Skocz do zawartości

Kolektor poziomy w wodzie gruntowej


Recommended Posts

Napisano
Kolektor ziemny dla pomp ciepła ZIRIUS jest wykonany z rury miedzianej 1/2" i odpowiednio zabezpieczony pierwiastkiem chemicznym (nie jest to PE, PB czy inne tworzywo sztuczne) przed wpływem korozyjnym ziem kwaśnych czy zasadowych. Dzięki takiej powłoce uzyskano znakomity kontakt czynnika chłodniczego z energią zgromadzoną w gruncie. Na podstawie otrzymanych informacji od Szwedzkiego producenta, kolektor ziemny zakopuje się w naszej strefie klimatycznej na gł. ok. 0,8 m.

Zatopienie kolektora w wodzie nie skutkuje żadnymi ubocznymi skutkami a wręcz w przypadku pomp ciepła z bezpośrednim parowaniem czynnika roboczego w ziemi w znacznym stopniu poprawia nasz COP. Warunek jaki należy spełnić to obsypać rurkę kolektora ziemnego piaskiem (z góry i z dołu) ok. 10 cm.

Przypadków zakopania kolektorów ziemnych dla pomp ciepła ZIRIUS "w wodzie" na przestrzeni naszej działalności natknęliśmy się kilkanaście razy.

Ciekawym przykładem który wystąpił podczas nawałnicy jest zatopienie pompy ciepła ZIRIUS. Poniżej zamieszczam zdjęcie, które otrzymałem od klienta. Układ chłodniczy a więc połączenie kolektorów ziemnych z pompą ciepła jest szczelny. Jedynie wystarczyło wypompować wodę z betonowego pojemnika i pompa powróciła do normalnej swej pracy.

DSC01446.jpg

Napisano
Panie "fachowiec" - COP zleży od różnicy temp. górnego i dolnego źródła ciepła i przy umieszczeniu kolektora na głębokości 0,8 m z pewnością zmniejszy się efektywność w porównaniu z ułożeniem na głęb. 1,5 - 2m czyli znacznie poniżej strefy przemarzania. Rury oczywiście można kłaść poniżej poziomu wód gruntowych, co nawet korzystnie wpływa na wydajność przejmowanego ciepła z dolnego źródła.
Napisano
Cytat

Czy można ułożyć kolektor poziomy od pompy ciepła na działce jeżeli woda znajduje się ok 1m p.p.t., czyli kolektor okresowo może znajdować się w wodzie gruntowej?


Ilość ciepła użytecznego i związana z tym niezbędna powierzchnia, zależne są ściśle od termofizycznych właściwości gruntu i energii nasłonecznienia tzn. warunków klimatycznych. Największe znaczenie ma tutaj udział wody w gruncie oraz składników mineralnych.

Możliwość akumulacji ciepła i jego przewodność jest tym większa im bardziej grunt jest nasycony wodą i im większy jest udział składników mineralnych.

Przy gruncie podmokłym, bardziej nasyconym wodą gdzie wartość odbioru ciepła z gruntu jest wysoka możemy zastosować mniejszą powierzchnię kolektora poziomego co również zmniejsza koszty inwestycji.

Woda nie ma negatywnego wpływu na wytrzymałość polietylenu z jakiego jest wykonany kolektor poziomy.

Z poważaniem
Małgorzata Smuczyńska
p.o. kierownika Działu Pomp Ciepła
Napisano
Cytat

Panie "fachowiec" - COP zleży od różnicy temp. górnego i dolnego źródła ciepła i przy umieszczeniu kolektora na głębokości 0,8 m z pewnością zmniejszy się efektywność w porównaniu z ułożeniem na głęb. 1,5 - 2m czyli znacznie poniżej strefy przemarzania. Rury oczywiście można kłaść poniżej poziomu wód gruntowych, co nawet korzystnie wpływa na wydajność przejmowanego ciepła z dolnego źródła.


Przedstawione informacje dotyczące gębokośći zakopywania dolnego źródła w przypadku systemu z bezpośrednim parowaniem pochodzą od producenta. Nie mam również czasu na różnego rodzaju inwektywy ze strony uczestników forum.

Czy choć w jednym zadaniu napisałem, że CZOP nie zależy od różnicy temp. dolnego i górnego źródła? Jeżeli ktoś sobie życzy to może zakopać rury nawet na gł. 3m (bo tam jest znacznie cieplej jak na 0,8m) tylko co z tego wyniknie.
Napisano
Nie wolno zakopywać kolektora gruntowego na tak dużej głębokości! Poniżej 1,8m, grunt nie ma już jak się regenerować! Woda gruntowa, o której mowa w zapytaniu tylko zwiększy wydajność dolnego źródła - sama korzyść.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
    • Cześć, jak samodzielnie zabezpieczyć lekkie pęknięcie na rurce z termostatem? Jest to mikroskopijne pęknięcie bo moze z kropla dziennie sie wydostaje:)   Zalaczam zdjęcie, do lepszego nie mam dostępu. Ps. Pęknięcie jest na ten najszersze części 
    • Komentarz dodany przez Tomek: zdecydowanie odradzam.
    • Hurtownia budowlana: OLI - Tomasz Kraska Województwo: lubelskie Miasto: Puchaczów Pełny opis hurtowni pod adresem: https://budujemydom.pl/hurtownie-budowlane/lubelskie/oli-tomasz-kraska
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...