Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam,

Dom budowałem dosyć długo, ale już mieszkam, mam jednak mały problem. Cyrkulacja powietrza działa wyłącznie wtedy kiedy mam rozszczelnione okna. Przy pogwarancyjnej regulacji okien dowiedziałem się , że można alternatywnie do montażu nawiewników wyciąć w futrynie okna i w skrzydle ( jakoś po przekąnej ) mały odcinek uszcelk i w ten sposób powierze z zewnątrz zanim wpadnie do wnętrza domu wędruje przez chwilę w oknie ( pomiędzy skrzydłem a furyną i lekko się ogrzewa).

Proszę o potwierdzenie zasadności takich kroków. Okien nie będę wyrywał , na nawiewniki w ścianach też się chyba nie zdecyduję, a taki sposób wentylacj mogę zaakceptować.

pzdr.

Darek
Link do komentarza
  Cytat

Przy pogwarancyjnej regulacji okien dowiedziałem się , że można alternatywnie do montażu nawiewników wyciąć w futrynie okna i w skrzydle ( jakoś po przekąnej ) mały odcinek uszcelk i w ten sposób powierze z zewnątrz zanim wpadnie do wnętrza domu wędruje przez chwilę w oknie ( pomiędzy skrzydłem a furyną i lekko się ogrzewa).

Proszę o potwierdzenie zasadności takich kroków. Okien nie będę wyrywał , na nawiewniki w ścianach też się chyba nie zdecyduję, a taki sposób wentylacj mogę zaakceptować.

pzdr.

Darek

Rozwiń  


Co do zasady, to zgoda. Taki sposób rozszczelniania okien opisują wszystkie wydane dla okien i drzwi balkonowych aprobaty techniczne Instytutu Techniki Budowlanej . Piszesz, że dość długo budowałeś dom, więc jak sądzę pozwolenie na budowę masz wydane wcześniej niż 01.01.2009, a wtedy zgodnie z wymogami tychże aprobat i przepisów techniczno-budowlanych producent okien już w momencie sprzedaży powinien zaproponować Tobie okna o określonym współczynniku infiltracji powietrza. Moim zdaniem to producent okien powinien teraz zadbać o wykonanie w prawidłowy sposób szczelin infiltracyjnych podmieniając w odpowiednich miejscach uszczelki przylgowe na uszczelki płaskie, chyba, że okna "szczelne" zostały wykonane na Twoje życzenie i za Twoją wiedzą co do skutków mogących nastąpić po montażu takich szczelnych okien w budynku.

Pozdrawiam
Link do komentarza
A jak to się ma do TEGO artykułu - chodzi mi szczególnie o część "Ocena wyników badań". Mowa w nim, że jedyny dokument, w którym mowa o infiltracji powietrza itd itp. to rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późniejszymi zmianami) a potem to raczej nikt do końca nie wie co z tym oknem tak lub nie tak. O ile ja dobrze rozumuję.
Poproszę serdecznie o interpretację tego artykułu od wspomnianej części. Edytowano przez gites (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Autor nie „dotrzymał staranności” w zakresie przywołania obowiązujących zapisów.
Kluczowa jest tu przywołana w Rozporządzeniu norma „wentylacyjna”.

Uogólniając – w zasadzie wentylacja pomieszczeń mieszkalnych (dopływ powietrza zewnętrznego) powinna odbywać się przy pomocy (przy wentylacji innej niż mechaniczna):

- w przypadku zastosowania okien charakteryzujących się współczynnikiem infiltracji powietrza a niniejszym niż 0,3 m3/( m h daPa2/3), przez nawiewniki powietrza o regulowanym stopniu otwarcia …….. + określenia szczegółowe,

- w budynkach o wysokości do 9 kondygnacji włącznie dopuszcza się doprowadzenie powietrza przez okna charakteryzujące się współczynnikiem infiltracji a wyższym niż 0,5 a nie większym niż 1,0 m3/(m h daPa2/3), pod warunkiem, że okna wyposażone są w skrzydło uchylne-rozwieralne, górny wywietrznik uchylny lub górne skrzydło uchylne.

