Skocz do zawartości

warstwa humusu


Recommended Posts

Napisano
Przystępując do budowy domu zaleca się usunięcie warstwy humusu - najczęściej ok. 30 cm.
Ale czy zawsze jest to te 30 cm?
Czy można samodzielnie nie mając praktycznie doświadczenie ocenić jakiej grubości warstwę należy zdjąć - u mnie ok. 40 cm pod powierzchnią nie widać istotnych różnic.
Czy mam kopać głębiej?
Czy może są jakieś środki chemiczne, którymi można by spryskać glebę pod domem?
Napisano
Humus jest to warstwa "ziemi uprawnej" - najczęściej czarna - pod fundamentami i posadzką trzeba koniecznie usunąć całość - z powodu, że jest on nienośny i ma "duże osiadania"
Jeżeli dokopiesz się do piasku (przeważnie żółty) lub glin - można przyjąć że jesteś na gruntach nośnych, co powinien ci potwierdzić geotechnik, czasem kierownik posiadający odpowiednią wiedzę sam uzna że jest ok i nie wzywa geotechnika.
Przy niskich domkach i drewnianych jest to wystarczające, natomiast w innych przypadkach radzę zrobić badania gruntowe (koszt 500-800 zł). Pozwolą one ograniczyć koszty fundamentów jeżeli grunt jest dobry (w projektach przyjmowany jest grunt b.słaby i przez to wychodzą spore fundamenty), lub ograniczyć koszty napraw budynku, gdy grunt jest bardzo słaby i fundamenty należałoby wzmocnić.
Napisano
Troszeczkę nie rozumiemy się. Nie pisałem nic o fundamentach - o posadowieniu ich decyduje projektant i nie zamierzam tutaj nic kombinować. Chodzi mi o warstwę humusu pod podłogą na gruncie. Większość budowlańców wylewając fundamenty w gruncie pozostawia humus pod budynkiem i problemem nie jest tutaj nośność gruntu, ale rośliny, zarodniki, grzyby, itp. Podobno pozostawienie humusu w obrysie budynku może spowodować rozwój grzybów w domu.
Napisano
Napisałem ci również, że pod posadzką (czyli podłogą na gruncie) również należy usunąć humus.
Oprócz wspomnianych zarodników ważne jest również osiadanie. Pozostawiony humus będzie osiadał co może spowodować spękanie posadzki.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
humus to warstwa ziemi roślinnej o grubości 20-30 cm
usunięcie warstwy 30 cm jest w zupełności wystarczające
Napisano
Nie jes w zupełności wystarczające !!!!! icon_exclaim.gif icon_exclaim.gif - należy usunąć całą warstwę humusu - jak jest 50 cm to należy usunąć 50 cm, jak jest 20 to usunąć 20, a jak jest 1m to usunąć 1m.!! icon_exclaim.gif icon_exclaim.gif
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
30 cm zupełnie wystarczy, na tej głębokości przeważnie nie ma już roślinności (za wyjątkiem korzeni drzew - powinno się je usunąć), a grunt jest dostatecznie twardy i zwarty (chyba, że natrafisz na kurzawkę)
Napisano
  Cytat

30 cm zupełnie wystarczy, na tej głębokości przeważnie nie ma już roślinności

Rozwiń  


no właśnie - "przeważnie"

ale jak nie będzie "przeważnie" to nie wystarczy !!! - i nie ma co kombinować,

Torfy też zawierają elementy roślinne - a zalegają czasem do kilku metrów !!!
Napisano
Zbiera się warstwę ziemi wewnątrz obrysu budynku do górnego poziomu ław fundamentowych
Napisano
  Cytat

Zbiera się warstwę ziemi wewnątrz obrysu budynku do górnego poziomu ław fundamentowych

Rozwiń  



jeżeli masz dobry grunt rodzimy to wcale nie musisz tak głęboko wybierać ziemi - zbierasz humus i kopiesz tylko wąskie rowy pod ławami - pomiędzy ławami grunt może zostać nieodkopany (oczywiście jeśli grunt jest "nośny")
Napisano

Humus to wierzchnia warstwa ziemi, którą trzeba zdjąć w pierwszej kolejności. Jej grubość zwykle wynosi 15-30 cm. Oznacza to, że z każdych 100 m2 powierzchni będzie do zagospodarowania w pryzmach 17-38 m3 gleby (objętość spulchnionej ziemi jest większa o około 15-25%). Pryzmy nie powinny być wyższe niż 150 cm, ani usytuowane zbyt blisko wykopu, lecz w odległości równej co najmniej podwójnej jego głębokości.
 

 

Napisano
ROZUMIĘ, ŻE MUSI BYĆ ZACHOWANA PEWNA ODLEGŁOŚĆ OD WYKOPU, ALE DLACZEGO PRYZMA NIE MOŻE MIEĆ WIĘCEJ NIŻ 150 CM? NA WSZYSTKICH BUDOWACH W MOJEJ OKOLICY PRYZMY MAJĄ POWYŻEJ 2 METRÓW
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Ograniczenie składowania ziemi urodzajnej do wysokości ok. 1,5 m wynika z teoretycznej możliwości niszczenia struktury gleby pod naciskiem grubej warstwy gruntu. W praktyce nie ma to większego znaczenia, gdyż pryzmy tworzone są na krótki czas a jakość gleby na większości działek budowlanych jest niskiej klasy.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...