Skocz do zawartości

Reku przy zmianie ogrzewania


Recommended Posts

Uszy sobie pozatykaj watą icon_smile.gif

Rekuperator warto zamontować - dla zdrowia. Nie mamy w domu wilgoci, pleśni, zaparowanych szyb i z większą ulga oddychają alergicy. Jeśli mamy już kanały wentylacyjne, to z powodzeniem można je wykorzystać (oczywiście za radą solidnej firmy projektowo-wykonawczej) do rozprowadzenia instalacji rekuperatora, a w miejsce kratek zamontować anemostaty.
Link do komentarza
Czy opłaca się kupić rekuperator…

Według badań przeprowadzonych w Niemczech, zastosowanie systemu wentylacyjnego wyposażonego w dobrej klasy rekuperator przeciwprądowy zmniejsza zapotrzebowanie na energię grzewczą budynku średnio o 54%. Bierzemy więc rachunki za ogrzewanie i szybciutko liczymy.

Oprócz samego rekuperatora warto jednak zainwestować w dobrej klasy szczelne okna oraz dobrą izolację budynku (na Zachodzie zaleca się obecnie minimalnie od 20 cm styropianu lub odpowiednik na ściany i od 30 a nawet 35 cm styropianu lub wełny do izolacji dachu).

Dobre zaizolowanie budynku oraz zastosowanie rekuperatora przeciwprądowego potrafi zmniejszyć zapotrzebowanie na gaz ziemny nawet ośmiokrotnie: wg przeprowadzonego przez nas audytu energetycznego budynku zlokalizowanego w okolicach Wrocławia koszt ogrzewania gazem ziemnym budynku z lat 70-tych po termomodernizacji i zamianie istniejącego systemu wentylacyjnego na rekuperację zmniejszył się z 8660 do 1200 PLN rocznie.

Stosując rekuperację zgodnie z przepisami musimy zaślepić istniejące kanały wentylacji grawitacyjnej, gdyż działanie jednej instalacji zakłóca skuteczną pracę drugiej. Ponadto otwarte kanały wentylacyjne będą powodowały stałą ucieczkę ciepła, co znacznie zwiększy koszty ogrzewania mimo zastosowanego rekuperatora. Co ciekawsze, w niektórych domach łączna powierzchnia kanałów wentylacji grawitacyjnej może sięgać 1m2, a jest to powierzchnia otwarta na zewnątrz przez 24 godziny na dobę 365 dni w roku…

Pozdrawiam serdecznie
Maciej Kosowski
Link do komentarza
Cytat

Czy opłaca się kupić rekuperator…

Według badań przeprowadzonych w Niemczech, zastosowanie systemu wentylacyjnego wyposażonego w dobrej klasy rekuperator przeciwprądowy zmniejsza zapotrzebowanie na energię grzewczą budynku średnio o 54%. Bierzemy więc rachunki za ogrzewanie i szybciutko liczymy.

Oprócz samego rekuperatora warto jednak zainwestować w dobrej klasy szczelne okna oraz dobrą izolację budynku (na Zachodzie zaleca się obecnie minimalnie od 20 cm styropianu lub odpowiednik na ściany i od 30 a nawet 35 cm styropianu lub wełny do izolacji dachu).

Dobre zaizolowanie budynku oraz zastosowanie rekuperatora przeciwprądowego potrafi zmniejszyć zapotrzebowanie na gaz ziemny nawet ośmiokrotnie: wg przeprowadzonego przez nas audytu energetycznego budynku zlokalizowanego w okolicach Wrocławia koszt ogrzewania gazem ziemnym budynku z lat 70-tych po termomodernizacji i zamianie istniejącego systemu wentylacyjnego na rekuperację zmniejszył się z 8660 do 1200 PLN rocznie.

