Skocz do zawartości

Białe wykwity na klinkierze


Jack

Recommended Posts

Napisano
Na słupkach, kilkuletniego ogordzenia, wykonanych z cegły klinkierowej zaczeły pojawiać się białe wykwity. W dotyku jest to proszek przypominający wapno.

Co to jest i jak z tym walczyć?
Nie muszę dodawać, że te białe plamy wyglądają koszmarnie.

pozdrawiam
Napisano
Gdzieś czytałem, że takie wykwity są efektem błędów wykonawczych i jeżeli dobrze pamiętam to nic z tym nie da się zrobić.
Mam nadzieję, że się mylę i ktoś Ci pomoże i poda sposób na ich usunięcie.
Napisano
icon_confused.gif Błędy konstrukcyjne icon_confused.gif A niby co miałoby być żle zrobione co powodowałoby pojawianie się białych wykwitów?
Według mnie - choć zaznaczam nie jestem w tej dziedzinie ekspertem - białe wykwity pojawiają pod wplywem reakcji wody (czesto kwasne deszcze) i zwiazkow zawatych w mieszankach betonowych.Co gorsza sa problemy z tego usunieciem a juz zupelnie nie polecam czyszczenia/szorowania klinkieru.Czesto bialy proszek o ktorym piszesz po prostu wsiaka i plamy sa juz na stałe....Wiem cos o tym bo podobny problem mam z klinkierem uzywanym przy ogrodzeniu!
Pozostaje poczekac jeszcze na rady innych osob!
Napisano
Białe wykwity na cegłach klinkierowych są efektem krystalizacji soli zawartych w samym materiale, zaprawie oraz w wilgoci podciąganej z gruntu. Moga również pojawiać się na murach sąsiadujących z jezdnią, ktorą podczas zimy posypywano solą. Skuteczność zwalczania tych nalotów zależy od przyczyny, jaka powoduje ich występowanie. Stosunkowo łatwo moż, na pozbyć się nalotów powstałych w wyniku "solenia" jezdni . Wystarczy wyszczotkować powierzchnię na sucho a następnie spłukać obficie silnym strumieniem wody. Natomiast trwałe usunięcie wykwitów związanych z wysalaniem się zaprawy nie gwarantuje pełnego powodzenia - z czasem naloty mogą pojawić się ponownie. Również wykwity zwiazane podsiąkanie wilgoci z gruntu mogą powracać. Praktycznie jedyną prostą metodą przynajmniej czasowego pozbycia sie wykwitów jest usuniecie nalotów w opisany powyżej sposób oraz zaimpregnowanie powierzchni muru preparatem do klinkieru , który uszczelnia mikropory . Zabieg impregnacji należy powtarzać co trzy = cztery lata. Radykalne zabezpieczenie muru przed pojawieniem się wykwitów zapewnia ułożenie klinkieru na izolacji przeciwwilgociowej (dwie warstwy papy na lepiku) która zapobiegnie podciąganiu wilgoci z gruntu, oraz murowanie i spoinowanie na specjalnych zaprawach do klinkieru zawierający tras reński.
Napisano
A więc ogrodzenie jest przy ulicy, ale też od sąsiada - wykwity są wszędzie więc sól drogowa odpada. Możliwe natomiast jest podciąganie wody z gruntu - bo izolacji poziomej nie ma. Cegły klinkierowe murowane były na zaprawie cementowej zwykłej, bez dodatków.
Jeśli wysalanie się zaprawy miałoby wpłynąć na cegły to sól musiałaby wniknąć w cegły i "wyjść" na jej lico. A więc wychodzi, że tak się dzieje.

