Skocz do zawartości

Pytania o dach płaski niewentylowany...


Recommended Posts

Napisano
Witam!
Zastanawiam się na budowaniem dachu płaskiego. Zalety wszyscy znają. Ale we wszystkich artykułach podkreśla się przewagę dachów wentylowanych, w których odprowadzana jest para wodna przenikająca z pomieszczeń pod dachem. Taka para może powodowac zawigocenie termoizolacji oraz jej przemarzanie i wybrzuszenia na warstwie wierzchniej (papie).
Ale:
1. Czy w domu z dobrą wentylacją (mechaniczną) istnieje problem przenikania pary przez strop dachowy?
2. Jak para ma przenikać przez warstwę tworzącą spadek, warstwę folii paroszczelnej i 20cm styropianu ułożonego na pióro-wpust? Podobno dobra folia przepuszcza ilości śladowe...
3. Jakie znaczenie ma para wodna przy zastosowaniu izolacji np. styropainem ekstrudowanym, który jest z zasady wodoodporny i np. w dachach odwróconych stanowi głowną warstwę odprowadzającą wodę?
4. Jeżeli nawet założymy, że ileśtam wody przenika przez folię, czemy szczeliny odpowietrzające dach niewentylowany mają znajdować się nad termoizolacją, a nie bezpośrednio nad folią? Przecież woda może się skraplać nad folią i w sczelianch na lączeniu styropianu...

Z góry dziękuję ekspertom za odpowiedź icon_smile.gif)
Napisano
No właśnie choćby w podanym artykule jest o tym mowa:
"Stropodach niewentylowany jest najłatwiejszy do wykonania, ale ma istotny minus. Powstająca we wnętrzu domu para zbiera się pod pokryciem dachu i, powodując jego zawilgocenie, działa destrukcyjnie. Aby uniknąć takiej sytuacji, buduje się stropodachy niewentylowane przewietrzane."

To cytat...
Napisano
I dlatego ...

  Cytat

W tym przypadku warstwa podkładowa pod pokrycie ma niewielkie kanaliki, zrobione zgodnie ze spadkiem dachu. W najniższym punkcie stropodachu muszą być otwory, którymi napływa powietrze, zaś w najwyższym ? kominki wentylacyjne. Taki układ zapewnia prawidłową cyrkulację powietrza pod pokryciem.

Stropodach niewentylowany można wykonać w tradycyjnym układzie warstw, lub w układzie odwróconym.

Rozwiń  



I cały problem to....
prawidłowe wykonanie takiego dachu

I na takim płaskim dachu fajnie wyglądają "dachy zielone" icon_smile.gif
Napisano (edytowany)
A to kolejny cytat ze strony e-dachy:
"Stropodach niewentylowany jest najłatwiejszy w wykonaniu, jednak ma dużo wad. Izolacja przeciwwilgociowa jest przeszkodą trudna do pokonania, więc najgroźniejsze dla dachu jest zbieranie się pary wodnej docierającej z wnętrza budynku. Wytwarzana jest podczas codziennych czynności, na przykład gotowania, prania, kąpieli, a w nowo zbudowanych domach z wysychających materiałów budowlanych. Para wodna zbiera się pod pokryciem, powstają pęcherze na papie i pęknięcia - woda swobodnie przenika do wnętrza domu. Kumulacja pary wodnej powoduje zawilgocenie ocieplenia, zimą także jego zamarzanie, a w związku z tym spadek właściwości izolacyjnych. Mogą także pojawić się, typowe w takich warunkach, grzyby pleśniowe. Taki dach przestaje być już ochroną, jest tylko dużym kłopotem. Powinien być wykonywany tylko tam, gdzie jest to konieczne, na przykład, gdy na dachu będzie taras.
Aby zapobiec tym skutkom ubocznym każdy dach niewentylowany musi być odpowietrzany. Rozwiązaniem jest wykonanie szczelin odpowietrzających (zgodnie ze spadkiem dachu) w warstwie spadkowej lub termoizolacji."

Pogrubienia są moim dziełem...

Mi także podoba się idea dachów odwróconych. na szczescie działkę mam zieloną, więc nie potrzebują się jeszcze wdrapywac na dach zeby kosić trawę. Ale na małych działkach miejskich to jest ciekawe rozwiązanie. Widziałem natomiast ostatnio dach płaski odrócony pokryty niewielkim otoczakami, wielkości śliwek. Wyglądało to super, a jest przy tym bardzo praktyczne (ogromna powierzchnia parowania + warstwa chroniąca przed słońcem i szybkiemu nagrzewaniu się dachu).
Generalnie świetny patent i do domów nowoczesnych pasuje. No i nie ma ukrywać - najtańszy... Edytowano przez kafir (zobacz historię edycji)
Napisano
A sprawna wentylacja ( grawitacyjna czy też wymuszona ) czy rekuperatory nie odprowadzają tejże pary wodnej ?

