Skocz do zawartości

Kilka pytań dotyczących tynków


Recommended Posts

Napisano
Jak długo można czekać z otynkowaniem domu metodą tradycyjną (beton komórkowy)? Jaka jest grubość maksymalna tynku cementowo-wapiennego? Po jakim czasie można pomalować tynk? Czy konieczne jest zagruntowanie ścian przed tynkowaniem? Jaki rodzaj farb nadaje się na w/w tynk?
Napisano
Jak długo można czekać z otynkowaniem domu metodą tradycyjną (beton komórkowy)?
Zależy to głównie od wilgotności materiału, każdy materiał murowy posiada w momencie jego wbudowania pewien poziom wilgotności. W przypadku betonu komórkowego wynosi on około 35% (wyprodukowanie w zakładzie produkcyjnym). Jeżeli wilgotność ta spada do około 18-20% można przystąpić do robót tynkarskich. Jednakże należy pamiętać o kilku zasadach. W przypadku wykonywania tynków w okresie letnim podłoże z betonu komórkowego powinno być zwilżone wodą tak aby nakładany tynk nie wiązał zbyt szybko, gdyż utrudnia to prace tynkarskie i może spowodować powstawanie rys na tynku. Dla tynków gipsowych zalecałbym zastosowanie środków gruntujących. Jeżeli ściana jest silnie zawilgocona odradzałbym wykonywania tynków

Jaka jest grubość maksymalna tynku cementowo-wapiennego?
Nie większa niż 2cm, zalecana grubość to 1-1,5cm

Czy konieczne jest zagruntowanie ścian przed tynkowaniem?
Nie jest konieczne gruntowanie, jednakże zabieg ten ułatwia pracę malarskie (mniej przebić i mniejsze zużycie farby) gdyż gruntowanie polepsza przyczepność powłok i malarskiej.

Jaki rodzaj farb nadaje się na w/w tynk?
Na tynk cementowo wapienny można stosować każdy rodzaj farb.
Napisano
Jeżeli o chodzi o grubość nakładania tynku oraz okres jego sezonowania, tutaj wiążące jest zalecenie producenta tynków i produktów do napraw dotyczące czasu, po którym można malować podłoże. Niedotrzymanie tego wymagania może spowodować złą przyczepność powłoki i przedwczesne jej złuszczanie i odchodzenie.

Jeżeli chodzi o wybór farby na nowy tynk cementowo-wapienny najlepszym rozwiązaniem będzie Flügger Facade Impredur lub Flügger Facade silicate. Flügger Facade Impredur jest farbą silikonową, tworzy powłokę, która posiada własności samoczyszczące, co oznacza, że spływający po elewacji deszcz spłukuje z niej brud (powłoka hydrofobowa). Jednocześnie dzięki dobrej przepuszczalności pary wodnej powłoka umożliwia swobodne przenikanie pary wodnej. Jest to doskonały wybór jezeli dom położony jest w rejonie przemysłowym o dużym zanieczyszczeniu powietrza lub przy ruchliwej ulicy, a zależy nam na estetyce elewacji. Przed malowaniem farbą silikonową należy zastosować Flügger Facade grunt, który wzmocni, uszczelni podłoże i poprawi przyczepność.

Kolejnym produktem do elewacji z tynku cementowo-wapiennego jest jak juz wspomniałam Flügger Facade silicate. Jest to farba krzemianowa, która tworzy powłokę wyjątkowo dobrze przepuszczalną dla pary wodnej i jest bardzo odporna na czynniki klimatyczne. Ponieważ spoiwo krzemianowe z czasem coraz głębiej przenika w podłoże i wiąże się z nim, ochrona powierzchni jest niezwykle trwała. To również powoduje, że wygląd takiej powłoki jest charakterystyczny, tzw. patynowy. Pod tą farbę trzeba zastosować odpowiedni grunt Flügger Facade grunt silikatowy.