Gdyby nie zastosować preparatów zaprawa się kiedys powinna i tak sama 'wysolić' ?
Napisano
A więc ogrodzenie jest przy ulicy, ale też od sąsiada - wykwity są wszędzie więc sól drogowa Pozwolę. sobie powtórzyć już moją odpowiedź w innej sprawie również dotyczących białych nalotów na cegle klinkierowej :

Wykwitami są sole wapna i magnezu.
Najczęściej wychodzi to z zapraw na skutek stosowania wadliwego cementu. Należy stosować cementy portlandzkie bez domieszek. Ta sama zaprawa do murowania i fugowania. Operacja winna być wykonywana w jednym cyklu.
Literatura podaje wiele sposobów usuwania tych wykwitów.
Ja proponuję usuwanie poprzez szczotkowanie na sucho. Sprawdziłem przy realizacji jednego, co prawda komina, ale skutek był zamierzony.
Zmywanie woda powoduje dalsze wymywanie związków i powstawanie wykwitów.
Innym rozwiązaniem jest stosowanie past, które nakłada się na powierzchnie fug i po pewnym czasie zmywa wodą pod ciśnieniem – myjka Karcher. Pasty można nabyć w sklepach z masami do fugowania klinkieru oraz w skaldach z klinkierem. Nie polecam ponieważ jest to drogie rozwiązanie a do tego trzeba pożyczyć Karchera

Jak chodzi o problem wilgoci podciąganej z gruntu to w przypadku ogrodzeń jest prawie nie do uniknięcia. Bardzo rzadko stosuje się izolacje poziomą
Problem związany z solą którą podczas zimy posypywano drogi a następnie przez rozbryzgi znalazła się na murkach ogrodzenia z cegły klinkierowej można zablokować jest wnikanie w cegłę i w zaprawę fugową poprzez zastosowanie środków impregnujących
Stosowanie takich środków jest jedynie zasadne przy braku wykwitów solnych z samej zaprawy oraz braku zawilgocenia cegły, ponieważ powyższe środki impregnacyjne uniemożliwią wydostawanie się wilgoci z muru ogrodzenia
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cement bez dodatków ma ok. 18% wapna. Tu jest pierwotna przyczyna.

Zasada - nie dawać wody, w szcególności pod ciśnieniem, bo dalej będzie wymywać wapno.
Co schodzi na sucho, to usunąć, reszte delikatnie można potraktować kwasem np. cytrynowym 5% roztwór.

Po zakończeniu prac fugi zahydrofobować preparatem silikonowym, ograniczy nasiąkliwość i woda nie będzie mogła kontynuować tego procesu.
  • 2 lata temu...
Napisano
Cytat

Na słupkach, kilkuletniego ogordzenia, wykonanych z cegły klinkierowej zaczeły pojawiać się białe wykwity. W dotyku jest to proszek przypominający wapno.
Co to jest i jak z tym walczyć?
Nie muszę dodawać, że te białe plamy wyglądają koszmarnie.
pozdrawiam


Cze.Oczyścić na sucho cegłę i jeśli jest miejsce choć kilka mm to zafugować fugą do klinkieru.Nie będzie wykwitów z zaprawy.Pozdro.
  • 6 miesiące temu...
Napisano
Witam.Ja również mam problem z tymi wykwitami na cegle.Ogrodzenie po zimie wygląda fatalnie.Większość cegły ma biały nalot.Do budowy ogrodzenia zastosowałem cegłę klinkierową marki ROBEN, zaprawa tylko i wyłącznie KREISEL do klinkieru kolor czarny (na opakowaniu pisało iż ma dodatki przeciwdziałające występowaniu wykwitów).Obowiązkowo zastosowałem izolację poziomą (wykonana poprawnie i solidnie).Słupki okrywane przed deszczem przez 18 dni (prace wykonywano w czerwcu,pogoda piękna).Droga boczna nie posypywana solą.Gdzie tkwi błąd.Czy to wina zaprawy,cegły czy wykonawców.Dodam iż ta sama firma budowała ogrodzenie u znajomego stosując inną cegłę i zaprawę lecz po zimie wykwitów brak.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Gdyby nie zastosować preparatów zaprawa się kiedys powinna i tak sama 'wysolić' ?



