Skocz do zawartości

Różne wymiary elementów konstrukcyjnych


Recommended Posts

Napisano
Witam,

Podczas układania dachu okazało się że wykaz elementów był błędny. Podano zbyt małą liczbę murłat. Nie wnikając w szczegóły ekipa położyła na wszystkich stronach (oprócz jednej) zgodnie z projektem murłaty o wymiarach 12x12. Na brakującą stronę zdobyliśmy murłaty 14x14 i takie położyli.

Moje pytanie czy tak może być ? Czy różnica tych wymiarów wylezie mi gdzieś później ??

I pytanie ogólne czy wymiary elementów konstrukcyjnych muszą być idelane ? Czy jak mam w projekcie krokwie 7,5 x17,5, a wymiary elementów potrafią mieć odchyłki do 0,5 np.. 7,5 x 18 to bardzo poważne zagrożenie dla konstrukcji więźby ??

Pozdrawiam
Napisano


Możesz przybliżyć sprawę ,np. projekt i zdjęcia roboty?

Można z tego wyjść na kilka sposobów np. na części krokwi zmniejszyć obholz o 2 cm lub murłatę przyciąć wzdłużnie do wymiaru.

Napisano
Cytat

pytaj Barbossy. On ostatnio się przechwalał że wie więcej niż cieśle, więc na bank Ci pomoże.


Barbossą sobie gęby nie wycieraj....



a co ma być niebezpiecznego w zastosowaniu większej murłaty?
ważne, żeby nie było sztukowania różnych wymiarów na jednej długości

a krokwie? zwiększenie wymiaru w górę z pewnością nie będzie zagrożeniem, w dół - zależy od obliczeń, które są w projekcie, jeżeli warunki wytrzymałościowe są z dużym zapasem, różnica pół centa nie gra wielkiej roli, z czego wysokość elementu jest ważniejsza od jego szerokości
różnice 0,5cm nawet na sąsiednich krokwiach również nie powinny być problemem w układaniu pozostałych elementów dachu
Napisano
Cytat

Barbossą sobie gęby nie wycieraj....



a co ma być niebezpiecznego w zastosowaniu większej murłaty?
ważne, żeby nie było sztukowania różnych wymiarów na jednej długości

a krokwie? zwiększenie wymiaru w górę z pewnością nie będzie zagrożeniem, w dół - zależy od obliczeń, które są w projekcie, jeżeli warunki wytrzymałościowe są z dużym zapasem, różnica pół centa nie gra wielkiej roli, z czego wysokość elementu jest ważniejsza od jego szerokości
różnice 0,5cm nawet na sąsiednich krokwiach również nie powinny być problemem w układaniu pozostałych elementów dachu



murłata jest niestety sztukowana na jednej długości, zaczyna się 12x12 a kończy 14x14. Na zdjęciu węższa jest ta bardziej zielona a 14 to ta jasna.

Cały problem pojawił się bo mieliśmy własne drewno, niestety coś było pomieszane w zestawieniu do projektu i zabrakło mi dwunastek (14 były na inny budynek).


krokwie niektóre są wyższe niż w projekcie (odchylenia w drugą stronę jeszcze nie znalazłem), z szerokości to różnie - w projekcie jest 7,5 a znalazłem od 7 do 8.

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

zacięcie murłaty i krokwi wyrówna "nierówności"
nie stresuj się, będzie ok
no chyba, że różne ekipy będą działały, to będą kwękać



nie bardzo wiem o jakie ekipy chodzi. cały dach łącznie z pokryciem będzie robiła jedna ekipa. Ale wykończenie poddasza wewnątrz być może inna.

w każdym razie dzięki
Napisano
Stforek (Łukasz), jeśli jest możliwość to proszę o więcej zdjęć w trakcie budowy i projekcik (rzut więźby). Na moje przeczucie zapowiada się ciekawa konstrukcja w nieodpowiednich rękach icon_smile.gif

Będę zaglądał icon_smile.gif
Napisano
przy takich odchyłkach dochodzi więcej roboty aby dach był prosty
przy jednakowych wymiarach krokwie wycinasz od szablonu
a tu każdą krokwie musisz osobno wycinać
na wysokość wszystkie powinny mieć jednakowy wymiar
na szerokość zawsze mogą być szersze, tu nie ma żadnej różnicy
Napisano
Cytat

