Skocz do zawartości

suchy jastrych na podłogówce - "niesystemowo"


abdom

Recommended Posts

Napisano
Ze względu na obciążenie stropu nie jestem w stanie zrobić na piętrze remontowanego domu wylewek na podłogówkę. Z tego względu zdecydowałem się na suchy jastrych. Przeraziłem się jednak po przejrzeniu cenników kilku firm oferujących systemy kształtek do rurek podłogówki pod suchy jastrych. Toż to rozbój w biały dzień !!! icon_sad.gif
Płyta twardego styropianu czy nawet styroduru kosztuje kilka złotych a taka sama płyta z wstępnie przygotowanymi rowkami, "grzybkami", itp. już kilkadziesiąt złotych!!! Jeżeli doda się do tego różne "niezbędne" dodatki, blaszki rozprowadzające ciepło, itp. to wychodzi nawet ok. 100 zł/m2. Dodając do tego ok. 40-50 zł za m2 suchego jastrycha, to porównanie z wylewką jest raczej mizerne...
Ponieważ różne rzeczy robię sobie sam w domu, postanowiłem zająć się i tym tematem. Wziąłem arkusz styropianu i odpowiednio ukształtowanym grotem z lutownicy transformatorowej powycinałem rowki o odp. średnicy i głębokości. Wycina się szybko i łatwo. Rurki pasują.
Mam w związku z tym kilka pytań:
1. Czy ktoś już robił coś takiego i ma jakieś doświadczenia?
2. Czy ktoś zna jakieś zalety "systemowców" niewidoczne gołym okiem uzasadniające tą cenę?
3. Czy dodatkowe cienkie blaszki występujące w niektórych systemach mają naprawdę duże znaczenie w dystrybucji ciepła i są niezbędne? Bo jeśli tak, to wykonanie ich będzie trochę trudniejsze (ale wykonalne...)
4. Czy ze względu na brak wylewki "otulającej" rurki, temperatura wody powinna być wyższa niż typowo (dla wylewek)?
5. Czy wogóle podłogówka działająca na zasadzie kaloryfera (grzanie przez konwekcję do płyty jastrycha) ma sens i zalety typowej podłogówki?
6. Czy połączenie z tradycyjną (w wylewce) podłogówką parteru nie będzie stanowić jakiegoś problemu?

Z góru dziękuję za wszelką pomoc icon_wink.gif
Napisano
Ułożenie ogrzewania podłogowego pod suchym jastrychem można rozwiązać w znacznie łatwiejszy sposób.

Na piętrze izolacja cieplna w kierunku stropu nie musi być zbyt gruba wystarczy 4-5 cm a "rowki" pod rury grzewcze tworzy się przez ustawienie "słupków" o podstawie 10x10 cm i grubości 5 cm w rozstawie co 15 cm. Utworzona szachownica umożłiwia wygodne ułożenie rur. Ze względu na wytrzymałość na ściskanie na izolację cieplną i " słupki" należy użyć twardej odmiany sturopianu EPS 200 lub polistyrenu estrudowanego XPS.

Na płytach izolacyjnych można ułozyć folię aluminiową (np. taką jak używa się w kuchni) a słupki przykleić klejem do styropianu - nie będą się przemieszczać w czasie układania. Przy układaniu suchego jastrychu należy zwrócic uwagę, aby łączenia płyt znalazły się w pasie podparcia przez "słupki".
Regulacja ogrzewania podłogowego przy takim rozwiązaniu nie różni się od układu z wylewką cementowa, jedynie znacznie mniejsza bedzie bezwładność cieplna ogrzewania, co z reguły jest zjawiskiem korzystnym.