Czyli wynika z tego, ze jeśli producent podaje, że okno ma charakterystykę współczynnika infiltracji mniejszym niż 0,5 - to należy zastosować nawiewniki, bo takie jest przeznaczenie tego okna.
Jeśli współczynnik jest większy niż 0,5 ale nie przekracza 1 – to okno przeznaczone jest do pomieszczeń bez nawiewników.
Okien o współczynniku większym niż 1 – nie należy kupować do domów mieszkalnych.

Link do komentarza
  Cytat

Witam,

Dom budowałem dosyć długo, ale już mieszkam, mam jednak mały problem. Cyrkulacja powietrza działa wyłącznie wtedy kiedy mam rozszczelnione okna. Przy pogwarancyjnej regulacji okien dowiedziałem się , że można alternatywnie do montażu nawiewników wyciąć w futrynie okna i w skrzydle ( jakoś po przekąnej ) mały odcinek uszcelk i w ten sposób powierze z zewnątrz zanim wpadnie do wnętrza domu wędruje przez chwilę w oknie ( pomiędzy skrzydłem a furyną i lekko się ogrzewa).

Proszę o potwierdzenie zasadności takich kroków. Okien nie będę wyrywał , na nawiewniki w ścianach też się chyba nie zdecyduję, a taki sposób wentylacj mogę zaakceptować.

pzdr.

Darek

Rozwiń  

Z wycinaniem uszczelek sie nie spiesz,bo to zadna regulacja dopływu powietrza .W okresach przejsciowych może ledwo co nawiewać a w zime i podczas sinych wiatrów będzie ci dosyć głosno gwizdało.Wg.mnie w twoim przypadku dobrym rozwiązaniem są nawiewniki higrosterowane montowane na oknie.(zamontuj jeden na próbę a potem zdecydujesz co do reszty)
Link do komentarza
a warunki obowiązujące na chwilę obecną mówią już tylko, że okna są szczelne, o kant d. potłuc funkcje rozszczelnienia i ciachania uszczelek i dopływ powietrza ma być realizowany poprzez nawiewniki w oknie bądź murze
poprzednie warunki mowiły o wartościach współczynnika infiltracji i dopuszczały wycinanie uszczelek, rozszczelnianie okien w zależności od warości współczynnika
czyli jak napisał oknotest,
proponuję Autorowi tematu odnaleźć kwity dot. okien i zobaczyć co sprzedał diler, czyli z jakim współczynnikiem infiltracji - oznaczenie jego to "a", a resztę można wyczytać z Aprobaty dla tychże okien, gdzie w którymś punkcie jest napisane, to tylko kilkadziesiąt stron, pójdzie łatwo
Link do komentarza
  Cytat

......a warunki obowiązujące na chwilę obecną mówią już tylko, że okna są szczelne, o kant d. potłuc funkcje rozszczelnienia i ciachania uszczelek i dopływ powietrza ma być realizowany poprzez nawiewniki w oknie bądź murze.....

Rozwiń  



Zgadzam się z tym stwierdzeniem, bo tak wynika z par. 155.3., oraz z Zał. Nr. 2 punkt 2.3.2 Rozporządzenia w sprawie WT, oraz z wygody i logiki.

Nie mniej jednak, ustawodawca jak zwykle jest pełen sprzeczności, bo cytowana wcześniej norma (a w zasadzie jej punkt 2.1.5) jest przywołana/y w par 155.4, a ten przywołany w Zał. Nr. 2 pkt. 2.3.2.
Link do komentarza
  Cytat

Nie ma czegoś takiego jak : mogą być tą metodą sterowane wyłącznie wywiewniki! Sam nawiewnik miałby z natury rzeczy temperaturę niższą niż pokojowa. Jego niższa temperatura i miejsce umieszczenia wykluczają pomiar wilgotności względnej w pokoju!!!!

