Skocz do zawartości

Reku przy zmianie ogrzewania


Recommended Posts

Uszy sobie pozatykaj watą icon_smile.gif

Rekuperator warto zamontować - dla zdrowia. Nie mamy w domu wilgoci, pleśni, zaparowanych szyb i z większą ulga oddychają alergicy. Jeśli mamy już kanały wentylacyjne, to z powodzeniem można je wykorzystać (oczywiście za radą solidnej firmy projektowo-wykonawczej) do rozprowadzenia instalacji rekuperatora, a w miejsce kratek zamontować anemostaty.
Link do komentarza
Czy opłaca się kupić rekuperator…

Według badań przeprowadzonych w Niemczech, zastosowanie systemu wentylacyjnego wyposażonego w dobrej klasy rekuperator przeciwprądowy zmniejsza zapotrzebowanie na energię grzewczą budynku średnio o 54%. Bierzemy więc rachunki za ogrzewanie i szybciutko liczymy.

Oprócz samego rekuperatora warto jednak zainwestować w dobrej klasy szczelne okna oraz dobrą izolację budynku (na Zachodzie zaleca się obecnie minimalnie od 20 cm styropianu lub odpowiednik na ściany i od 30 a nawet 35 cm styropianu lub wełny do izolacji dachu).

Dobre zaizolowanie budynku oraz zastosowanie rekuperatora przeciwprądowego potrafi zmniejszyć zapotrzebowanie na gaz ziemny nawet ośmiokrotnie: wg przeprowadzonego przez nas audytu energetycznego budynku zlokalizowanego w okolicach Wrocławia koszt ogrzewania gazem ziemnym budynku z lat 70-tych po termomodernizacji i zamianie istniejącego systemu wentylacyjnego na rekuperację zmniejszył się z 8660 do 1200 PLN rocznie.

Stosując rekuperację zgodnie z przepisami musimy zaślepić istniejące kanały wentylacji grawitacyjnej, gdyż działanie jednej instalacji zakłóca skuteczną pracę drugiej. Ponadto otwarte kanały wentylacyjne będą powodowały stałą ucieczkę ciepła, co znacznie zwiększy koszty ogrzewania mimo zastosowanego rekuperatora. Co ciekawsze, w niektórych domach łączna powierzchnia kanałów wentylacji grawitacyjnej może sięgać 1m2, a jest to powierzchnia otwarta na zewnątrz przez 24 godziny na dobę 365 dni w roku…

Pozdrawiam serdecznie
Maciej Kosowski
Link do komentarza
  Cytat

Czy opłaca się kupić rekuperator…

Według badań przeprowadzonych w Niemczech, zastosowanie systemu wentylacyjnego wyposażonego w dobrej klasy rekuperator przeciwprądowy zmniejsza zapotrzebowanie na energię grzewczą budynku średnio o 54%. Bierzemy więc rachunki za ogrzewanie i szybciutko liczymy.

Oprócz samego rekuperatora warto jednak zainwestować w dobrej klasy szczelne okna oraz dobrą izolację budynku (na Zachodzie zaleca się obecnie minimalnie od 20 cm styropianu lub odpowiednik na ściany i od 30 a nawet 35 cm styropianu lub wełny do izolacji dachu).

Dobre zaizolowanie budynku oraz zastosowanie rekuperatora przeciwprądowego potrafi zmniejszyć zapotrzebowanie na gaz ziemny nawet ośmiokrotnie: wg przeprowadzonego przez nas audytu energetycznego budynku zlokalizowanego w okolicach Wrocławia koszt ogrzewania gazem ziemnym budynku z lat 70-tych po termomodernizacji i zamianie istniejącego systemu wentylacyjnego na rekuperację zmniejszył się z 8660 do 1200 PLN rocznie.

Stosując rekuperację zgodnie z przepisami musimy zaślepić istniejące kanały wentylacji grawitacyjnej, gdyż działanie jednej instalacji zakłóca skuteczną pracę drugiej. Ponadto otwarte kanały wentylacyjne będą powodowały stałą ucieczkę ciepła, co znacznie zwiększy koszty ogrzewania mimo zastosowanego rekuperatora. Co ciekawsze, w niektórych domach łączna powierzchnia kanałów wentylacji grawitacyjnej może sięgać 1m2, a jest to powierzchnia otwarta na zewnątrz przez 24 godziny na dobę 365 dni w roku…

Pozdrawiam serdecznie
Maciej Kosowski

Rozwiń  

Jedna część wypowiedzi przeczy innym. Owszem zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła może zaoszczędzić 54% energii do ogrzewania, ale ... w domu dobrze zaizolowanym. W domu zaizolowanym kiepsko będzie to dużo mniej.
Dlatego przed podjęciem decyzji warto zrobić audyt energetyczny, który pokaże jaki wariant termomodernizacji zastosować. W jednym domu będzie to lepsza izolacja ścian zewnętrznych, w innych izolacja dachu, czy stropu nad ostatnią kondygnacją. Ważna jest też oczywiście wentylacja i sprawność źródła ciepła.
Jeżeli takiego audytu nie zrobimy, to zdajemy się na marketingową papkę - "każda sroczka swój ogonek chwali".
Sprzedawca systemów ocieplenia będzie namawiał na superizolację, sprzedawca okien do superokien, itd.
Oczywiście najlepiej byłoby podejść do sprawy kompleksowo i poprawić wszystkie elementy budynku, jednak zazwyczaj jesteśmy ograniczeni finansowo i musimy wybrać te rozwiązania, które przy najmniejszych nakładach izwetycyjnych dadzą nam największe oszczędności.
Link do komentarza
Liczenie z procentów ma to do siebie, że każdy może podawać dowolną wartość i będzie w stanie swoją rację udowodnić.
Przecież najważniejsze jest to, ile energii zuzywa wentylacja. Można to bardzo prosto obliczyć.
Dla podgrzania 1m3 powietrza o średnioroczną temeraturę 17 stopni (+3/+20) potrzeba około 6Wh.
Średni sezon grzewczy trwa około 4.000 godzin (od 3.000 do 5.000)
Średnidobowa, minimalna wymiana powietrza, to około 110m3/h (licząc cykl nocny)
czyli 4.000 godzin x 110m3 x 6W = 2.640kWh
Znając sprawność całej instalacji rekuperatora, oraz koszt 1kWh wyjdzie ile oszczędności może przynieść rekuperacja.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
    • Oczywiście wiem, że "wylewka zrób to sam" to temat wałkowany 100 razy, a tutoriali jest dwa razy tyle, natomiast moje pytanie jest nieco inne. Chciałbym wyrównać sobie podłogę w piwnicy własnymi siłami. zależy mi na tym aby materiał, którego użyję, był możliwie idiotoodporny. Nie wiem czy zwykły cement taki jest, czy też 21 wiek uraczył nas czymś jeszcze łatwiejszym w użyciu. Nie zależy mi szczególnie na tym aby podłoga nie miała pęknięć (tych estetycznych) ani żeby był to idealny poziom. Ważniejsze jest żeby było równe aniżeli idealnie poziome.    Dobrym przykładem jak ja widzę te różnice jest moje pytanie jakiś czas temu a propos tego jak poradzić sobie z montażem haka w suficie, który był z pełnej cegły, która lubiła się kruszyć. Można było albo - wkładać drewniane listewki rozporowe, papier toaletowy, ślinę i zaklęcia jak to robili nasi dziadowie przez stulecia i być oldskulowym lub - wlać kotwę chemiczną i powiesić na tym słonia   pomyślałem, że może z wylewką cementową vs (tu wstaw coś innego) jest podobnie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...