Skocz do zawartości

koszt rekuperatora


Gość

Recommended Posts

Napisano
Kupiłam projekt domu http://www.mtmstyl.com.pl/projekt.asp?id=95 . W zasadzie niedawno usłyszałam o rekuperatorach połączonych z gwc. Przyznam, że jestem zainteresowana tą metodą wentylacji, ale nie wiem niestety czy byłoby mnie stać na nią, ponieważ nie wiem jakie są koszty założenia tego systemu i korzystania z niego. Nie wiem również czy zmian w projekcie dokonuje się jeszcze przez załatwieniem pozwlenia na budowę. Poza tym słyszałam, że przy takim systemie okna mogą być nieotwieralne, czy to prawda?
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Kluska, masz rację okna mogą być nieotwieralne, ale moze latem będziesz jednak chciała posłuchać ptaszków albo powąchać jabłoń.
Koszt rekuperatora to już od sumy 4 tys. do blisko 10 tys. zł.
Projekt zrobi Ci firma, od której kupisz to urządzenie.
Koszt jest nieduży, bo tylko prąd i okresowe czyszczenia - też niedrogie (można samemu).
  • 1 rok temu...
Napisano
Podobno rekuperatory oprócz odzysku ciepła z powietrza wywiewanego z domu mają również wbudowane grzałki. Czy wobec tego rekuperator może być jedynym źródłem ogrzewania w domu i czy jest to opłacalne w porównaniu z tradycyjnym c.o.?
Napisano
Zdecydowanie nie! Łączenie wentylacji z ogrzewaniem nie może wyjść na dobre użytkownikowi. Powietrze ciepłe lepiej wdmuchiwać dołem wentylacyjne górą. Ogrzewanie jest sterowane parametrem temperatury wentylacja nie, więc nie masz jak sterować. Palisz w kominku masz gości chcesz więcej świeżego powietrza a mniej ciepła...
Grzałki w rekuperatorach ( nie wszystkich) są dwie, wstępna służy do rozmrażania układu i sterowana jest (przynajmniej w dobrych centralach) czujnikiem lodu umieszczonym w wymienniku. Druga grzałka, dogrzewająca, jest dla poprawienia komfortu przy 30-to stopniowych mrozach, gdy powietrze po rekuperacji jest nadal bardzo zimne.
Napisano
Grzałki elektryczne zamontowane w rekuperatorach służą do odmrażania wylotów , gdyż po schłodzeniu powietrza wykrapla się z niego para wodna. Mogą rowniez słuzyc do wstępnego podgrzania powietrza nawiewanego podczas dużych mrozów, co zwiększa komfort cieplny pomieszczeń. Teoretycznie grzałki o odpowiednio dobranej mocy mogłyby służyć do ogrzewania, ale w praktyce takich rozwiązań nie stosuje się. Wynika to przede wszystkim z ograniczonego strumienia energii cieplnej transportowanego w systemie wentylacji, gdyż wydajność wentylatorów nie zapewnia dostatecznego doprowadzenia ciepłego powietrza o znośnej dla mieszkańców temperaturze. Ponadto potrzeby wentylacyjne maleją wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej, natomiast zapotrzebowanie na ciepło rośnie.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Witam
mieszkam na nowym osiedlu pod Krakowem "Parkowe Wzgórza". W tej chwili jest to kompleks kilkudziesieciu domków. Jezeli nie wszystkie to większość z nich ma wentylację mechaniczna Firmy Bartosz. Wykonawca przed rozpoczęciem budowy ustalił z dostawcą rekuperatorów warunki techniczne i przy calości domu całkowity koszt zamknął się w kwocie ok. 13 tys. zł. Jeżeli chodzi o GWC to koszt przewyższał moje możliwości finansowe (dodatkowe 7 tys. zł), może kiedyś się jeszcze zdecyduję.
Napisano
GWC to 1000 -1200 zł. Twoja wentylacja pracuje na 100-150m3/h więc bardziej rozbudowany wymiennik niż 15 mb rury 160' nic Ci nie zmienieni, oprócz większego zużycia energii przez wentylatory dla pokonania oporów.
Pozdrawiam.
Napisano
Co daje 15 mb rury zakopanej w ziemi? Wszędzie profesjonaliści zajmujący się tym tematem podają, że powinno być ok. 50 mb rury i to i 200 mm.
Oczywiście długość i średnicę GWC dobiera się do wydajności i rodzaju gruntu w jakim się układa rury. I skąd Pan Brzęczkowski wie, że Pan Tomasz z Krakowa ma rekuperator o wydajności 100-150 m3/h.
Zauważyłem, że Pan Brzęczkowski zachowuje się jak grafoman, który pisze byle co, byle tylko dużo, obojętnie na jaki temat.
Swoją wiedzę na temat rurowego GWC nabyłem na stronach niemieckiej firmy REHAU, która produkuje m.in. specjalne rury do GWC o znakomitej przewodności cieplnej oraz pokryte wewnątrz specjalną powłoką antybakteryjną.
Rury GWC zakopuje się w ziemi po to, żeby ogrzać wstępnie doprowadzane powietrze (w ziemi na głębokości 1,5 m temperatura wynosi przez cały rok ok. 10 stopni Celsjusza). W lecie schłodzone powietrze wykorzystuje się do chłodzenia pomieszczeń.
Ale żeby 15 mb rury dało radę? - rekord świata!
Napisano
Nie mogłem nabyć swojej wiedzy w tak szcownej firmie, z prostego powodu, montuję rekuperatory od 90' roku. Mogę Pana zapewnić, że montaż dłuższego wymiennika nie ma uzasadnienia. A co do wentylacji, to czy po doświadczeniach kilku tysięcy instalacji mogę zapewnić , że jeżeli wentylacja podaje więcej niż 20 m3/h na osobę to wilgotność względna spada (zimą) poniżej 30%. Natomiast latem zbyt rozbudowany wymiennik powoduje wzrost oporów i większe zużycie energii. Skutkuje to "grzaniem" się wentylatora i podrzewaniem powietrza zasysanego.
Ps oczywiście, że sprzedawca rur będzie doradzał ich jak najwięcej.
Napisano
Mam pytanie do Pana Brzęczkowskiego, którego wobec ogromnego doświadczenia uważam i szanuję jako eksperta (te kilka tysięcy instalacji mnie przekonuje):
jaka jest temperatura pwietrza na wlocie do rekuperatora po przejściu przez montowany przez Pana wymiennik gruntowy o długości 15 m i średnicy 160 mm zakopany na głębokości 15 cm w gruncie suchym średniozwięzłym przy temperaturach zewnętrznych: zimą -20 st. C i latem + 25 st. C i czy w związku z tym trzeba stosować rekuperatory z grzałką czy można zastosować tańszy bez grzałki, bo jeśli nie, to po co GWC?
Napisano
GRATULACJE I WYRAZY PODZIWU DLA PANA BRZĘCZKOWSKIEGO !