Stosując rekuperację zgodnie z przepisami musimy zaślepić istniejące kanały wentylacji grawitacyjnej, gdyż działanie jednej instalacji zakłóca skuteczną pracę drugiej. Ponadto otwarte kanały wentylacyjne będą powodowały stałą ucieczkę ciepła, co znacznie zwiększy koszty ogrzewania mimo zastosowanego rekuperatora. Co ciekawsze, w niektórych domach łączna powierzchnia kanałów wentylacji grawitacyjnej może sięgać 1m2, a jest to powierzchnia otwarta na zewnątrz przez 24 godziny na dobę 365 dni w roku…

Pozdrawiam serdecznie
Maciej Kosowski


Jedna część wypowiedzi przeczy innym. Owszem zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła może zaoszczędzić 54% energii do ogrzewania, ale ... w domu dobrze zaizolowanym. W domu zaizolowanym kiepsko będzie to dużo mniej.
Dlatego przed podjęciem decyzji warto zrobić audyt energetyczny, który pokaże jaki wariant termomodernizacji zastosować. W jednym domu będzie to lepsza izolacja ścian zewnętrznych, w innych izolacja dachu, czy stropu nad ostatnią kondygnacją. Ważna jest też oczywiście wentylacja i sprawność źródła ciepła.
Jeżeli takiego audytu nie zrobimy, to zdajemy się na marketingową papkę - "każda sroczka swój ogonek chwali".
Sprzedawca systemów ocieplenia będzie namawiał na superizolację, sprzedawca okien do superokien, itd.
Oczywiście najlepiej byłoby podejść do sprawy kompleksowo i poprawić wszystkie elementy budynku, jednak zazwyczaj jesteśmy ograniczeni finansowo i musimy wybrać te rozwiązania, które przy najmniejszych nakładach izwetycyjnych dadzą nam największe oszczędności.
Link do komentarza
Liczenie z procentów ma to do siebie, że każdy może podawać dowolną wartość i będzie w stanie swoją rację udowodnić.
Przecież najważniejsze jest to, ile energii zuzywa wentylacja. Można to bardzo prosto obliczyć.
Dla podgrzania 1m3 powietrza o średnioroczną temeraturę 17 stopni (+3/+20) potrzeba około 6Wh.
Średni sezon grzewczy trwa około 4.000 godzin (od 3.000 do 5.000)
Średnidobowa, minimalna wymiana powietrza, to około 110m3/h (licząc cykl nocny)
czyli 4.000 godzin x 110m3 x 6W = 2.640kWh
Znając sprawność całej instalacji rekuperatora, oraz koszt 1kWh wyjdzie ile oszczędności może przynieść rekuperacja.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
    • Ja mam piec kaflowy, ale zasady palenia są takie same. Tylko szybra nie ruszam, a reguluję jedynie dopływ powietrza. I zauważyłem, ze wyznacznikiem dobrego palenia są dwie rzeczy. Brak sadzy, o czym wspominaliśmy, oraz obecność popiołu na drugi dzień. Przy czym tu jest dokładnie odwrotnie niż z sadzą. Im więcej popiołu (czystego popiołu) w popielniku, tym lepsze było spalanie. Ekonomiczniejsze. Bo ciąg powietrza ani nie wywiewał ciepła, ani popiołu. Bo nie czarujmy się, duży ciąg oznacza wywiewanie popiołu przez komin. A wraz z nim ucieka i ciepło.    A szybra nie ruszam, bo go zwyczajnie nie mam.  Kanał z pieca do komina jest wykonany na stałe. Z tego też powodu nie kupuję czujnika czadu, bo nie ma racji bytu. Jeśli rozpalam i nie ma ciągu (bardzo rzadko, ale to się zdarza), to po prostu nie palę, bo się nie da. A jak już rozpalę i ciąg kominowy jest, to nie ma siły, wszystkie produkty spalania pójdą w komin, bo nie ma jak tej drogi zamknąć. Chyba, że ktoś zatkałby wylot komina na dachu.   Kiedyś tak bywało, w wieczór wigilijny złym sąsiadom kładziono na kominie szybę. Żeby światło prześwitywało, gdy będą szukać przyczyny.
    • I takowe falujące powietrze właśnie u mnie występuje👍. Tylko przy rozpalaniu pojawia się troszkę dymu a później już tylko czyste fale😁
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...