Nikt przecież nie buduje domów bez wentylacji .....

Ale, może faktycznie jak ma aż tak duże wady,to prościej jest go przykryć

np.

DSC01446.jpg



Napisano
No właśnie! Wentylacja! To była moja głowna wątpliwośc...
A robienie szczeliny i na tym więżby... coż koszt dachu rośnie o koszt całej konstrukcji z drewna. Poza tym robi się z tego dach jednospadowy tak naprawdę.
Jedyne co można rozważyć to podwyższenie "szczeliny" wentylacyjnej do 1,70m i zrobienie tam struchu na stare graty...
Podobno nie ma przeciwwskazań, trzeba tylko wylać szlichte na warstwe izolacyjną...

Napisano
  Cytat

......
Generalnie świetny patent i do domów nowoczesnych pasuje. No i nie ma ukrywać - najtańszy...

Rozwiń  

tylko to zrozumiałem z tego wszystkiego
w dodatku mylisz się niestety

o co Ci chodzi w całej tej tyradzie i cytowaniu unsure.gif
Napisano
Czego mianowicie w mojej tyradzie nie rozumiesz?
W każdym artykule podają jako wadę dachu niewentylowanego kumulację pary wodnej wewnątrz dachu. A ja pytam fachowców jak to jest możliwe przy prawidłowej konstrukcji. Gdzie tkwi problem?

W czym się zatem mylę: że pasuje do domów nowoczesnych? Czy, że jest najtańsze? Myślę, że 20 cm styropianu i papa są jednak tańsze od konstrukcji drewnianej, 30 cm wełny i kilkuset metrów kwadratowych dachówki!

Jeżeli nadal uważasz, że się mylę to udowodnij, a jeżeli nie to czemu zabierasz głos? icon_wink.gif
Napisano
Niestety poziom dyskusji na ten temat osiągnął dno. Cytaty z różnych publikacji to albo wyrwane z kontekstu fragmenty lub kompletna idolencja ich autorów.

Uznawanie dachów płaskich wentylowanych za lepsze od wentylowanych nie ma żadnego uzasadnienia, a nawet można przyjąć że jest wręcz odwrotnie. Problem ewentualnej przenikalności pary wodnej przez konstrukcję stropową całkowicie rozwiązuje ułożenie folii paroizolacyjnej, pod warstwą ocieplającą w przypadku klasycznego ocieplenia, a w konstrukcji dachu odróconego taka paroizolacja nie jest konieczna.

Zawilgocenie ocieplenia może występować w przypadku uszkodzenia mechanicznego papy pokryciowej ułożonej na termoizolacji, dlatego lepszym rozwiązaniem będzie wykonanie dachu odwróconego, gdzie izolacja przeciwwodna chroniona jest przez ocieplenie i warstwę dociskową. Oczywiście niezależnie od rodzaju dachu o jakości pokrycia decyduje staranność ułożenia oraz dobór właściwych materiałów.
Napisano
Dziękuję bardzo za odpowiedź. Właśnie o taką merytoryczną wypowiedź mi chodziło.
Forum jest także dla laików, którzy próbują dociec istoty rzeczy.
Właśnie dociekłem...
Napisano
Dokładnie ... to nie jest forum "ludzi z branży" tutaj większość to początkujący inwestorzy - którzy pytają,dociekają,uczą sie ( niekiedy metodą prób i błędów ),niekiedy proszą o przełożenie na "chłopski rozum" jakiegoś specjalistycznego tekstu ....
z zawodu najczęściej nie jesteśmy budowlańcami tylko wykonujemy inną pracę...

A o budowaniu sie tutaj uczymy -międzyinnymi..... icon_smile.gif
Napisano
nie to,że się czepiam ( icon_biggrin.gif ), ale
  Cytat

Niestety poziom dyskusji na ten temat osiągnął dno. Cytaty z różnych publikacji to albo wyrwane z kontekstu fragmenty lub kompletna idolencja ich autorów.