Stforek (Łukasz), jeśli jest możliwość to proszę o więcej zdjęć w trakcie budowy i projekcik (rzut więźby). Na moje przeczucie zapowiada się ciekawa konstrukcja w nieodpowiednich rękach icon_smile.gif

Będę zaglądał icon_smile.gif



Postaram się wkleić więcej materiału. Proszę napisać jakie ma Pan podstawy do takie właśnie twierdzenia. Proszę podać jakieś widoczne błędy(lub te które pan podejrzewa że się mogą pojawić) tak abym mógł je skonsultować z kierownikiem budowy i kierownikiem ekipy.

Chyba że jest to straszenie dla samego straszenia. Niestety nie jestem ekspertem i Pana post oprócz wprowadzenia u mnie niepokoju nic mi nie daje.
Napisano
patrząc na fotę
poziom "murłaty" jest, więc nie ma tu żadnego problemu
brak konsekwencji z podwaliną - jakiś szczególny powód?
słupki sztukowane (?), te oparte bezpośrednio na stropie - jaki strop?
gdzie (w jakiej odległości) jest podparcie tej zielonej "murłaty" od tego sztukowanego słupka?
Napisano
a i jeszcze jedno
ten ustrój w "tyle" fotki
co to ma być?
jeżeli to deska kalenicowa to coś im nisko wyszła, jeżeli płatew - to za wysoko, krokwie się nie schodzą
no i docelowo na czym to ma się opierać, bo rozumiem, że te podpory systemowe to czasowe rozwiązanie
Napisano


Cytat

a i jeszcze jedno
ten ustrój w "tyle" fotki
co to ma być?
jeżeli to deska kalenicowa to coś im nisko wyszła, jeżeli płatew - to za wysoko, krokwie się nie schodzą
no i docelowo na czym to ma się opierać, bo rozumiem, że te podpory systemowe to czasowe rozwiązanie



To jest daszek nad wejściem, docelowo opierać się będzie na drewnianych słupach (nie pamiętam rozmiaru), pod które jest przygotowany fundament ze zbrojeniem

Cytat

patrząc na fotę
poziom "murłaty" jest, więc nie ma tu żadnego problemu
brak konsekwencji z podwaliną - jakiś szczególny powód?
słupki sztukowane (?), te oparte bezpośrednio na stropie - jaki strop?
gdzie (w jakiej odległości) jest podparcie tej zielonej "murłaty" od tego sztukowanego słupka?



Kurcze trudne pytania bo nie mam możliwości być na budowie (niestety praca):

brak konsekwencji z podwaliną - jeśli podwalina to to coś pod słupkami to muszę zapytać, ale może to wynikać: 1. z tego że tam gdzie się kończy będzie ściana, 2. zabrakło elementów - mamy trochę problem z materiałem bo w wykazie były błędne ilości drewna konstrukcyjnego

słupki sztukowane - tu znów muszę potwierdzić, ale powodem może być że ktoś skopał przy docinaniu elementów, czy jest to duży błąd ?

strop - terviva

następne podparcie murłaty muszę sprawdzić ale mam wrażenie że to się opiera na ściance kolankowej jakieś 150 cm dalej (tam jest takie wcięcie w budynku)

Może dodatkowe zdjęcia coś niecoś wyjaśnią:

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
jedno jest pewne, nie opieraj słupków bezpośrednio na stropie, do tego teriva się nie nadaje, chyba, że pod spodem jest dodatkowa belka żelbetowa, w co wątpię
proste - są sztukowane, bo miała być pod nimi podwalina, może ciągłość nie musi być zapewniona, ale rozłożenie obciążenia od słupka powinno być przeniesione na min 2 sąsiednie belki stropu
Napisano
Cytat

jedno jest pewne, nie opieraj słupków bezpośrednio na stropie, do tego teriva się nie nadaje, chyba, że pod spodem jest dodatkowa belka żelbetowa, w co wątpię
proste - są sztukowane, bo miała być pod nimi podwalina, może ciągłość nie musi być zapewniona, ale rozłożenie obciążenia od słupka powinno być przeniesione na min 2 sąsiednie belki stropu



Czy jest dodatkowa belka - nie wiem szczerze mówiąc, ale sprawdzę. Wydaje się że słupki są w miejscach zgodnie z projektem.


