Skocz do zawartości

Fundament


Recommended Posts

Napisano
1. Czy można wylewać fundament do poziomu gruntu bez robienia szalunku (oczywiście przy podstawie zbrojenie)?
2. Czy pod ławę fundamentową koniecznie należy wylewać podkład z "chudego" betonu, czt też może być bez podkładu, ale zrobione przy podstawie szersze "podcięcie"?
Napisano
Na oba pytania TAK

1. Zakładam, że pisze Pan o dołku wykopanym na szerokość ławy i wlanym tam betonie - jeśli tak to bez problemu - proszę pamiętać aby spód takiego fundamentu był na odpowiedniej głębokości - przemarzanie - Warszawa ok 1m

2.też to jest możliwe - należałoby jednak zastosować zwiększone otulenie prętów od spodu - tak ok 10cm. (normalnie na chudyn betonie 5cm)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Najlepiej jeszcze w wykopie (poszerzyć o 10 cm) w czasie zalewania umieścić styropian (lepiej styrodur np. DAW SL-A) na zewnątrz ławy fundamentowej by póżniej nie odkopywać i nie ocieplać.

Piotr
Napisano
Wszystko zależy od głębokości fundamentowania

Piotr
Napisano
Lecz żeby odpowiedzieć na to pytanie trzeba znać warunki statyczne posadowienia budynku.
Jeżeli projekt przewiduje szerokość ław powyższej 25 cm, co najczęściej występuje beton wylewamy do wysokości terenu t.j. minimum 1.0 m z warunków przemarzania będzie on droższy od szalowania.
Jeżeli jest to fundament pod dom mieszkalny zdecydowanie należy wykonać w szalunku z dostatecznym rozkopem celem wykonania izolacji przeciwwilgociowej i termicznej
Ławy należy posadowić na chudym betonie na warstwie ubitego piasku szczególnie przy gruntach gliniastych i ilastych. Wykop wykonywany mechanicznie a nawet ręcznie narusza strukturę gruntu, ta niewielka warstwa piasku stanowi dobry podkład pod łąwę
Powyższa podsypka jest szczególnie ważna, gdy po wykonaniu wykopu nastąpią opady deszczu.
Na warstwę piasku należy ułożyć chudy beton gr 8-10 cm
Na chudym betonie układa się izolację z papy.
Na takim podkładzie prace zbrojarskie gwarantują dokładność i czystość wykonania a izolacja nie ulegnie zniszczeniu.
Napisano
Mam pytnie w temacie fundamentu, otóż buduję dom podpiwniczony. Czy ściana fundamentowa o grubości 25 cm jest wystarczająca, czy lepiej zrobić ścianę 38 cm?
Napisano
Mam pytanie : co jest zaprojektowane w projekcie (grubość i materiał) .
Z podanej grubości mogę przypuszczać, że chodzi mi tutaj o ścianę wykonaną z materiału : np. bloczki betonowe, cegła pełna.

Ściana fundamentowa musi przenieść obciążenia z całej konstrukcji budynku.
Na pewno lepiej z uwagi na konstrukcję wykonać ściany grubości 38 cm.
Jest taka zasada, że ściana na kondygnacji niższej jest co najmniej tej samej grubości .
Ściany parteru mają grubość około 38 cm i dlatego ściany fundamentów winny mięć przynajmniej taką samą grubość.
Grubość ściany jednak winna być zgodna z projektem
Napisano
Oczywiście grubość 25cm z bloczków betonowych lub cegły pełnej dla typowego domku wystarczy.

Jednak dla zupełnej jasności proszę o dokładniejksze dane - mogą być jakieś specyficzne warunki przy których lepiej zrobić 38
Napisano
Grubość ścian zależy od planowanej grubości ścian nadziemia i nie może być od nich mniejszą (nie licząc ocieplenia w ścianie dwuwarstwowej) oraz głębokości posadowienia co wiąże się z wytrzymałością na napór boczny gruntu. Natomiast zupełnie nie zależy od obciążenia ścianami wyższych kondygnacji, przynajmniej w zakresie wysokości budynków jednorodzinnych.
W przypadku stawiania ściany z bloczków betonowych grubości 25 cm zagłębionej więcej niż 1 m, konieczne będzie wzmocnienie ściany żelbetowymi słupkami w rozstawie ok, 1,5 m lub ułożenie poziomego zbrojenia systemowego np. Murfor w spoinach poziomych. Dokładne określenie niezbędnego wzmocnienia ścian przed naporem bocznym powinien przeprowadzić uprawniony projektant.

