Skocz do zawartości

warstwa humusu


Recommended Posts

Napisano
Przystępując do budowy domu zaleca się usunięcie warstwy humusu - najczęściej ok. 30 cm.
Ale czy zawsze jest to te 30 cm?
Czy można samodzielnie nie mając praktycznie doświadczenie ocenić jakiej grubości warstwę należy zdjąć - u mnie ok. 40 cm pod powierzchnią nie widać istotnych różnic.
Czy mam kopać głębiej?
Czy może są jakieś środki chemiczne, którymi można by spryskać glebę pod domem?
Napisano
Humus jest to warstwa "ziemi uprawnej" - najczęściej czarna - pod fundamentami i posadzką trzeba koniecznie usunąć całość - z powodu, że jest on nienośny i ma "duże osiadania"
Jeżeli dokopiesz się do piasku (przeważnie żółty) lub glin - można przyjąć że jesteś na gruntach nośnych, co powinien ci potwierdzić geotechnik, czasem kierownik posiadający odpowiednią wiedzę sam uzna że jest ok i nie wzywa geotechnika.
Przy niskich domkach i drewnianych jest to wystarczające, natomiast w innych przypadkach radzę zrobić badania gruntowe (koszt 500-800 zł). Pozwolą one ograniczyć koszty fundamentów jeżeli grunt jest dobry (w projektach przyjmowany jest grunt b.słaby i przez to wychodzą spore fundamenty), lub ograniczyć koszty napraw budynku, gdy grunt jest bardzo słaby i fundamenty należałoby wzmocnić.
Napisano
Troszeczkę nie rozumiemy się. Nie pisałem nic o fundamentach - o posadowieniu ich decyduje projektant i nie zamierzam tutaj nic kombinować. Chodzi mi o warstwę humusu pod podłogą na gruncie. Większość budowlańców wylewając fundamenty w gruncie pozostawia humus pod budynkiem i problemem nie jest tutaj nośność gruntu, ale rośliny, zarodniki, grzyby, itp. Podobno pozostawienie humusu w obrysie budynku może spowodować rozwój grzybów w domu.
Napisano
Napisałem ci również, że pod posadzką (czyli podłogą na gruncie) również należy usunąć humus.
Oprócz wspomnianych zarodników ważne jest również osiadanie. Pozostawiony humus będzie osiadał co może spowodować spękanie posadzki.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
humus to warstwa ziemi roślinnej o grubości 20-30 cm
usunięcie warstwy 30 cm jest w zupełności wystarczające
Napisano
Nie jes w zupełności wystarczające !!!!! icon_exclaim.gif icon_exclaim.gif - należy usunąć całą warstwę humusu - jak jest 50 cm to należy usunąć 50 cm, jak jest 20 to usunąć 20, a jak jest 1m to usunąć 1m.!! icon_exclaim.gif icon_exclaim.gif
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
30 cm zupełnie wystarczy, na tej głębokości przeważnie nie ma już roślinności (za wyjątkiem korzeni drzew - powinno się je usunąć), a grunt jest dostatecznie twardy i zwarty (chyba, że natrafisz na kurzawkę)
Napisano
  Cytat

30 cm zupełnie wystarczy, na tej głębokości przeważnie nie ma już roślinności

Rozwiń  


no właśnie - "przeważnie"

ale jak nie będzie "przeważnie" to nie wystarczy !!! - i nie ma co kombinować,

Torfy też zawierają elementy roślinne - a zalegają czasem do kilku metrów !!!
Napisano
Zbiera się warstwę ziemi wewnątrz obrysu budynku do górnego poziomu ław fundamentowych
Napisano
  Cytat

Zbiera się warstwę ziemi wewnątrz obrysu budynku do górnego poziomu ław fundamentowych

Rozwiń  



jeżeli masz dobry grunt rodzimy to wcale nie musisz tak głęboko wybierać ziemi - zbierasz humus i kopiesz tylko wąskie rowy pod ławami - pomiędzy ławami grunt może zostać nieodkopany (oczywiście jeśli grunt jest "nośny")
Napisano

Humus to wierzchnia warstwa ziemi, którą trzeba zdjąć w pierwszej kolejności. Jej grubość zwykle wynosi 15-30 cm. Oznacza to, że z każdych 100 m2 powierzchni będzie do zagospodarowania w pryzmach 17-38 m3 gleby (objętość spulchnionej ziemi jest większa o około 15-25%). Pryzmy nie powinny być wyższe niż 150 cm, ani usytuowane zbyt blisko wykopu, lecz w odległości równej co najmniej podwójnej jego głębokości.
 