Natomiast, jeżeli chcemy uzyskać ciekawy, strukturalny wygląd powierzchni można dodać do tych farb elewacyjnych granulat - Flügger Facade granulat.

Podczas malowania elewacji istotne jest, aby stosować się do zaleceń karty technicznej produktu. Najważniejsze zasady to temperatura- powinna wynosić min. 10°C, także podczas wysychania/utwardzania, nie może padać deszcz, a wilgotność powietrza nie może być wysoka. Należy ponadto unikać bezpośredniego działania słońca oraz wiatru na malowaną powierzchnię w przeciwnym razie może wystąpić efekt płowienia kolorów.

Więcej informacji o produktach do elewacji http://www.flugger.pl/Produkter/Udendors%20facader.aspx

Malowanie elewacji - krok - po kroku http://www.flugger.pl/~/media/PDF/How%20to...cader%20PL.ashx

Izabela Ziemba-Filip
Napisano
Jaka jest grubość maksymalna tynku cementowo-wapiennego?

Tynki stosowane na ściany z betonu komórkowego powinny zabezpieczać je pod względem mechanicznym, umożliwić dyfuzję pary wodnej z wnętrza muru na zewnątrz oraz zabezpieczyć podłoże przed zawilgoceniem od wody opadowej.

Podstawowe zasady doboru zaprawy tynkarskiej:
- Zaprawa tynkarska powinna być słabsza od podłoża, czyli w tym wypadku wytrzymałości betonu komórkowego na ściskanie.
-  Zaprawa tynkarska powinna być bardziej przepuszczalna od materiału ściennego.
-  Jeśli stosuje się układy wielowarstwowe, to każda kolejna warstwa, licząc w kierunku zewnętrznym, powinna być słabsza i bardziej przepuszczalna od poprzedniej.

Dlatego do tynkowania ścian z betonu komórkowego zalecamy użycie lekkiej zaprawy cementowo-wapiennej jak np. KOMBI MTL, a nie tradycyjnej zaprawy cementowo-wapiennej.
Zalecana grubość nakładania jednej warstwy zaprawy tynkarskiej KOMBI MTL wynosi min. 15 mm (12 mm - jeśli warstwą wykończeniową jest tynk cienkowarstwowy).
W przypadku dużych powierzchni warstwę przekraczającą 20 mm, należy nakładać na dwa razy stosując metodę "mokre na mokre". W miejscach połączenia ścian z innymi materiałami budowlanymi oraz w miejscach występowania bruzd instalacyjnych należy wtopić w tynk siatkę z włókna szklanego o gramaturze 145÷165 g/m2.

Po jakim czasie można pomalować tynk?
Okres sezonowania "świeżego" tynku cementowo-wapiennego zależy od warunków atmosferycznych, grubości warstwy i rodzaju farby.
Przyjmuje się ze okres wysychania takiego podłoża wynosi min. 1 dzień na każdy 1 mm grubości warstwy przy wysychaniu w temp. +20 stopni Celsjusza i wilgotności względnej powietrza 65%). Uwaga: Niska temperatura i wysoka wilgotność powietrza wydłużają okres wiązania nawet o kilka dni.

Czy konieczne jest zagruntowanie ścian przed tynkowaniem ?   
Przed nakładaniem zaprawy KOMBI MTL nie jest konieczne gruntowanie ścian z betonu komórkowego, należy tylko tynkowaną powierzchnię obficie zwilżyć wodą w celu zwiększenia przyczepności tynku.

Jaki rodzaj farb nadaje się na w/w tynk?" 
Warstwę wykończeniową muru z betonu komórkowego powinny stanowić paroprzepuszczalne farby elewacyjne. 
Można zastosować farbę krzemianową (silikatową) CALSILIT F, polikrzemianową NOVALIT F i silikonową ARMASIL F.