Czy dobrze rozumiem że brak tej podwaliny pod kilkoma słupkami powoduje że dach opiera się punktowo na stropie, a podwalina ma za zadanie rozłożyć to obciążenie na kilka belek stropowych ?

Czy możliwe jest że jest to rozwiązanie tymczasowe i podwalina może się tam jeszcze pojawić (chociaż w tych miejscach o ile pamiętam były wystające pręty/śruby więc chyba byłoby ciężko teraz coś tam poprawić.

W każdym razie dziękuję za podjęcie tematu. Nie wiem czy słusznie ale z Pana wypowiedzi oceniam że trzeba pilnować (kierownik będzie w piątek) ale nie ma jeszcze tragedii (dodam że ogólnie z ekipy jesteśmy zadowoleni i do tej pory nie było większych zastrzeżeń - co najwyżej kilka drobnych wpadek czy przeoczeń).
Napisano
Cytat

strasząc wprost - słupek może wbić się w strop, jeżeli stoi na garze, nie belce;
dobrze rozumiesz, podwalina m.in. do tego służy



Na linii gdzie są te słupki strop jest wzmocniony (jakaś wylana belka, podciąg czy coś takiego). W projekcie w ogole nie było tam podwaliny (same słupki). To że została położona to pomysł ekipy celem wzmocnienia.

Pozdrawiam
Napisano
Cytat

jeżeli faktycznie tak jest to podwalina niekonieczna, choć sztuka..... (?)
a co oni chcieli wzmocnić?



Ja podejrzewam że się rozpędzili i mimo że nie ma w projekcie to położyli, a potem powiedzieli że niby chcieli coś wzmocnić. Ale to moja teoria.

Jeszcze z nimi pogadam na ten temat.

Jeszcze raz dzięki na zwrócenie uwagi na te tematy, sam napewno bym się tym nie zainteresował.

Jeśli można to kontynuując wątek chciałem jeszcze dopytać:

Zaplanowaliśmy sobie zmianę łazienki przez co inaczej wypadają nam słupki od lukarny (a dokładnie dwa zamienią się w jeden na środku). W miejscu gdzie są te słupki jest żebro (chyba tak się to nazywa) - dodatkowe zbrojenie zalane betonem w prostopadle do belek stropowych.

Mam obawę czy obciążenie nie będzie za duże w jednym punkcie. (kalenica lukarny - nie wiem czy można to tak nazwać, opierać się będzie wtedy w tym jednym miejscu). Niby na dwóch słupkach obiciążenie nie będzie dużo mniejsze.

Na rysunku to miejsce zaznaczone niebieskim kwadratem.


Pozdrawiam

DSC01446.jpg

Napisano
CYTAT(DACHOŁAZ @ 5.08.2010, 06:09 ) *
Stforek (Łukasz), jeśli jest możliwość to proszę o więcej zdjęć w trakcie budowy i projekcik (rzut więźby). Na moje przeczucie zapowiada się ciekawa konstrukcja w nieodpowiednich rękach icon_smile.gif

Będę zaglądał icon_smile.gif


Postaram się wkleić więcej materiału. Proszę napisać jakie ma Pan podstawy do takie właśnie twierdzenia. Proszę podać jakieś widoczne błędy(lub te które pan podejrzewa że się mogą pojawić) tak abym mógł je skonsultować z kierownikiem budowy i kierownikiem ekipy.

Chyba że jest to straszenie dla samego straszenia. Niestety nie jestem ekspertem i Pana post oprócz wprowadzenia u mnie niepokoju nic mi nie daje.



Nie jest to straszenie. Wklejaj zdjęcia z etapów więźby. Mam tylko przeczucia i nikogo nie oskarżam . Jeśli na podstawie informacji jakie podasz będę miał coś sensownego do napisania to na pewno to napisze icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
    • Niekoniecznie. Wyłącznik instalacyjny nadmiarowo-prądowy. Zasada działania i cel stosowania
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...