Skocz do zawartości

Dobór mocy grzejników


Recommended Posts

Napisano
Witam Państwa,

Wdałem się wczoraj w dyskusje z moim instalatorem odnośnie mocy i wymiarów grzejników do mojego domku.
W projekcie Archonu mam wyliczone straty i dobrane grzejniki Purmo dla parametrów 75/55 st.C kotła kondensacyjnego. W praktyce straty będą mniejsze, gdyż dom będzie lepiej ocieplony (15cm styro zamiast 12cm i reku zamiast wentylacji grawitacyjnej). I tak przykładowo dla pomieszczenia sypialni o powierzchni 12m2 i wys. 2,5m mam dobrany grzejnik CV22 450x800 co daje moc cieplną 861[W]. Grzejniki będą tylko na piętrze, na dole podłogówka, w sumie ok. 130m2 do ogrzania.
Wychodzi na to, że projektant założył 70W/1m2. Instalator twierdzi, że to jest za mało i trzeba przewymiarować. Pytanie czy faktycznie trzeba przewymiarować ??? Czy przy tym piecu lepiej założyć niższe parametry np. 55/35 st.C i przewymiarować grzejniki ? Czy zakładając że duże mrozy są tylko przez parę dni w roku można zostać przy parametrach 75/55 st.C a przez większą cześć zimy piecyk i tak będzie pracował na niższych parametrach i przewymiarowanie grzejników jest zbędne ? Można zaufać temu co jest w projekcie ?

pozdrawiam
newpeter
Napisano
mając przewymiarowany grzejnik możesz go przykręcić w cieplejsze dni i jest OK. Natomiast jak masz dobrany na styk i przyjdą mrozy to kotła już nie podkręcisz na 130%. IMO zapas mocy jest potrzebny.
Napisano
W Temacie: Dobór kotła do domu jednorodzinnego
Zapotrzebowanie na ciepło powinno być policzone przez uprawnionego projektanta w odniesieniu do rzeczywistych warunków – strat ciepła wynikających z konstrukcji budynku.

Jeżeli planujemy wykorzystać w budynku jako źródło ciepła kocioł kondensacyjny, trzeba mieć świadomość, ze parametry pracy to zwykle 55/45 (w zależności od producenta kotła). Wówczas kocioł działa z najwyższą sprawnością. Oczywiście regulacja kotła pozwala na podniesienie tych parametrów, ale wówczas nie wykorzystujemy w pełni zjawiska kondensacji.

Gdyby dobierać grzejniki na parametry 55/45 należałoby je dwukrotnie zwiększyć (współczynnik korekcyjny wynosi 1,96) w stosunku do sytuacji gdybyśmy dobierali grzejniki dla 75/65. Aby uniknąć tak dużych rozmiarów grzejników można przy doborze parametry instalacji nieznacznie zwiększyć przyjmując np. 65/55 – wówczas współczynnik korekcyjny wynosi 1,36. Przy takim doborze uzyskamy jedynie o 36% większe grzejniki. Zapotrzebowanie liczone jest w odniesieniu do temp. zewnętrznej np. –20 stopni C (w zależności od strefy klimatycznej).

Oznacza to, że w dniach kiedy temperatura będzie b. niska i grzejniki nie będą zapewniały odpowiedniej temperatury w pomieszczeniu, kocioł będzie trzeba nieznacznie podkręcić, ale dzięki temu nie będziemy musieli oglądać ogromnych grzejników.
Napisano
Bardzo mądra i przydatna odpowiedź....., tylko, że pierwsze zdanie czyni całkowicie bezpodstawnym.
Pozostałe informacje w zupełności wystarczają do dobrania właściwych grzejników, nawet przez zupełnego laika.
Jeszcze tylko info, że na m3 kubatury pomieszczenia potrzeba (w zależności od okien, ocieplenia, itp.) od 80 do 130W i wszystko wiadomo.
Uprawniony projektant kierując się zupełnie zbędnymi działaniami dojdzie do bardzo podobnych wyników.
Ten zawód, jeśli chodzi o dobór grzejników, uznaję za całkowicie zbędny. To zwyczajne wyciąganie kasy od klientów.
Napisano
W stosunku do projektu wyjściowego nastąpiły istotne zmiany, w szczególności zaistalowanie rekuperatora.
Pozwalają one, moim zdaniem, na utrzymanie gabarytów grzejników zawartych w projekcie.