3 000 tysiące (bo jeśli mówimy kilka to mamy na myśli min. 3) instalacji z rekuperatorem w ciągu 15 lat to ok. 200 instalacji w ciągu roku, a może więcej?
Jeśli tak to Pan Brzęczkowski wykonuje (odliczając niedziele i święta) minimum jedną instalację wentylacyjną z rekuperatorem dziennie.

JESZCZE RAZ WYRAZY PODZIWU.
Napisano
Koszt rekuperatora to 2900 pln, znalezione na:
www.heatex.pl/rekuperator.html
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Tak w pełni zgadzam sie z "?" Pan T.Brzęczkowski znalazł darmowe miejsce do reklamowania swojej firmy i powinien dostać "bana" od redakcji - zachowuje sie jak wszystkowiedzący magik (nie obrażając magików) icon_mrgreen.gif
Napisano
Czy moją winą jest, że pierwszy rekuperatory w domach montowałem czy że mam firmę? Czy może nie po to jest forum by dzielić się doświadczeniami? Wszystko o czy piszę staram się przebadać samemu i uzasadnić.
  • 1 miesiąc temu...
Gość miras68
Napisano
Mam poważne wątpliwości odnośnie tej fachowości - proponowanie zakopywania GWC na głębokości mniejszej od głebokości przemarzania, proponowanie zmniejszenia średnicy z 200 do 160 (istotny jest tu PRZEKRÓJ - przy takiej "oszczędności" zmniejsza się prawie dwukrotnie, dramatycznie zwiększając opory przepływu), skracanie do granic absurdu długości GWC (15m?)- wszystko to powoduje że wykonywana przez Pana wymienniki są tylko nic nie wartą imitacją prawdziwego GWC - wykonaną wg. zasady klient chciał to ma icon_confused.gif - a że to nie działa, to jego problem.
Aby wszystko dobrze działało rura musi mieć dużą długość i średnicę i powinna być zakopana na dużej głębokości - wszystko oczywiście jest wynikiem rachunku ekonomicznego i optymalizacji kosztów w stosunku do uzyskanych wyników.
A Panu B. życzę aby raz zrobił prawdziwy GWC i sam przekonał się o skuteczności jego działania icon_cool.gif
Gość Guest_T. Brzęczkowski_*
Napisano
Troszeczkę trzeba rozumieć o czym się pisze. Możliwości "cieplne " GWC to nie tylko powierzchnia wymiany, ale i wielkość strumienia przepływającego powietrza. Przy przepływie 80 -150 m3/h efekt 15m rury taki sam ja 50m . Mało tego w praktyce powiertrze latem potrafi być przy zbyt rozbudowanym wymienniku nawet cieplejsze, bo odbiera ciepło od wentylatora, który musi pokonać większe opory. To tyle jeśli chodzi o czystą fizykę. Dodatkową kwestią zbty głębokich wymienników jest wykralpanie się wody i zagrzybienie.
Napisano
Cytat

