Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
andriuss

Inny pomysł na pompę

Recommended Posts

Uprzejma prośba o wypowiedzenie się na temat poniższego pomysłu:

1. Mam dwie studnie, poborową i zrzutową
2. Wydzielam pomieszczenie ok. 2 m. kwadratowych, dobrze izoluję od otoczenia, np. korkiem (bo lepszy niż styropian),
3. Inwestuję w chłodnicę - wymiennik ciepła, może być taka od Stara, albo pięć takich, podłączam do pompy ze studni głębinowej,
4. Inwestuję w wentylator, który będzie owiewał tę chłodnicę
5. w tym samym pomieszczeniu stawiam jednostkę zewnętrzną lub monoblok pompy powietrze - woda
6. uruchamiam wszystko - chłodnica i wentylator, mając na wejściu wodę +10 C, nie pozwalają na wychłodzenie pomieszczenia poniżej +7 C.

Dzięki temu pompa w dowolne mrozy pracuje w komfortowych warunkach dolnego źródła o temp. +7 C.

Dodatkowe argumenty:
1. Studnię i tak będę musiał mieć, i to taką na +30 m., nie mam mediów w okolicy
2. Mam nadzieję, że drugą abisynkę w odległości 15 m. studniarz zrobi po kosztach, np. za 2K PLN.
3. Moc wentylatora chłodnicy + pompy wody nie będą łącznie przekraczały 0,5 - 0,7 kW
4. Muszę mieć pompę powietrze - woda, bo przy temp. zew. > 10 C będę ogrzewał nie tylko ciepłą wodę, ale także niewielki basen w piwnicy oraz wspomagał saunę. Wtedy oczywiście wszystko leci na by-pass.
5. Zakładam, że dobra pompa powietrze woda to 1/2 ceny dobrzej woda - woda.
6. Przy ogrzewaniu nadmuchowym, korzystając z nagrzewnicy przy rekuperatorze, mam praktycznie darmową klimę - bezpośrednie wpięcie w nagrzewnicę-REKU wody ze studni o temp. 10 C.

Wyjaśnienia:
1. Mówimy o dwustu kilkunastu użytkowej, plus 60 m. kw. piwnicy (stół bilardowy, basenik i sauna icon_wink.gif, oczywiście wszystko adekwatnie izolowanej.
2. Dlaczego ogrzewanie nadmuchowe - ta sama instalacja co wentylacja. Z wentylacji na pewno nie zrezygnuję. Chciałbym za pomocą termostatów obniżać temp. w pomieszczeniach chwilowo nieużywanych do, powiedzmy +16 C, tylko na bazie detektorów ruchu (oddzielne kanały nawiewne). Plus nawilżacz, itd., itp.
3. Z pewnością w lesie, w którym będę się budował, jest DUŻO zimniej niż w Warszawie, szczerze mówiąc nie wierzę w ogólnopolskie średnie, raczej w mikroklimaty.
4. Tak czy inaczej, nie liczę zwrotu z inwestycji w pompę, wolę jednorazowy wydatek, np. na okoliczność, gdyby mnie zabrakło, a rodzina musiała regulować co-miesięczne rachunki.

Wątpliwości:
1. Jak dokładnie liczy się potrzeby cieplne z rekuperatorem?.
2. Jaka musi być temperatura na wejściu do nagrzewnicy REKU, żeby nadmuch miał sens? Czy nagrzewnica REKU może być zasilana z bufora o temp. 35 C? Wygląda na zdecydowanie za mało.
3. Do m.in. T.B. (vide pkt. 4, 1 (nawias) wyjaśnień): czy miejscowe podgrzewacze wody z 30 - 35 C mają sens?

Będę zobowiązany za opinie, czy powyższe może mieć sens i czy jest szansa na uzyskanie COP w okolicach 3. W tej okolicy oczywiście taryfa nocna w g12 kosztuje prawie dwa razy mniej, stąd założenie, że całe grzanie odbywało się będzie poza granicami szczytu.