Rozwiń  


To ja poproszę kilka słow n/t nawiewników higrosterowanych aereco. Tu chyba ten problem rozwiązano.

Tylko prosze już nie powtarzać przysłów ludowych i podważać wszystkiego co się tylko da. Obiektywnie, obiektywnie. Edytowano przez gites (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  Cytat

To ja poproszę kilka słow n/t nawiewników higrosterowanych aereco. Tu chyba ten problem rozwiązano.

Tylko prosze już nie powtarzać przysłów ludowych i podważać wszystkiego co się tylko da. Obiektywnie, obiektywnie.

Rozwiń  

Rozwiązano? nawet gdyby obudowa nie była chłodniejsza od temperatury otoczenia - co jest niemożliwe, to powietrze w miejscu pomiaru ( przy oknie ) znacznie wyższą wilgotność względną niż w pokoju. Kolejna sprawa - wilgoć to raczej pomieszczenia "mokre" kuchnia, łazienki... tak więc zgodnie ze sztuką, fizyką itp element higrosterowalny powinien ( jeżeli już) być w tych pomieszczeniach ! I to na wywiewie! Przymykanie wywiewu gdy jest sucho tak samo zmniejsza strumień wentylacji jak nawiewnik.

wywiewnik higro

DSC01446.jpg

Link do komentarza
  Cytat

Rozwiązano? nawet gdyby obudowa nie była chłodniejsza od temperatury otoczenia - co jest niemożliwe, to powietrze w miejscu pomiaru ( przy oknie ) znacznie wyższą wilgotność względną niż w pokoju. Kolejna sprawa - wilgoć to raczej pomieszczenia "mokre" kuchnia, łazienki... tak więc zgodnie ze sztuką, fizyką itp element higrosterowalny powinien ( jeżeli już) być w tych pomieszczeniach ! I to na wywiewie! Przymykanie wywiewu gdy jest sucho tak samo zmniejsza strumień wentylacji jak nawiewnik.

Rozwiń  

po pierwsze primo - kto powiedział, że nawietrzak higrosterowalny musi mierzyć wilgotność?
on ma działać pod wpływem jej zmiany
po drugie primo - jakieś namiary na tę sztukę, fizykę itp, bo wydaje mi się, że zależy to li tylko od systemu jaki zastosujemy (co ma regulować i na jakich parametrach), a nie od pańskiej filozofii
Link do komentarza
  Cytat

Kolejna sprawa - wilgoć to raczej pomieszczenia "mokre" kuchnia, łazienki... tak więc zgodnie ze sztuką, fizyką itp element higrosterowalny powinien ( jeżeli już) być w tych pomieszczeniach ! I to na wywiewie!

Rozwiń  

Cytuję tekst ze strony producenta apropos nawiewników higro w łazience


"Czy mogę umieścić nawiewniki w łazience?
NIE. Zakłócałyby one pracę nawiewników znajdujących się w pokojach i sypialniach, przez co pomieszczenia te byłyby "niedowentylowane". Co więcej zapachy i para wodna z łazienki mogą być przepychane na pokoje."

I kto powiedział, że nadmiar wilgoci to tylko domena łazienek/kuchni???? Skąd taka teoria.