Rozwiń  

"indolencja" i nie ma co tak psów wieszać, że ktoś jest mniej "mądry" od Ciebie, niby weteran, a nie nauczony

  Cytat

Uznawanie dachów płaskich wentylowanych za lepsze od wentylowanych nie ma żadnego uzasadnienia, a nawet można przyjąć że jest wręcz odwrotnie. Problem ewentualnej przenikalności pary wodnej przez konstrukcję stropową całkowicie rozwiązuje ułożenie folii paroizolacyjnej, pod warstwą ocieplającą w przypadku klasycznego ocieplenia, a w konstrukcji dachu odróconego taka paroizolacja nie jest konieczna.

Rozwiń  

czy to quiz wpisz właściwe unsure.gif
co do paroizolacji to można dodać, że wystarczy minimalny błąd w ułożeniu izolacji termo, a pomiędzy paroizolacją i konstrukcją stropu ta para się wykropli i będzie mokro, stąd samo luzackie rozłożenie paru arkusików folii na stropie może nie być wystarczajacym zabezpieczeniem
  Cytat

Zawilgocenie ocieplenia może występować w przypadku uszkodzenia mechanicznego papy pokryciowej ułożonej na termoizolacji, dlatego lepszym rozwiązaniem będzie wykonanie dachu odwróconego, gdzie izolacja przeciwwodna chroniona jest przez ocieplenie i warstwę dociskową. Oczywiście niezależnie od rodzaju dachu o jakości pokrycia decyduje staranność ułożenia oraz dobór właściwych materiałów.

Rozwiń  

nie jest wcale lepszym rozwiązaniem, jest innym, alternatywnym, przede wszystkim w zależności od rodzaju obiektu, nie mówiąc już o upierdliwości i kosztach takiego rozwiązania
Napisano
A mi się wydaje, że beton z którego robisz strop ma znikomą dyfuzje pary wodnej. Prędzej z góry ci naleje niz z dołu przeniknie i zawilgoci termoizolację. Wg mnie.

"Myślę, że 20 cm styropianu i papa są jednak tańsze od konstrukcji drewnianej, 30 cm wełny i kilkuset metrów kwadratowych dachówki"
Styropian też jest mało podatny na kumulacje pary. Ktoś mądry może policzyc ci po ilu latach 20cm styropianu o którym piszesz zostanie nasaczone para przenikająca przez strop tak, że zacznie przemarzać.
http://www.arbet.com.pl/index.php?p=649&pno=2
http://www.arbet.com.pl/index.php?p=661&pno=3

A tu masz chyba najbardziej paraizolacyjną folie jaką kiedyś znalazłem. O ile pamietam ma najwieksze Sd(paroizolacyjność) z foli dostepnych na rynku, ale nie wiem czy jest do dachów płaskich.
http://www.icopal.pl/index.php?page=alumx2
Napisano
Moja teściowa mieszka pod takim dachem już...... bo ja wiem, ze 40 lat.

Przeciekać,to nic nie przecieka,grzyba na suficie też nie ma - jedynie latem jest na pięterku trochę cieplej,a zimą temp. o ok 2 -3 stopnie niższa niż na dole.

Wiem,że wtedy cała ta konstrukcja stropo - dachu opierała sie na mocnym betonie,papie i smole ... raczej nie dawano folii.
Teraz, technologie budowania się pozmieniały,raczej na lepsze - to i materiały na takie dachy powinny być lepsze.
Jak to co było kiedyś stawiane zdaje egzamin,to i dzisiejsze budowanie też powinno icon_smile.gif
Napisano (edytowany)
Z tego się orientowałem architekci stosują tę folię Icopala i zalecają folię z warstwą aluminium, która dodatkowo odbija ciepło z budynku. Dla zaiteresowanych do obejrzenia konstrukcja dachu w projekcie OAZA MTM STYL.
Raz jeszcze dzięki za dyskusję... Edytowano przez kafir (zobacz historię edycji)
Napisano
ładnie wygląda na obrazku, ale ciekawi mnie rozwiązanie tego dachu, jak oni wyobrażają sobie ocieplenie tego stropodachu, jak to sobie konstrukcyjnie rozwiązali
masz już projekt?
Napisano
Zdecydowanie bryła przekombinowana. Izolacja ścian za cienka. Bardziej chodziło mi o ideę dachu. Taki przyklad znalazłem, myślę, że będzie pojawiać się coraz więcej.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
  Cytat

 Dość ciekawy projekt ale tak pocięta bryła budynku z przesunięciem zawsze będą większe straty niż w zwartej zabudowie .

Rozwiń  

Za bardzo pocięta.... nieekologiczny ten dom icon_smile.gif
Ale zaleta pełnego piętra to jest to coś ....

Jakby przeliczać kosz takiego dachu to ile średnio wychodzi za m2 ?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...