Pozdrawiam,
AB

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
pomysł i temat bardzo ciekawy. Sam ostatnio zastanawiałem się jak ogrzać powietrze, aby PC powietrze-woda działał dobrze też w duże mrozy. Zastanawiałem się nad doprowadzeniem powietrza które jest wysysane z domu przez wentylacje i zanim opuści dom, puścić go na PC.
Twój pomysł z wodą studzienną może i dobry, ale chłodnice szybko się zatkają bo woda studzienna raczej zawsze jest bardzo twarda a więc zawiera sporo kamienia.
Tak czy owak, można gdybać i myśleć. Temat chyba ciekawy icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

pomysł i temat bardzo ciekawy. Sam ostatnio zastanawiałem się jak ogrzać powietrze, aby PC powietrze-woda działał dobrze też w duże mrozy. Zastanawiałem się nad doprowadzeniem powietrza które jest wysysane z domu przez wentylacje i zanim opuści dom, puścić go na PC.
Twój pomysł z wodą studzienną może i dobry, ale chłodnice szybko się zatkają bo woda studzienna raczej zawsze jest bardzo twarda a więc zawiera sporo kamienia.
Tak czy owak, można gdybać i myśleć. Temat chyba ciekawy icon_smile.gif


Pomysł ze studnią, to wyważanie otwartych drzwi. Jeżeli woda ze studni nadaje się do chłodnicy, to równie dobrze nadaje się do pompy ciepła woda-woda, która będzie działała z pewnością z dużo większą sprawnością (odpada napęd dla 2 wentylatorów - w pompie ciepła i w chłodnicy).

Możliwość wykorzystania powietrza z wentylacji do polepszenia parametrów pracy pompy ciepła też nie jest rewelacyjna. W domu jaki chcesz wybudować, przy założeniu średniej przewodności osłony termicznej budynku 0,3W/(m2*K) (ściany, posadzka, strop) i powierzchni przegród zewnętrznych 460m2 otrzymujemy straty ciepła na poziomie 138W/K. Przy wentylacji na poziomie 120m3/h (typowa dla domu jednorodzinnego) straty wyniosą 41W/K. Razem zapotrzebowanie na moc do ogrzewania przy temperaturze zewnętrznej -10st. C wyniesie ok. 4,8kW. Jeżeli nie zastosujemy odzysku ciepła to ok. 1,2kW "ucieka" przez wentylację. Załóżmy, że zastosujemy pompę ciepłą, która będzie miała COP 3,0. Moc grzewcza 6,0kW oznacza zapotrzebowanie na moc chłodniczą 4,0kW i moc elektryczną 2,0kW.
Jeżeli z tych 4,0kW odejmiemy 1,2kW, które możemy odzyskać z wentylacji potrzebujemy jeszcze 2,8kW mocy, którą musimy pobrać z powietrza zewnętrznego. Pompa ciepła powietrze-woda ochładza zazwyczaj powietrze o ok. 8K. W tym wypadku takie schłodzenie dostarczy 4kW mocy. Moc 1,2kW z wentylacji podgrzeje powietrze o 2,4 st. C, czyli do temperatury -7,6 st. C. Powietrze wydmuchiwane z pompy ciepła będzie miało temperaturę -15,6st. C.

Jak widać efekt jest stosunkowo niewielki i wielkiej poprawy COP się nie osiągnie. Przy odpowiednim doborze urządzeń mamy zapewniona wentylację domu (podciśnieniową, czyli wykluczającą zastosowanie kominka z otwartą komorą spalania).