Dla kondensacji ważna jest temperatura powrotu czynnika grzejnego do kotła.

Pytanie: Jak wygląda sterowanie pracą Twojej instalacji? Podłogówki, grzejników? Termostat pokojowy? Jeden, więcej?
Czy grzejniki zaopatrzone będą w zawory termostatyczne i w głowice termostatyczne?
Z jakiego materiału zbudowane są ściany?
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Te wynikające z projektu powinne być wystarczajace. Jak bedzie bardzo bardzo zimno to piec dasz na maxa i będzie OK.
Trochę mi się kłóci stosowanie podłogówki i grzejników w jednym obiekcie - podraża inwestycję ... a co daje ?
  • 4 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, chcę ocieplić drewniany strop starego domu z lat 60. Dom jednokondygnacyjny, strych nieużytkowy, ściany z balii sosnowych ocieplone od zewnątrz styropianem, strop drewniany o konstrukcji od strony pomieszczenia ogrzewanego: karton gips -  deski - plewy ok 3-4 cm - 20 cm pustej przestrzeni - deski, po których można chodzić. Dach dwuspadowy, blachodachówka + membrana dachowa. Nie zależy mi na użytkowaniu powierzchni strychu, chcę położyć wełnę na wierzch stropu. Czy powinienem kłaść na deski folię paroizolacyjną (aktywną?) i na nią wełnę mineralną? Czy wełnę mineralną bezpośrednio na deskach? Nie chcę popełnić błędu i doprowadzić do gnicia/degradacji desek. Jak powinienem to wykonać?
    • Witam.  Proszę o pomoc w sprawie mojego dachu. Stary dom kupiony 7 lat temu. Około 2005 roku poprzednik zamontował blachodachówkę. Pod blachę niestety, zamiast membrany dachowej, została założona folia dachowa (FWK). Dach dwu spadowy. W chwili obecnej poddasze jest ocieplone 25cm wełny. Między folią dachową a wełną jest gęste sznurowanie i szczelina 5cm. W kalenicy jest nacięta folia dachowa. Latem planuje zdjęcie starej kalenicy, założenie taśmy kalenicowej z dziurkami i przykręcenie szerszej kalenicy w celu zwiększenia wentylacji. Od strony okapu będą szczeliny nawiewne. W jednej ze ścian szczytowych jest otwór 160mm i kratka wentylacyjna. W drugiej ścianie szczytowej nie mogłem wywiercić otworu bo jest tam przyłącze linią napowietrzną. Wełna jest położona od okapu między krokwiami  do 2/3 wysokości dachu i później przechodzi nad jętki. Czy tak ocieplony dach ma szansę na prawidłowe funkcjonowanie? W normalnym świecie byłaby membrana dachowa wypuszczona do rynny, wełna by dolegała do membrany, ewentualne skropliny wpływałyby do rynny. Czy w moim przypadku sprawna wentylacja uchroni wełnę przed wilgocią? Żona uparła się na wełnę i niestety same z tego problemy... Wszystkie prace przeprowadzam sam. Żałuję że nie zrobiliśmy piany. Konstrukcja dachu sucha, szczelna, byłoby bez roboty i pewnie że nic by się nie zadziało. Proszę o cenę sytuacji.  
    • Czemu się wcześniej nie ogłaszałeś, musiałem sam malować. 
    • Dzień dobry, maluje mieszkania, domy, bura, lokale handlowe na terenie Warszawy i okolic. Działam sprawnie, fachowo i dokładnie. Termin u mnie to rzecz święta, zatem o punktualność martwić się nie trzeba, Zapraszam do zapoznania się z oferowanymi przeze mnie usługami na mojej stronie malowanie24.com   Zapraszam do kontaktu tel. 666-045-433 email: biuro@malowanie24.com
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...