Skocz do zawartości

plyta fundamentowa a piwnica


Recommended Posts

Napisano
czy budujac dom na plycie fundamentowej mozna wykonac podpiwniczenie? z tego co czytalem to plyta fundamentowa nie jest polozona gleboko, zdejmuje sie tylko humus, czy jesli chce w swoim projekcie miec mala piwnice musze budowac na lawach czy jest mozliwosc zrobienia tego z plyta fundamentowa? i jeszcze jedno pytanie czy plyta fundamentowa grzewcza to to samo co takie zwykle ogrzewanie podlogowe?
Napisano
Cytat

czy budujac dom na plycie fundamentowej mozna wykonac podpiwniczenie? z tego co czytalem to plyta fundamentowa nie jest polozona gleboko, zdejmuje sie tylko humus, czy jesli chce w swoim projekcie miec mala piwnice musze budowac na lawach czy jest mozliwosc zrobienia tego z plyta fundamentowa? i jeszcze jedno pytanie czy plyta fundamentowa grzewcza to to samo co takie zwykle ogrzewanie podlogowe?




Można i z piwnicą ale zwiekszy to koszty .Trzeba najpierw zrobić odpowiednio głębszy wykop na tej części , wylać tam taka samą płytę na tej części gdzie będzie piwnica ,wymurować ściany do wysokości płyty pod resztą budynku ,zaizolować ściany ,Płyta oprze się w części piwnicznej na ścianach -będzie też stropem.Pozostanie nie zabetonowany tylko prostokątny otwór na klatkę schodową.Oczywiście zbrojenie oraz grubość płyty w miejscu piwnicy będzie inne i inaczej przebiegać .Nie polecam pod częścią piwnic wylanie ław -może to zaburzyć równomierne osiadanie budynku.
Napisano
Słyszałem (ale niech to potwierdzi ktoś kompetentny), że budowa nawet małej piwnicy strasznie powiększa koszty. Podobno tak mocno, że lepiej już zbudować dużą piwnicę icon_confused.gif
Napisano
Cytat

to w sumie chyba lepiej mala zmiana projektu i podarowac sobie piwnice nie "dziurawiac" plyty



Lub zrobić piwniczkę pod garażem a garaż postawić na fundamentach icon_smile.gif
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
A ja mam w związku z płytą fundamentową w odniesieniu do piwnicy inne pytanie. Z tego, co się zorientowałem, to lawy fundamentowe powinny być umieszczone poniżej poziomu zamarzania gruntu. Z tego, co wiem, na moich terenach jest to głębokość ok 12-130 cm. Mieszkam również na terenach objętych ryzykiem wystąpienia ruchów tektonicznych związanych z eksploatacją wyrobisk podziemnych. W związku z powyższym doradzano mi wykonanie płyty fundamentowej wzmocnionej.
Czy - biorąc pod uwagę powyższe, mój tok myślenia jest zasadny?:
1. Jeśli dom ma być wzniesiony na płycie fundamentowej położonej na ławach fundamentowych położonych na głębokości poniżej poziomu zamarzania gruntu, a więc poniżej 140 cm, a zgodnie z projektem podłoga parteru ma być umieszczona 40 cm ponad gruntem, to może warto dołożyć dwie warstwy bloczków betonowych i pozyskać dzięki temu sporą powierzchnię gospodarczą?
2. Mógłbym przenieść do piwnicy kotłownię i zrobić tam pralnię, a może i garaż podziemny?
Wydaje mi się, że w takim układzie koszt nie byłby aż tak wysoki?
Tylko nasuwa mi się pytanie w tym wszystkim, czy naprawdę muszę tak głęboko umieszczać płytę fundamentową?
Czy mój tok myślenia jest dobry?
Proszę o poradę
Napisano
Cytat

A ja mam w związku z płytą fundamentową w odniesieniu do piwnicy inne pytanie. Z tego, co się zorientowałem, to lawy fundamentowe powinny być umieszczone poniżej poziomu zamarzania gruntu. Z tego, co wiem, na moich terenach jest to głębokość ok 12-130 cm. Mieszkam również na terenach objętych ryzykiem wystąpienia ruchów tektonicznych związanych z eksploatacją wyrobisk podziemnych. W związku z powyższym doradzano mi wykonanie płyty fundamentowej wzmocnionej.


Płyta fundamentowa na licencji Legalett nie wymaga posadowienia na głębokości wymaganej dla tradycyjnych fundamentów liniowych, płyta jest sadowiona na poziomie gruntu z ewentualnym podniesieniem w wypadku gdy poziom wody gruntowej jest płytszy niż 1,0m ppt.

W szczególności rozwiązanie takie jest idealne w wypadku budowy domu na terenie szkód górniczych lub w strefach zagrożonych sejsmicznie [jest popularna np w Japonii].
Cytat

Czy - biorąc pod uwagę powyższe, mój tok myślenia jest zasadny?:
1. Jeśli dom ma być wzniesiony na płycie fundamentowej położonej na ławach fundamentowych położonych na głębokości poniżej poziomu zamarzania gruntu, a więc poniżej 140 cm, a zgodnie z projektem podłoga parteru ma być umieszczona 40 cm ponad gruntem, to może warto dołożyć dwie warstwy bloczków betonowych i pozyskać dzięki temu sporą powierzchnię gospodarczą?


Firma Legalett wykonała w Polsce kilkanaście płyt fundamentowych zagłębionych nawet 2,5m w gruncie, należy jednak zaznaczyć, że w wypadku szkód górniczych płyta musi obejmować całość rzutu budynku, w tym ewentualne filarki pod konstrukcje daszków, balkonów czy nawisów.
Cytat

2. Mógłbym przenieść do piwnicy kotłownię i zrobić tam pralnię, a może i garaż podziemny?
Wydaje mi się, że w takim układzie koszt nie byłby aż tak wysoki?
Tylko nasuwa mi się pytanie w tym wszystkim, czy naprawdę muszę tak głęboko umieszczać płytę fundamentową?