Lepszym rozwiązaniem będzie jednak wentylacja z odzyskiem ciepła. Zmniejszy ona zapotrzebowanie na moc do ogrzewania (przy odzysku 80%) o ok. 1kW. Będziemy potrzebowali pompy ciepła o mniejszej mocy (5kW). Obecnie produkowane pompy ciepła powietrze-woda pozwalają na pracę do -15 - -20st. C (oczywiście nie wszystkie).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

pomysł i temat bardzo ciekawy. Sam ostatnio zastanawiałem się jak ogrzać powietrze, aby PC powietrze-woda działał dobrze też w duże mrozy. Zastanawiałem się nad doprowadzeniem powietrza które jest wysysane z domu przez wentylacje i zanim opuści dom, puścić go na PC.
Twój pomysł z wodą studzienną może i dobry, ale chłodnice szybko się zatkają bo woda studzienna raczej zawsze jest bardzo twarda a więc zawiera sporo kamienia.
Tak czy owak, można gdybać i myśleć. Temat chyba ciekawy icon_smile.gif


nie mozesz generalizowac ze zawsze jest twarda bo to zalezy od gruntu prze jaki przepływa ,i czy jest zrodla czy tez z warstw gruntu ,a co do zastiswowania do pompy ciepła pomysł oki ale nie kazda studnia ma wydatek wody 2-3m na godzine a koszty pompowania byłyby za duze i COP pompy spadłoby do poziomu nieopłacalnego ,natomiast podgrzewanie w najwieksze mrozy za pomocą nagrzewnicy i wody ze studni jest oki ,bo przepływ niewielki i do tych 5-6st powietrze da sie podgrzać relatywnie niskim nakładem inwestycyjnym i eksploatacyjnym

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dziękuję wszystkim za wypowiedzi

@vega1 - Twój pomysł szybko porzuciłem, gdyż typowa kilku-kilowatowa pompa pow.-woda kotłuje na jednostce zewnętrznej niesłychane ilości powietrza, rzędu kilku tysięcy m3 / h. Wywianie takiej ilości powietrza z domu zupełnie mija się z celem, stąd REKU wydaje się zupełnie bezkonkurencyjny, jeśli chodzi o odzysk ciepła ze zużytego powietrza.

@HenoK

1. oczywiście woda - woda będzie najbardziej eleganckim rozwiązaniem, ale kombinuję ze względu na basen w piwnicy i ogrzewanie cwu, które to będą pewnie miały niemałe i podobne zapotrzebowanie energetyczne przez cały rok. Czy ja dobrze rozumiem, że nikt nie wymyślił nic mądrzejszego, i pompa woda-woda grzeje z dolnego żródla o temp. +10 C, nawet kiedy mamy pełnie lata i na zewnątrz jest +30 C?

2. chylę czoła przed obliczeniami, nie chciałbym zaprzeczać fizyce, ale czy naprawdę Reku ma taki mały wpływ na bilans energetyczny? Wydawało mi się, że przy ogrzewaniu powietrznym, kiedy na wyjściu mamy 22 C, a na wejściu 15 C, przy zewnętrznej -10 C (wartości podobno spokojnie osiągalne przy dwumetrowej tubie Bartosza), podgrzanie powietrza ze wspomnianych 15 do 20-kilku kosztowało będzie niewspółmiernie mniej, niż w domu bez Reku. Oczywiście nie mam zamiaru oszczędzać na izolacji.

3. czy w przypadku, gdy salon z kuchnią stanowią jedno pomieszczenie, na wysokości salonu mam nadmuch (nadciśnienie), a w przypadku kuchni wywiew (podciśnienie), ktoś może zakwestionować otwarty kominek w salonie?

@janekluki - czy masz pomysł jak policzyć przepływ wody i powietrza w takiej domowej instalacji studniowej? założyłem sobie na czuja, że będzie to jakieś - 1500 m3 powietrza / 1000 litrów wody / godzinę, żeby zmieścić się w poborze 500 W dla pompy i wentylatora, ale to raczej zgaduj - zgadula. Kopiowanie parametrów pompy wydaje się trochę nadmiarowe - jest jakaś bezwładność pomieszczenia, a nawet gdyby pompa miała pracować na max wydajności, to nic się nie stanie, jeśli temp. spadnie o kilka stopni.