Farba krzemianowa (silikatowa) CALSILIT F tworzy całkowicie mineralną powłokę o wysokiej paroprzepuszczalności co umożliwia swobodne odparowanie wilgoci z muru a jednocześnie dzięki zastosowaniu substancji hydrofobizujących, skutecznie zabezpiecza elewację przed opadami atmosferycznymi.

Farba polikrzemianowa NOVALIT F jest wyjątkową farbą mineralną wyróżniającą się (w porównaniu do typowych produktów silikatowych) obniżoną alkalicznością, łatwym stosowaniem, zwiększoną odpornością na niekorzystne warunki podczas wiązania i aplikacji.
Poza tym tworzy mineralne powłoki o wysokiej paroprzepuszczalności i niskiej nasiąkliwości powierzchniowej.

Farba silikonowa ARMASIL F zapewnia najwyższą ochronę elewacji przed działaniem niekorzystnych czynników atmosferycznych i procesem zabrudzenia.
Po zwilżeniu powłoki silikonowej na jej powierzchni powstaje efekt "odpychania": cząsteczek wody. Efekt ten skutecznie zabezpiecza elewację przed działanie opadów atmosferycznych i znacznie redukuje proces zabrudzania elewacji.

Przed zastosowaniem farby elewacyjnej chłonna powierzchnia tynku cementowo-wapiennego wymaga zagruntowania odpowiednim preparatem.
Do właściwego przygotowania podłoża pod farbę krzemianową stosujemy preparat CALSILIT GF, pod farbe polikrzemianową - preparat NOVALIT GF, a pod farbę silikonową - preparat HYDROPOR.

Tomasz Puzyniak - Dział Rozwoju Produktów, Farby KABE Polska
  • 9 miesiące temu...
  • 1 rok temu...
Napisano
Ja mam pytanie: Czy mogę gruntować ściany, których tynkowanie zakończyło się ok. 10.12 2011 (teraz mamy 12.01.2012)? Pytam, bo jest zima, nie ma mrozu, ale jest wilgotno. Mam ogrzewanie uruchomione 2-3 dni po tynkowaniu. Dwa tygodnie chodziło na temperaturze do 16 stopni w pomieszczeniach, a później zwiększyłem na 20 stopni. Jeszcze widać wilgoć na ścianach - mało, ale zawsze... Czy mam czekać z gruntowaniem aż ta wilgoć całkowicie zniknie?
Napisano
A czemu tak Ci spieszno z tym gruntowaniem ścian?Posadzki masz już zrobione? Ja na Twoim miejscu poczekałbym aż wszystko sobie spokojnie wyschnie.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

A czemu tak Ci spieszno z tym gruntowaniem ścian?Posadzki masz już zrobione? Ja na Twoim miejscu poczekałbym aż wszystko sobie spokojnie wyschnie.


Spieszno mi z gruntowaniem, bo mi spieszno icon_lol.gif
Z różnych powodów posadzki były zrobione wcześniej niż tynki i są już suche.
Od dalszych prac zatrzymują mnie tylko mokre tynki.
Mam pytanie, czy jest jakaś metoda na dosuszenie tynków w zimie?
Grzeję, wietrzę, osuszam powietrze osuszaczem, a na tynki nadal wychodzi woda...
Czy tylko wiosna mi pomoże?
...a może muszę czekać do lata?
Napisano
Cytat

Spieszno mi z gruntowaniem, bo mi spieszno icon_lol.gif
Z różnych powodów posadzki były zrobione wcześniej niż tynki i są już suche.
Od dalszych prac zatrzymują mnie tylko mokre tynki.
Mam pytanie, czy jest jakaś metoda na dosuszenie tynków w zimie?
Grzeję, wietrzę, osuszam powietrze osuszaczem, a na tynki nadal wychodzi woda...
Czy tylko wiosna mi pomoże?
...a może muszę czekać do lata?




Osuszacz wypozycz i zobaczysz ile wiader wylejesz. 4 tygodnie i tak trzeba odczekać. Jeżeli na gruncie nie będzie zaleceń, to na farbie z pewnością tak. A skoro warunki wykluczają malowanie, to po co gruntować?