 

Napisano
ROZUMIĘ, ŻE MUSI BYĆ ZACHOWANA PEWNA ODLEGŁOŚĆ OD WYKOPU, ALE DLACZEGO PRYZMA NIE MOŻE MIEĆ WIĘCEJ NIŻ 150 CM? NA WSZYSTKICH BUDOWACH W MOJEJ OKOLICY PRYZMY MAJĄ POWYŻEJ 2 METRÓW
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Ograniczenie składowania ziemi urodzajnej do wysokości ok. 1,5 m wynika z teoretycznej możliwości niszczenia struktury gleby pod naciskiem grubej warstwy gruntu. W praktyce nie ma to większego znaczenia, gdyż pryzmy tworzone są na krótki czas a jakość gleby na większości działek budowlanych jest niskiej klasy.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Podobno nawet faza księżyca miała znaczenie, ale jakie, to sam z ciekawości chciałbym się dowiedzieć. Nasze krokwie są z poszczególnych klocków, czyli nie tak jak teraz, że tnie się z jednego grubego na kilka krokwi, tylko nasze są po prostu cienkie z oflisem, są takie co mają niewięcej niż 10cm średnicy, a mimo to dachówkę betonową przez jakieś 60 lat utrzymały. Po zamontowaniu okna dachowego musiałem podciąć dosłownie 1-2cm na długość pół metra, bo płyta GK by nie weszła. I tak sobie myślę, 5 minut roboty. Cieliśmy te 3 krokwie chyba z 3 godziny i jeden łańcuch musieliśmy wymienić na świeżo zaostrzony, bo nie brał już w ogóle. Te krokwie dokończyły mi tą piłę, która za swojego żywota ścięła chyba z 50 kubików. Sprzęgło się rozleciało. Poskładałem, ale na następny raz przy gałęziach już był amen. Jak teraz wkręcałem haki pod płyty, to wkrętarkę trzeba było mocno trzymać. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Na marginesie wspomnę, że kiedyś drzewo na budowę było ścinane wyłącznie w zimie, inaczej mówiąc w okresie kiedy ustawało krążenie soków wewnątrz drzewa. I tylko takie drewno było używane. Oczywiście, dzisiaj tej zasady nikt nie przestrzega, ale jeśli ktoś będzie to czytał i przygotowywał się do budowy, to polecam o tym pamiętać. Stolarze i cieśle mówili, ze drewno zimowe ma lepszą jakość niż to z okresu wegetacji. 
    • Ścięte drzewa z lasu doczekały się swojej kolejki w tartaku. Przyszła pora na ich obróbkę i transport na budowę. Drzewo jest dość świeże, mokre i ciężkie więc trzeba je przygotować i równo ułożyć na działce. Poświęciliśmy temu prawie tydzień czasu. Korowania było co nie miara - zobaczcie sami!  
    • Daj więcej izolacji pod rurkami podłogówki, a jeśli nie ma możliwości - zaizoluj strop od dołu... przynajmniej pod samą łazienką... Są takie możliwości...   Dołóż na zewnątrz z 15 cm styropianu - przynajmniej w okolicach łazienki, jak nie masz funduszy na całą ścianę...   Jak zrobisz rurki co 10 cm - będzie      Pomyśl, dlaczego tak wychodzi...   Tam jest chyba jednym z parametrów moc grzewcza podłogówki - BARDZO istotny parametr...      
    • Zeby dobrze grzalo . Lazienka jest nad nie ogrzewana piwnica, jedna ze scian od strony zachodniej z ktorej zawsze wieje. Te kalkulatory obliczaja ile rurek jest potrzebne na wskazana powierzchnie czy ile wejdzie przy okreslonym rozstawie ??? Pytam bo kiedy wybiore rozstaw 10 cm to mam wynik 18 m rurek natomiat przy rozstawie 15 cm mam wynik 13 m rurek.   Bede mial 1 petle zasilana z ogrzewania miejskiego na zaworze RLT. Zamiast kaloryfera Co mam wpisac w polu ??    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...