Pytania oczywiście nie tylko do adresatów, do wszystkich, którzy mogą podzielić się wiedzą i doświadczeniami. Uprzejmie dziękuję z góry.

Pozdrawiam,
AB

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

oczywiście woda - woda będzie najbardziej eleganckim rozwiązaniem, ale kombinuję ze względu na basen w piwnicy i ogrzewanie cwu, które to będą pewnie miały niemałe i podobne zapotrzebowanie energetyczne przez cały rok. Czy ja dobrze rozumiem, że nikt nie wymyślił nic mądrzejszego, i pompa woda-woda grzeje z dolnego żródla o temp. +10 C, nawet kiedy mamy pełnie lata i na zewnątrz jest +30 C?

Na zimę zastosuj układ woda-woda, a na lato zamiast wody ze studni zastosuj chłodnicę wodną umieszczoną na zewnątrz, może być od Stara icon_wink.gif .
Ludzie wymyślają różne rzeczy. Ktoś zrobił wymiennik ciepła z rur tworzących ogrodzenie działki icon_cool.gif . Też działało.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
@HenoK, nie nabijaj się, co ja na to poradzę, że mam duszę i aspiracje naukowca - bez takich jak ja nie byłoby postępu technicznego, wszyscy ślepo wierzyliby fachowcom z poglądami ugruntowanymi od 30 lat ;D. Oczywiście, gdybym nie miał problemu z wydaniem 50K PLN na dobrą woda - woda i traktował te rozważania jak pracę, a nie zabawę intelektualną, nie kombinowałbym jak koń po górę.

Wracając do kosztów, pomysł jest prosty:
- pierwszą studnię pomijam, druga abisynka - ca. 2,5 KPLN,
- dopłata do lepszej pompy (i tak potrzebna do cwu) - 1 KPLN
- dobra pompa powietrze - płyn - ca. 10 KPLN - myślę tylko o jednostkach zew. dobrych klimatyzatorów typu Daikin,
- nagrzewnica (chłodnica) i wentylator - do 2 KPLN,
- nagrzewnica lub dwie do Reku - 1,5 KPLN
- inne: rury i rurki, sterowniki PLC, elektrozawory - 4 KPLN

W sumie 21 KPLN + fachowcy, nie licząc wentylacji, pomieszczenia i zasobników cwu i buforowego. Założenie - dolne źródło wacha się w zakresie +5 do +25 C. Moim zdaniem jest się o co bić i o czym myśleć do wiosny, kiedy, mam nadzieję, ruszy budowa.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
dosc sporo zalezy od chłodnicy ale zprogramu jakim pewna firma produkująca chłodnice wychodzi ze powietrza ok 500m ,przepływ powietrza o predkosci 2,2m/s dla temp -18st a czynnik o temp 8st powietrze na wylocie 6st to potrzeba ok 1300l wody ,ale taka cłodnica to prawie konstrukcja czołgu wiec srednio opłacalne ,chyba jednak lepiej zastposowac reku ,np ekoklimax lub prowent ,koszty realne a bez kombinacji tez dosc dobry efekt
najlepszy efekt cieplny usyskuje sie na centralce wentylacyjnej z układem pompy ciepła pracującej w układzie rewersyjnym ,niewielkim nakładem taka wentylacja uzyskuje sprawnosc rzedu 90% odzysku a jeszcze mamy wiecej ciepła czy tez chłodu niz z odzysku ,przy domach naprawde dobrze ocieplonych gdzie do dyspozycji mamy tylko prąd to super rozwiazanie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Wszystko co powyżej przeczytałem z wypiekami na twarzy. Dobrze poobcować z ludźmi znającymi się na rzeczy oraz twórczymi. Bardzo fajna polemika i sporo można się z niej dowiedzieć. Dzięki.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