Mała instrukcja.
Napisano
Cytat

Osuszacz wypozycz i zobaczysz ile wiader wylejesz. 4 tygodnie i tak trzeba odczekać. Jeżeli na gruncie nie będzie zaleceń, to na farbie z pewnością tak. A skoro warunki wykluczają malowanie, to po co gruntować?

Mała instrukcja.



Dzięki za radę! Już osuszacz wypożyczałem - właśnie dzisiaj odwiozłem icon_smile.gif
Przez 4 doby ściągnęło raptem 9 litrów i stwierdziłem, że dalej nie będę męczył maszyny...
Wietrzenie przynosi skutki.
Inne terminy mnie gonią i dlatego chciałbym już malować.
Napisano
Cytat

Szybko szybko a potem będziesz sobie w brodę pluł, że nie poczekałeś.

Pozdrawiam
Adam



Dlatego właśnie czekam...
Mam nowe pytanie: Czy czekać aż tynk zbieleje? (bo ponoć ma być niemal biały w wersji ostatecznej)
Pytam, bo już mi prawie wilgoć nie wyłazi i nie wiem, jak ocenić, czy już malować, czy nie.
Napisano
Cytat

Dlatego właśnie czekam...
Mam nowe pytanie: Czy czekać aż tynk zbieleje? (bo ponoć ma być niemal biały w wersji ostatecznej)
Pytam, bo już mi prawie wilgoć nie wyłazi i nie wiem, jak ocenić, czy już malować, czy nie.



Biały i jednolity. Im dłużej poczekasz tym wcześniej możesz zabierać się za gruntowanie (gruntem np. ceresit) potem farba podkładowa (np. majic PVA Primer) i później farba nawierzchniowa (też polecam majic bo ma rozsądną cenę i bardzo dobra jakość). No i potem już tylko użytkowanie icon_smile.gif

Ale nieźle to napisałem ... Im dłużej poczekasz tym wcześniej możesz zabierać się... hehe chodziło, że wyjdzie na lepsze icon_smile.gif

P.S.
I jak do końca maszyny działały czy wietrzenie ? Bo tak się zastanawiałem z tym wietrzeniem bo mamy temperatury naprawdę niskie!


Pozdrawiam
Adam

Takie info na obecną chwilę maxiu_pytajacy w majiku mają teraz promocję na farby matowe białe i pastelowe w dobrej cenie, warto się zainteresować.
Napisano
Cytat

Biały i jednolity. Im dłużej poczekasz tym wcześniej możesz zabierać się za gruntowanie (gruntem np. ceresit) potem farba podkładowa (np. majic PVA Primer) i później farba nawierzchniowa (też polecam majic bo ma rozsądną cenę i bardzo dobra jakość). No i potem już tylko użytkowanie icon_smile.gif

Ale nieźle to napisałem ... Im dłużej poczekasz tym wcześniej możesz zabierać się... hehe chodziło, że wyjdzie na lepsze icon_smile.gif

P.S.
I jak do końca maszyny działały czy wietrzenie ? Bo tak się zastanawiałem z tym wietrzeniem bo mamy temperatury naprawdę niskie!


Pozdrawiam
Adam

Takie info na obecną chwilę maxiu_pytajacy w majiku mają teraz promocję na farby matowe białe i pastelowe w dobrej cenie, warto się zainteresować.



No to załamka trochę z tym "biały i jednolity", bo mało widzę bieli na ścianach, a dużo już czasu upłynęło.
Osuszacz przez 4 doby ściągnął 8 litrów wody. Z czego przez pierwsze 3 ściągnął 7, a później przez 1 już tylko jeden litr...
Wietrzenie stosuję w formie wymiany powietrza - przeważnie po nocy - nagrzanego na zimne, czyli okna na całą szerokość na kilka minut, temperatura spada o kilka stopni i zamykam. Czasem czynność w ciągu dnia powtarzam.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...