Na to można pewnie czekać i czekać. A jak uniknąć zastosowania wadliwej zaprawy?
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Witam.Ja również mam problem z tymi wykwitami na cegle.Ogrodzenie po zimie wygląda fatalnie.Większość cegły ma biały nalot.Do budowy ogrodzenia zastosowałem cegłę klinkierową marki ROBEN, zaprawa tylko i wyłącznie KREISEL do klinkieru kolor czarny (na opakowaniu pisało iż ma dodatki przeciwdziałające występowaniu wykwitów).Obowiązkowo zastosowałem izolację poziomą (wykonana poprawnie i solidnie).Słupki okrywane przed deszczem przez 18 dni (prace wykonywano w czerwcu,pogoda piękna).Droga boczna nie posypywana solą.Gdzie tkwi błąd.Czy to wina zaprawy,cegły czy wykonawców.Dodam iż ta sama firma budowała ogrodzenie u znajomego stosując inną cegłę i zaprawę lecz po zimie wykwitów brak.


Mimo użycia dobrej jakości cegieł i zaprawy oraz fugi do klinkieru miałem reklamację dotyczącą wykwitów.Po zbadaniu sprawy doszedłem do wniosku że przyczyną jest automatyczna deszczownia systematycznie zlewająca słupki i miałem rację.Po przesunięciu tryskaczy tak by woda nie sięgała słupków i oczyszczeniu nalotu temat nie wrócił.Bob icon_biggrin.gif
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Mimo użycia dobrej jakości cegieł i zaprawy oraz fugi do klinkieru miałem reklamację dotyczącą wykwitów.Po zbadaniu sprawy doszedłem do wniosku że przyczyną jest automatyczna deszczownia systematycznie zlewająca słupki i miałem rację.Po przesunięciu tryskaczy tak by woda nie sięgała słupków i oczyszczeniu nalotu temat nie wrócił.Bob icon_biggrin.gif


Sprawa jest zgoła powszechna. Wykwity to sole wapnia które są wypłukiwane z zaprawy przez deszcze opadowe. Jest im tym wiecej im bardziej zanieczyszczony był cement użyty do budowy i im świeższa jest zaprawa. To zjawisko można zminimalizować korzystając ze specjalnych zapraw do klinkieru mających w swoim składzie tras reński. W Polsce firmą produkującą zaprawy z dodatkiem trasu jest Sopro.
Ponieważ sole wapnia są rozpuszczalne a już wykwity się pojawiły można z tym nie walczyć, gdyż w miarę wiązania zaprawy wykwitów jest coraz mniej, a stare są łatwo usuwalne. Do ewentualnego usuwania wykwitów nie polecam stosowania środków na bazie stężonego kwasu gdyż oprócz tego że usuną istniejące, spowodują rozpuszczanie pozostałych węglanów w zaprawach i powstawanie kolejnych wykwitów. Można też na czas słoty i niepogody przez jakiś czas osłaniać słupki klinkierowe workami foliowymi.
Praktyczne i proste porady dotyczące podstawowych dylematów przy montażu okładzin znajdziesz TU
  • 1 rok temu...
Napisano
Witam wszystkich jeśli chodzi o wykwit to
proszę przeczytać to :

Stosowanie zapraw cementowo-wapienne do murowania elewacji z cegły klinkierowej kojarzy się przede wszystkim z powstawaniem białych nalotów. Tak sądzi wielu wykonawców i inwestorów, jednak to właśnie zaprawę z wapnem powinno się używać do wznoszenia murów i elewacji z klinkieru.

Wykwity solne są przyczyną wielu reklamacji i niezadowolenia klientów. Czasami za ich pojawienie się, odpowiedzialna jest zaprawa murarska. I nie ma tutaj specjalnego znaczenia czy jest to zaprawa przygotowana z gotowej, suchej mieszanki, czy też wykonana na budowie.