dosc sporo zalezy od chłodnicy ale zprogramu jakim pewna firma produkująca chłodnice wychodzi ze powietrza ok 500m ,przepływ powietrza o predkosci 2,2m/s dla temp -18st a czynnik o temp 8st powietrze na wylocie 6st to potrzeba ok 1300l wody ,ale taka cłodnica to prawie konstrukcja czołgu wiec srednio opłacalne ,chyba jednak lepiej zastposowac reku ,np ekoklimax lub prowent ,koszty realne a bez kombinacji tez dosc dobry efekt



a czy nie można w studni, zanurzyć z 50 metrów grubego węża/rury, przez który leciało by powietrze, i ogrzewało się do temperatury 7,8st i takie trafiało pod PC?
Teoretyzujemy tylko, bo wiadomo, że pomysły te są rodem z "scie-fiction" icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

a czy nie można w studni, zanurzyć z 50 metrów grubego węża/rury, przez który leciało by powietrze, i ogrzewało się do temperatury 7,8st i takie trafiało pod PC?

Jeżeli zależy Ci na zamrożeniu studni, to możesz tak zrobić icon_wink.gif .
Aby sensowna ilość powietrza przeleciała przez wąż o długości 50m, to jego średnica nie powinna być mniejsza niż 100mm. Inaczej wydasz majątek na energię do napędu wentylatorów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Jeżeli zależy Ci na zamrożeniu studni, to możesz tak zrobić icon_wink.gif .
Aby sensowna ilość powietrza przeleciała przez wąż o długości 50m, to jego średnica nie powinna być mniejsza niż 100mm. Inaczej wydasz majątek na energię do napędu wentylatorów.



ale czy przez studnie, nie przepływa cały czas woda? Powoli, bo powoli, ale czy ona się nie wymienia? A jeśli się wymienia, to chyba nie wychłodzi się na tyle żeby zamarznąć...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

ale czy przez studnie, nie przepływa cały czas woda? Powoli, bo powoli, ale czy ona się nie wymienia? A jeśli się wymienia, to chyba nie wychłodzi się na tyle żeby zamarznąć...

Przez studnie przepływa tyle wody, ile z niej pobierzesz, np. przy pomocy pompy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Powietrze ma dużo mniejszą pojemność cieplną niż woda - by przekazać tyle samo ciepła trzeba go przetłoczyć znacznie więcej niż wody. Dlatego moim zdaniem także wykorzystanie studni by ogrzewać w niej rury przez które przepływa powietrze jest chybiony. Nie bez przyczyny instalacje z sondami pionowymi robi się jako solanka/woda.
Może lepiej pomyśleć o pompie ciepła woda/woda i ew. kolektorze słonecznym do podgrzewania basenu w sezonie letnim?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
w domu w którym zamierzam budować, chciałbym używać PC powietrze-woda tylko do podgrzewania CWU. Ogrzewanie domu pozostawię kominkowi i sporadycznie gazem. Jednak gdybiemy, jak pomóc tej PC aby miała troszkę "lżej" w te najzimniejsze dni.

Są też PC które wykorzystują powietrze wychodzące z domu:

http://www.biawar.com.pl/index.php/pompy-c...enu-id-230.html

więc chyba takim PC już pomoc jest niepotrzebna...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

w domu w którym zamierzam budować, chciałbym używać PC powietrze-woda tylko do podgrzewania CWU. Ogrzewanie domu pozostawię kominkowi i sporadycznie gazem. Jednak gdybiemy, jak pomóc tej PC aby miała troszkę "lżej" w te najzimniejsze dni.

Są też PC które wykorzystują powietrze wychodzące z domu:

http://www.biawar.com.pl/index.php/pompy-c...enu-id-230.html

więc chyba takim PC już pomoc jest niepotrzebna...


