Skocz do zawartości

Ciemne smugi w miejscu przykrecenia płyty gipsowej do metalowego stelaza


Recommended Posts

Na suficie w salonie pojawiają sie ciemne smugi w miejscu przykrecenia płyty gipsowej do metalowego stelaza. Czy to sie dzieje z powodu rożnicy temperatur. W pokoju jest cieplo a nad sufitem znajduje sie nieuzytkowe poddasze, ktore z boku w scianach nosnych ma otwory wentylacyjne. Sufit mam ocieplony 2 x welna mineralna 10 cm (20 cm).

Podejrzewam, ze albo warstwa welny jest za mala albo jest niedokladnie porozkladana. Czy planujac ocieplenie od srodka styropianem XPS 4 mm lub 7 mm , ktory przykleje bezposrednio do plyty gipsowej i potem pomaluje zlikwiduje ten problem.

Czy tez zamontowac podwieszany sufit obnizony o 30 cm ale jak wentylowac i czy trzeba wentylowac ta przestrzen pomiedzy starym sufitem i nowym? Czy tez nalezy zamontowac folie paraizolacyjna.?

Czytalem art. dr inz. A. Węglarza, który twierdzi, że wszelkie ocieplenia od srodka nalezy przeprowadzac z uzyciem folii paraizolacyjnej.

W roku 2009 docieplilem sciany zewnetrzne styropianem Platinum plus 8 cm a przy badaniu kamera termowizyjna na styku sciany nosnej z dachem pojawial sie kolor zolty z czego wywnioskowalem, ze ocieplenie sufity od gory tj. od strony poddasza jest za slabe lub niedokladne. Prosze o poradę.
Link do komentarza
1. Smugi na profilach mogą powstawać w wyniku nadmiernej wilgotności powietrza w pomieszczeniach, gdyż płyta g-k nie jest wentylowana w tych miejscach od strony sufitu.
2. Ocieplenie grubości 4 czy 7 mm nie daje żadnych efektów.
3. Paroizolacje stosuje się w przypadku ocieplenia wełna mineralną, i układa pd nią bezpośrednio na stropie, a przy styropianie nie jest to konieczne.
5. Gorsza ciepłochronność na szczycie ściany jest efektem ucieczki ciepła przez powierzchnię poziomą zakończenia ściany, gdzie nie ma ocieplenia.
Link do komentarza
Cytat

Na suficie w salonie pojawiają sie ciemne smugi w miejscu przykrecenia płyty gipsowej do metalowego stelaza. Czy to sie dzieje z powodu rożnicy temperatur. W pokoju jest cieplo a nad sufitem znajduje sie nieuzytkowe poddasze, ktore z boku w scianach nosnych ma otwory wentylacyjne. Sufit mam ocieplony 2 x welna mineralna 10 cm (20 cm).

Podejrzewam, ze albo warstwa welny jest za mala albo jest niedokladnie porozkladana. Czy planujac ocieplenie od srodka styropianem XPS 4 mm lub 7 mm , ktory przykleje bezposrednio do plyty gipsowej i potem pomaluje zlikwiduje ten problem.

Czy tez zamontowac podwieszany sufit obnizony o 30 cm ale jak wentylowac i czy trzeba wentylowac ta przestrzen pomiedzy starym sufitem i nowym? Czy tez nalezy zamontowac folie paraizolacyjna.?

Czytalem art. dr inz. A. Węglarza, który twierdzi, że wszelkie ocieplenia od srodka nalezy przeprowadzac z uzyciem folii paraizolacyjnej.

W roku 2009 docieplilem sciany zewnetrzne styropianem Platinum plus 8 cm a przy badaniu kamera termowizyjna na styku sciany nosnej z dachem pojawial sie kolor zolty z czego wywnioskowalem, ze ocieplenie sufity od gory tj. od strony poddasza jest za slabe lub niedokladne. Prosze o poradę.




Ciepła płyta g/kartonowa styka się z zimnym stelażem i występuje " punkt rosy "

Powodów może być jeden lub kila naraz
-źle rozłożona wełna mineralna
-profile przyścienne przewodzą zimno ze ścian na profile główne
-nadmierna wilgotności powietrza w pomieszczeniach
-nadmierna wentylacja nieużytkowego poddasza
Link do komentarza
Szanowny Panie!