Link do komentarza
to co piszesz to zasada wentylowania od pomieszczenia czystego do pomieszczenia brudnego
wentylacja polega na wpuszczeniu powietrza do pomieszczenia typu pokój/sypialnia, z niego powietrze przemieszcza się do pomieszczeń "brudnych", czyli łazienka, kuchnia, gdzie generalnie są sytuowane piony wentylacji GRAWITACYJNEJ
dając nawietrzak - zaburzasz taki przepływ
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Nie wiem czy to jest T-cap ale pełna nazwa mojej pompy to : PANASONIC AQUAREA WH-MDC05J3E5 5KW MONOBLOK. Ogrzewa dom o powierzchni 100 m. kw. plus garaż plus CWU. Dom jest dobrze ocieplony więc pompa nie zużywa wiele energii zimą ale niskie rachunki za prąd, to raczej wynik fotowoltaiki na dachu. W pokojach zimą mam temperaturę 21 st. C., dla mnie wystarczy a w garażu 15 st. C. Jak na razie pompa daje radę. Co do innych pytań, to nie pomogę bo się na tym nie znam.
    • Przepraszam za brak konkretow. Dzialka rolna 0.7h jest polozona 130km a 0.3h 20km od miejsca gdzie planowana jest budowa domu. Jeszcze dodam że niedawno takie odległości nie stanowiły zadnego problemu poniewaz znajoma właśnie na takiej zasadzie się wybudowała.
    • Tak z ciekawości jaka moc tego Panasonica? To jest T-cap? Pytam, bo zanim zamontowałem kocioł gazowy też brałem pod uwagę T-capa 9kw. Tylko teraz jak policzyłem ile mocy zwykle używamy na gazie to wychodzi nie do wiary, ale kocioł zwykle chodzi na 6% mocy z 19kw, max było 12% przy mrozach nie wiem czy -10 czy więcej, przy czym % jest liczony od minimalnej mocy, czyli w moim przypadku od 3kw. Na CWU ustawione jest 50% i zasobnik 140L grzeje kilka minut, nie mierzyłem, ale raczej nie więcej niż 5-10 minut. I teraz mam wątpliwości, czy taki T-cap 9kw nie byłby po prostu za duży? Nie wiem czy te wskazania mocy na Termecie są rzeczywiste, ale jak już złapie temperaturę, a zwykle to jest 35°C na zasilaniu, to możliwe żeby chodził na 4-5Kw? Najwyższą jaką ustawiliśmy to było 42°C. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Komentarz dodany przez Darek: Farba do płytek to sprytny trik na odnowienie kafelek w łazience czy kuchni. Zacznij od solidnego przygotowania – umyj płytki środkiem odtłuszczającym, usuń brud i lekko je zmatuj papierem ściernym. Wybierz farbę ceramiczną, np. epoksydową, która wytrzyma wilgoć i codzienne zużycie. Nałóż podkład, jeśli jest wymagany, a potem dwie cienkie warstwy farby – wałkiem na dużych obszarach, pędzlem w trudno dostępnych miejscach. Między warstwami zrób przerwę 12-24 godzin. Fugi pomaluj osobno lub zostaw w oryginalnym kolorze dla efektu. To szybka alternatywa dla remontu, dająca nowy wygląd tanim kosztem. Po skończeniu daj farbie kilka dni na utwardzenie, unikając wody. Proste, a efektowne! https://www.nowin.pl/2023/12/21/farba-do-plytek-jak-pomalowac-kafelki-w-lazience-lub-kuchni/
    • Komentarz dodany przez zecia: Pomalowanie kafelek farbą do płytek to ekonomiczny sposób na nową łazienkę lub kuchnię. Najpierw przygotuj powierzchnię – oczyść ją z brudu i tłuszczu (np. benzyną ekstrakcyjną), a potem delikatnie zeszlifuj, by farba dobrze chwyciła. Wybierz farbę przeznaczoną do ceramiki, np. akrylową z utwardzaczem, odporną na wodę i zarysowania. Nałóż grunt, jeśli zaleca producent, a następnie dwie warstwy farby – wałkiem na płasko, pędzlem w kątach. Odczekaj 12-24 godziny między warstwami. Fugi możesz zamalować lub zostawić dla kontrastu, używając cienkiego pędzla. To sposób na szybką zmianę bez bałaganu. Po malowaniu chroń kafelki przed wilgocią przez kilka dni, aż farba stwardnieje. Styl i świeżość gwarantowane!
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...