Trochę wcześniej : https://forum.budujemydom.pl/index.php?show...ost&p=63110 pisałem jakich mocy możesz spodziewać się przy wykorzystaniu wentylacji. Do przygotowania ciepłej wody ta moc powinna wystarczyć. Problem może być tylko z tym, że wentylacja powinna działać cały czas, zaś pompa ciepła do przygotowania ciepłej wody będzie działała tylko przez kilka godzin dziennie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Zdaje się, że w tym temacie jeden z użytkowników podzielił się swoimi doświadczeniami z prądem:  
    • Witam, niedługo dostanę dom w spadku od ojca. Ma PNB, projekt oraz dziennik budowy. Budowa rozpoczęła się w 1986 roku, a ostatni wpis w DB jest z 1991 roku i odnotowuje położenie dachu i podłączenie energii elektrycznej. Brakuje tylko wpisu zakończenia budowy. Ale ojciec nie zgłosił zakończenia budowy. Potem popadł w kłopoty finansowe i nie kontynuował budowy. W latach 2004-2006 podłączył do działki wodę i kanalizację, gdyż miasto dopiero wtedy je tam poprowadzilo. Tak więc dom jest w stanie surowym zamkniętym. Czy to jest samowola budowlana, czy jak ojciec będzie chciał teraz zgłosić zakończenie budowy to urząd nie rozpocznie sprawy o samowolę?
    • Witam Planuję budowę garażu (pomieszczenia gospodarczego) na zgłoszenie. Jego powierzchnia do 35 m2. Wymiary garażu 5,9 m x 5,9 m, dach dwuspadowy, wysokość całkowita do kalenicy około 6 m. Będzie składał się z dwóch pomieszczeń. Planuję użyć betonu komórkowego o szerokości 18 cm. Jak ja to widzę: - fundament płyta o grubości 20 cm zbrojona kratą z pręta fi10 co 20 cm. W miejscu gdzie będą ściany nośne dodatkowe zbrojenie 4 pręty + strzemiona, - 10 warstw bloczków betonowych 18 cm na klej, na to wieniec po całości (łączna wysokość 2,6 m - 2,4 m bloczki + 0,2 m beton + zbrojenie), - strop drewniany (belki o wymiarze 16 cm x 8 cm co około 80 cm), - następnie 4 warstwy bloczek komórkowy (w dolnej warstwie wycięcia na belki), - następnie wieniec po obwodzie 20 cm (beton + zbrojenie), - murłata 14 cm x 14 cm - ściany szczytowe około 2 m wysokości - na ścianach szczytowych belka o długości 7 m i wymiarach 14 cm x 14 cm. Belka będzie podparta mniej więcej po środku na słupie drewnianym o wymiarach 14 cm x 14 cm. Słup będzie stał na ścianie wewnętrznej z bloczka komórkowego 18 cm, - konstrukcja dachu krokwie 14 cm x 7 cm (oparte o murłatę i belkę środkową). Kąt 40 - 45 stopni. Nie chcę dawać jętek bo zależy mi na jak największej powierzchni poddasza. - na to deskowanie i blachodachówka  Prosiłbym o wskazanie błędów tej konstrukcji. Co można by poprawić, zwiększyć, a głównie chodzi mi  o: - czy 18 cm ściana z bloczka komórkowego będzie odpowiednia - czy 20 cm płyta utrzyma całą konstukcję, - jakieś zastrzeżenia co do dachu. Proszę wybaczyć jeżeli nie użyłem fachowego nazewnictwa. Dziękuję.
    • A może go zostawić... i tak prędzej czy później odrośnie... Czy takie porosty będą powodować degradację blachodachówki?
    • A mam takie pytanko gdzie Pan kupił te parapety ? Bo mojej żonce własnie się takie podobają i takie by chciała albo by mógł Pan podać jakiś model czy firmę? Pozdrawiam. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...