Występowanie opisanych ciemnych smug może być spowodowane brakiem foli paraizolacyjnej pomiędzy płytami gipsowo-kartonowymi, a stalowymi profilami. W tym przypadku na profilach stalowych występowałoby nadmierne zawilgocenie, co w dalszej kolejności skutkowałoby zbieraniem się np. kurzu w miejscach zawilgocenia płyt. Dla dokładnego określenia przyczyny powstałych wad należałoby przeprowadzić dodatkowe badania, np. wilgotności płyt w miejscach występowania smug. Ewentualnym sposobem naprawy mogłoby być wysuszenie zawilgoconych płyt oraz zastosowanie bariery przeciwwilgociowej od strony pomieszczenia.

W przypadku dalszych pytań proszę o kontakt.

Z poważaniem

Wojciech Stasiak
Doradca ds. Systemów Budowlanych Knauf Sp. z o.o.
Link do komentarza
Cytat

Szanowny Panie!

Występowanie opisanych ciemnych smug może być spowodowane brakiem foli paraizolacyjnej pomiędzy płytami gipsowo-kartonowymi, a stalowymi profilami. W tym przypadku na profilach stalowych występowałoby nadmierne zawilgocenie, co w dalszej kolejności skutkowałoby zbieraniem się np. kurzu w miejscach zawilgocenia płyt. Dla dokładnego określenia przyczyny powstałych wad należałoby przeprowadzić dodatkowe badania, np. wilgotności płyt w miejscach występowania smug. Ewentualnym sposobem naprawy mogłoby być wysuszenie zawilgoconych płyt oraz zastosowanie bariery przeciwwilgociowej od strony pomieszczenia.

W przypadku dalszych pytań proszę o kontakt.


Słowem szykuje się sporawy remoncik icon_sad.gif
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Mamy prysznic typu walk-in tuż obok drzwi i po 1.5 roku od strony prysznica spuchła ościeżnica i podcięcie na drzwiach (jak na zdjęciach). Będę robić remont i zastanawiam się, jak tego uniknąć w przyszłości? Z czego wynika ten problem? Pod ościeżnicą jest silikon, a od podłogi do podcięcia jest na tyle daleko, że z podłogi nie złapie wilgoci. Nigdy nie zalaliśmy podłogi, podczas kąpieli zawsze kładziemy dywanik kąpielowy, żeby zebrał całą wodę, nie myjemy mopem na mokro. Deszczownica i słuchawka są w odległości 1.5 m od ściany i choćbym się starał to zawsze parę kropel pryśnie w tamte okolice, ale nie sądziłem, że od tego może tak spuchnąć. Włączamy wentylację mechaniczną i drzwi przez prawie cały czas są otwarte, więc nie powinno być zbyt wilgotno od pary.
    • Jeśli rurka jest zamurowana, otulina jest zbędna... Ta otulina zabezpiecza przed kondensacją pary wodnej na tej rurce, jeśli biegnie gdzieś tuż pod powierzchnią ściany lub na zewnątrz,,. można zamurować i w otulinie... Na ciepłej wodzie otulina pozwala na mniejsze straty ciepła i wydaje się potrzebniejsza...
    • dzięki za opinie @podczytywacz, dawka wiedzy tym bardziej kogoś z doświadczeniem, zawsze mile widziana. Nie mniej jednak jak coś wydaje mi się zdecydowanie lepszym rozwiązaniem to idę w to, koszt w tym wypadku jest drugorzędny. Takie moje działania(z zewnątrz może wydawać się na wyrost) ma też drugie dno, chcę to z robić w ten sposób żeby nauczyć się tego na przyszłość, ponieważ liczę na to, że ta wiedza przyda mi się w przyszłości...jeżeli wszystko pójdzie pomyślnie.  Okej dalsza część w 1/2", natomiast w większości materiałach spotkałem się, że dają otuline również dla zimnej wody hmmm.     @podczytywacz więc liczę na podzielenie się wiedzy z rozdzielaczy
    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...