Artykuł na temat fudametów można przeczytać w Budujemy Dom nr. 03/05 pt. "Mocne ściany" https://budujemydom.pl/bd/artykuly/299/
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
jeden z gości napisał:
"Najlepiej jeszcze w wykopie (poszerzyć o 10 cm) w czasie zalewania umieścić styropian (lepiej styrodur np. DAW SL-A) na zewnątrz ławy fundamentowej by póżniej nie odkopywać i nie ocieplać."
cz jest sens ocieplać i izolować cały fundament czy wysarczy część nadziemną która wystaje z gruntu i jest wymurowana z bloczków.
czy styropian w czaise zalewania nie wypłynie??
Napisano
Wypowiedź tego gościa zabrzmiała trochę komicznie. Przyzna Pan. Styropian w czasie wylewania w wykopie. Pewnie myślał że się jeszcze sam przyklei do ściany i odizoluje od ziemi jak użyje folii. icon_smile.gif))))

Polak to potrafi, czego sie nie zrobi , żeby ułatwić sobie robotę i obniżyć koszty budowy. Co tam inżynierowie i specjaliści, oni to tylko utrudniają życie.

Życzę mu trwałego budynku i ciepłego , he he .

Pozdr.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • koszt wyrównania na 100% przekroczy ci kwotę 60 tyś. Tyle co najmniej to będzie kosztował mur oporowy wysokości ponad 2 m. Bo nie możesz sobie wyrównać i spadku zrobić na sąsiedniej działce.  
    • Trzy zakręty 90 stopni i jeden zakręt 180 stopni? Tam jest jakoś 12 metrów tego kanału? Trochę słabo... Działać to będzie jakoś ale jak to już osobna sprawa.
    • Transformuj swoje codzienne otoczenie dzięki usługom sprzątającym KrakBłysk w Krakowie. Specjalizujemy się w wszechstronnych rozwiązaniach, które dopasowujemy do stylu życia naszych klientów. Zajmujemy się sprzątaniem mieszkań i domów, oferując elastyczne terminy, dostosowane do Twojego grafiku. Używamy wyłącznie sprawdzonych produktów i technik, które pozwalają nam sprostać najwyższym wymaganiom w dziedzinie czystości. Nasi specjaliści z pasją podejmują każde wyzwanie, a wyniki ich pracy gwarantują pełną satysfakcję. Zdecyduj się na KrakBłysk i odkryj, jak idealnie czysty może być Twój dom.   Krakblysk.pl
    • Cześć,   w przyszłym roku będziemy wykańczać mieszkanie. Będzie zamiana miejsca aneksu kuchennego. Najbardziej martwię się wentylacją, z kanalizacją będzie prościej.  Na załączonym rzucie mieszkania niebieskimi strzałkami zaznaczone są obecne miejsca wywiewu, przeznaczone pod okap jest w starej kuchni. O to okap, S to potencjalne lokalizacje drugiego silnika. Zielonym rura z okapu, może nawet ciągnąca się z nad lodówki. Żółtym wentylacja nie wspomagana przeciągnięta ze starej kuchni na korytarz.  Co wiem to musi być praca albo koszt, szczególnie wycinanie górnych w szafkach kuchennych. Silnik tylko z okapu sam sobie nie poradzi więc od razu plan na drugi silnik. Sterowanie będzie trudne, ale zamierzam zrobić to za pomocą Home assistant razem z czujnikami temp/wilgoci i przejściówkami do gniazdek. Jeżeli dałoby się za pomocą okapu reagującego na parę i współpracującego z silnikiem odległym jednocześnie to też ok, ale na razie nie znalazłem takiego. Oprócz tego drugi silnik uruchamiałbym sam bez okapu np przy wilgotności powyżej 60% lub trzymał włączony jakiś czas po zakończeniu gotowania, daleko i/lub zabudowany to mniej hałasuje. Czy robić taką instalację? Czy wentylacja przejdzie przeglądy, czy ten żółty może się liczyć się jako grawitacyjna w kuchni? Mam ochotę gdzieś przed drugim silnikiem zastosować jakiś filtr, czy się opłaca? Linki do podobnych realizacji?      
    • 15 lat pykło niedawno! 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...