Aby wszystko dobrze działało rura musi mieć dużą długość i średnicę i powinna być zakopana na dużej głębokości - wszystko oczywiście jest wynikiem rachunku ekonomicznego i optymalizacji kosztów w stosunku do uzyskanych wyników.


Nie, GWC się liczy na określone (wymagane) wydatki energii w określonych warunkach. Tak samo jak liczy się ogrzewanie. Proszę porozmawiać z prawdziwym projektantem, który bierze pod uwagę również oczekiwania klienta, bo może się okazać, że GWC zaprojektuje on (projektant) tylko jako zabezpieczenie antyfreez wymiennika w rekuperatorze, a nie jako klimę na 30-stopniowe lato, jak to proponują na siłę niektórzy fachowcy.
  • 4 tygodnie temu...
Gość Agata K.
Napisano
My w naszym domku (180 mkw) założyliśmy rekuperator polskiej firmy Tywent , jeszcze w przyzwoitej cenie, bo kosztował niecałe 2 tys. zł. Ma 4 prędkości, w lecie chodzi z wkładem letnim, w zimie z zimowym. Jest naprawdę cichy, na jedynce i dwójce w ogóle go nie słychać. Żałujemy, że nie wykonaliśmy czerpni z ogrodu, bo na pewno przydałoby sie to w te upały. Mój mąż jednak wpadł na pomysł, żeby ze starej studni zrobić czerpnię, zasypać ją kamieniami i podprowadzić w ziemi rurę do zasysania powietrza. Co Wy na to? Czy to coś da? icon_smile.gif
  • 7 miesiące temu...
Napisano
Witam, nie jest to chyba zly pomysl al obawiam sie ze mozecie miec zbyt duze opory, chyba, ze zasypiecie duzymi kamieniami i zostanie spory przeswit miedzy nimi. Z zycia jednak wiem ze z czasem sie zamuli, po deszczach, od kurzu etc. (moze wolniej jezeli studnia jest przykryta) Pewnie zalezne jest to tez od glebokosci tej studni. Czy jak dacie za gleboko to nie podejdzie woda gruntowa.

Pzdr.
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Tanie i dobre rekuperatory na www.rekuperatory.gd.pl,
Urządzenia można kupić ale montaż to tylko w trójmieście.
Znajomi sobie zamontowali i bardzo chwalą samą centralę i
fachowość monterów.

Pozdrawiam, Marek.
  • 1 rok temu...
Napisano
DOKOŃCZENIE
dlatego że rozmawiałam z Panem któy miał taki rekuperator od 9 lat i działa niezawodnie
cały koszt z montażem, kratkami niecałe 17 000zł Miejsce - Częstochowa
Napisano
Cytat

9 lat temu 17 tys? Kurcze nieźle... nam wycenili teraz na 16 tys, ale dla nas to było za drogo i zrezygnowaliśmy.


cena jest aktualna z grudnia 2008
natomiast pewien pan miał rekuperator stiebel eltron i działa niezwodnie od 9 lat...icon_wink.gif
  • 4 miesiące temu...
Napisano
Z tego co słyszę od ludzi to zwykle ceny oscylują ok. 15-20 tyś. za przeciętny domek (~150m2). Pewnie dało by się zrobić to taniej np. w domu parterowym, gdzie rury biegły by na stropie. W końcu robocizna dużo łatwiejsza.
Napisano
Cytat