Jakie więc zaprawy należy stosować przy murowaniu elewacji oraz ogrodzeń z cegły klinkierowej? Odpowiedź jest prosta: oczywiście cementowo-wapienne! To stwierdzenie przeczy jednak krążącej wśród wykonawców opinii, że do wznoszenia elewacji z cegły klinkierowej należy używać wyłącznie te zapraw, które nie zawierają wapna hydratyzowanego.

Skąd te rozbieżności między powszechnie słyszanymi opiniami o wapnie, a dobrą praktyką murarską? Być może stąd, że większość białych nalotów pojawiających się na cegle lub na łączeniach cegła-zaprawa ma jasne zabarwienie. Wiele osób sądzi więc, że przyczyną ich powstawania jest wapno hydratyzowane z zaprawy.

W wyniku licznych badań i testów stwierdzono, że naloty pojawiające się na cegle klinkierowej można podzielić na dwie grupy: wykwity solne (w większości chlorki, siarczki, siarczany) oraz wykwity wapienne. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku ich źródłem jest cement portlandzki zawarty w zaprawie lub betonie. Na kostce brukowej występują wykwity wapienne, chociaż do jej produkcji nie używa się wapna hydratyzowanego.

Badania potwierdziły również, że wapno hydratyzowane dodawane do zaprawy, ogranicza do minimum możliwość pojawienia się wykwitów solnych na elewacji z klinkieru. Dlaczego? Otóż, aby wystąpiły wykwity muszą zaistnieć ku temu specjalne warunki. Konieczne jest źródło soli rozpuszczalnej w wodzie (cegła, składniki zaprawy, otoczenie, atmosfera, grunt, etc.) oraz woda, w której te sole ulegają rozpuszczeniu.
Więc proszę sienie bać jeśli ktoś powie że użyje zaprawy cementowo-wapiennej do murowania klinkieru, zwłaszcza że jest tańsza.

ja osobiście zajmuję się klinkierem i odrodzeniami od 4 lat i tym wygrywam że nie mam wykwitów bo stosuje zaprawę cementowo-wapienną
  • 2 lata temu...
Napisano

Sugeruje zastosowanie do usuwania białych plam z klinkieru Pro Stone 400 i hydrofobizacje podłoża Pro Stone 100.
Pro Stone 400 usuwa przekwity wapniowe, natomiast Pro Stone 100 zabezpiecza podłoże przed wnikaniem wody w czasie opadów deszczu.
  • 1 rok temu...
Napisano
"Jak chodzi o problem wilgoci podciąganej z gruntu to w przypadku ogrodzeń jest prawie nie do uniknięcia. Bardzo rzadko stosuje się izolacje poziomą "



powiem tak ;obowiązkiem każdego wykonawcy biorącego sie za budowe ogrodzenia jest...wykonanie izolacji poziomej,jest to absolutnie podstawowa i nie podlegająca dyskusji czynnosc która nalezy wykonac.!
  • 2 lata temu...
Napisano
Cytat

"Jak chodzi o problem wilgoci podciąganej z gruntu to w przypadku ogrodzeń jest prawie nie do uniknięcia. Bardzo rzadko stosuje się izolacje poziomą "


Powiem tak - obowiązkiem każdego wykonawcy biorącego sie za budowę ogrodzenia jest...wykonanie izolacji poziomej,jest to absolutnie podstawowa i nie podlegająca dyskusji czynnosc która nalezy wykonac.!



To logiczne, wznosząc ściany tez daje sie izolacje poziomą parteru. Wracając do wykwitów. W podobnym temacie wypowiedział się Ekspert Silikony.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
    • Witam Serdecznie.Panowoe pytanie mam ,ponieważ od czasu do czasu leci dużym strumieniem woda z WC .Gdy nacisne parę razy przycisk i naładuje wodę to przestaje lecieć .WC pod zabudową.Czy winny temu wszystkiemu jest pływak ?Nie wyciągałem tego przycisku to nie wiem co tam jest . https://zapodaj.net/plik-Gq429kMu9L
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...