Skocz do zawartości

Czy instalacja elektryczna wymaga zamontowania oddzielnego uziemia?


Recommended Posts

Napisano

Odpowiedź eksperta: Wymóg wykonania uziemienia instalacji domowej określają warunki przyłączenia budynku do sieci elektroenergetycznej wydane przez zakład energetyczny. To, czy ze względu na ochronę przeciwporażeniową uziemienie jest konieczne, czy też nie, zależy między innymi od miejsca rozdzielenia przewodu PEN na oddzielne przewody PE (ochronny) i N (neutralny).


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/dom-bezpieczny-i-inteligentny/porady/11429-czy-instalacja-elektryczna-wymaga-zamontowania-oddzielnego-uziemia

Gość Sebastian
Napisano
Czy chodzi tu o uziemienie przewodu w gniazdku PE czy piorunochronu? Bo na zdjęciu pierwszy widzimy bednarkę wprowadzoną do środka do domu - więc myślę, że do uziemienia gniazd a na dole mamy zdjęcie z uziomem otokowym ale do piorunochronu. Więc co autor miał na myśli?.
Napisano
Nie mnóżmy bytów ponad potrzebę. Myślę, że przede wszystkim chodzi o uziemienie instalacji domowej (tak jak w tytule). To czy trzeba/warto wykonywać instalację odgromowąto odzielna sprawa, o której tu nikt nie mówił. Myślę, że na rysunkach chodziło o pokazanie różnicy pomiędzy samym uziomem otokowym i fundamentowym. Zresztą z tego co widzę w różnych domach, to o ile uziom w ogóle jest, to wykorzystuje się go i na potrzeby instalacji wewnętrzej jak i odgromowej (i słusznie).
  • 1 rok temu...
Napisano

A jak w takim razie połączyć odgromową instalację z bednarką puszczoną po wewnętrznej stronie ściany domu tak jak na 1 zdjęciu ?
schemat_uziom_funda_600.jpg

Bednarkę mam połączoną ze zbrojeniem ławy fundamentowej

Napisano
Ja mam podobnie zrobione tyle ,że bednarka położona jest na zewnątrz budynku i przewierciłem się przez mur ( bajka w bk) a na zewnątrz w bloczkach betonowych naciąłem gumówką bruzdę tak aby się bednarka schowała.
Napisano
Cytat

To, czy ze względu na ochronę przeciwporażeniową uziemienie jest konieczne, czy też nie, zależy między innymi od miejsca rozdzielenia przewodu PEN na oddzielne przewody PE (ochronny) i N (neutralny).



Artykuł niczego nie wyjaśnia i w dodatku mnoży tylko pytania. A autorowi niniejszego fragmentu uprzejmie zarzucam, że chyba był wtedy na wagarach, gdy w szkole tłumaczyli, że takie stwierdzenie jest delikatnie mówiąc głęboko nieprawdziwe. I proponuję, żeby zapoznał się ze znaczeniem słowa ekwipotencjalizacja, wtedy może zrozumie po co i dlaczego oraz jak robi się m.in. uziemienia.



Cytat

Ja mam podobnie zrobione tyle ,że bednarka położona jest na zewnątrz budynku i przewierciłem się przez mur ( bajka w bk) a na zewnątrz w bloczkach betonowych naciąłem gumówką bruzdę tak aby się bednarka schowała.



To nie zawsze jest dobre, bo:

1. cynk w betonie się rozpuszcza i po jakimś czasie zostaje gołe żelazo, które:
2. koroduje, gdy jest otulone zbyt cienką warstwą betonu, mniejszą niż ok. 5 cm.
  • 2 lata temu...
Napisano
Korozja to utlenianie -jest wtedy gdy jest tlen - w betonie jest go mało.
Wniosek korozja jest niewielka jeśli coś jest w całości w betonie