My w naszym domku (180 mkw) założyliśmy rekuperator polskiej firmy Tywent , jeszcze w przyzwoitej cenie, bo kosztował niecałe 2 tys. zł. Ma 4 prędkości, w lecie chodzi z wkładem letnim, w zimie z zimowym. Jest naprawdę cichy, na jedynce i dwójce w ogóle go nie słychać. Żałujemy, że nie wykonaliśmy czerpni z ogrodu, bo na pewno przydałoby sie to w te upały. Mój mąż jednak wpadł na pomysł, żeby ze starej studni zrobić czerpnię, zasypać ją kamieniami i podprowadzić w ziemi rurę do zasysania powietrza. Co Wy na to? Czy to coś da? icon_smile.gif


pewnie ze da ,pomysł z epoki kamienia łupanego
Napisano
Cytat

pewnie ze da ,pomysł z epoki kamienia łupanego



Dlaczego? Bo ja mało kumaty w tej tematyce... jestem.
Proszę pisać powoli... bo żeby zrozumieć, będę musiał czytać powoli icon_smile.gif
Napisano
Dobry wentylator do 300m3/ h to koszt przy zakupie przez producenta 150euro netto - wymiennik alu hitex to 180euro
regulacja to 500 zł ( tańsza jest tyrystorowa, ale szybko rozwali wentylator) .
- kto włączył w/w reku - nie powie, że jest cichy – a będzie wciąż głośniejszy
-wymiennik jest na gąbkach nie na prowadnicach - szybko powstaje szczelina i "zapachy" czuć w sypialniach
-Mocowanie wentylatorów na blachowkrętach nie na prowadnicach – nie wróży kariery
-Filtry – to co tam jest trudno sklasyfikować
-izolacja obudowy- cienka i niekompletna.
-układ rozmrażania… brak
Jak to mawiali na innym forum – drwal miał świetną siekierę, wymienić w niej trzeba było tylko obuch i trzonek.
Napisano
Cytat

Jak to mawiali na innym forum – drwal miał świetną siekierę, wymienić w niej trzeba było tylko obuch i trzonek.


Dobre! I niestety brzmi groźnie w kontekście cen urządzeń, o których piszemy icon_sad.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
    • Nie bardzo, jedynie tynk. Po prostu jak zamkniesz tą wilgoć tam, to te ściany za parę lat się po prostu rozsypią. Przerabiałem to ze ścianą nośną. To co zastaliśmy po przeprowadzce, to ścianę można było rozebrać rękami. Tyle dobrze, że dziadek ten dom sam budował i robił to zgodnie ze sztuką, bo nawet bez tej ściany żaden strop nie pęknął. A jakby nie to, że fundamenty są z piaskowca, który był cały mokry, to klękajcie narody. Oczywiście są szanse, że ta wilgoć wyjdzie na zewnątrz, ale ciężko je oszacować. Tu chodzi o różnicę temperatury. Pustka nawet 3cm będzie zawierać sporo powietrza, w którym przy różnicy temperatur powyżej 50% zacznie się wykraplać woda. Załóżmy, że wewnątrz masz 20°C, ściana z zewnątrz ma 0°, pod płytą nie będzie więcej niż 10°C i w tym momencie występuje skraplanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Do takiego mieszkania nie montował bym więcej niż 2,5kW. Ważniejsza od mocy jest umiejętność obchodzenia się z tym urządzeniem. Jedna jednostka zainstalowana z w salonie z kuchnią wystarczy.  WiFi to już standard i to polecam (zdarza się, że w najtańszych chińczykach aplikacje nie działają), reszta jest zbędna. Zwróć uwagę na poziom hałasu. Ja mam Mitsubishi Heavy oraz Fuji. Klimatyzatorem Fuji 2,5kW ogrzewam zimą dom 70m2.
    • Jakieś podpowiedzi propo ewentualnego wypełnienia? Ściany mają około 3cm odchyłu od pionu
    • Cześć wszystkim Zastanawiam się nad klimatyzacją do mieszkania i trochę się gubię w tych wszystkich modelach, mocach, funkcjach itd. Mieszkanie ma około 50 m², ale wiadomo — są ściany, różne pokoje, kuchnia otwarta na salon itd.   Macie może jakieś doświadczenia z doborem klimatyzacji? Czy np. lepiej dać jedną mocniejszą jednostkę w salonie, czy osobno do każdego pomieszczenia? No i czy warto dopłacać do jakichś „bajerów” typu WiFi, jonizacja, itp., czy to tylko marketing?   Znalazłem też stronę z paroma fajnie opisanymi rzeczami (jak dobrać moc do metrażu itd.), może komuś się przyda: https://airflowklima.pl   Chętnie poznam Wasze opinie, bo temat niby prosty, ale im więcej czytam, tym bardziej się zastanawiam
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...