Skocz do zawartości

Smoła w piecu


ramzess

Recommended Posts

Witam;)

Widziałem na forum temat o smole w kominie, ale że mój problem jest lekko inny, postanowilem założyć nowy temat. Otóż trafiło mi się drewno za free do palenia, stare deski z szopy...ale po ok 3 dniach, okazalo sie ze osadzila mi sie wewnatrz pieca warstwa smoly... ktora teraz wiąże na sobie pył a po zastygnieciu nie daje sie to wyczycic;| Cierpi na tym ciąg pięca... Drzewo idzie 'out' w odstawke...ale jak mozna to teraz sprobowac oczyscic? Narazie doraznie probuije tą smołe z z pyłem skrobać na gorącym piecu...ale ciezka sprawa bo i tak smoła zostanie... Czytalem gdzies że na smołe działa niska temperatura..no ale pieca nie zamroże.. icon_neutral.gif

Prosze o pomoc.

P.S: nie ma co oszczedzac na węglu ;|
Link do komentarza
Cytat

Witam;)

Widziałem na forum temat o smole w kominie, ale że mój problem jest lekko inny, postanowilem założyć nowy temat. Otóż trafiło mi się drewno za free do palenia, stare deski z szopy...ale po ok 3 dniach, okazalo sie ze osadzila mi sie wewnatrz pieca warstwa smoly... ktora teraz wiąże na sobie pył a po zastygnieciu nie daje sie to wyczycic;| Cierpi na tym ciąg pięca... Drzewo idzie 'out' w odstawke...ale jak mozna to teraz sprobowac oczyscic? Narazie doraznie probuije tą smołe z z pyłem skrobać na gorącym piecu...ale ciezka sprawa bo i tak smoła zostanie... Czytalem gdzies że na smołe działa niska temperatura..no ale pieca nie zamroże.. icon_neutral.gif

Prosze o pomoc.

P.S: nie ma co oszczedzac na węglu ;|


można palić drewnem ,na rozgrzany do czerwoności opał należy sypać "SADPOL" to jest coś w rodzaju soli ,można to kupić prawie w każdym składzie węgla .Doskonale czyści piec i komin ze starych sadzy i zapobiega osadzaniu nowych .Miałem ten sam problem co ty
Link do komentarza
Drzewem za free (brudne, wilgotne, sosna – żywica itd)nie wolno palić zbyt oszczędnie(niska temp. pieca).
Z takim paliwem to tylko palenie ręczne, chodzi o to żeby pieca pilnować bo trzeba go dobrze rozgrzać. W piecu ma być dużo ognia, bardziej otwarty komin. Ja to nazywam przepalaniem pieca i komina. Raz na tydzień przy sobocie przeczyszczam przeloty, potem przepalam mocniej (odpady drewna, papierowe śmieci) i piec sam w sobie zachowuje jakąś higienę. Delikatne palenia marnym paliwem (nawet słabym węglem), doprowadzi do efektu taki jak masz teraz.
Link do komentarza
Posiadam piec Zębiec KWK 25-1 , 25KW. Jest on u mnie 3 sezon. Węglem typu orzech pali sie w nim rewelacyjnie.. No a teraz tak go zniszczyłem tą smołą, że nie wiem jak go własnie doczyścić..

Co do temperatury,docelowo była w przedziale 50-60stopni.

Nawiązując do Sadpolu... to ile tego kg musze wsypać?

Dzieki za wszelkie rady:)
Link do komentarza
Cytat

Posiadam piec Zębiec KWK 25-1 , 25KW. Jest on u mnie 3 sezon. Węglem typu orzech pali sie w nim rewelacyjnie.. No a teraz tak go zniszczyłem tą smołą, że nie wiem jak go własnie doczyścić..

Co do temperatury,docelowo była w przedziale 50-60stopni.

Nawiązując do Sadpolu... to ile tego kg musze wsypać?

Dzieki za wszelkie rady:)




W przypadku spalania drewna zastosowanie elektroniki zakłóca proces spalania, gdyż okresowo zamykany jest dopływ powietrza, co powoduje natychmiastowe zadymienie paleniska i tym samym wytrącanie się niespalonych substancji smolistych. Należy stosować metodę polegającą na ciągłym podawaniu powietrza( uchylenie ręczne przepustnicy) tak by temperatura spalin w czopuchu wynosiła od 150 do 200 stopni. Powoduje to,że nie występuje zadymienie paleniska, a drewno spala się w sposób optymalny, o czym świadczy niebieskawy kolor płomienia i brak sadzy w kanałach spalinowych. W zasadzie kocioł nie wymaga żadnej obsługi i regulacji - wystarczy tylko włożyć drewno do kotła i pali się samo naturalnym ciągiem .Regulacja odbywa się ilością jednorazowego wsadu .Świeżego drewna nie dokłada się w trakcie palenia - niech żarzy się to już odgazowane wtedy właśnie dopalają się sadze. Przy niskich temperaturach przejdź na opalanie węglem z zastosowaniem elektroniki