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam Mam problem spowodowany brakiem uzyskania pozwolenia na budowę przez to że droga prowadząca do działki (wewnętrzna , prywatna ) ma 3.5 metra szerokości a nie 5 m , dodam że moja działka i dwie przed moja są jedyne nie zabudowane licząc od wjazdu z drogi publicznej na drogę wewnętrzną a dalej za moją działka jest około 6-7 domów.  I jak to działa że tamte domy dostały pozwolenie a ja nie dostałem i działka przed moją również nie dostała pozwolenia  bo rozmawiałem z sąsiadem.   Czy oprócz służebności jest jakaś inna szansa odwołania się i sensowna argumentacja tego przypadku ? Ktoś może miał podobną sytuację w ostatnim czasie ?    
    • No i tym samym zwiększyć śliskość nawierzchni    
    • Jak fugę wykorzystałbym rzadki beton. Jak trochę przyschnie, zamieść całość a po całkowity wyschnięciu fug, przeczyścić kamienie wodą, można czymś zaimpregnować (pod warunkiem, że kamienie się ładnie doczyszczą)
    • Instrukcja olejowania nowego tarasu drewnianego z zastosowaniem produktów Osmo   Aby zapewnić trwałość, odporność na warunki atmosferyczne oraz estetyczny wygląd tarasu, niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie drewna jeszcze przed montażem. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób pracy z wykorzystaniem renomowanych produktów marki Osmo. 1. Gruntowanie – Osmo WR Aqua 4001 Wszystkie elementy drewniane – deski tarasowe i legary – gruntujemy preparatem WR Aqua 4001. Grunt aplikujemy z każdej strony, zwracając szczególną uwagę na krawędzie oraz spód desek. Po nałożeniu preparatu drewno musi schnąć przez minimum 24 godziny w suchym, przewiewnym miejscu. 2. Pierwsza warstwa Oleju Tarasowego Osmo – przed montażem Po wyschnięciu gruntu nakładamy pierwszą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Olej nanosimy: Z obu stron desek tarasowych (góra i dół), Na wszystkie powierzchnie legarów. Dzięki temu drewno jest zabezpieczone zarówno od strony ekspozycji, jak i od strony gruntu/wilgoci. 3. Montaż tarasu Po całkowitym wyschnięciu oleju deski i legary montujemy zgodnie z zasadami sztuki budowlanej. Prace należy prowadzić w suchych warunkach pogodowych. 4. Druga warstwa Oleju Tarasowego Osmo – po montażu Po zamontowaniu desek, na ich widoczną (górną) stronę nakładamy drugą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Zapewnia to pełną ochronę przed działaniem promieni UV, deszczem i śniegiem oraz nadaje drewnu piękne, naturalne wykończenie. 5. Zabezpieczenie końcówek desek – Osmo 5735 Impregnat do czoła deski Na zakończenie każdą czołówkę (końcówkę) deski zabezpieczamy specjalnym impregnatem Osmo 5735. Zapobiega to nadmiernemu wnikaniu wilgoci przez czoła, co jest szczególnie ważne, ponieważ właśnie tam drewno najbardziej chłonie wodę i jest narażone na pękanie.   Dodatkowe wskazówki: Drewno przed impregnacją i olejowaniem powinno mieć wilgotność poniżej 20%. Idealne warunki pracy: temperatura od +10°C do +30°C, brak opadów i wysoka wilgotność względna powietrza. Do aplikacji zaleca się używać pędzla do drewna, wałka lub specjalnych akcesoriów Osmo.  
    • Dzięki za podpowiedź. Osobiście, skupiam się na lepszych parametrach (choć tu różnica w nich jest niewielka) bo będę potrzebował ich później do świadectwa energetycznego przy wniosku o dofinansowanie pompy ciepła. Z trudnościami w układaniu jakoś sobie spróbuję poradzić.   Szukając jakiegoś "haczyka", myślałem właśnie o parametrach nie podanych w opisie ale skoro ich nie podali, to raczej są mniej istotne i do pełnej oceny tych produktów pozostaje tu pewnie to, co opisałeś, czyli wygoda w układaniu, rozwarstwianie, pylenie, itp. W międzyczasie spróbowałem porównać wełnę szklaną "piano", czyli tą którą używałem dotychczas, z "KT37", czyli jedną z tych, które chcę dokupić i wydają się jednakowe. Jedyna różnica poza długością w rolce i ceną to ta, że sprzedawane są w dwóch innych marketach budowlanych pod różną nazwą.   Podsumowując, jeśli nie ma zbyt dużych różnic między "Uni-matą 38" a "KT 37", to zamówię tą "KT 37". Jest tańsza za metr kw., delikatnie cieplejsza i ma takie same właściwości, jak "Isover Piano", którego używałem dotychczas.      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...