Alternatywne rozwiązanie - ułożenie podłogi na legarach pokrytych płytą OSB, a rury grzewcze ułożone na izolacji ze styropianu z folią aluminiową. Nad rurami powinno pozostawać ok. 3-4 cm pustki powietrznej co zapewni równomierny rozkład temperatury podłogi.
Napisano
Dziękuję bardzo za odpowiedź.
Niestety, ale odpowiedź na jedno pytanie rodzi zaraz kolejne... icon_wink.gif
Jak dla mnie (już przetestowane), wycinanie rowków na gorąco jest szybsze i łatwiejsze niż przygotowanie i klejenie "słupków". No chyba,że takie "wyklejanki" mają jakąś zaletę w stosunku do dopasowanych (lub luźniejszych, jeśli trzeba) wyciętych rowków. A jeśli już kleić, to dlaczego takie "kwadraciki" a nie proste pasy? Przecież rurki, czy to "ślimakiem" czy meandrowo idą głównie prosto i tylko w narożnikach się zgniają. W takim przypadku podparcie dla jastrycha jest znacznie lepsze.
No i czy trzeba nad rurką zostawiać aż kilka cm wolnej przestrzeni? Zawsze myślałem, że rurki powinny iść jak najbliżej jastrycha.
No i ta folia aluminiowa spożywcza - w tym zastosowaniu to chyba tylko jako ekran, bo przy takiej masie to na pewno nie jako radiator zwiększający powierzchnię grzewczą, tak?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • jeszcze jedno pytanko.   Czy przy waskim i dlugim grzejniku ma jakies znaczenie czy jest podlaczony od dolu czy gora - dól ??  
    • Matko moja, instalacja bez zaworów??? To kto ją, kuwwa wykonywał? Hydraulik czy zamiatacz ulic?
    • Zmiękczacz HELIX 20 Uruchom pełną regenerację z solą wysokiej jakości. Dezynfekuj żywicę środkiem jak Res-Up lub chlor (zgodnie z instrukcją producenta – sprawdź manual). Jeśli to nie pomoże, wezwij serwisanta od zmiękczaczy.   Filtry: Wymień wszystkie (siatkowy, mechaniczne, węglowy) – nawet jeśli niedawno, bo mogą być skolonizowane. Rozważ dodanie filtra UV po zmiękczaczu na bakterie.   Rury i podgrzewacz  przepłucz całą instalację, otwórz wszystkie krany na 10-15 min.
    • Rzeczywiście, ogólna zasada działania jest mniej więcej taka, jak Pan opisał. Najpierw powietrze dostaje się do wnętrz (pokoi) przez nawiewniki w oknach i inne nieszczelności. Następnie powietrze przepływa przez pokoje do kuchni i łazienki, czyli pomieszczeń, w których znajduje się wyciąg. Tam pionowymi kanałami wentylacyjnymi ulatuje na zewnątrz.  Żeby wentylacja, czyli po prostu wymiana powietrza, działała muszą równocześnie funkcjonować trzy czynniki: - sprawny nawiew;  - skutecznie działający wyciąg;  -swobodny przepływ powietrza pomiędzy nawiewem i wyciągiem.    W tym konkretnym przypadku do sprawdzenia jest kilka rzeczy. 1. W drzwiach do łazienki nie ma otworów, ale czy te drzwi są podcięte nad podłogą? Na ile często te drzwi pozostają niedomknięte? Bo gdy są niedomknięte to powietrze przepływa w miarę swobodnie.  2. Proszę sprawdzić, używając zapalonej świecy lub zapałki, czy w łazience jest ciąg w kierunku kratki wentylacyjnej, ale przy wyłączonym wentylatorze. Jeżeli go nie ma to znak, że wentylacja w łazience jest niesprawna.  3. Okna można wymieniać na nowe z nawiewnikami. Tu kluczowe jest aby nawiewniki po prostu były.   
    • Niestety nie ma możliwości odcięcia tej zaślepionej części instalacji ponieważ wymagałoby to niszczenia świeżo wykończonego domu. Instalacja jest z cyrkulacją c.w.u. Układ jest z rurami i od nich na trójnikach odgałęzieniami na poszczególne krany.    Tak jak pisałem. Ta woda zaraz za wodomierzem nie ma tego nieprzyjemnego zapachu.   Czy przyczyną może być problem ze zmiękczaczem? Faktycznie jakby się zawiesił i przez jakieś 2 miesiące praktycznie nie zużył wsypanej soli. Zaglądałem kilkukrotnie do niego ale dopiero po takim czasie zastanowił mnie fakt, że tej soli prawie nie ubywa.   Czy istnieje jakiś sposób na samodzielne "przepłukanie" instalacji jakąś chemią, która ją wyczyści i zdezynfekuje? Może to będzie jakieś rozwiązanie problemu?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...