A smoła powstająca w piecu nie osadza się bowiem tylko na ściankach komory paliw, ale w całej części pieca,przez którą przechodzi dym. Najprostszym sposobem na pozbycie się tej smoły jest jej wypalenie. Przygotuj sporo suchego drzewa i pal energicznie przez kilkanaście minut. Smoła zacznie spływać z całego pieca , będzie się wypalać ,aż w rezultacie pozostanie po niej twarde kruszywo , które po prostu po ostygnięciu wyciągniesz z pieca.

Gdy będziesz czyścił piec w ten sposób przy dodatnich temperaturach na zewnątrz, to pilnuj go abyś nie zagotował wody w piecu, ale temperaturę trzymaj w granicach 80-90 stopni
Link do komentarza
Cytat

Posiadam piec Zębiec KWK 25-1 , 25KW. Jest on u mnie 3 sezon. Węglem typu orzech pali sie w nim rewelacyjnie.. No a teraz tak go zniszczyłem tą smołą, że nie wiem jak go własnie doczyścić..

Co do temperatury,docelowo była w przedziale 50-60stopni.

Nawiązując do Sadpolu... to ile tego kg musze wsypać?

Dzieki za wszelkie rady:)


Sadpol sypie się na rozgrzany do czerwoności opał ,nie potrzeba tak drastycznie rozgrzewać do temperatury 80-90 stopni wystarczy55 stopni ,sypie się około dwóch łyżek stołowych ,tylko rób to systematycznie [raz dziennie]do usunięcia smoły,nie zapomnij o czyszczeniu pieca wszystkie wyczystki w piecu i w kominie.Po usunięciu smoły stosuj profilaktycznie np. raz w tygodniu. Mojemu koledze ,taka smoła zakleiła komin,jak przepalał piec na wysokiej temperaturze to rozsadziło mu komin
Link do komentarza
Pewnie ma pan namyśli Sadpal a nie Sadpol .To dobry środek ale nie w tak zapuszczonym piecu jego efekty będą odczuwalne dopiero po 2 tygodniach .Tu niestety brak ciągu uniemożliwia normalne palenie w piecu ponieważ kanały są bardzo mocno obłożone smołą .Piec dymi wszystkimi otworami po rozpaleniu .

Sadpal można zastosować po wypaleniu i stosować go regularnie
Jedyną wadą Sadpala jest zwiększona emisja kuleczek sadzy ,które się wytrącają w trakcie jego stosowania widać to na dachu oraz wokół budynku .


Cytat

Mojemu koledze ,taka smoła zakleiła komin,jak przepalał piec na wysokiej temperaturze to rozsadziło mu komin




My rozmawiamy o piecu a nie o kominie .Jeżeli w kominie zapalą się sadze bo nie chce się czyścić okresowo komina to niestety na pewno dojdzie do jego uszkodzenia.

Sadpal nie usunie smoły z komina jeżeli komin również jest nią zanieczyszczony trzeba wezwać kominiarzy
Sadpal z komina usunie jedynie sadze .
Link do komentarza
  • 3 lata temu...
Ja zastosowałem proszek do usuwania smoły - 1kg

Pomogło.
Komin był dość mocno "obsmolony", musiałem później dokupić drugie opakowanie, ale dało radę.
Później wezwałem kominiarza, by usunął resztki wysuszonej smoły, która samoistnie nie opadła ze ścianek komina i wszystko gra icon_biggrin.gif

Powstawaniu smoły sprzyjają zbyt niska temperatura spalania + mokry/wilgotny opał.
Zapobiegawczo będę stosował co roku.

Polecam i pozdrawiam!
Link do komentarza
Cytat

Ja zastosowałem proszek do usuwania smoły - 1kg

Pomogło.
Komin był dość mocno "obsmolony", musiałem później dokupić drugie opakowanie, ale dało radę.
Później wezwałem kominiarza, by usunął resztki wysuszonej smoły, która samoistnie nie opadła ze ścianek komina i wszystko gra icon_biggrin.gif

Powstawaniu smoły sprzyjają zbyt niska temperatura spalania + mokry/wilgotny opał.
Zapobiegawczo będę stosował co roku.

Polecam i pozdrawiam!



