umożliwia równomierne rozprowadzenie oleju. Włóknina do szlifowania – pozwala delikatnie przygotować powierzchnię do ponownego olejowania, usuwając drobne zmatowienia i ślady użytkowania. Dla kogo ten zestaw ? Osmo 177 sprawdzi się u wszystkich, którzy posiadają: drewniane blaty kuchenne, stoły i powierzchnie robocze z drewna, drewniane schody lub inne elementy wykończone olejami. Co warto podkreślić ? Zestaw zawiera wszystko, co potrzebne do pielęgnacji – nie trzeba dokupować żadnych akcesoriów. Proces odświeżania jest prosty i szybki, a efekty widoczne od razu. Po nałożeniu oleju drewno odzyskuje swój naturalny wygląd, a powierzchnia staje się odporna na zabrudzenia i wilgoć. Jak często stosować ? Zależnie od intensywności użytkowania – zabieg odświeżania można wykonywać co kilka miesięcy, a płynu czyszczącego używać na co dzień. Podsumowując – Osmo 177 to praktyczne i wygodne rozwiązanie dla wszystkich, którzy chcą zadbać o trwałość i estetykę drewnianych blatów. Polecam każdemu, kto ceni sobie naturalne wykończenia i dbałość o detale.   Chętnie odpowiem na pytania i posłucham Waszych opinii.    
    • Czy to wszystko jest zgodne z projektem? Bo jeżeli tak, to projektanci się nie popisali. Osobiście jestem zwolennikiem innego układu: - górna powierzchnia ściany fundamentowej (w tym przypadku górna powierzchnia wieńca) jest na tym samym poziomie co chudziak;  - w efekcie izolacja przeciwwilgociowa pozioma na ścianach fundamentowych oraz pod ścianami nośnymi oraz działowymi jest na tym samym poziomie. Łatwo jest dobrze ułożyć i zrobić duże zakłady; - na chudziaku mamy wówczas wszędzie warstwę izolacji przeciwwilgociowej, warstwę izolacji cieplnej, warstwę wylewki podłogowej (jastrychu).  Na tym etapie budowy można jeszcze wszystko zrobić w ten sposób. Ale uwaga! Trzeba przeliczyć ostateczną wysokość ścian, otworów okiennych, drzwiowych oraz schodów i tego wszystkiego pilnować.  W ten sposób unikamy problemów z układaniem izolacji przeciwwilgociowej, mostkami cieplnymi w otworach drzwiowych itd. Chociażby jak teraz zrobić przejście rur ogrzewania podłogowego w "progach", gdzie w wewnętrznych ścianach nośnych będą otwory drzwiowe?
    • Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona.  Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.
    • Witam, Jestem na etapie zamawiania okien do domu i z tego powodu urodziło mi się kilka pytań.  Na fundamencie z bloczków betonowych został wylany wieniec. Z zewnątrz cały fundament wraz z wieńcem został zaizolowany oraz ocieplony 10cm warstwą styropianu przeznaczonego na fundament. Wnętrze zostało już zasypane piaskiem i zagęszczone. W chwili obecnej sytuacja na posadzce wygląda tak, że wylany zostanie chudziak (10cm), 15cm styropianu (ogrzewanie podłogowe) 6cm wylewka i 1.5-2cm na płytkę/panel - co daje nam 33cm. Tyle też właśnie pozostało miejsca między "piaskiem" a górną krawędzią wieńca.Finalnie więc, docelowa posadzka zrówna mi się niejako z górną krawędzią wieńca oraz izolacją poziomą. Czy to jest poprawnie wykonane? W otworach okiennych natomiast  wychodzi, że okno balkonowe będzie osadzone bezpośrednio  na wieńcu (na widocznej izolacji). Czy to jest okej? Nie będzie się w tych miejscach tworzył koszmarny mostek termiczny? Jeśli przyszłaby podwalina to okno mi się podniesie, co za tym idzie powstanie próg? Nie będzie przemarzać? Inna sprawa, że wieńce na wew. ścianach są na tej samej wysokości, więc wszędzie tam gdzie mam próg, to albo docelowa posadzka (panel) przyjdzie odrazu na wieniec, albo będę musiał go podkuć?  Bardzo proszę o Państwa opinie.
    • Pojawiła się nowa naklejka na podrobionych narzędziach Hilti TE16.   Młot Hilti Hammer Drill TE 16 2200W / Nowy Lombard / Cz-wa    
×
×
  • Utwórz nowe...