Jak już na początku odpowiedziałem - płyta Legalett [jako jedyne tego rodzaju rozwiązanie] nie wymaga wykonywania żadnych wykopów - jedynie usuwa się wierzchnią warstwę humusu i bezpośrednio na gruncie rodzimym umieszcza się podsypkę z pospółki i styropian.

inż. Mats Mattsson
Napisano
Dziękuję za odpowiedź.
Muszę tu powiedzieć, że nie chodziło mi o płytę fundamentową jako taką, a o niewielkie koszty wybudowania piwnicy w moim - opisanym wyżej przypadku. Wyszedłem z założenia, ze skoro muszę i tak postawić dom na płycie, to dołożenie dwóch - trzech warstw bloczków betonowych i wykonanie odpowiedniego dla piwnic zabezpieczenia przed wilgocią i odpowiedniej izolacji termicznej, jest kosztem porównywalnym z dobudowaniem garażu, na który trzeba zużyć podobną - jeśli nie większą ilość materiału. Przy założeniu oczywiście, że w podpiwniczeniu znajdowałby się garaż.
I w tym miejscu właśnie nasunęło mi się pytanie, czy mój tok myślenia jest dobry? I czy rzeczywiście te koszty mogą być porównywalne zarówno pod względem kosztów wybudowania takiego rozwiązania, jak i kosztów późniejszej eksploatacji.
Napisano
Cytat

Dziękuję za odpowiedź.
Muszę tu powiedzieć, że nie chodziło mi o płytę fundamentową jako taką, a o niewielkie koszty wybudowania piwnicy w moim - opisanym wyżej przypadku. Wyszedłem z założenia, ze skoro muszę i tak postawić dom na płycie, to dołożenie dwóch - trzech warstw bloczków betonowych i wykonanie odpowiedniego dla piwnic zabezpieczenia przed wilgocią i odpowiedniej izolacji termicznej, jest kosztem porównywalnym z dobudowaniem garażu, na który trzeba zużyć podobną - jeśli nie większą ilość materiału. Przy założeniu oczywiście, że w podpiwniczeniu znajdowałby się garaż.
I w tym miejscu właśnie nasunęło mi się pytanie, czy mój tok myślenia jest dobry? I czy rzeczywiście te koszty mogą być porównywalne zarówno pod względem kosztów wybudowania takiego rozwiązania, jak i kosztów późniejszej eksploatacji.



Ja mieszkam w domu w większości podpiwniczonym.
Na poczatku biłem się z myślami o kosztach podpiwniczenia. A rzeczywiście są one spore, chociaż cena m2 piwnicy jest dużo niższa niż całego domu.
Nie chodzi tu o parę warstw bloczków, dodatkowego styropianu itp. Koszta zaczynają się przy wykończeniu (tynkowanie, kafelkowanie, gniazdka itp. Poza tym w piwnicy dałem też ogrzewanie podłogowe (z którego de facto nie korzystam-stała temperatura). Jeśli nie będziesz ogrzewał, możesz mieć tynki tanio, dasz tanie kafle to się nawet nie zastanawiaj.
Większość moich pobudowanych znajomych pluje sobie w brodę, że nie podpiwniczyła chociaż częściowo.
Mam w piwnicy cztery pomieszczenia: w jednym stoi pompa i oprzyrządowanie do podłogówki, w drugim pralniosuszarnia (do której wlatuje brudne pranie przez zsyp z łazienek z piętra) i zapasy, w trzecim mój pokój odsłuchowy wyłożony gąbkami i dywanami, w czwartym pod schodami resztki z budowy (kafle styropiany, stare wózki, kleje itp)

Poza tym piwnica jest b. dobrym izolatorem dla płyty, którą chcesz zastosować i na pewno niskim kosztem podnosi znacząco i funkcjonalnie wartość nieruchomości.
Moja rada jest taka, jeśli starczy Ci finansów to rób piwnicę kompleksowo od razu, jeśli nie to podpiwnicz częciowo lub całościowo, a wykończysz sobie później.

Pozdrawiam
Kadafi
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Mam jeszcze jedno pytanie: Czy pod płytą fundamentową robi się również ławy fundamentowe, czy tylko stopy? Czy na ewentualnych lawach fundamentowych robi się również fundamenty do wysokości płyty fundamentowej? Zaznaczam, że chodzi wciąż o płytę fundamentową, stanowiącą jednocześnie podstawę podpiwniczenia i położoną poniżej 160 cm pod pow. ziemi.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Восстановление бампера автомобиля — это популярная услуга, которая позволяет вернуть заводской вид транспортного средства после небольших повреждений. Передовые технологии позволяют убрать сколы, трещины и вмятины без полной замены детали. При выборе между ремонтом или заменой бампера [url=https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22]https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22[/url] важно рассматривать уровень повреждений и экономическую рентабельность. Профессиональное восстановление включает выравнивание, грунтовку и покраску. Замена бампера требуется при критических повреждениях, когда реставрация бамперов нецелесообразен или невозможен. Стоимость восстановления варьируется от материала изделия, характера повреждений и типа автомобиля. Пластиковые элементы допускают ремонту лучше металлических, а современные композитные материалы требуют профессионального оборудования. Профессиональный ремонт продлевает срок службы детали и обеспечивает заводскую геометрию кузова. Охотно дам содействие, когда потребуется по вопросам Фольксваген поло замена заднего бампера - пишите в Telegram jje60
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...