Kolega ma rację , tworzy się kocioł kondensacyjny, i kondensat odparowuje wewnątrz pieca,
Link do komentarza
Cytat

Kolega ma rację , tworzy się kocioł kondensacyjny, i kondensat odparowuje wewnątrz pieca,


Pierwsze słyszę aby tworzył sie samoistnie kocioł kondensacyjny icon_biggrin.gif
Nie pisz glupot jak nie wiesz o co chodzi,bo takie odnioslem wrażenie po Twojej wypowiedzi.
Link do komentarza

Witam!
Problem powstawania smoły przy spalaniu drewna pozostanie zawsze. Najlepszy efekt spalania uzyskuje się paląc z mocą znamionową lub blisko niej.(generalnie , im wyższa temperatura wody wylotowej z kotła tym mniejsze smołowanie) Należy pamiętać że duży wpływ ma również zawartość wody. Rozsądnie aby pracować na stałym dopływie powietrza, ale należy pamiętać aby robić to z ogromnym wyczuciem aby nie dopuścić do nadmiernego przegrzania kotła.


Pozdrawiamhttp://czysteogrzewanie.pl/jak-palic-w-piecu/smola-i-sadza-atakuja/
a o to link moze cos do czegos sie przyda
Link do komentarza
I tu się z kolega nie sposób nie zgodzić. Jak ktoś ma za sobą trochę praktyki to wie co i jak .Ja od siebie dodam,że paląc nawet suchym drewnem owa smoła tez się pojawia ,o mokrym nie wspomnę to to potop icon_biggrin.gif
Link do komentarza
  • 3 lata temu...
Cytat

Zgadzam się z powyższymi wypowiedziami. Myślałem, że jak zmienię rodzaj drewna to piec będę miał jak ta lala, ale to nic nie dało. Jedyna nadzieja jest w spalsadzie, który kupiłem aby wypalić tą smołę w kominie i piecu.


Co tu myśleć, jak będziesz palił mokrym drewnem to nie wiem jakiego gatunku ono by nie było to żadne cuda nie pomogą, piec i komin będziesz miał zawsze zawalony.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 7 miesiące temu...

Jaki jest koszt opalania pelletem ?? Taniej wychodzi niż węglem i drzewem ?? Ja mam piec taki zwykły tzw. śmieciuch. W sumie moim zdaniem jest to najtańsza opcja, ale ma też wady bo z drzewa zbiera się smoła. Kiedyś to zaniedbałem i się zapaliła, ale teraz jestem na to uczulony, wszystko wyczyściłem i do każdego palenia dodaję spalsadz.

Link do komentarza
7 godzin temu, Sławko0 napisał:

Jaki jest koszt opalania pelletem ?? Taniej wychodzi niż węglem i drzewem ?? Ja mam piec taki zwykły tzw. śmieciuch. W sumie moim zdaniem jest to najtańsza opcja, ale ma też wady bo z drzewa zbiera się smoła. Kiedyś to zaniedbałem i się zapaliła, ale teraz jestem na to uczulony, wszystko wyczyściłem i do każdego palenia dodaję spalsadz.

Jak pali sie mokrym, nie wysuszonym drewnem to smoła sie zbiera. Kłania sie umiejętność dobrego palenia.

Link do komentarza
23 godziny temu, Sławko0 napisał:

 Ja mam piec taki zwykły tzw. śmieciuch. jest to najtańsza opcja, z drzewa zbiera się smoła. Kiedyś to zaniedbałem i się zapaliła, ale teraz jestem na to uczulony, wszystko wyczyściłem i do każdego palenia dodaję spalsadz.

Współczuję błogiej nieświadomości,  tak się nie spała paliw stałych,  to marnotrawstwo. 

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli rurka jest zamurowana, otulina jest zbędna... Ta otulina zabezpiecza przed kondensacją pary wodnej na tej rurce, jeśli biegnie gdzieś tuż pod powierzchnią ściany lub na zewnątrz,,. można zamurować i w otulinie... Na ciepłej wodzie otulina pozwala na mniejsze straty ciepła i wydaje się potrzebniejsza...
    • dzięki za opinie @podczytywacz, dawka wiedzy tym bardziej kogoś z doświadczeniem, zawsze mile widziana. Nie mniej jednak jak coś wydaje mi się zdecydowanie lepszym rozwiązaniem to idę w to, koszt w tym wypadku jest drugorzędny. Takie moje działania(z zewnątrz może wydawać się na wyrost) ma też drugie dno, chcę to z robić w ten sposób żeby nauczyć się tego na przyszłość, ponieważ liczę na to, że ta wiedza przyda mi się w przyszłości...jeżeli wszystko pójdzie pomyślnie.  Okej dalsza część w 1/2", natomiast w większości materiałach spotkałem się, że dają otuline również dla zimnej wody hmmm.     @podczytywacz więc liczę na podzielenie się wiedzy z rozdzielaczy
    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...